Nieuwsmoeds Patrick Artrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GuessWhat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:47

naomi_s schreef:
zoals verwendy al zegt het is een soort van slijtage, maar dit hoeft niet gelijk artrose en arfelijk te zijn. als het erfelijk zou zijn dat zou hij ook geen goedgekeurde hengst meer zijn...

Die verantwoording ligt bij het stamboek. En daar zijn de meningen over verdeeld. Zoals ik al eerder zei, er schijnen meerdere nakomelingen te zijn die het ook hebben.

Verwendy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:38

Even voor de duidelijkheid: het is een slijtage en diegene die mij uit kan tekenen dat slijtage erfelijk is, die krijgt van mij de nobelprijs!!!!

Als dat al zo zou zijn.... dan zou het stamboek hem wel degelijk uit roulatie nemen!!! Mijns inziens moet er meer duidelijkheid zijn over dit soort dingen, zodat er geen fabeltjes en onwaarheden de wereld ingeholpen worden en dat is wel mede aan het stamboek.

En NFhengsten worden idd niet rontgenologisch gekeurd, maar er bestaat wel zoiets al de nakomelingenkeuring...

By the way: Patrick is 11 jaar...

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:36

Ik vind 11 jaar persoonlijk nog wel héél jong om dan al versleten te zijn....

Verwendy schreef:

En NFhengsten worden idd niet rontgenologisch gekeurd, maar er bestaat wel zoiets al de nakomelingenkeuring...

Mja niet echt doordacht van het stamboek, zit je straks met een stapel fokmateriaal waar je niets mee kan omdat paps iets schijnt te vererven dat niet goed is. Er wordt hier al door iemand aangehaald dat er meerdere nakomelingen rond lopen die met hetzelfde probleem kampen. Kunnen daar geen concrete voorbeelden van gegeven worden?

Verwendy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:47

Antwoorden en reactie hier hebben mijns inziens geen zin meer, tenminste niet van mijn kant. Het is vooral van belang om dit objectief te bekijken en dat gebeurd hier allerminst!!!!
Jammer...
En voor de laatste maal: Patrick heeft een slijtage en een slijtage is niet erfelijk!

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:10

Nou ik vond dat ik best objectief over de brug kwam. wel kritisch, das waar, maar toch objectief. Als er wordt aangehaald dat er nakomelingen zijn die dit ook hebben, dan is het heel objectief van me om dan naar namen en afstamming te vragen voor ik dit klakkeloos geloof. Misschien zijn er ook wel eigenaars op Bokt die dat wat er de rondte gaat over de hengst, kunnen bevestigen. Want iets roepen is makkelijk, en als is de leugen nog zo snel....

11 is jong om al versleten te zijn en daarmee uit.

En slijtage zelf is op zich niet erfelijk, maar dat wàt slijtage veroorzaakt (en dan zéker op zo een jonge leeftijd!) dat kan WEL erfelijk zijn. En zeker als het een goedgekeurde dekhengst betreft, is het belangrijk voor de merriehouder en fokker om te weten hoe de vork in de steel zit.
Anders fok je potentieel een ongezonde populatie en dat kan nooit de bedoeling zijn, je eigen stamboek verzieken.
Het feit alleen al dat de dekhengsten niet rontgenologisch gekeurd moeten worden vind ik vrij euhm ... tja ....

Dus als je het zo wil opnemen voor de hengst dan denk ik dat je beter eens precies uitlegt wat er aan de hand is.
Want alleen slijtage roepen maakt het er voor die hengst echt niet positiever op.

Is hij nou op de foto geweest? Van welke delen hebben ze foto's gemaakt en wat was daar op te zien?

xxxlauraxxx

Re: Nieuwsmoeds Patrick Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:12

Ik rij bij stal nieuwmoed en heb het wel eens gevraagt,,
Hij heeft slijtage en ja dat is misschien op vroege leeftijd maar hij is te vroeg aan sport begonnen..

Maar als je het zo zeker wilt weten bel dan gewoon na ze, en vraag daar om meer duidelijkheid als je vind dat je er hier niet zeker van bent!!

www.stalnieuwmoed.nl

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:33

Inderdaad, wat laura zegt lijkt mij ook de beste oplossing!

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:46

iid, ik denk niet dat een hengstenhouder hier op het forum gaat reageren wbt zijn hengst.
de eigenaar in deze kwestie is een heel betrouwbaar persoon waarvan ik niet geloof dat hij "slecht" bloed in ons forest wereldje zal brengen.