First Junior (Fürst Heinrich x Landadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junooo

Re: First Junior (Fürst Heinrich x Landadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:56

Ah, nu snap ik je... das inderdaad negatief voor dressuurfokkers. Maar langs de andere kant laat je je toch zelden alleen leiden door het afstammelingenrapport. Je kan nog altijd gaan kijken op exterieurkeuringen en op wedstrijden voor jonge paarden. Maar je hebt wel gelijk... ze zouden een alternatief moeten vinden voor dressuurhengsten.

Sorry dat wat ik nu ga zeggen off-topic is, maar het moet er toch uit .
Die afstammelingenkeuring gaf vaak ook een fout beeld... Een hengst die bijvoorbeeld al 100 nakomelingen heeft moet er niet meer laten zien dan een die nog maar 20 merrie gedekt heeft. De hengsten met meer nakomelingen kunnen m.a.w. enkel de beste nakomelingen laten zien waardoor ze een goed rapport krijgen (terwijl de doorsnee misschien maar gemiddeld was), terwijl de hengsten met weinig nakomelingen bijna al hun veulens moeten laten zien, dus ook de minder goede. Hierdoor krijgen zij ook een minder goed rapport...
Op zich vind ik het idee van meer in de praktijk te kijken welke afstammelingen goed zijn al wat beter. Een alternatief voor de dressuur ontbreekt inderdaad.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:20

wordt de afstammelingenkeuring dit jaar al geschrapt?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:27

Als je voor een jonge hengst kiest, heb je vaak nog geen presterende nakomelingen dus was die afstammelingenkeuring al iets om op verder te gaan.
Maar, je hebt gelijk, toen Don Renoir zijn nakomelingen mocht tonen was een kennis van mij heel verbaasd dat ik er niet was met Balte. Maar, als je het afstammelingenrapport las, stond er, alle veulens waren zwart of donkerbruin. Die kennis van mij heeft ook een zwarte, ik een eerder roodbruine met...brede witte bles

Geen idee Carri, als ik me goed herinner gaat er volgende maand een artikel over komen in Equitime.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:29

Teigetje schreef:
Maar, je hebt gelijk, toen Don Renoir zijn nakomelingen mocht tonen was een kennis van mij heel verbaasd dat ik er niet was met Balte. Maar, als je het afstammelingenrapport las, stond er, alle veulens waren zwart of donkerbruin. Die kennis van mij heeft ook een zwarte, ik een eerder roodbruine met...brede witte bles

Zoiets hebben we ook ooit aan de hand gehad. Bij de afstammelingen van Flamenco. Wij hadden er toen 2, 1 daarvan had wel een speciaal kleurtje met veel wit. Zat beter in mekaar als de andere, maar zijn toen enkel met de donkere mogen gaan:
Afbeelding
Afbeelding

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:04

Op de stal waar ik vroeger stond hebben ze een Flamenco die erg op de jouwe lijkt, maar die is nog specialer getekend. Hij heeft ook hoge witte benen achteraan, witte vlekken op zijn buik en zelfs een witte ronde vlek op zijn bil. Heel apart, hij kreeg dan ook de toepasselijke naam Body Art

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:08

Ik moet eerlijk zeggen dat toen deze geboren werd dat ik zoiets had van ... help, wat is dat voor iets... Toen had hij de witte haren nog niet op zijn lijf.
Achteraf ben je dat gewoon, en zie je het zelf niet meer, maar aandacht had je er in ieder geval wel mee, iedereen had hem gezien

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:54

Wat een plaatje om te zien. Alleen denk wel dat je een merrie nodig hebt met een sterkere achterhand dan hij heeft.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:04

cart schreef:
Op de hengstenshow zei men dat hij een blessure aan de mond had. Hij zou enkele tanden zijn kwijtgeraakt bij een ongelukje, waardoor hij moeilijk te presenteren was onder de man op de BWP-keuring. Om die reden werd hij ook aan de hand getoond op de show.
Ik vond hem een mooi kopje hebben en ook wel uitstraling maar zijn rug is volgens mij te lang.

Volgens mij werd er gezegd dat er bij de tandarts o.a. de wolfstanden verwijderd waren. Dus geen ongelukje maar 'onderhoud' .