Afleren drinken bij de moeder van een (bijna) jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:03

Ludora schreef:
Agerrits: ze vraagt om tips, niet om onnodig afgebekt te worden

een tip van mij is om toch te kijken of een ander in deze situatie zou willen helpen. Ik heb nog wel een stal vrij en voldoende weide gang, misschien is dat een tip.

LDRD

Re: Afleren drinken bij de moeder van een (bijna) jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:53

@agerrtis, je blaast de zaak wel erg op zeg.
Je weet helemaal niets van mij en mijn paarden en hebt een gelijk een oordeel klaar.
Bijzonder hoor.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:04

Nicole288 schreef:
Ik heb me vorig jaar door de veearts laten uitleggen hoe het nu zit met merries die lang melk laten stromen voor de bevalling en of het veulen dan wel genoeg biest binnen krijgt (of het er nu uit stroomt of dat het gedronken wordt maakt geen verschil lijkt me). Hij vertelde dat het pas biest wordt na de bevalling, dus de bevalling zorgt ervoor dat er biest gemaakt gaat worden. Dan zou die dus niet vantevoren verloren kunnen gaan.

is ook maar gedeeltelijk waar ..ik ken ook merries die al een paar dagen voordien melk lieten lopen en DA zei ook :geen zorgen maken ..maar het veulen kreeg toch de Veulenziekte (krijgen ze als ze niet genoeg biest /antistoffen binnen hebben ),Ik zou het gewoon in het oog houden beter voorkomen dan genezen !!

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:07

libke schreef:
,Ik zou het gewoon in het oog houden beter voorkomen dan genezen !!

Dat is ook het idee. Ben zeker niet van plan om daarmee te gokken, want een ziek veulen zit ik natuurlijk zeker niet op te wachten.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:40

LDRD schreef:
@agerrtis, je blaast de zaak wel erg op zeg.
Je weet helemaal niets van mij en mijn paarden en hebt een gelijk een oordeel klaar.
Bijzonder hoor.

Daar heb je volkomen gelijk in. ik oordeel alleen over de situatie die er wordt geschetst en niet zo zeer over jou. Verder kan het zijn dat ik het een beetje naar het extreme trek, of daar niet een rieel beeld over heb. Als men niet in de mogelijkheid is paarden van elkaar te scheiden..vindt ik dat toch wel redelijk ernsitg. maar ja wie ben ik??? Ik ben iedergeval niet te laf om te zeggen wat ik vindt en bied daar gerust mijn helpende hand.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:52

Je mag van mij van alles zeggen hoor, ik vraag me alleen af hoe serieus je iemand moet nemen die zonder ook maar íets te weten een oordeel klaar heeft. Heeft mijns inziens niets met lef of laf te maken.

fvansan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:54

Nicole288 schreef:
Ik heb me vorig jaar door de veearts laten uitleggen hoe het nu zit met merries die lang melk laten stromen voor de bevalling en of het veulen dan wel genoeg biest binnen krijgt (of het er nu uit stroomt of dat het gedronken wordt maakt geen verschil lijkt me). Hij vertelde dat het pas biest wordt na de bevalling, dus de bevalling zorgt ervoor dat er biest gemaakt gaat worden. Dan zou die dus niet vantevoren verloren kunnen gaan.

Yep!!! Dit klopt. Wij hebben ook de jaarlingen (alleen overdag) bij de opnieuw drachtige moeders lopen. Sommige drinken ook nog. Onze ervaring hiermee is dat je er rustige, zelfverzekerde en sociale jonge paarden aan overhoudt. Ze regelen het zelf wel. Wel hebben we ruimte genoeg ...dat scheelt een hoop!
En de moeders krijgen veel voer....
Als de nieuwe veulens er zijn gaan de jaarlingen pas apart in een wei.De winter erop gaat alles weer bij elkaar als een echte kudde; het liefst nog met een ruin. Ze kennen de moeder dan nog wel maar mogen niet meer drinken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:05

Alles tesamen bedoel je dan merries en hengsten ..leuke beestige boel moet dat daar zijn