Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:12

Ik twijfel of ik dit jaar mijn 5 jarige Hierarch in de Pavo-Cup laat lopen. Ik denk alleen dat ze het niet red tegen de andere 5 jarige, de meeste zijn al dik Z klaar en mijn merrie heeft de tijd gehad en is nu L klaar. Dus zal ze het nooit redden tussen de rest. Maar ik denk dat mijn merrie wel de potentie heeft om als 10 jarige nog Topfit in de Topsport te lopen. Voor de verkoop is ze niet intressant omdat ze met 5 jaar pas L loopt en dat zijn dingen waar ik me zorgen over maak! Misschien inderdaad die Pavo-cup maar gewoon
afschaffen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:04

jollyjoker schreef:
Ik twijfel of ik dit jaar mijn
5 jarige Hierarch
in de Pavo-Cup laat lopen. Ik denk alleen dat ze het niet red tegen de andere 5 jarige, de meeste zijn al dik Z klaar en mijn merrie heeft de tijd gehad en is nu L klaar.

Dus zal ze het nooit redden tussen de rest....

DE reden waarom de missie van Pavo-cup mislukt is.
Jonge paarden snel klaarstomen om hoge ogen te gooien, was nooit de bedoeling van de competitie, maar het gebeurt wel.
En wordt treurig genoeg nog beloond ook.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:08

CGJ12 schreef:
[ (Waar is Terlia eigenlijk gebleven?)
[/quote]

Wat zijn daar veel bomen aangespendeerd.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:09

De PAVO-cup blijft interessant om de zien. Lopen altijd veel leuke paarden tussen. Maar een klein groepje, die het eigenlijk naar mijn mening verpest voor de rest, loopt te opgeprikt en in een houding alsof ze minstens een Z-proef moeten lopen. Ik vind het jammer. Er is geen sprake van natuurlijke aanleg. Het is z'n doel voorbij geschoten. Wat een oplossing zou zijn, zou ik zo gauw niet weten.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:19

Zolang de meeste goede jonge paarden thuis blijven is de Pavo Cup niet interessant om te zien en zegt het niets over de dressuurfokkerij en dat zou eigenlijk wel moeten.

arie53

Re: Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:22

Citaat:
De PAVO-cup blijft interessant om de zien. Lopen altijd veel leuke paarden tussen. Maar een klein groepje, die het eigenlijk naar mijn mening verpest voor de rest, loopt te opgeprikt en in een houding alsof ze minstens een Z-proef moeten lopen. Ik vind het jammer. Er is geen sprake van natuurlijke aanleg. Het is z'n doel voorbij geschoten. Wat een oplossing zou zijn, zou ik zo gauw niet weten.

Back to the basics.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:31

arie53 schreef:
Citaat:

Back to the basics.

Klinkt goed, maar wat de paarden moeten laten zien, zijn op zich basisoefeningen. Alleen de manier waarop ze worden voorgesteld is dat dus niet. Hoe wil je dat tegengaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:42

mbkaatje schreef:
Klinkt goed, maar wat de paarden moeten laten zien, zijn op zich basisoefeningen. Alleen de manier waarop ze worden voorgesteld is dat dus niet. Hoe wil je dat tegengaan.

Dat kan alleen als er juryleden zijn met ballen die bijv. een Uptown met Happie laag plaatsen. Of een Eddie met United. Maar die zijn er niet, die hebben de ballen niet. Net als dat niemand nu durft te zeggen dat Edward wat aan zn houding moet gaan doen en hem een 6 of 7 geven en Lingh eens afstraffen op het afbreken in de rug, het nakomende achterbeen en de open mond. Resultaat 65 %. Maar dat doen de juryleden niet. En waarom? Omdat ze het idd goed vinden of omdat ze niet durven?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:48

Gebrek aan durf of aan kennis? Of wat nog erger is gebrek aan allebei.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:27

arie53 schreef:

Da's niet erger. Juist een verzachtende omstandigheid..........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:13

Suzanne F. schreef:
mbkaatje schreef:

Dat kan alleen als er juryleden zijn met ballen die bijv. een Uptown met Happie laag plaatsen. Of een Eddie met United. Maar die zijn er niet, die hebben de ballen niet. Net als dat niemand nu durft te zeggen dat Edward wat aan zn houding moet gaan doen en hem een 6 of 7 geven en Lingh eens afstraffen op het afbreken in de rug, het nakomende achterbeen en de open mond. Resultaat 65 %. Maar dat doen de juryleden niet. En waarom? Omdat ze het idd goed vinden of omdat ze niet durven?

Helemaal mee eens!

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:51

De pavo is naar mijn mening interessant voor de grote stallen en ruiters die voor (meestal) veel geld jonge getalenteerde paarden aangekocht hebben. Dit zijn ook de echt getalenteerde paarden!
Maar iedereen kan hieraan meedoen dus het lijkt me toch wel eens leuk je paard te meten aan hen of om ervaring op te doen met je jonge paard.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:06

augurk schreef:
veel geld jonge getalenteerde paarden aangekocht hebben. Dit zijn ook de echt getalenteerde paarden!

Dus de duur aangekochte paarden zijn de echt getalenteerde paarden?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:22

Kwalitatief van nul en generlei waarde. Voor commerciele leken een belangrijke graadmeter. Ondanks het hoge prijskaartje geven echter sommige vroegtijdig de pijp aan Maarten.

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:35

Nee dat bedoel ik niet dat duur aangekochte paarden de enige getalenteerden zijn! Maar het is toch niet zo dat de paarden bovenin de pavo meerijden door de ruiters die erop zitten. Lijkt me dat de paarden van tevoren geselecteerd worden. En ja er wordt veel geld betaald voor de meest getalenteerde paarden.
Heb je er zelf zo een en kun je dat ook laten zien dan zou ik zeker meedoen.
Ben het er volledig mee eens dat het commercieel is.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:57

CGJ12 schreef:
(Waar is Terlia eigenlijk gebleven?)

Terlia gaat een nieuwe carrière beginnen onder Frank van Helvert. Hij bracht haar ook voor op de hengstenshow van Van Uytert. Vind deze switch al opvallend genoeg....ze stond eerst bij Edward op stal. Beviel zeker niet zo goed? Of past ze niet tussen alle dekhengsten? (altijd lastig 1 merrie tussen al die hengsten...).

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:59

Sjappie schreef:
[(altijd lastig 1 merrie tussen al die hengsten...).
[/quote]

Onders-om niet ?

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:09

Ze staat daar omdat de eigenaren het rustig aan wilden doen met haar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:51

arie53 schreef:

Of een verkeerde puntentelling.....

Waarom zou een jury een paard dat wel al met oprichting loopt minder punten geven dan eentje die nog niet zo ver is? Omdat ze daar de ballen niet voor hebben of omdat ze keurig volgens het boekje punten.......

nienhuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:12

VOORLICHTINGAVOND PAVO 11 April HJC Manege TOLBERT, 19.30u.
Evenals twee jaar geleden organiseren wij (KNHS Groningen en KWPN GR. FR. Dr.) een voorlichtingavond over de PAVO Cup. De heer Frenk Jespers heeft weer toegezegd deze avond te verzorgen. De PAVO Cup voorlichting wordt gehouden op 11 april in de HJC manege te Tolbert. In groepjes van 2 paarden gaat de heer Jespers de paarden beoordelen. Het publiek wordt actief betrokken bij de beoordeling van de acht paarden welke deze avond worden voorgesteld.

Programma 11 april:

19.30 1e groep vierjarige paarden
20.00 2e groep vierjarige paarden

20.30 pauze

20.45 1e groep vijfjarige paarden
21.15 2e groep vijfjarige paarden

De toegang is gratis

Hedde Jan Cazemier Manege
Hoofdstraat 53
9356 AV Tolbert

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:20

Leerzaam voor velen van ons, weten we ten minste waar we over praten

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:28

Goh, en ik dacht dat ik de enigste was die de Pavo cup eigenlijk meer een opgefokte show vond... dan een eerlijke test om de aanleg van een dressuurpaard te bekijken...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:09

Wat opvallend dat het daar in de buurt wonende KWPN dressuurjurylid Laarakkers die voorlichting niet geeft, het zou meer voor de hand liggen .

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:55

augurk schreef:
Leerzaam voor velen van ons, weten we ten minste waar we over praten

Tenminste als je dat de "waarheid" vindt.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:35

sarabande schreef:
Wat opvallend dat het daar in de buurt wonende KWPN dressuurjurylid Laarakkers die voorlichting niet geeft, het zou meer voor de hand liggen .

Ik dacht het niet.
Jespers doet overal in den Lande dergelijke voorlichtingen.