Wat voor merrie voor de hengst Bjorsells Briar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 05:25

chantal1 schreef:
Sfieke schreef:
En waarom zou je eerder Don Schufro gebruiken?

Ik zelf niet eerder, maar een toevoegin op Don Schufro; hij is een bewezen vererver in Duitsland staat al een aantal jaar op nr. 1 in de dressuur index (dacht 5 jaar) dat wil nogal wat zeggen.
Briar doet het ook super maar van zijn nakomelingen weet ik niks.

Ja dat snap ik Ik weet ook weinig van de nakomelingen van Briar, maar ik denk dat hij goed bij mijn merrie past. En daarbij komt dat ik graag wat nieuws wil proberen!

Ik snap dat veel mensen dan liever voor meer zekerheid kiezen, Don Schufro bijvoorbeeld. Aan de andere kant: fokken blijft gokken en je weet nooit hoe zo'n hengst combineert met je merrie (als je em voor het eerst gebruikt al helemaal niet). Dit kan goed en het kan fout uitpakken, tjah....

Maar ik geloof dat doordat er hier in NL weinig nakomelingen van Briar zijn, niemand echt kan zeggen wat voor merrie erbij past..

Er wordt meteen geroepen dat het een bloederige merrie moet zijn, maar doordat eigenlijk bijna niemand weet hoe de hengst vererft is dat gebaseert op weinig...

Tenzij iemand het echt zeker weet en uit ervaring spreekt, die mag zich dan nu melden

@ART_UMA: ik had de link inderdaad zien staan, maar als ik daar op klik loopt deze pc volgens mij vast Heb jij em gezien? Is het wat?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:44

Sfieke schreef:
@ART_UMA: ik had de link inderdaad zien staan, maar als ik daar op klik loopt deze pc volgens mij vast Heb jij em gezien? Is het wat?

Art Uma had denk ik in een enthousiaste bui het verkeerde filmpje gelinkt...
Ach tis ook met hengsten..

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:35

Er zijn al eerder topics geweest over Briar als dekhengst ook met foto's vanuit zijn eigen land en niet van de hengstenhouder.
Ik wil al jaren best met hem dekken, maar zou eerst combinaties willen zien, uit welke merries geeft hij wat?
Het springpaard op dit filmpje (wat een geduld heeft dat publiek ) met zijn korte crouppe lijkt op foto's die ik toen doorkreeg, het tweede paard wordt ik qua gangen en exterieur ook niet warm van, en toen ben ik maar wat anders gaan doen
Dus waar past hij op.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:57

sarabande schreef:
Er zijn al eerder topics geweest over Briar als dekhengst ook met foto's vanuit zijn eigen land en niet van de hengstenhouder.
Ik wil al jaren best met hem dekken, maar zou eerst combinaties willen zien, uit welke merries geeft hij wat?
Het springpaard op dit filmpje (wat een geduld heeft dat publiek ) met zijn korte crouppe lijkt op foto's die ik toen doorkreeg, het tweede paard wordt ik qua gangen en exterieur ook niet warm van, en toen ben ik maar wat anders gaan doen
Dus waar past hij op.

Ze laten springpaarden zien, dus ik neem aan ook springgericht gefokt.....
Dan praat je dus over hele andere type merries als dressuurpaarden...... een merrie heeft toch 70% invloed op het eindresultaat!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:44

listiglistje schreef:
Dan praat je dus over hele andere type merries als dressuurpaarden...... een merrie heeft toch 70% invloed op het eindresultaat!

Ze laten 1 springpaard zien en vervolgens dressuurpaarden, eerst kijken dan kleppen.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:57

sarabande schreef:
listiglistje schreef:

Ze laten 1 springpaard zien en vervolgens dressuurpaarden, eerst kijken dan kleppen.

Na een half uur zweeds gezever van Jan Brink en toen 10 minuten een springpaard heb ik mijn geduld opgegeven........ er zit godv8888###domme ook geen vooruitspoelknop op

Ik zal hem in het weekeinde uitgebreid bekijken.....nu ff werken!
Ik kan slechts in de baas zijn tijd een hierop zitten wachten

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:53

ART_UMA schreef:
Voor wie tijd zat heeft, kun je kijken naar de web uitzending van de briar hengsten show met nakomelingen. Je verstaat er geen ruk van, maar dan moet je maar plaatjes kijken

http://www.colibri.tv/tullstorp/tullstorp.html

Wat een taal wat een taal

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:58

Sfieke schreef:

Don Schufro bijvoorbeeld. Aan de andere kant: fokken blijft gokken en je weet nooit hoe zo'n hengst combineert met je merrie (als je em voor het eerst gebruikt al helemaal niet). Dit kan goed en het kan fout uitpakken, tjah....

Ben ik niet met je eens. Als jij de vaderlijn en de moederlijn goed kent dan ga je steeds minder gokken en zulke zaken zijn uit te zoeken, kost wel heel veel tijd.
Je hebt niet voor niks, sterke verervers en sterke moederlijn. Dat sterk wil zeggen dat je redelijk wat kan doen voordat je zo'n lijn onderuit schopt.

eilander

Re: Wat voor merrie voor de hengst Bjorsells Briar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:40

Ik zag staan dat Briar een plat kruis zou hebben,maar van wat ik op die stand foto zie staan heeft hij verre van een plat kruis

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:48

eilander schreef:
Ik zag staan dat Briar een plat kruis zou hebben,maar van wat ik op die stand foto zie staan heeft hij verre van een plat kruis

Die vooroordelen gaan wel in het rond! Maar zijn ze waar?
plat kruis, klassiek model, vererving van veel wit, veel bot en massa en een groot hoofd.... wie kan zeggen of het idd waar is?
Zijn het vooroordelen of is het waarheid? Niemand weet het eigenlijk!

Daarom dit Topic .......proberen we juist achter te komen

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:13

Gaat dit topic even volgen

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:19

heb me door het knackebrod filmpje van Jan Brink heengeworsteld, maar ik werd niet vrolijk van de nafok.
zo'n half springpaard die het lastig krijgt wanneer het een gaatje hoger wordt en zo'n flegmatiek dressuurachtig-paard met een gelderse opdruk....
Ook die eenvoudige beesten uit de driekwartbroer van Briar waren nou geen paarden om in de etalage te zetten..

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:36

Basvdv schreef:
heb me door het knackebrod filmpje van Jan Brink heengeworsteld, maar ik werd niet vrolijk van de nafok.
zo'n half springpaard die het lastig krijgt wanneer het een gaatje hoger wordt en zo'n flegmatiek dressuurachtig-paard met een gelderse opdruk....
Ook die eenvoudige beesten uit de driekwartbroer van Briar waren nou geen paarden om in de etalage te zetten..

Misschien op de verkeerde merries gebruikt?

Ik ga dit weekend foto's maken van de jonge Briar uit de Krack C merrie
en ik zal mijzelf ook door het knackebrod filmpje van Jan Brink heenworstelen!
Als ik tijd heb.......vrijdag AES hengstenshow Schijndel, zaterdag De IJzeren Man Weert
en zondag Van Bommel Aarle Rixtel...druk,druk,druk!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:49

chantal1 schreef:
Sfieke schreef:

Don Schufro bijvoorbeeld. Aan de andere kant: fokken blijft gokken en je weet nooit hoe zo'n hengst combineert met je merrie (als je em voor het eerst gebruikt al helemaal niet). Dit kan goed en het kan fout uitpakken, tjah....

Ben ik niet met je eens. Als jij de vaderlijn en de moederlijn goed kent dan ga je steeds minder gokken en zulke zaken zijn uit te zoeken, kost wel heel veel tijd.
Je hebt niet voor niks, sterke verervers en sterke moederlijn. Dat sterk wil zeggen dat je redelijk wat kan doen voordat je zo'n lijn onderuit schopt.

Steeds minder misschien, maar het blijft gokken! Dan kan je wel een goede vader of moederlijn hebben, zeker weten doe je het nooit!!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:10

Sfieke schreef:
[
Steeds minder misschien, maar het blijft gokken! Dan kan je wel een goede vader of moederlijn hebben, zeker weten doe je het nooit!!
[/quote]

Doe niet zo moeilijk !

Ga eens een keer aan het werk en pluis eens wat uit in de stammen.

Dan zie je dat bepaalde stammen gewoon vererving in zich hebben om sport te bedrijven en andere kunnen nog alleen maar een schillewagen trekken.

En wat gokken betreft.

Ferro dat was een gok maar ook weer niet want op de premiekeuringen liepen ULFTS allemaal vooraan totdat ze aan het werk moesten.

Maar al je geen inzicht hebt blijft het inderdaad een gok.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:22

Heb het hele filmpje gezien ( je kunt ook spoelen namelijk ) en moet zeggen dat ik de hengst toch wel uniform vind fokken. Vind vooral de halsaanzet en het voorbeen gebruik erg goed. Ik denk wel dat je moet oppassen als je merrie een wat trager achterbeen heeft.

Over Don Schufro gesproken: mooie hengst maar héél slecht sperma, hou dat dus wel in je achterhoofd.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:25

Moeilijk? Valt best mee hoor

Toch vervelend dat zo'n goede en bewezen hengst zulk slecht sperma heeft...

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:47

Dat Don Schofro slecht sperma heeft kunnen wij ABSOLUUT NIET beamen.

We hebben hier vorig jaar met sperma van Don Schufro een merrie geinsemineerd. Daarbij ook het sperma kunnen beoordelen onder de microscoop. Het sperma ziet er goed uit en de merrie is ook drachtig geworden.
De merrie is nu weer hier om bij ons te veulenen.

Dus voorzichtig zijn met uitspraken over sperma kwaliteit !

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:50

Ow jeetje, hoe komt Janderegelaa daar dan bij?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:35

2 x keer sperma gehad en 2 keer kon je het net zo goed als koffiemelk gebruiken.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:55

Ik heb keuze zat wat merries betreft, van bloederig tot ouderwets, maar ik wacht ook eerst de veulens af, voordat ik ga beslissen of ik Briar uberhaupt ga gebruiken en zo ja, op wat voor merrie.

Vond in het filmpje eigenlijk alleen het veulen leuk.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 05:21

Ja ik denk dat het inderdaad verstandig is eerst de veulens in NL af te wachten.

De merries die ze daar gebruiken zijn net even anders dan hier, en dat kan al verschil uitmaken natuurlijk

Ik vind zijn goedgekeurde zoon op het filmpje helemaal niet zo heel verkeerd Maar de zoon van die Biggles (ofzoiets heet ie toch?) daar vond ik werkelijk niks aan! Dat was die drie jarige ruin... Maar dat is dan ook een kleinzoon van Briar

Ik ben wel heeeeel benieuwd naar de foto's van het Briar x Krack C veulen!! Kan je ook een foto plaatsen van de Krack C merrie zelf?

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:03

janderegelaa schreef:

Over Don Schufro gesproken: mooie hengst maar héél slecht sperma, hou dat dus wel in je achterhoofd.

Jan dit is echt onzin!
Don Schufro bevrucht perfect! En dat weet ik van heel dichtbij. Dus uit goede bronnen.
2 dosissen wil natuurlijk niet zeggen dat alles knudde is.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 07-04-06 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:04

ik heb ook het filmpje bekeken... Ik vond ze allemaal erg slecht bewegen, ja wel een mooi voorbeen... maar achterbeen komt er niet ver genoeg onder... in de passage komt het achterbeen ook wat na... verder lompe dieren, die niet in het type van het kwpn passen imo.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:42

marcolemar schreef:
lompe dieren, die niet in het type van het kwpn passen imo.

Lompe dieren???? Bot & Massa dat is wat anders dan lomp

Type van het KWPN??? Wat is dat??? Is dat wel het juiste type?????
Is het type KWPN het streven van iedere fokker of is het type KWPN het vraag & aanbod van ons huidige NL modebeeld????

Types als Salinero, Gigelo, Briar, Wansuela Suerte, Salieri, Brentina, Rusty, Invasor , Bonfire om er maar een paar te noemen passen toch ook totaal niet in het type KWPN?