Over wijd lopen vanachteren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:09

kijk eens op www.allbreedpedigree.com en bijv op Ramiro Z...
Ik heb zomaar een bekende hengst genomen, en kijk eens, opa is zelfs al Angloarabier, en daarachter.. ach dat zie je zelf wel...

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:12

Ik had al geschreven dat zijn nakomelingen het ook doen, en daar zitten ook echt wel merrie's bij. Die hebben geen "gevoelig zaakje" tussen hun benen hangen.

Zoals ik het lees denken veel van jullie dat het komt door slapte in de achterhand en een te traag voorbeen/te snel achterbeen. Kan ik dan ook veronderstellen dat je veilig met zo'n hengst zou kunnen fokken als je zelf een merrie met een sterk, maar iets trager achterbeen hebt?

Zannekin

Re: Over wijd lopen vanachteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:14

Ramiro is 3/8 engels volbloed!

randy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:17

CGJ12 schreef:
karabanda schreef:
Klopt en daarom vinden wij van het KWPN arabieren ook maar niks

Arabieren
horen thuis in de woestijn.

Nu heb je er een paar boos gemaakt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:34

Zannekin schreef:

Ik zei ook niet dat er geen EV in zit, maar dat de arabier nog niet zo heel lang geleden gebruikt werd om paarden te veredelen... O.a. het KWPN paard wat eigenlijk ontstaan is door allerlei rassen door elkaar te husselen...

karabanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:52

griebels schreef:
Zannekin schreef:

Ik zei ook niet dat er geen EV in zit, maar dat de arabier nog niet zo heel lang geleden gebruikt werd om paarden te veredelen... O.a. het KWPN paard wat eigenlijk ontstaan is door allerlei rassen door elkaar te husselen...

wij van het kwpn hebben altijd de juiste keuzes gemaakt hoor

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:15

karabanda schreef:
Wijd van achter lopen is volgens ons karabanda en het k.w.p.n helemaal niet erg
Wij hebben dat er ook bewust ingefokt door e v hengsten aan te keuren het straalt misschien niet zo veel kracht uit maar het zit wel lekker

Spreek jij voor jezelf of voor het KWPN?

Een goede (professionele) fokker streeft naar een correct gebouwd model met zoveel mogelijk kwaliteit (oa balans en afdruk). Dit is alleen mogelijk door het streven naar symmetrie en correctheid. Hij streeft dus niet naar afwijkingen in de twee verticale vlakken, zoals maaien, scheppen en wijdgaan achter.

Ik kan mij echt niet indenken dat er binnen het KWPN gestreefd wordt naar wijdgaan achter. Een goed dressuurpaard is er op gericht om zicht ten alle tijden te kunnen dragen. Het gewicht wordt namelijk in de dragende fase volledig diagonaal door het verticaal geplaatste achterbeen en voorbeen gedragen. In deze dragende fase zijn de hoeken van de gewrichten het kleinst. Hoofd en hals komen daarbij omhoog om de druk op de onderliggende gewrichten te verhogen. Waarbij de nek altijd, zowel in vrijheid als onder het zadel, het hoogste punt behoort te zijn. Van belang is ook dat de niet dragende diagonale benen voldoende hoog en gelijk worden opgetild om een recht voorwaarts draaiende beweging mogelijk te maken. Is die ruimte niet aanwezig, dan wordt dit gecompenseerd en gaat het paard een zwaaiende beweging naar buiten maken. Deze paarden gaan dus wijd. Daarnaast ondersteunen het heffende voor- en achterbeen de balans. Zo wordt voorkomen dat de diagonaal gedragen rechthoek op de niet dragende punten kantelt. Een onvoldoende heffing van het voor- en achterbeen, het zgn. steken en maaiende voorbenen, gaat ten koste van de balans en veroorzaakt eveneens het wijdgaan.

Jij streeft dus naar een fokproduct dat geen kracht ??? uitstraalt en wel lekker zit...... dan ben jij in mijn mening voor de frikandellen aan het fokken!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:32

Citaat:
Het gewicht wordt namelijk in de dragende fase volledig diagonaal door het verticaal geplaatste achterbeen en voorbeen gedragen. In deze dragende fase zijn de hoeken van de gewrichten het kleinst. Hoofd en hals komen daarbij omhoog om de druk op de onderliggende gewrichten te verhogen. Waarbij de nek altijd, zowel in vrijheid als onder het zadel, het hoogste punt behoort te zijn. Van belang is ook dat de niet dragende diagonale benen voldoende hoog en gelijk worden opgetild om een recht voorwaarts draaiende beweging mogelijk te maken. Is die ruimte niet aanwezig, dan wordt dit gecompenseerd en gaat het paard een zwaaiende beweging naar buiten maken. Deze paarden gaan dus wijd. Daarnaast ondersteunen het heffende voor- en achterbeen de balans. Zo wordt voorkomen dat de diagonaal gedragen rechthoek op de niet dragende punten kantelt. Een onvoldoende heffing van het voor- en achterbeen, het zgn. steken en maaiende voorbenen, gaat ten koste van de balans en veroorzaakt eveneens het wijdgaan.

Sinds wanneer komt dit stuk bij het KWPN vandaan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:47

arie53 schreef:
Citaat:
Sinds wanneer komt dit stuk bij het KWPN vandaan?

Ik, in tegenstelling tot karabanda, spreek niet namens het KWPN.......ik wil alleen even het e.e.a. helder in kaart brengen voor karabanda
Maakt bij dit onderwerp dus even niet uit welk stamboek...........

Zal wel even de bron vermelden: EASP ; Karel de Lange

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:30

Je moet Karabanda niet serieus nemen haha,die ouwehoert alleen maar ;-}

karabanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:31

Elisa2 schreef:
Je moet Karabanda niet serieus nemen haha,die ouwehoert alleen maar ;-}

foei foei Elisa 2 ik neem jouw wel serieus hoor ik geloof al 40 jaar wat de fokleiding van het kwpn ons voorschrijft,Mijnheer Rosie die kan het weten want die schreef vroeger ook al zo mooi over paarden .
en Mijnheer Hamoen doet in koeien indexen en heeft dat heel knap over gezet naar de paarden (van het kwpn ) natuurlijk heb ik heel veel steun aan gehad

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:34

Zeg Karabanda... vul je profiel eens wat verder in, waarheidsgetrouw natuurlijk! Dan weet men meer met wie men te maken heeft....

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:10

Hahaha ik vind het iig wel grappig,lekker t kpwn een hak zetten.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:01

Ik hou er niet van als mensen zich geheel anders voor doen dan dat ze zijn.

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:09

Arabiertjes zijn juist mooie paardjes, beter dan die kwpners!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:45

Arabische Volboeds zijn andere paarden dan KWPNers. Elk ras of kruisingsfokkerij kent mooie en minder mooie paarden. Om te beoordelen of een paard goed of minder goed is, heeft veel meer te maken met het gebruiksdoel waar het paard voor gefokt is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:31

arie53 schreef:
Arabische Volboeds zijn andere paarden dan KWPNers. Elk ras of kruisingsfokkerij kent mooie en minder mooie paarden. Om te beoordelen of een paard goed of minder goed is, heeft
veel meer te maken met het gebruiksdoel waar het paard voor gefokt is.

Daarom heeft het AESP nu ook het fokdoel veranderd........
......... Hunters......... voor amerikaanse huppelkutjes.......

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:39

Wel lucratief

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:40

Kom CGJ even weer een schone pamper om en dan mag je weer meedoen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:49

Mannen moeten soms ook andere 'behoeften' even kwijt....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:53

Dan moeten ze wel de pampertijd ve....eeeer achter zich hebben liggen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:58

Karel schreef:
Wijdgaan heeft altijd met een onevenwichtige bouw te maken. Het betrokken paard kan het achterbeen niet midden onder massa zetten en compenseert dit manco door de achterbenen zijdelings naast het lichaam te plaatsen. Wijdgaan gaat altijd ten koste van de takt, de dragende beweging en een ruim zweefmoment

Dat zou betekenen dat alle paarden die het achterbeen niet onder de massa zetten, achter wijd gaan?? Of begrijp ik het nu niet goed? Misschien wil je dit eens uitleggen?

karabanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:07

Bucephalus schreef:
Karel schreef:
Wijdgaan heeft altijd met een onevenwichtige bouw te maken. Het betrokken paard kan het achterbeen niet midden onder massa zetten en compenseert dit manco door de achterbenen zijdelings naast het lichaam te plaatsen. Wijdgaan gaat altijd ten koste van de takt, de dragende beweging en een ruim zweefmoment

Dat zou betekenen dat alle paarden die het achterbeen niet onder de massa zetten, achter wijd gaan?? Of begrijp ik het nu niet goed? Misschien wil je dit eens uitleggen?

Karel dat zou ik met een pb tje doen ze willen het toch niet begrijpen bij het kwpn hebben wij ook zulke mensen wij noemen dat burgers !!!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:10

karabanda schreef:
Karel dat zou ik met een pb tje doen ze willen het toch niet begrijpen bij het kwpn hebben wij ook zulke mensen wij noemen dat burgers !!!

Nee, dat is niet de stijl van Karel, hoor . Die heeft zich toch immers nooit ergens achter verscholen? Altijd voor zijn mening uitkomend, geen confrontatie uit de weggaand ongeacht wie er meelas? Of moet ik zeggen: Juist omdat er werd meegelezen? Nee, die had het niet nodig zich te verstoppen.

Volgens mij zijn we allemaal burgers, de boeren en buitenlui meegerekend.

Owww, ik zie dat Arie53 en Karabande inmiddels de stal opgezocht hebben. Toeval bestaat niet.. toch? Je zult ook wel moe worden van dat geswitch. Alhoewel Arie53 deze avond geen last had van een tweede persoonlijkheid . Dus de stress zal wel meegevallen zijn.

_PCD_MARLON_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:55

jah t kan meerdere redenen hebben