Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:02

Mijn merrie heeft eerst in de sport gelopen.
Vervolgens heb ik haar 3 jaar geleden (toen zij 11 was) laten insemineren.
Ze is nu aan haar 3de dracht bezig en ik hoop dat alles weer goed gaat.
Ze is een supermoeder, niet overdreven, precies goed!
Ik heb heel sterk het idee dat ze zich prima vermaakt in de wei met veulen, shetten en ander klein spul.
In de kudde zoekt ze altijd de kleinste uit en schermt die af van de rest (is van haar).
Dit deed ze al voordat ze haar eerste veulen kreeg.
Ze wordt door mij aardig verwend en ziet er super uit!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:05

@ appelbolfan: Beiden is en blijft het fruit, dus op die schaal (fruitschaal) vind ik zeker dat je het kan vergelijken (my humble opinion)

Spelfout edit
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 05-04-06 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:11

@ Schimmelig: wie heeft het over een fruitschaal?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:16

appelbolfan schreef:

Frituurpan dan

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:17

Hoi, Wat dacht je van een draagmoeder voor dat veulen dan heb je ook het risico niet dat er wat met je paard gebeurt. Het is wat duurder maar je hebt wel een stukje veiligheid voor je paard. Ik weet niet hoe een goede fok merrie het is en wat de kwaliteit van het paard is als fokmerrie.

Persoonlijk kan ik niet veel zeggen over hoe oud een paard kan zijn. Ik vind ook dat het aan het paard ligt. Als die er geen bezwaar tegen heeft en zich er lekker bij voelt dan zie ik geen enkel probleem.

Ik moet nog wel even zeggen dat ik veel mensen hier snel oordelen over hoe ze zelf beleven hoe je met een paard om moet gaan. Je wordt gelijk voor broodfokker uitgemaakt nou een broodfokker die doet het ff anders, die is zeer zuinig op zijn paarden en die is niet aan het vermeerderen maar aan het verbeteren en mooie paarden fokken. Als je ziet hoe sommige paarden werkelijk in de watten gelegd worden bij een beroepsfokker. Een merrie die goed fokt kan geld op brengen en zijn ze zeer voorzichtig mee ik wil niet iedereen over een kam scheren maar ik heb toch veel zeer verwende paarden gezien, ik moet zeggen dat ik dat graag zie.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:20

Senja_x schreef:
Hoi, Wat dacht je van een draagmoeder voor dat veulen dan heb je ook het risico niet dat er wat met je paard gebeurt. Het is
wat duurder

maar je hebt wel een stukje veiligheid voor je paard. Ik weet niet hoe een goede fok merrie het is en wat de kwaliteit van het paard is als fokmerrie.
Wat duurder? Zeg maar gerust een stuk duurder en voor een eenmalige (hobby) fokker eigenlijk gewoon weg niet te doen. Intensieve begeleiding bij beide merries, kosten die de pan uitrijzen en dan nog is de kans zeer klein dat de draagmoeder vast blijft houden.

Citaat:
Als die er geen bezwaar tegen heeft
Ooit een paard nee horen zeggen?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:22

Schimmelig schreef:
appelbolfan schreef:

Frituurpan dan

uhh *tijdelijk inspiratieloos*

Jaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:22

bij mij op de manege was er een pony op de wei, en ze was al 30
jaar oud. ze begon wel heel dik te worden, maar de eigenaars zeiden dat ze niet zwanger was (had tot 9 maand daarvoor wel met
4 hengsten op de wei gestaan, dus ik denk dat ze het wel wist)
en opeens lag er een veulen in de wei.
ze heeft het veulen gespeend tot het niet meer noodzakelijk was. en ze is kort geleden gestorven. het veulen staat nu voorlopig
alleen in een stalletje. kvin het wel zielig. de moeder heeft al haar
krachten gespaard om het veulentje groot brengen. en is dan gestorven.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:23

Dat is dan zeer onverantwoordelijk geweest van de eigenaren.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:27

Mijn merrie is 20, bijna 21, en hoe graag ik ook een veulen van haar zou willen, ik vind het risico te groot. Wel heeft ze al eens een veulen gehad, dus het zou niet haar eerste zijn, en ze is in topconditie, maar dan nog Nee, helaas.

Jodie_

Re: Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:28

Bij ons op stal staan 4 fokmerries, de oudste is 23 en heeft nu 14 veulens gehad, draagt de 15e.

- Om maar even terug te komen op de oorspronkelijke vraag -

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:30

Schimmelig, dat je een andere mening hebt is je goed recht, maar ik vind het een beetje kinderachtig om zo te reageren, zonder dat je de situatie goed kent. Ik kan me voorstellen dat je het zielig vindt, maar vergelijken met broodfokken, zoals met honden gebeurd, vind ik veeeeel te ver gaan. Zoals ik al schreef; ons paard was echt het gelukkigst als hij of drachtig of een veulen had. Ze is precies twee jaar gust geweest en heeft geen 20 maar 19 veulens gehad. Na de twee jaar gust werd ze weer drachtig en knapte zienderogen op. Vertel jij mij maar dat het absoluut niet kan!!
De merrie is ondertussen wel al 15 jaar dood. Tijden zijn inmiddels ook veranderd. In de tijd dat mijn vader begon met fokken was het heel gewoon. Jouw mening over fokken vind ik trouwens ook een rare. Waar komt jouw paard dan vandaan. Misschien ook wel bij een merrie die ontzetten veel veulens heeft gekregen.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:37

@ mbkaatje: verhalen op bokt die al 15 jaar oud zijn (ik kan dat niet ruiken)....

Ik vind het gewoon vervelend om te horen, dat mensen zo intensief elk jaar maar weer een veulen van een paard eisen (het paard heeft daar helaas zelf geen controle over)... Als je het logischerwijs bekijkt is het ook onnatuurlijk om elk jaar maar weer een veulen te krijgen (gezien de draagtijd van een paard) dat het voor een hond ''logischer'' is dat snap ik (meerdere nestjes per jaar dus)... hoewel ik dat ook ''zielig'' vind. (zielig wordt hier blijkbaar beschouwd als penny woord, dus ik zal het zo min mogelijk gebruiken).

Mijn paardje is het eerste veulen van de merrie.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:45

Schimmelig:
Dit klinkt al weer heel anders. Vaak weet je de achtergrond ook niet. Ik begrijp best als mensen het "zielig" vinden, maar de ene merrie is de andere niet. En nogmaals, tijden zijn veranderd, waarschijnlijk zou ik het ook niet zo doen. Maar ik weet wel heel zeker dat onze oude merrie er absoluut geen moeite mee heeft gehad. Anders waren we nooit zo lang doorgegaan.
Trouwens ik vind "zielig" geen penny-woord, het hangt er vanaf hoe je het gebruikt.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:21

@ mbkaatje: Okidoki, mij zul je er niet meer over horen

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:09

Ik heb een Keur prestatie en preferente merrie gehad, zij kreeg op haar 24 e jaar haar 20e ! veulentje. Ze heeft Z gesprongen en M dress. gelopen. Op haar 17e jaar werd ze met veulen aan de voet nog Nationaal kampioen. Ze werd altijd meteen drachtig en had nooit problemen met veulen en nageboorten. Het was gewoon een sterke gezonde merrie. Haar laatste veulen was helaas gestikt in het vlies. De merrie was ontroostbaar. We wilden dit niet meer meemaken en hebben haar niet meer laten dekken. De merrie heeft hierna altijd als een echte oma op haar kleinkinderen gepast. Ze leeft nog steeds en is inmiddels 29 jaar.
Als je een gezonde sterke merrie hebt kan je heel lang doorfokken.
Maar zorg dat de merrie ook dicht bij de natuur staat. Meestal moet alles kunstmatig ed.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:13

Nou, ik ben dus niet de enige. Als het fokken ten koste moet gaan van de merrie, is het natuurlijk wel twijfelachtig. Maar dat is in mijn geval ook zeker niet het geval geweest.

BarbaraNova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:59

Mijn ponymerrie is ook zo'n sterke oude doos en elk jaar super hengstig. We weten niet haar exacte leeftijd maar die zit waarschijnlijk rond de 25 jaar. Ze heeft als het goed is (heb haar vanaf haar negende) nog geen veulen gehad. Ik ga haar niet laten dekken hoor dat durf ik echt niet meer aan maar was gewoon erg benieuwd naar dit soort verhalen....bedankt!

Mara77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:20

Hoi!

Vraagje, voor diegene die t zielig vinden:

Is t ook zielig als vogels elk jaar een nestje maken en eitjes leggen ?
of als konijnen elk jaar weer een nest jongen krijgen ?
etc. etc.
Waarom dan wel voor een hengstige merrie,
als ze in t wild zou lopen en er komt een leuke hengst voorbij....
Vul maar in !

Volgens mij werkt de natuur wel een beetje zo.

BarbaraNova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:36

Denk ik ook ja maar mijn merrie is 25 jaar maar zo hengstig als het maar zijn kan. Ze stalked mijn ruintje die het maar op een lopen zet haha. Vandaar vroeg ik me af of jullie oudere merries ook nog zo zijn en misschien nog met een veulentje lopen of drachtig zijn.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:36

Ik heb een KWPN merrie van 20 jaar. Zij heeft 13 levende veulens gebracht en 2 veulens verworpen. Tussendoor heeft ze in de sport gelopen en is in 2000 nog provinciaal kampioen Z-1 geweest. Vanaf 2001 is ze niet meer uitgebracht op wedstrijden. Op dit moment heeft ze een prachtig veulen aan de voet en is weer geimsemineerd. Zo lang de merrie er niet onder lijdt zie ik niet waarom dat niet zou kunnen. De merrie loopt iedere dag in het land en s'avonds op stal. In de zomerperiode loopt ze dag en nacht met het veulen buiten, samen met andere merries met veulen. Hier is niets zieligs aan. Een paard kiest niet voor een dracht, ook in de natuur niet.

Vroeger fokte ik Fjorden, die liepen altijd bij de hengst in het land om gedekt te worden. Toen mijn merrie 23 was nam ze gewoon niet meer op ook al werd ze wel hengstig. De natuur regelt veel.

Als ik me goed herinner heeft een wereld beroemd springpaard Halla, pas haar eerste veulen gebracht op 20 jarige leeftijd. Daarvoor altijd in de topsport gelopen. Ze heeft in ieder geval meer dan een veulen gebracht. Ik geloof dat ze op 29 jarige leeftijd is overleden.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:40

De oudste merrie uit onze fokkerij is 18. Zij heeft 14 of 15 veulens gehad, en is nu ook drachtig. Deze merrie is Preferent. Onze fokmerries lopen ALTIJD buiten, behalve in het dekseizoen. Verder worden ze alleen geshowt op keuringen en mogen ze genieten van hun leventje op de (grote) weide. Ze is altijd in 1x drachtig.

Ik zou een paard op 20jarige leeftijd nog nooit een veulen heeft gehad niet laten dekken, ik weet niet waarom, maar heb ik geen vertrouwd gevoel bij. Maar waarom niet als het paard al een aantal keren veulens heeft gebracht? Wat is daar mis mee? Ze worden toch zelf weer hengstig? En als ze er geen behoefte meer aan hebben om drachtig te worden, dan bijten ze ook echt wel van zich af met dekken. Stel dat onze fokmerrie dit jaar niet meer gedekt wil worden, jammer dan, dan is gaat het over, maar heeft ze ons wel heel wat jaartjes schitterende veulens (waarvan 2 goedgekeurde zonen, 1 kleinzoon) gebracht.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:19

Onlangs sprak ik iemand die had een ex EK pony van 20 jaar, nog nooit geveuld,eigenlijk wilde hij er graag een veulentje van. Het werd hem ontraden door veel mensen. Toch werd de merrie" natuurlijk "gedekt en in 1 keer drachtig ,zonder komst van een dierenarts was er een veulentje.
Mensen blij, merrie ook blij Je kunt het dus altijd proberen.
Als de merrie dicht bij de natuur staat lukt het vaak beter.
Zeker met pony's....die zijn vaak kei sterk!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:20

Het risico is en blijft groot bij een merrie van 20 die voor het eerst een veulenkrijgt, al gaat het ook weleens goed. Ik denk dat het per paard/pony verschillend is hoe lang je nog kan dekken.

En over zielig. Mijn merrie is 20 (haar moeder wordt ook nog als fokmerrie gebruikt) en krijgt het 3e veulen op rij dit jaar, ze blijft nu een jaartje gust. Maar ik weet niet hoe ze dat volgend jaar gaat vinden als ze een veulentje ziet en zij heeft geen, ze is een supermoeder, mss is het juist wel zielig om een jaar over te slaan!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:20

Oudere (fok)merries zou ik sowieso al niet zo snel overslaan, omdat deze vaak weer moeilijk op gang te krijgen zijn.