Orame naar USA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bartvl

Re: Orame naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 07:56

Ulissa schreef:
Deze foto is al bijna een jaar oud. Beest is nu alleen maar meer ontwikkeld en uitgegroeid

Nou dit is een nakomeling van Orame en lelijk kun die toch niet noemen.
Ook dressuurmatig is ze een geduchte tegenstander . We starten pas in de B. maar hebben na 2 wedstrijden toch 4 winstpunten. Afgelopen weekend toch 2x 1e en geloof mij maar er werd zwaar gejureerd.
Paard is ook nog door onszelf ingereden.

Je kunt Oramee niet op elke merrie zetten

Ja , maar goed HOE SPRINGT ZE ?
Bij moet een springhengst nog altijd SPRING-paarden leveren.

Citaat:
Laat je niks zeggen over de hengsten van vdl door basvl, want die heeft gewoon iets tegen van de lage weg, kijk zijn topics maar is na alles wat van van de lageweg is is slecht volgens mij. Of het nu orame tenerife of welke hengst dan ook is van vdl ze zijn volgens hem altijd slecht

Wiepke heeft minder goede hengsten dan meeste mensen automatisch denken als ze opstaan. Maar dat is met de hele hengstenstapel.
Maar zo gauw als jij mij de positieve dingen van onze SPRINGhengst tenerife kunt vertellen dan wil ik mijn mening graag aanpassen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:00

tenerife schreef:
Laat je niks zeggen over de hengsten van vdl door basvl, want die heeft gewoon iets tegen van de lage weg, kijk zijn topics maar is na alles wat van van de lageweg is is slecht volgens mij. Of het nu orame tenerife of welke hengst dan ook is van vdl ze zijn volgens hem altijd slecht. Kdenk een persoonlijke vete ofzow

Sterke conclusie na een stuk of 10 posts...........

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:59

Vrieling staat VDL Oramé af aan Kappler

Aan de vooravond van een veelbelovend seizoen heeft Jur Vrieling de KWPN-hengst Oramé moeten afstaan aan Chris Kappler. Eigenaar Van de Lageweg in Beers heeft de springhengst voor een klein deel verkocht aan de sponsor van Kappler. Binnen twee weken vertrekt de Indoctro-zoon, gefokt door Leo de Bruijn in Liessel, naar de Verenigde Staten.

“Ik zei altijd: 2006/2007 worden z’n jaren”, vertelt Jur Vrieling. Hij kreeg Oramé (Indoctro x G Ramiro Z x H Almé Z) als vijfjarige op stal, geloofde in zijn capaciteiten en leidde hem zorgvuldig op naar het hoogste niveau. Nu ziet hij hem met pijn in z’n hart vertrekken.

Wybe-Yde van de Lageweg ziet het vertrek van Oramé als een verlies voor de Nederlandse sport, maar het geld lonkte te hard. “Zo’n kans krijg je niet vaak. Chris Kappler had maar één paard voor het hoge werk, VDL Oranta, en had er nog één nodig. Voor ons is het interessant omdat Oramé op de grote concoursen kan lopen. Kappler behoort tot de beste ruiters ter wereld en heeft de mogelijkheid om landenwedstrijden en kampioenschappen te rijden.

Oramé blijft grotendeels in eigendom van de VDL Stud. “De fokkerij van hem lijkt goed. Hij geeft vermogen door en zijn kinderen zijn gemakkelijk te verkopen. Vandaar dat we er belang bij houden”, zegt Van de Lageweg.

Bron: De Paardenkrant

Voor iedereen met de voorbarige conclusies...

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:07

ik moet zeggen dat de nafok niet echt opvalt qua keuringsresultaten, ondanks dat hij in zijn eerste jaren enorm heeft gedekt, de eersten zijn nu 5 jaar oud? we hebben zelf een 4-jarige, mooi type, en netjes springen, maar om nou te zeggen, een wereldtopper..., toch jammer, want de hengst zelf sprong toch zeker niet verkeerd, ook jammer voor Jur, want hij had met Oramé de kans om zich dit jaar echt in de kijker te rijden op het hogere niveau.

@bartvl: Tenerife heeft een super karakter, won de hengstencompetitie 05/06 en de titel future stallion in 2005, en had een goed veulenrapport. Meer kun je nog niet over hem zeggen, maar gezien zijn afstamming is het toch echt een SPRING hengst. Maarja of zijn afstammelingen dat ook doen (springen) kun je pas echt bekijken als de eersten 3 dan wel 4 jaar oud zijn, respectievelijk vrij-springen en onder het zadel.
en ja, VDL heeft ook wel mindere hengsten, maar ook een boel goede hengsten. maar dat heeft eigenlijk iedere hengstenhouder, ze hebben gewoon een brede keus.(net als bv. Team-nijhof, De havikerwaard en Van de Uytert)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:10

weule schreef:
ik moet zeggen dat de nafok niet echt opvalt qua keuringsresultaten, ondanks dat hij in zijn eerste jaren enorm heeft gedekt, de eersten zijn nu 5 jaar oud? we hebben zelf een 4-jarige, mooi type, en netjes springen, maar om nou te zeggen, een wereldtopper..., toch jammer, want de hengst zelf sprong toch zeker niet verkeerd, ook jammer voor Jur, want hij had met Oramé de kans om zich dit jaar echt in de kijker te rijden op het hogere niveau.

Inderdaad, hij baalt er ook erg van dat Orame vertrekt.

Uit bovenstaand stukje (Paardenkrant) blijkt ook dat VDL wel toekomst ziet in de nafok van Orame, en dat ze hem daardoor maar voor een klein gedeelte hebben verkocht. Ik ken zelf wel een paar fijne jonge paarden van Orame, maar het blijft toch allemaal afwachten.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:38

ben ook zeer benieuwd naar onze kleine Oramé die dit jaar komt.

Vind het ook heel erg jammer voor Jur, hij toonde Oramé zo mooi op de hengstenshow en je kon gewoon zien hoe blij hij met het paard is, jammer jammer jammer, vond het een leuke combi.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:57

MissHIS schreef:
Eigenaar Van de Lageweg in Beers heeft de springhengst voor een
klein deel

verkocht aan de sponsor van Kappler.
..............
Wybe-Yde van de Lageweg ziet het vertrek van Oramé als een verlies voor de Nederlandse sport, maar
het geld lonkte te hard
.
Bron: De Paardenkrant

Da's toch een enorme tegenspraak?

"Voor een KLEIN DEEL verkocht" versus "HET GELD lonkte te hard"

Als het geld zo hard lonkt verkoop je geen klein deel, maar een GROOT deel of ALLES..........
Echt een vreemde redenatie.........

Bartvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:07

MissHIS schreef:

Uit bovenstaand stukje (Paardenkrant) blijkt ook dat VDL wel toekomst ziet in de nafok van Orame, en dat ze hem daardoor maar voor een klein gedeelte hebben verkocht. Ik ken zelf wel een paar fijne jonge paarden van Orame, maar het blijft toch allemaal afwachten.

Nee , ze laten hem eerst jaar in en jaar uit 400 paarden dekken bij hun klanten, en dan gaan ze zeggen dat ze niks waard zijn Lijkt me logisch.
NATUURLIJK zeggen ze dat het goed lijkt, maar waar ze dat op BASEREN !
Ik heb uit AL die dekkingen nog geen goed paard zien PRESTEREN op competities of wedstrijden die er toe doen. En dan uit TOP-merries.
Je mag er van mij best in blijven geloven, maar kijk niet te kortzichtig.

Citaat:
Tenerife heeft een super karakter, won de hengstencompetitie 05/06 en de titel future stallion in 2005, en had een goed veulenrapport.

Geloof dat nobility ook de hengstencompetitie won
Ik wil maar zeggen, dat zegt niets, deden andere hengsten mee die wellicht nooit hard gereden hebben maar die KWALITATIEF veel beter springen, dan buikschuiver, met de kop omhoog en boven de sprong aan de teugels van het hout afgetrokken tenerife...
Maar van zijn kinderen moeten we inderdaad even afwachten, maar van een appelboom vallen niet gauw peren. En ja, ook springaanleg is erfelijk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:12

Citaat:
Als het geld zo hard lonkt verkoop je geen klein deel, maar een GROOT deel of ALLES..........
Echt een vreemde redenatie.........

Een klein deel kan voor een beetje friese rekenmeester evengoed Groot Geld zijn.

Renatuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:13

Helemaal geen vreemde redenatie...
Zo kunnen ze hem behouden voor de Nederlandse fokkerij, en kunnen ze hem eventueel, als die niet meer in de sport loopt, weer terug halen naar Nederland voor de Nederlandse Fokkerij. Als hij goede prestaties heeft behaald, zal er namelijk veel vraag naar die hengst komen en kunnen ze er misschien nog wel meer aan verdienen dan wanneer ze hem nu helemaal verkopen.

Trouwens, over die nakomelingen. Kijk vooral uit welke moederlijn zo'n afstammeling komt. De goede moederlijn is nog belangrijker dan de vader.

Nou, over dat buikschuiven van tenerife. Het kan wel zo zijn dat hij geen extra energie verspilt door heel hoog te springen, maar 'economisch' en dat hij dat op 1.60 nog steeds doet. En dat hengsten die nu met veel 'lucht' springen het 1.40 niet eens over kunnen komen. Dat wijst de toekomst nog wel uit...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:14

VDL heeft ook hengsten geheel verkocht (naar het buitenland), die ook veel gedekt hebben maar voor de fokkerij niet voldeden aan hun verwachtingen.
Maar even voor de duidelijkheid: mij hoor je nergens zeggen dat Orame een goede fokhengst is hoor (het tegendeel overigens ook niet ). Daar is het naar mijn mening nog te vroeg voor. Hij heeft inderdaad wel voldoende kansen gehad in de fokkerij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:16

arie53 schreef:
Een klein deel kan voor een beetje friese rekenmeester evengoed

Groot Geld

zijn.

In ieder geval levert het inderdaad geld op.
Het kost VDL nog niet één dekking............
Potentiële fokkers kiezen nu voor 100% gewoon een ANDERE VDL-hengst...........

Misschien zeg ik dat laatste wat verkeerd.........
Ik bedoel......... dan zoekt WYPKE voor de vaste klanten wel een andere VDL-hengst uit...........

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:19

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:21

Bartvl schreef:
MissHIS schreef:

Nee , ze laten hem eerst jaar in en jaar uit 400 paarden dekken bij hun klanten, en dan gaan ze zeggen dat ze niks waard zijn Lijkt me logisch.
NATUURLIJK zeggen ze dat het goed lijkt, maar waar ze dat op BASEREN !
Ik heb uit AL die dekkingen nog geen goed paard zien PRESTEREN op competities of wedstrijden die er toe doen. En dan uit TOP-merries.
Je mag er van mij best in blijven geloven, maar kijk niet te kortzichtig.

Citaat:
Tenerife heeft een super karakter, won de hengstencompetitie 05/06 en de titel future stallion in 2005, en had een goed veulenrapport.

Geloof dat nobility ook de hengstencompetitie won
Ik wil maar zeggen, dat zegt niets, deden andere hengsten mee die wellicht nooit hard gereden hebben maar die KWALITATIEF veel beter springen, dan buikschuiver, met de kop omhoog en boven de sprong aan de teugels van het hout afgetrokken tenerife...
Maar van zijn kinderen moeten we inderdaad even afwachten, maar van een appelboom vallen niet gauw peren. En ja, ook springaanleg is erfelijk.

heb je stront in je ogen of zo, heb je dit jaar wel naar de merrie keuring gekeken, daar liep een Oramé x Lord mee. vind je dat een raar paard, dan weet ik het ook niet meer. Heb dit weekend weer een paar mooi springende Oramé gezien, vind het niet mis, maar ach voor mijn gevoel oordelen we nog te vroeg, wacht nouh gewoon ff totdat hij 15 is of zo, Kijk eens naar Indorado daar hoorde je eerst ook niet zo veel van en nu is hij populair, toen wij hem gebruikte was hij nog goedkoop en zijn jongen ook, dat is nu wel anders.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:32

Marijkeeee schreef:
heb je stront in je ogen of zo........

Even off topic..........
Maar wellicht kun je even in je eigen profiel kijken.........
Er zijn namelijk MEER hengsten dan VDL-hengsten om mee te fokken........
Over "stront in je ogen" gesproken.........

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:10

Hmmm tja ik denk eigenlijk wel dat veel hier in friesland automatisch naar het VDL gaan. Zonder verder te kijken! Idd mijn pa ook. Ik probeer nu meer zijn ogen te openen dat als ej iemand van vdl bij je langs laat komen om te overleggen wat voor hengst er het beste bij die merrie past dat het toevallig allemaal hengsten van het VDL zijn. Logisch natuurlijk en tja als je erin trapt heeft vdl weer geluk! Ik zeg niet dat VDL allemaal slechte hengsten op stal heeft staan en ook niet dat ze allemaal gode hengsten op stal heeft staan! Iedereen vind toch iets anders mooi! Maar eerlijk gezged heb ik ook nog geen mooie Oramé gezien.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:13

minnie_muis schreef:
Hmmm tja ik denk eigenlijk wel dat veel hier in friesland automatisch naar het VDL gaan.

Daar is ook niks mis mee.
Maar die man kan elke SWS-hengst leveren. Ook hengsten die NIET zijn eigendom zijn.......

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:14

Ja dat bedoel ik ook! Er zijn hier ook wel andere kleinere hengstenhouders. Niet veel maar goed.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:50

CGJ12 schreef:
Marijkeeee schreef:
heb je stront in je ogen of zo........

Even off topic..........
Maar wellicht kun je even in je eigen profiel kijken.........
Er zijn namelijk MEER hengsten dan VDL-hengsten om mee te fokken........
Over "stront in je ogen" gesproken.........

jah dat klopt er zijn meer dan VDL dat gaan we nu ook doen, zo stom zijn we nouh ook weer niet, weet ook wel dat onze paard misschien geen toppers zijn, maar we zijn dan ook niet topfokkers.

Maar ik bedoel gewoon dat Oramé niet verkeert is in mijn ogen...

Bartvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:03

Toch wel jammer dat VDL wat vergeten was in de folder bij Orame wat bij de rest van de hengsten toch duidelijk vermeldt stond !!

de index + betrouwbaarheid misschien...

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:01

Over een paar jaar komt hij terug en gaat weer de dekdienst in. Dan kent wellicht de hele hippische wereld hem als hij het lekker gaat doen met Kappler. Als Kappler ons paard wenst te rijden dan zouden we daar ook erg blij mee zijn hij kan me bellen...

uRaLiNDe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:09

ooh dit vind ik jammer!!
maar aan de ene kant hij kan op deze manier veel verder komen in de sport !!
Over een aantal jaar zullen we hem wel weer terug zien al dekhengst in bears hoop ik !!

Groetjes

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:32

jammer.. ik ga er met marijke in mee.. dat ik wel goede nakomelingen heb gezien van Orame die goed sprongen

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:45

Citaat:
Jeetje wat zonde, hoezo einde nabij?? Dat beest sprong fantastisch op de hengstenshow.

Ja, t zag er goed uit totdat ie over de hindernis van 1,90 sprong.
Hierna was ie hardstikke kreupel.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:47

kreupel.. kreupel is weer teveel.. onregelmatig?

daar hadden meer mensen het over ik heb het overigens niet gezien