Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nrps

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:15

amsolusa schreef:
ik weet niet of je ermee wil springen of dressuur?

Krack x Jazz x Pretendent
Nu nog één keertje raden...

Margreetje

Re: Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 08:41

Ja Manon, ik was me ondertussen al aan het afvragen wat voor belachelijke merries ik heb, terwijl ik toch best trots ben op mijn kleine meid en haar leuke papier.
Dat sommige mijn kwpn merrie zien als een waardeloze fokmerrie, so be it.
Volgens de fokker zijn zowel krack als de moederlijn laatbloeiers, wellicht dat er nog iets veranderd in de komende tijd.

Voor mij loopt ze super, is heel makkelijk te rijden, loopt fijn en heel atletisch.
Op de stamboekkeuring heeft ze zich maar iets van 3/4 minuten mogen laten zien en ze vond het allemaal zo geinig daar dat ze in volle galop door die bak heen scheurde. Een erg knappe beoordeling voor alle gangen moet ik toegeven.
Ze is niet proffesioneel getraind hiervoor, had ik achteraf beter wel kunnen doen, heb ik toch wat te makkelijk over gedacht.
Heb ook nog een oefenkeuring gedaan incl. springen en kreeg daar meteen de opmerking "een Krack kan NIET springen"! Zonder dat ze ook nog maar iets had laten zien.

Basvdv schreef:
Super commercieel hengstje erop zetten, niet nadenken over het opbouwen van een merrielijn, gewoon verplaatsen in de gedachten van Penny-meisjes. Als veulen op marktplaats zetten, en je hebt m zo verkocht...

Dit slaat natuurlijk echt helemaal nergens op! Ik ga toch geen veulen uit mijn merrie fokken om hem maar meteen weer te verkopen. Ik wil het veulen gewoon voor mezelf houden. Ben geen handelaar

irmaz schreef:
Wat een onzin
Dit paard komt uit een mooie en vooral oude! hannoveraanse merrielijn. Blijkbaar is het popperige van Krack hier minder goed uitgepakt dus dat moet je zo snel mogelijk kwijt raken. Ik zou met deze merrie terugfokken op dat hannoveraanse bloed.

Thanks Irmaz, toch nog een positieve reactie. Heb je nog goede suggesties? Ik heb nu ondertussen al zoveel namen van hengsten gehoord dat ik het even niet meer weet.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:20

Margreetje schreef:
Basvdv schreef:
Super commercieel hengstje erop zetten, niet nadenken over het opbouwen van een merrielijn, gewoon verplaatsen in de gedachten van Penny-meisjes. Als veulen op marktplaats zetten, en je hebt m zo verkocht...

Dit slaat natuurlijk echt helemaal nergens op! Ik ga toch geen veulen uit mijn merrie fokken om hem maar meteen weer te verkopen. Ik wil het veulen gewoon voor mezelf houden. Ben geen handelaar

Een veulen fokken en het daarna verkopen maakt je nog geen handelaar, dat zou de helft van fokkend europa tot handelaar maken....

Margreetje schreef:
Heb ook nog een oefenkeuring gedaan incl. springen en kreeg daar meteen de opmerking "een Krack kan NIET springen"! Zonder dat ze ook nog maar iets had laten zien.

Ik moet de eerste goede springer van Krack nog tegenkomen, lieve schat het heeft toch geen zin om een krack x jazz x pretendent te laten springen...

Op deze merrie zou ik Dayano of Oscar zetten. Probeer in model wat te verbeteren (correctheid, opwaartse bouw, bovenlijn, schouderpartij, lang voorbeen, halsrichting), wellicht komt in een volgende generatie de beweging er wél uit. Het bloed zou prima beweging in zich moeten hebben.

05sunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:52

Je moet lekker doen wat jij wil het zijn jou paarden en dat blijven het ook. Mocht je met het nrps paardje gaan fokken denk eens aan Romantico heb er zelf een heel mooi paard van gefokt met een d pony als moeder is het een toch een mooi aan de maat paard geworden die ook nog luxe was met goede bewegingen.
succes met je keuzes

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:11

Citaat:
Ik vind het jammer voor de topicstarter dat ze zulke reacties krijgt op haar vraag, paard wordt net nog niet helemaal de grond in getrapt naar mijn mening . Het is misschien niet het meest correct gebouwde paard, maar om nou te zeggen dat er alleen een veulen uit kan komen wat naar de markt kan of de worst in, vind ik erg banketstaaf.

Op een enkele reactie na zijn het allemaal modegril reacties. Niemand van deze modefokkers vraagt zich af hoe het nu kan dat dit paard met deze pedigree totaal aan het modeplaatje voldoet.
Als deze TS de moeder van dit paard in het topic had gezet, had het gros van deze fokkerijdeskundigen haar geadviseerd om met Krack C te fokken. Nu deze combinatie tegenvalt, wordt niet onder de loupe genomen of en waarom deze combinatie niet functioneert. Nee, dan gaat men het produkt onderuit halen en mag ze van de modefokkers opnieuw in de moderne fokkerijgrabbelton graaien.
Geen van de adviezen kan een beroep doen op een weloverwogen en doordachte fenotypische en genotypische fokkerijfilosofie. En blijft de TS op het gebied van de fokkerij even arm als voorheen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:33

Dank je Arie53, deze bijdrage daar heeft de topicstarter wat aan

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:56

Overigens vind ik Dayano en Oscar fenotypisch helemaal niet zo verkeerd voor deze merrie.
Zowiezo vind ik een hengst met Donnerhallbloed goed passen (ben een beetje bevooroordeeld daarin ), alleen zou ik er een zoeken met een Hannoveraanse moederlijn, Decors' Dreamcatcher is dan denk ik een betere optie.

Maar ik weet nog niet wat de TS eigenlijk wil fokken, moet het veulen groter worden dan mams, of wil ze er een specifiek voor de endurance, dan misschien beter een hengst zoeken met veel AV of EV.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 10:37

arie53 schreef:
Op een enkele reactie na zijn het allemaal modegril reacties. Niemand van deze modefokkers vraagt zich af hoe het nu kan dat dit paard met deze pedigree totaal aan het modeplaatje voldoet.
Als deze TS de moeder van dit paard in het topic had gezet, had het gros van deze fokkerijdeskundigen haar geadviseerd om met Krack C te fokken. Nu deze combinatie tegenvalt, wordt niet onder de loupe genomen of en waarom deze combinatie niet functioneert. Nee, dan gaat men het produkt onderuit halen en mag ze van de modefokkers opnieuw in de moderne fokkerijgrabbelton graaien.
Geen van de adviezen kan een beroep doen op een weloverwogen en doordachte fenotypische en genotypische fokkerijfilosofie. En blijft de TS op het gebied van de fokkerij even arm als voorheen.

Ik blijf me er nog steeds over verbazen dat mijn kwpn merrie zo is geworden en niet aan haar "stamboekplaatje" voldoet. Ook de hoogte die ze nu heeft blijft me een raadsel.
Het blijft feit dat als men ziet wat voor afstamming ze heeft of als ze er naar vragen, bijna iedereen ohhhh of kwijlend reageert Deze modehengsten liggen dan ook bovenin de fokkerijgrabbelton.

irmaz schreef:
Overigens vind ik Dayano en Oscar fenotypisch helemaal niet zo verkeerd voor deze merrie.
Zowiezo vind ik een hengst met Donnerhallbloed goed passen (ben een beetje bevooroordeeld daarin ), alleen zou ik er een zoeken met een Hannoveraanse moederlijn, Decors' Dreamcatcher is dan denk ik een betere optie.

Maar ik weet nog niet wat de TS eigenlijk wil fokken, moet het veulen groter worden dan mams, of wil ze er een specifiek voor de endurance, dan misschien beter een hengst zoeken met veel AV of EV.

Zou zeker graag willen dat het veulen groter zou worden dan mams, zeker toch wel 1.65. Ik zoek geen endurance type, ben bang dat het veulen dan helemaal "verdwijnt" in mams bouw.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:39

Wat is het doel van je veulen, verkopen of houden, dat is belangrijk, inderdaad kan je een mooi paard op papier fokken om te verkopen aan mensen die alleen naar het papier kijken of als je voor jezelf fokt kijken waar je zelf wat aan hebt.
Wil je echt een dressuurpaard fokken of juist een braaf recreatiepaard.
Wil je een dressuurpaard fokken dan zou ik gaan voor Montecristo/Rolex, Upperclass of Oscar.
Als je een recreatiepaard wilt fokken en niet heel veel waarde hecht aan de beweging zou ik het zoeken in de Gelderse richting.
Dit zijn paarden die minder hoog in het bloed staan en dus minder barbiepopachtig zijn.
Wie weet fokken deze hengsten heel goed terug op de merrielijn.
( Of zoek naar een goede hengst uit het buitenland, de Contender/Carthago ed lijn van Holstein geeft forse paarden)

Wij zelf hebben een merrie uit de bekende Karla/Morka stam, zelf is ze geen ster omdat ze een hazehak heeft.
Dit fokt ze niet door.
Merrie heeft wel zelf Z dressuur gelopen en omdat ik meer waarde hecht aan sportprestaties dan aan predikaten fokken wij wel met haar. En er komen aardige nakomelingen uit.
Ik ken merries met een supergoede moederlijn, zet er een bewezen hengst op, komen er nog geen goede paarden uit.
Niet alles wat op papier goed lijkt hoeft goed te zijn, hier op bokt zijn er veel mensen die denken dat je juist een merrie moet hebben met een super goede moederlijn, dat houdt niet in dat je gelijk een veulen fokt voor anky.
Ik ken verschillende merries met het prok certificaat die jaar in jaar uit veulens geven die niet goed zijn. Die kunnen direct afgemaakt worden, want hebben afwijkingen die nooit meer goed komen.
( met verschillende hengsten).

Probeer te fokken naar wat je zelf belangrijk vindt.
Er zijn meer mensen die in de basis rijden dan op internationaal nivo, dus ik denk dat we meer brave normale paarden nodig hebben, dan barbiepoppetjes die met hun voorbenen rond hun oren slaan als ze uitstrekken.
Wees wel kritisch naar je eigen merrie.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat het KWPN je deze hengstenkeuze geeft, maar goed.
Voor Rubiquil zou ik niet gaan, Rubinstein geeft chique paarden, ook al zit Roemer achter rubiquil, ik denk niet dat het echt verstandig is voor jou merrie!

Succes!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:59

Liesje,

Ze heeft 2 merries de Krack en een NRPS merrie. Voor de NRPS merrie werd Rubiquil aangeraden. Dus effe opletten.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:03

De bedoeling zou dan inderdaad zijn om een dressuurpaard te fokken, maar ik heb ondertussen al zoveel namen gehoord dat ik nu helemaal de weg kwijt ben. Heb ze allemaal bekeken maar hoe kan ik daar nou een beslissing uit maken?

Meest genoemde hengsten zijn:
- Oscar
- Uphill
- Upperclass
- Rhodium
- Rubiquil
- Dayano
- Gribaldi
- Decors Dreamcatcher

Welke hengst vind je het beste bij mijn merrie passen? En dan wel met voordelen en nadelen want een hengst ertussenuit pikken kan ik ook
Thankx alvast _/-o_

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:08

petraaken schreef:
Liesje,

Ze heeft 2 merries de Krack en een NRPS merrie. Voor de NRPS merrie werd Rubiquil aangeraden. Dus effe opletten.

Doe niet zo bijdehand.

Ik zal nu wel ff opletten dan, gelukkig zijn hier allemaal mensen die wel op de kleinste details letten gelukkig....

- Geen dreamcatcher.rubiquil, Rhodium, Gribaldi voor je Krack C merrie.
- Met je NRPS merrie zou ik helemaal niet fokken.

@ petra, ze zet zelf rubiquil in het rijtje, en specificeert niet voor welke merrie....

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:16

normaal gesproken geef ik nooit een fokadvies, simpel om de reden dat ik geen verstand heb van bloedlijnen
als ik jouw strandmerrie zie, zie ik bijna mijn klassieke merrie staan.
Aangezien Florencio ook heel goed op mijn merrie past, zou je misschien ook nog aan Florencio kunnen denken?

En als jij een keer een veulen wilt fokken, moet je dat gewoon doen. Zo verkeerd is de merrie niet

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:17

oeps uhhh, Florencio kan wel een vosje geven

Mactime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:30

Florencio schijnt geweldig te zijn is in zwolle met dik 93% voor zn gangen enz. gekomen. Zijn dekgeld kost wel wat! 1250€

en ik denk aan Special D voor je eerste merrie hiervan is het dekgeld €950

Nog prijslijsten van hengsten..
Santano €1000
Hamlet €700
Vivaldi €850
United €850
Numero uno €1500
upgrade €850
no limit €950

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:41

Waaaahhhh......niet nog meer hengsten. Het zijn er al zo veel.

Ik heb besloten om met mijn NRPS merrie niet te gaan fokken, gewoonweg om het risico te vermijden voor wat betreft haar beenwerk.
Het gaat dus alleen om de kwpn-er.

Dekgeld van max. 1100 word al wel eens wat

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:53

liesje23 schreef:

En waarom niet als ik vragen mag?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:48

ik sluit me aan bij het advies van irmaz

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:59

Ik heb ook nog even zitten puzzelen en ik kwam uit op Oscar of zijn zoon Uphill. Don primaire kwam er ook nog uit, maar die verkleint weer, dus dat is ook geen optie lijkt me

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:45

Oscar is volgens mij dan nog de meest besproken hengst voor mijn merrie, of diens zoon Uphill. (Jammer dat Oscar aardig aan de prijs is, nl. € 1.050, Uphill is dan wel weer goedkoper voor € 900,- maar die heeft zeker nog geen nakomelingen?)
Dayano schijnt niet nog niet geoedgekeurd te zijn voor het kwpn dus dat is ook geen optie. Upperclass moet ik nog even bekijken, weet ik nog niks van.

Poeh, blijft toch een uitzoekerij, meer info over deze hengsten is altijd welkom

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:25

Al of niet goedgekeurd bij het KWPN.. in geval van Dayano zou ik me daar geen zorgen om maken. De betere KWPN hengsten waren eerder bij andere stamboeken goedgekeurd

Zoveel scheiding is er ook niet meer tussen Europese Stamboeken. Het veulen zal gewoon een KWPN papier krijgen als je het geboortebericht naar hen toestuurt tezijnertijd.

Van Oscar mag je zeker wel verwachten dat hij niet zal vergroten, gezien mv. Nabuur.

Margreetje: laat je niet leiden door dekgeld of stamboek.
Kies een hengst die je echt mooi vindt en goed vindt passen bij je merrie. Dat is de enige manier.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:40

@Dees:
Citaat:
Van Oscar mag je zeker wel verwachten dat hij niet zal vergroten, gezien mv. Nabuur

Sorry dat moet je me even uitleggen, aangezien hij volgens het KWPN maar liefst 3,5cm verhogend zou vererven!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:07

simpel: KWPN zit er wel vaker naast.
Die indexen zijn leuk, maar niet zaligmakend.

ook een overweging: met merries kleiner dan 1.60m. gaat men vaak niet eens naar de keuring toe, en worden de meetresultaten dus niet opgenomen in die indexen. Eenzijdige beeldvorming eigenlijk...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:42

irmaz schreef:
liesje23 schreef:

En waarom niet als ik vragen mag?

Omdat ze wil vergroten met deze merrie, dus meer bot en formaat wil fokken, dan moet je niet voor deze hengsten gaan, want die doen dat dus niet.
Upperclass, Uphill, Montecriste en Rolex voegen wel bot en formaat toe.

Enne TS als je dan toch niet bij het KWPN blijft, net wat Dees zegt, het kwpn is niet zaligmakend, dan zou je ook kunnen kiezen voor Future, of iets met Florestan bloed, met een goede sterke bloedlijn erin.
Future loopt Prix St George onder Sven Rothenberger, heeft een goed karakter, en fokt grote, maar geen grove paarden.
Florestan 1 is ook de vader van Florencio, alleen achter Florencio zn moeder zit Weltmeijer, dit zijn wel gummiballetjes, maar we hele luxe paarden en dit wil je dus niet.

Veel succes!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:23

Djeezes, als Rubiquil niet vergroot dan ik weet ik het ook niet hoor. Rubiquil vergroot zeker. belangrijk feit ook nog dat hij een superkarakter vererft en een sterk achterbeen.