[TI] Welk zadel op tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:35

Ik heb een Barefoot met daaronder een Grandeur pad, echt super. Schuift niks. Maar ik heb ook (1e zadel) een vzh dat behoorlijk wijd is en waar ik het toch ruim 3 jaar mee gedaan heb. Van Pellie heb ik ooit een Wintec gekregen dat ondanks de witte boom die ik erin heb laten zetten te smal was. Vandaar de keuze voor een boomloos zadel. Ben er superblij mee.

puzzeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:19

Ik rijd mijn Puuzje met een Wintec dressuurzadel met brede boom. Ligt echt super. Voorheen had ik ook een Continental westernzadel maar die is gestolen helaas...

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:54

Soxje schreef:
Ik heb een Barefoot met daaronder een Grandeur pad, echt super. Schuift niks. Maar ik heb ook (1e zadel) een vzh dat behoorlijk wijd is en waar ik het toch ruim 3 jaar mee gedaan heb. Van Pellie heb ik ooit een Wintec gekregen dat ondanks de witte boom die ik erin heb laten zetten te smal was. Vandaar de keuze voor een boomloos zadel. Ben er superblij mee.

Schuift zo'n Barefoot ook niet wat naar de zijkant?
Ik heb namelijk weleens nagedacht over een boomloos zadel, omdat ik erg veel rugklachten heb. Zonder zadel zit voor mij prettiger als ik veel last heb, hoe vrijer ik zit, hoe minder last.
Dus misschien dat een barefoot o.i.d. iets zou kunnen zijn voor pijnlijke tijden.
Maar waar ik mee zit is dat als Jordy weer eens de kolder in zijn kop krijgt en gaat rennen, hij werkelijk alle kanten opgaat. Niet over de hoefslag rennen dus, maar kris-kras door de bak, links rechts inclusief wissels.... En mijn ervaring is dat zadels dan behoorlijk snel opzij schuiven. Ben zelfs wel eens onder zijn buik terecht gekomen met een vorig zadel en vervolgens blijven hangen en een eind meegesleept. Dat wil ik graag voorkomen

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:23

Een wintec met de grootst mogelijke boom, en nog schuift dat zadel naar links en naar rechts. Die Wintec zit voor mij echt niet goed, maar het was het enige zadel ( in een redelijke prijsklasse) die op mijn tinker paste. En comfort van het beestje gaat voor

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:56

Dat schuiven heeft te maken met 1) het type paard en 2) het aansingelen. Een paard met een hoge schoft is niet erg geschikt voor een Barefoot.
Je zou altijd een testzadel een weekje kunnen proberen, kost amper iets.

flettie

Re: Welk zadel op tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:10

Een Stübben Scandica dressuurzadel, medium boom:

Afbeelding foto is overigens een VZ richting dressuur

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:37

sox heb je een site waar je dat kan aanvragen heb al gezocht en kan het zo niet meer vinden,

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:44

Leonoor schreef:
Baggio wordt door Ilona gereden met een WOW dressuurzadel (met luchtkussens).

Hé, das bijzonder! Niet veel mensen hebben zo'n zadel. Waarom rij je er zelf niet mee? Ik heb er eentje en ik wil nooooit anders meer.

Overigens verkoopt Yarka zadels speciaal voor tinkers (www.oldehietmoat.nl).

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:49

Ik had eerst een JC VZH.
Nu een barefoot.
Uiteraard Mét speciaal dek, want dat dek is -hoewel niet standaard meegeleverd- gewoon een essentieel onderdeel van je zadel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=C3H7A8VJ

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:58

ik heb sinds 1 week een barefoot chayenne. het ligt super en schuift voor geen cm!! wel met een sympvona pad eronder!

En je moet wel zo'n pad onder een boomloos zadel doen trouwens!! anders zit je op de ruggegraat

hiervoor had in een wintec veelzijdigheid, lag op zich wel goed, alleen ligt deze nog beter en het zit veeel lekkereder!

groetjes marjolein

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:58

Ik heb er ook een speciaal dekje met inlages onder liggen.
Ik denk dat dat zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je boomloze zadel is, omdat dat de druk verdeeld en ervoor zorgt dat de ruggegraat vrij blijft liggen.
Ik zag trouwens dat ze bij barefoot ook een dressuurmodel binnenkrijgen.
Lijkt me ook echt ideaal

biancaa; dat zadel zag ik op MP staan. ik vind 'm echt prachtig!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:04

IK heb ook een barefoot western en rij hem gewoon met westernpad eronder en dat gaat super goed, mijn tinker heeft er totaal geen last van.
Als je met een barebackpad rijdt of zonder zadel heb je ook geen inlages, zeker als je een onafhankelijke zit heb , moet het niet uitmaken wat voor pad je eronder, maar als je konstant zit te butsen op je paard , dan kan ik me voorstellen dat voor het dier zo`n pad met inlages fijn is , zodat het de ruggengraat wat ontlast.

Maar Biancaa , hij staat mooi hoor op je tinkertje.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:05

Ir111 schreef:
Leonoor schreef:
Baggio wordt door Ilona gereden met een WOW dressuurzadel (met luchtkussens).

Hé, das bijzonder! Niet veel mensen hebben zo'n zadel. Waarom rij je er zelf niet mee? Ik heb er eentje en ik wil nooooit anders meer.

Overigens verkoopt Yarka zadels speciaal voor tinkers (www.oldehietmoat.nl).

Ik rij er niet mee omdat mijn dikke kont er niet in past en omdat ik met mijn lange stelten de beugels niet lang genoeg krijg.
Daarnaast is het zadel van Ilona en vind ik hem veel te mooi en kostbaar om er mee over het strand te gaan scheuren

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:10

midgie schreef:
Als je met een barebackpad rijdt of zonder zadel heb je ook geen inlages, zeker als je een onafhankelijke zit heb , moet het niet uitmaken wat voor pad je eronder, maar als je konstant zit te butsen op je paard , dan kan ik me voorstellen dat voor het dier zo`n pad met inlages fijn is , zodat het de ruggengraat wat ontlast.

Zowel op een goede (!) bareback als bij het zonder zadel rijden heb je geen stijgbeugels.
Mede omdat de stijgbeugelophanging een zeer grote druk kan geven is een speciaal pad ook belangrijk.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:13

nou zeg mijn berichtje is verdwenen.

Die van mij heeft een Crates Westernzadel maat Full.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:15

Zouden die inlages de druk van de ophanging helemaal wegnemen , zeker niet als je veel druk op je steigbeugels zet, dat bedoel ik te zeggen met onafhankelijke zit , dan zoek je ook geen steun in je beugels , dus er is dan ook niet veel druk volgens mij, er zijn ook genoeg barebackpads met beugels te koop volgens mij?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:39

Soxje schreef:
Dat schuiven heeft te maken met 1) het type paard en 2) het aansingelen. Een paard met een hoge schoft is niet erg geschikt voor een Barefoot.
Je zou altijd een testzadel een weekje kunnen proberen, kost amper iets.

Testzadel is wel een idee inderdaad.
Tot nu toe schuiven echter alle zadels wel iets op Jordy, zowel naar achteren dus als opzij. Ondanks zijn luxe bouw heeft hij een erg ronde rug en een schoft is nergens te bekennen.
De zadels die ik nu heb schuiven overigens niet zo erg, gelukkig geen risico meer om onder mijn paard te belanden met zadel en al...
W.b.t. aansingelen, als ik dat nog verder doe gaat hij blauw aanlopen ben ik bang

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:00

midgie schreef:
Zouden die inlages de druk van de ophanging helemaal wegnemen , zeker niet als je veel druk op je steigbeugels zet, dat bedoel ik te zeggen met onafhankelijke zit , dan zoek je ook geen steun in je beugels , dus er is dan ook niet veel druk volgens mij, er zijn ook genoeg barebackpads met beugels te koop volgens mij?

Deze barebackpads zijn dan ook zeker niet aan te raden.
Als je een onafhankelijke zit hebt heb je die beugels dus ook niet nodig.

Oja, ik had dus een VZH voor Novia, maar sinds ik boomloos rijdt loopt ze veel ruimer en beter over de rug.
Hoewel het op het oog niet zichtbaar was, zat die VZH haar dus niet lekker.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:47

Ik heb een Kentaur Artemis en die past perfect (zowel voor say als voor mij ) en ook nog best redelijk in prijs 700 nieuw

Afbeelding

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:25

dobbel schreef:
sox heb je een site waar je dat kan aanvragen heb al gezocht en kan het zo niet meer vinden,

Ben net aan het bijlezen. Pmarena van Bokt importeert ze, volgens mij is het www.boomloosrijden.nl

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:39

Is ook een mooi zadel Grid! Heb je de boom op maat laten maken?

Dobbel, ook de Nevada (het western model van Barefoot) lag als een huis op Sox. Ik ben niet van het heel stevige aansingelen, onderweg moet er eigenlijk wel een gaatje bij maar daar ben ik te lui voor.

Er is een heel boomloze topic, ik denk dat het nog steeds wel onder naturals of zo staat.
Supertje, je kan de barefoot altijd een weekje proberen, je betaalt alleen iets van 12 euro verzendkosten.
Die inlages zijn zeker belangrijk want er is geen boom die de druk verdeelt. Door die inlages krijg je ruggegraatvrijheid. De dekjes zijn behoorlijk duur maar hun geld wel waard.

Ik ben trouwens héél benieuwd naar het dressuurmodel van BF, geeft nog meer schoudervrijheid dunkt me.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:48

ja dat vind ik ook een mooi modelletje sox

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 05:56

Soxje schreef:
Ik ben trouwens héél benieuwd naar het dressuurmodel van BF, geeft nog meer schoudervrijheid dunkt me.

hier nog iemand die érg benieuwd is!!
hopelijk komen daar ook testzadels van, dan wil ik er graag eentje proberen. wordt wel een dure uitgave om er weer eentje te kopen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:03

Mazzel-meid schreef:
Soxje schreef:

hier nog iemand die érg benieuwd is!!
hopelijk komen daar ook testzadels van, dan wil ik er graag eentje proberen. wordt wel een dure uitgave om er weer eentje te kopen

Afbeelding
Ik heb het testzadel(Barefoot London) al gereserveerd..enne het is nog niet eens in Nederland aangekomen....wachte er al een tijd op en bij het eerste fotootje on line direct in actie gekomen

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:05

CarS schreef:

http://static.bokt.nl/s/cheer.gif[/img]

Ik heb het testzadel(Barefoot London) al gereserveerd..enne het is nog niet eens in Nederland aangekomen....wachte er al een tijd op en bij het eerste fotootje on line direct in actie gekomen

Wel uitgebreid verslag als je 'm hebt hé!, ben echt enorm benieuwd!