Welk ras is voor mij geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:54

Tja, ik zou ook niet specifiek je op een ras richten want overal zitten wel en niet sterke paarden. Nu vind ik sterk niet echt een goed woord, want je maakt een paard zelf sterk. Een paard dient respect te hebben voor je en daar zijn eigen kracht op instellen (*dus niet zijn kracht tegen je gebruiken*).
Als je een paard constant met druk gaat begeleiden, zal deze zich snel sterker maken en de overhand nemen.

Wel kan ik zeggen: Paarden met korte stevige halzen kunnen deze sneller tegen je gebruiken! En volgens mij mag ik wel zeggen dat Haflingers eerder koppig zijn en fjorden drammerig.

Verder tja ga rond kijken in de buurt. Probeer paarden die te koop staan een keer met rijden. Soms merk je al vrijwel direct een connectie met het paard. En zoek een die meteen vrij rustig is en ook op jou gericht is als je er mee loopt of rijd...

Maar het is denk ik eerste prioriteit dat het paard bij je past en niet puur het ras! Ik ben helemaal fjordenfiguur, maar kan zo aantal fjorden aanwijzen waar ik nooit mee samen moet gaan werken omdat het gewoon een botsende combi is!

_Emm_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:13

ik zou gaan voor een haflinger, heb er zelf ook 1.
die van mij kan wel heel sterk zijn ja, maar als je paard goed afgericht is denk ik dat dat geen probleem hoeft te zijn!
en je kan ook gaan voor een lieve kruising tussen 2 rassen, wat misschien juist een hele rustige pony geeft.

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:14

ik weet ook dat ik niet te veel op het ras moet letten, dat doe ik ook niet echt, ik ben alleen aan het bedenken in welke richting ik moet zoeken.

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:08

ikjuh schreef:
Als je een pony zoekt die niet te sterk is zou ik ZEKER NIET voor een koudbloed gaan. Eerder voor een new forest of een welsh of een lieve kruising.
De ervaring die ik heb met Friezen, Fjorden, Haflingers en Tinkers is dat ze vaak toch wel erg sterk zijn.

Dit is precies wat ik ook wilde zeggen, behalve van de welsh, want die kunnen vaak wel druk zijn.

Mij lijkt de new forest of een kruising ook leuk, maar dan wel een goed doorgereden D of E pony.

lind_fura

Re: Welk ras is voor mij geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:18

heyhey

neem een ijslander!!!!! hahahah
nee ijslanders zijn heel leuk van karakter, lekker bittig maar erg betrouwbaar.....
wat ook het voordeel is is dat je als volwassene er ook op kan rijden en ze zijn vaak zo lekker knuffelig.
ijskoos is zo tof!!

gr

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:06

vaak zijn kruisingen toch de leukste pony's (zeker voor de recreatie). Anders vind ik new-forestpony's echt geweldig!
Ik heb zelf een welshxtinker van bijna 4, en die is zo braaf als maar kan. En heeft (gelukkig) absoluut niet de bouw van een koudbloed.

Rianne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:55

Ik heb mijn paardenencyclopedie erbij gehaald en daar staat in dat Datmoors en New Forest's hele geschikte eerste pony's zijn voor kinderen. Maar zelf zou ik voor een Tinker gaan. Of anders een Fjord of Haflinger. Over het algemeen zijn het brave, vriendelijke en vooral moedige paardjes. Maar in elk ras vind je brave en minder brave paardjes. Ik denk dat je eens in de bieb een boek moet huren en de karakters van elk ras een door moet lezen... En welk karakter het best ligt is voor jou het meest geschikt

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:03

Ik zou voor een welsh achtig iets gaan. Ik ben zelf ook begonnen met een welshje. Ijslanders zijn natuurlijk heel gaaf maar die vinden het echt niks om op stal te staan..
en anders voor een Haflinger of Fjord

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:06

bedankt voor jullie tips

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:09

haflinger
fjord( )
tinker
fries

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:20

New Forestje Ofzo.. Of een Welshje.. Ook al kunnen die wat fel zijn zie je met Zwaantje en Carola, Lady enzo... Maar voor jou, Mijn lieve nichtje.. Denk ik aan een New-Forestje.. niet zo groot! en braaf .. moet je er wel zo een nemen als Fleur!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:23

fjorden Lief sterk, kunnen hard werken, altijd goed humeur. Perfect Maar tinker ijslander en de haflinger zijn ook heel goed.

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:29

Fjorden, haflingers enz. kunnen heel sterk zijn, maar als je niet al te erg trekt is dit geen probleem.
Verder is een New Forest ook super! Op een manege hadden we veel van deze en die waren erg leuk! Maar het verschilt ook heel erg per pony .. Succes! je vind "de ware" vast wel

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:57

je hebt echt heel veel verschillende rassen met ieder zijn eigen kenmerk maar haflingers en fjorden enzo die kunnen zo sterk zijn het hoeft niet maar dan moet je wel een goed hebben.. ik zou als ik jou was wat meer naar tinker ofzo gaan kijken een new forest is ook leuk maar vaak hoe kleiner het paard hoe pittiger.. ik had het wat meer richting e-pony gezocht maar dan iets van een zwaar warmbloed ofzo een ihw-er of groninger die hebben een heel goed karakter zijn vaak rond 1.60 (maar misschien vind je dat te groot..) of kleiner...

maar gaat je interesse nou toch heel erg uit naar een pony dan had ik voor een fjord gekozen.. (voor jou dan) ik ken zo veel haflingers die vooral buiten heel erg druk zijn en dan is die fjord net even wat rustiger maar dat hangt ook van de pony, zijn opleiding en hoe je er mee omgaat.. maar gaat volgens mij wel goed komen hoor!

succes ermee iig!

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:00

Ik zou voor een belg gaan Ben van het belg promotie team.. hihi.. nee die zijn egt lekker om mee buiten te rijden.. zorg ervoor dat ze respect van je krijgen en voor je krijgen en ze doen alles voor je.. maar ja das met meerdere rassen...

LoveDonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:19

Een Haflinger!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:43

naresha schreef:
je hebt echt heel veel verschillende rassen met ieder zijn eigen kenmerk maar haflingers en fjorden enzo die kunnen zo sterk zijn het hoeft niet maar dan moet je wel een goed hebben.. ik zou als ik jou was wat meer naar tinker ofzo gaan kijken een new forest is ook leuk maar vaak hoe kleiner het paard hoe pittiger.. ik had het wat meer richting e-pony gezocht maar dan iets van een zwaar warmbloed ofzo een ihw-er of groninger die hebben een heel goed karakter zijn vaak rond 1.60 (maar misschien vind je dat te groot..) of kleiner...

maar gaat je interesse nou toch heel erg uit naar een pony dan had ik voor een fjord gekozen.. (voor jou dan) ik ken zo veel haflingers die vooral buiten heel erg druk zijn en dan is die fjord net even wat rustiger maar dat hangt ook van de pony, zijn opleiding en hoe je er mee omgaat.. maar gaat volgens mij wel goed komen hoor!

succes ermee iig!

Groningers zijn wel echte sport paarden en vaak ook wel fit... Ik denk dat die haflingers gefokt zijn uit een haf en een arabier. Dat is nu heel populair. Een echte haf is wel rustiger denk ik. In de buurt hier zijn mensen met een ranch en er staan vet veel haffies. de meeste zijn lekker rustig

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:08

misschien wel een kruising tussen een welsh x fjord ofzoiets die zullen dan niet zo groot zijn en waarschijnlijk ook heel lief en rustig

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:27

Fjord is ook niet groot!!

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:06

Ik zou gaan voor een Merens, Fjord of een Haflinger. Die zijn alle 3 erg betrouwbaar en rustig.

ppeq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:44

Kzou niet gaan voor bepaald ras, want het ligt ook vaak aan het karakter van een ponytje! Ik heb zelf een hackney ponytje gehad, die niet betuigd, alleen bereden was en die was heel erg lief en leergierig.
Als k jou was zou ik gewoon beetje rond gaan zoeken en proefrijden e.d. zodat je ook een beetje dr achter komt wat jij wel/niet prettig vind..
Zo zijn fjorden meestal wel erg lief, maar heeel sterk.. zelfde voor hafjes...
Dus k zou zeggen ga beetje rondkijken/rijden, dan kom je vast een geschikt paardje tegen!!
Succes!

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:46

Haflinger zou wel leuk zijn toch?

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:37

Connemara,s zn heel eerlijk en lief .
Er is een site over ze www.connemara.nl
Maar het hangt natuurlijk altijd af van hoe een paard opgevoed is ,en hoe je er zelf mee bent.
Maar ikzelf heb er een goede ervaring mee .
Mijn dochter heeft er op leren rijden ze is nu 12 en we hebben ons paardje 3 jaar geleden gekocht ze was net 3 jaar en 4 maandjes,en moet zeggen mn dochter is heel erg over haar angst heen gekomen door de pony.
Maar goed t blijft natuurlijk altijd aan de opvoeding ook liggen .
Succes ermee

mcsjelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:51

Ik zou ook niet zo letten op wat voor ras het paard is. Wel heb ik het idee dat koudbloeden buiten wat rustiger zijn, maar ze zijn ook heel sterk in de hals. Ik zou gewoon op zoek gaan naar E-pony en daar zit er altijd wel eentje bij die aan je verwachtingen voldoet. Wanneer je gaat kijken, ga op je gevoel af. Let natuurlijk wel op de gezondheid van het paard en laat hem keuren.

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:18

nou mijn fries is ook een draak buiten zeer heet ze is niet bang maaar vind het geweldig en reageerd nergens op