kans op kleur vos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:34

Basvdv schreef:
hoe kan je inschatten of een paard Ae of aE(heterozygoot) is.

Ergens op bokt moet een topic zijn met het overgrote deel van de kwpn hengsten ingedeeld op genotype (AaEe, AAEE etc)
Was een topic van CGJ12, zoek ze

cissy

Re: kans op kleur vos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:56

Citaat:
Om een vos te krijgen moeten beide ouders het allel voor de voskleur doorgeven, die kans dis dus 50% x 50% = 25%

jij hebt er duidelijk meer kaas van gegeten dan ik maar dit wil er bij mij niet in...
ikke blond, maar als er van beide zijden 50% kans is dan wordt het toch niet minder omdat ze worden samengevoegd, blijft dan toch 50%?? of maak ik nou een denkfout

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:01

Dat is gewoon kansberekening.
Als de kans op iets 0.50 is en de kans op iets anders ook 0.50 is, is de kans dat dat alletwee zo is 0,50 x 0,50 = 0,25 (dus 25%).
Snap je? Beetje lastig uit te leggen, is gewoon wiskunde

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:04

Moeder=Bruin X Vader=Schimmel wat zou dat worden dan? Tenminste meeste kans?

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:09

Hangt van de ouders af.
Als de schimmel heterozygoot is (dat is hij sowieso als één van de ouders of een/meerdere nakomelingen geen schimmel zijn), is de kans op een schimmel 50%. Homozygoot is lastig met zekerheid te zeggen aan de hand van ouders/nakomelingen (behalve als je er heeel veel hebt maar dat kan je alleen met 100% zekerheid zeggen adv DNA analyse), maar áls de schimmel homozygoot zou zijn, dan krijg je er sowieso een schimmel uit.

En wat voor andere kleuren er verder nog uit kunnen komen en de kans daarop, daarover is niet veel zinnigs over te zeggen (of je moet weten welke kleur de schimmel bij de geboorte was en het liefst ook nog wat meer gegevens over de kleuren van de ouders en eventuele nakomelingen van beide ouders).

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:22

cissy schreef:
Citaat:
Nja ik weet niet hoe het komt, maar elk paard dat zelfde kleur vacht-manen-staart heeft, vind hij niet mooi.

en een zwarte wel? wil niet l*llig doen maar ook een zwarte heeft dezelfde kleur vacht als manen-staart
of vind ie alleen bruinen mooi?

Hij heeft nu een bruine en een zwarte merrie. Het is alleen dat vossige kleurtje dat hem niet aanstaat

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:26

triest, erg triest

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:40

Sammie schreef:
triest, erg triest

Wat vindt je triest? Dat iemand geen vos wil fokken?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:49

dus vossig staat m niet aan, dan verkoopt ie dat veulen toch? als het zo'n goeie moet worden en het wordt toevallig een vos dan verkoopt ie een goeie vos, zat liefhebbers voor hoor!
fokken is gokken

@ Renza: ik was al nooit goed in wiskunde
Laatst bijgewerkt door cissy op 06-04-06 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 15:53

cissy schreef:
dus vossig staat m niet aan, dan verkoopt ie dat veulen toch?

Het is alleszins de bedoeling om het te verkopen, maar ja voordat het verkocht is moet hij er natuurlijk wel hele tijd op zitten kijken

Maar ik heb me al aangeboden om (als het een vos is) het te verzorgen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:54

gut, nou een maand of 5 kijken naar een spelend veulen lijkt me geen straf! en als ie toch verkocht gaat worden wat is het probleem dan? Of is het de bedoeling om m pas met 3 jaar te verkopen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:04

Ik weet niet wat Sammie triest vind, de discussie over vos of de knullige kleurwetenschappers. Zeg dan niks.
Dat je liever geen vos wilt fokken en een hengst met een andere kleur kiest oke, maar het gaat mij veel te ver dat het erg is om tegen een vos aan te kijken, fok dan niet!
Als mijn merrie een veulen krijgt ben ik blij en gelukkig als het veulen en de merrie gezond zijn en nog blijer als het mooi en lief diertje is.
De kleur vind ik nog wel het minst belangrijke! Kijk even in de kraamstal bij de doodgeboren veulens, mismaakte veulens en ga zo maar door! Bij iemand die zo kortzichtig en ondankbaar met zijn paarden omgaat zou ik niet op stal willen komen! En ik zou er al helemaal geen veulen kopen! Alsof het erg is om naar een gezond vosveulen te moeten kijken, bah!

Mijn merries zijn allebei drachtig en als er 2 gezonde vosveulens uitkomen ben ik dolgelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:08

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:08

Sammie schreef:
triest, erg triest

Ben het met sammie eens
Fokken om een bepaalde kleur is commercieel fokken, dan ben je in mijn ogen als fokker verkeerd bezig .........

Kwaliteit moet altijd voorop staan! Ongeacht de kleur.........

Als je persé geen vos wil, dan moet je ook niet fokken , maar er gewoon een kopen....weet je zeker dat je het juiste kleurtje hebt!

P.s. vorig jaar heb ik ook een vos gekocht met vier witte benen en een scheve bles.......een hele goeie by the way!!!!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:36

[***] schreef:
Ik weet niet wat Sammie triest vind, de discussie over vos of de knullige kleurwetenschappers. Zeg dan niks.

Dat maak ik zelf wel uit. En het lijkt me logisch dat ik het zeer triest vind dat die man zo denkt en doet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 01:04

Hmm.. kleuren fokken. In mijn ogen is fokken om juist een vos te krijgen even fout als fokken om een vos te krijgen.

Het is ten eerste handig om te weten of de merrie wel drager is van het vosgen. Als ze namelijk homozygoot bruin/zwart is, dan heb je het gemakkelijk: je mag er zelfs een vos op zetten, je krijgt er dan met geen mogelijkheid een vos uit, al zou je het willen!

Als de merrie wél drager van het vosgen is, dan heb je de volgende opties:

Dek met een hengst die homozygoot voor een dominante kleur is. Je hebt dan de keuze uit:
- homozygoot grijs
- homozygoot platenbont
- homozygoot bruin
- homozygoot zwart
- cremello/perlino

De eigenaar heeft dus een hoop keus. Toch zal de eigenaar twee keer na moeten dekken voordat hij zijn mooie Ierse merrie door de eerste de beste homozygoot zwarte Shetlander laat dekken om vooral toch maar geen vosje te krijgen.

Ik ben zelf niet wild van de voskleur, maar oeps, we hebben hier een mooie jaarling vos lopen en die is niet eens te koop ook. Tja, het kan raar lopen.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:43

[***] schreef:
Kijk hier eens, paar voorbeeldjes:

viewtopic.php?f=59&t=566458
viewtopic.php?f=59&t=567090
viewtopic.php?f=59&t=559632
viewtopic.php?f=59&t=556342

en als je het al gezien hebt snap ik niet dat je die kerel nog serieus neemt.

Ik hoop natuurlijk ook dat het een gezond veulen is en de kleur kan me ook niet bommen. Hij zegt nu ook steeds dat hij het zo erg zou vinden, maar zodra het veulen er is zal hij toch sowieso dolgelukkig zijn
Hij heeft nog nooit een veulen gefokt, maar hij zou zo fier zijn als hij van zijn toppaardje ( ) een veulen had.
Hij zegt gewoon telkens als hij een vos ziet 'lelijke vos' (ookal zijn ze beeldig ) en nu hebben zijn vrienden hem natuurlijk wat zitten plagen door te zeggen dat het waarschijnlijk een vos zal worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:56

Ik voel nog steeds geen enkele sympathie.