[TI] De mening van mijn man

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:39

dobbel schreef:
Ik vind eerlijk gezecht dat je nog niet moet willen freestylen met een veulen/jaarling. Ik vind echt dat je te veel verwacht.

straks verkoop je max en koop je Lizzie en blijkt dat ook niet te klikken want ook dit weet je niet, en ik vind het gewoon vreemd dat je nu in eens zo over max doet tewijl ik je er nooit eerder over gehoord hebt, (of ik moet er overheen gelezen hebben) Bij mij komt het dus echt over dat je een goed exuus zoekt om voor je eigen gevoel max kan verkopen zodat je lizzie kan kopen,

Mijn idee is dat je je keus al wel gemaakt hebt en dat maakt verder ook niet uit. Maar wees eerlijk tegen over je paardjes en geef ze een kans.

Het freestylen kan met paarden van elke leeftijd. juist veulens kennen de paardentaal nog goed, dus is het juist prettig om daar al mee te beginnen. alleen inderdaad niet de grove dingen (zoals met leidsels werken enzo).

Ik heb al eerder gezegd (in VvdD) dat ik met Max niet lukt om voetjes te geven en dat het met de hoefsmid ook een ramp is geweest (was ee ngevecht, dat wil je niet weten). Ook heb ik wel al aangegeven dat Max niet zo meedoet met het freestylen, dus ik heb het wel eerder aangegeven.

Ik dacht dat het "slome" voortkwam uit zijn ziekte, die hij gehad heeft. Daarom heb ik de dierenarts er ook nog bij gehaald en hem nog een vitaminespuit gegeven. hij is lekker vlot als hij tegen werkt, maar voorderest doet hij dus niet veel. @Indezz helaas is daarna de band niet gekomen, eigenlijk dezelfde reactie als daarvoor. Zelfs nog iets minder, want hij wilde daarna (toen hij opgeknapt was) ook niet meer met mijn dochtertje meelopen, al heeft zij wel het meeste contact met hem. Nu loopt hij wel mee, maar helemaal achteraan en heel erg sloom. Maar dat zit waarschijnlijk wel in zijn karakter misschien.

Verder zag ik vandaag ook een stukje bij VvdD over iemand die ook geen contact heeft met haar paardje. Het komt nou helaas vaker voor. soms is de klik er nou gewoon niet. Ik heb alleen niet de behoefte gehad om het uitgebreid te vertellen, ik heb hem net en ik probeerde dus met hem meer aandacht te geven, hem dus nu voor te trekken.
Lekker appeltjes geven, vlechten, knuffelen, beetje wandelen (al krijg ik hem met moeite naar boven, staat ook ergens in VvdD).

Hij heeft uiteraard zijn leuke dingen, zoals het musketon bijten. Maar daar zij iemand ook al over, dat het misschien ook voortkwam uit onzekerheid van het paard. Dus er zijn wel eerder dingen geweest hoor, alleen zag ik die niet in en probeerde ik ervoor te vechten.

Nu deed dit zich dus voor, eigenlijk andere paardjes, maar die waren er niet meer en later kwam Lizzy dus, en ben ik dus eens goed gaan kijken (voordat ik bij Lizzy ging kijken) hoe Max het nou doet en wat hij allemaal doet. En als zelfs de staleigenaresse zegt, dat hij niet echt bij me past. Zij ziet toch veel dingen en heeft zelf ook een veulen gehad (die inmiddels 2,5 jaar is). Dus ze heeft er ook aardig verstand van.
Daar ga ik dus ook een deel vanuit.

Tja en makkelijk heb ik het niet hoor, dus die beslissing is niet makkelijk genomen. Loop al dagen met hoofdpijn en verschrikkelijke vermoeidheid (heb een chronische vermoeidheid en als er iets is, dan koppelt dit zich extra terug naar dit) en heb vannacht weer niet geslapen, net als de 3 nachten ervoor. Dus ik denk niet van : "Goh laat ik Max maar even wegdoen, want dan koop ik Lizzy wel terug" Al komt dat misschien nu wel zo over....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:05

Biancaa, je beslissing geeft extra spanningen en ik weet echt hoe je je nu voelt. Het is JOUW beslissing en die van je man. Als je een goed adres vindt voor Max kun je altijd een maand voor beide partijen proef voorstellen. Ga dan kijken hoe hij op zijn nieuwe adres is, is hij daar wel vrolijk en knuffelig. Ik ben dus niet van "een paard koop je voor je leven", als het niet klikt dan kùn je zo'n beest gewoon niet houden. Hij kan wel 30 worden Misschien komt er een koper die ook een enter heeft en krijgt hij daar de tijd van zijn leven. Het glas kan ook half vol zijn i.p.v. half leeg!!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:16

Heb het topic doorgelezen en dit is iets wat je zelf moet beslissen....

Maar tussen de regels door heb ik het idee dat je stiekem ergens ver weg de beslissing al genomen hebt(kan het verkeerd hebben hoor) en nu bevestiging zoekt(stalhoudster,tinkerbokkers) moet je niet doen...
Vaak is het gevoel van niet klikken wederzijds....

Wens je sterkte met je beslissing....

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:30

mooi gezegd Sox van dat glas !!

Nikita_1995

Re: De mening van mijn man

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:51

Biancaa - als ik je verhalen zo lees, kun je het beste Max verkopen aan een ander baasje, de klik is er gewoonweg van beide kanten niet, duidelijk....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:53

Thanks Sneppie

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:59

Mag ik vooral zeggen dat ik Max echt een plaaaaaatje vind?

Maar ik meen ergens ook te lezen dat je al een beetje neigt naar een ander paard bij gebrek aan een klik met Max. Maar hij is nog zo jong, dus dat kan nog komen.

Jammer dat ik geen plek/tijd heb, anders stond ik in de wachtrij voor Max... dat snebje!

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:39

Soxje schreef:
Biancaa, je beslissing geeft extra spanningen en ik weet echt hoe je je nu voelt. Het is JOUW beslissing en die van je man. Als je een goed adres vindt voor Max kun je altijd een maand voor beide partijen proef voorstellen. Ga dan kijken hoe hij op zijn nieuwe adres is, is hij daar wel vrolijk en knuffelig. Ik ben dus niet van "een paard koop je voor je leven", als het niet klikt dan kùn je zo'n beest gewoon niet houden. Hij kan wel 30 worden Misschien komt er een koper die ook een enter heeft en krijgt hij daar de tijd van zijn leven. Het glas kan ook half vol zijn i.p.v. half leeg!!

Mee eens
Volg je hart en maak het niet verwarrender door aan heel veel mensen advies te vragen.
Ieder mens heeft een eigen mening, maar kan niet in jou schoenen staan.
Doe wat voor jou het beste lijkt en als je naar een goed tehuis voor max zoekt doe je hem zekr niets te kort, misschien wordt hij er ook wel vrolijker van.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:38

En ik geloof niet zo in DE klik met een paardje. En een echte vertrouwensband komt pas na jaaaaren. Of helemaal niet. En zelfs dan gaat het nog vaak goed tussen paard en mens.

Je hebt Max gekocht, accepteer zoals hij is... of niet. Zoja, veel plezier en succes met hem. Het komt dan echt wel goed mettertijd! Zo niet, veel succes met de verkoop...

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:41

Citaat:
En ik geloof niet zo in DE klik met een paardje.

Ik wel.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:51

Als ik het zo lees denk ik ook dat je teveel doet met Max.
Het ene veulen vind dat leuk en het andere niet.
Zoals ik lees geeft max aan dat hij het niet leuk vind. Ipv respect voor jou op te bouwen gaat hij naar je trappen....

Ik geloof dat het beter is voor Max als je 'm verkoopt.
Of zet 'm op het land en koop er 1 bij. Je kan 'm altijd nog verkopen.. Maar geef 'm wel rust.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:00

In tegenstelling tot Leon geloof ik ook in DE KLIK, heb het met mijn dochter gezien.
En ja, ik geloof er ook in dat die er soms helemaal niet zal zijn, je accepteert elkaar maar meer ook niet.
Denk er goed over na, eenmaal verkocht komt het niet terug maar doorgaan met iets waar je hart niet bij zit is ook niet eerlijk voor het paard.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:26

Ik geloof ook sterk in "de klik" met een paard....
De echte vertrouwensband komt idd veel later....daar moet je aan werken...ik heb jaren de klik gehad met Quint maar ik vertrouwde hem toen voor geen meter(was ook wederzijds)
Ik voel erg snel of een paard bij me past...dat zit hem voor mij niet eens in het feit of het een goed opgevoed of dominante rotzak van een paard is(juist die donderstenen heb ik een zwak voor)
Het is een gevoel....dat niet uit te leggen is voor mij.

Wat hier op het erf staat zijn ook blijverdjes...vandaar dat ik al 2 maal een tinker heb afgewezen omdat ik niet voor 100% zeker wist of ik ervoor zou kunnen gaan(en dat waren leuke cobs die voor heeeel weinig geld aangeboden werden aan me) en dat vond ik niet eerlijk tegenover deze tinkies...

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:43

Jullie verstaan schijnbaar iets anders onder een 'klik', dus ik neem die woorden even terug

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:47

Snow ik ben het met je eens.

Een paard kent het begrip " klik" niet. Zijn karakter staat je aan of niet, hij spreekt je aan of niet en dat noemen wij mensen de klik. Voor een goede band zullen wij mensen ons moeten inzetten, zonder vooroordelen naar het paardje toe. Het paard is je spiegel en laat ons zien wat we hem geven. Misschien trekt Max zich terug omdat jij je zelf terugtrekt van hem en beter reageert op een karakter als dat van Angel?

(goh, wat filosofisch )

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:02

Vasthi schreef:

Een paard kent het begrip " klik" niet. Zijn karakter staat je aan of niet, hij spreekt je aan of niet en dat noemen wij mensen de klik. Voor een goede band zullen wij mensen ons moeten inzetten, zonder vooroordelen naar het paardje toe. Het paard is je spiegel en laat ons zien wat we hem geven. Misschien trekt Max zich terug omdat jij je zelf terugtrekt van hem en beter reageert op een karakter als dat van Angel?

(goh, wat filosofisch )

Mooi gezegd....
Daarom heb ik het over een klik en een vertrouwensband...
klik is mijn gevoel (=vaaaag)....dat ik iets voel voor het paard en de vertrouwenband is iets waar je aan kan werken...maar als ik de klik niet heb met een paard word het voor mij ook moeilijker om een echte vertrouwensband op te bouwen.
Heb het al vaak genoeg gehad want heb vroeguhhh paarden gereden voor anderen en dan heb je maar te rijden /mee om te gaan wat ze voor je neus zetten.
Ik was gek met die paarden,rijden ging perfect(beter als met mijn bolle nu )maar echt een maatje....nee die zat er niet tussen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:03

Ik geloof ook in 'n "klik"

Door een paard te observeren weet je wat hij prettig vind etc
Ik denk dat de ts maar eens minder moet gaan doen en meer moet gaan kijken... meer tijd nemen.
Ga in de bak of in het land zitten en neem wat lekkers mee. Ga zelf wat eten en als hij ook wat wil moet hij het komen halen....
Laat hem kiezen! En als hij vervelend wordt ga je weg.....
niet straffen.
Zo word jij intresant en wil hij een band met jou... niet andersom.
En komt hij niet - ook goed, maar hij went wel op de goede manier aan jou aanwezigheid.

Het stoort mij erg dat zo'n jong paard al naar je trapt - hij geeft een duidelijk signaal af - daar moet je wat mee doen....

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:09

Vasthi schreef:

(goh, wat filosofisch )

Ik maak er inderdaad wel een filosofisch iets van he

Ik vind het heel moeilijk om uit te leggen wat ik met de klik heb. Met Angel heb ik dat wel, niet weer om haar voor te trekken hoor, maar zij doet meer met me en reageert meer op me, dus niet perse met het freestylen, want dat doe ik niet elke dag. Maar ook met het poetsen, het wandelen en knuffelen. Je ziet in haar ogen, dat ze me "mag" en dat ze me respecteert en accepteert, dat zei cowdog ook al.

Max die kijkt al somber, vanaf het begin. Daarna werd hij ziek en dacht ik dus dat het daardoor kwam. Daarna werd het niet beter, hij wil niet meelopen, je ziet ook dat hij het niet doet om eigenwijs te zijn (want dat doet angel ook nog weleens), maar gewoon omdat hij geen zin heeft (raar om zo te zeggen, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel). Max wil dus niet eens naar me kijken, hoe ik ook probeer om in contact met hem te komen. @Vasthi ik probeer juist met hem iets meer te doen(vanaf begin eigenlijk al), langer te borstelen, langer te knufflen, extra stukje appel, om een band te krijgen, of dat hij ook dat "gevoel" in zijn ogen krijgt. Meestal ben ik juist al daardoor langer met hem bezig, want met wandelen, wil hij niet en ik dus doorzetten, niet met dwang maar gewoon met overredingskracht en knuffelen en dta soort dingen. Poetsen gaat wel, hij laat niet blijken dat hij het echt lekker vindt, maar dat accepteert hij wel. Ogen schoonmaken ook, oren mag ik niet zo aankomen, maar na beetje knuffelen en zacht praten kom ik een eind.

Met Angel hoef ik juist niet veel te doen, omdat zij toch wel als een hondje achter me aanloopt. Misschien dat ik juist te hard probeer en dat hij dat vervelend vindt. Hij stond eerst in de wei, er werd niet veel met hem gedaan, misschien dat zo'n leven dus meer bij hem past. Al wil hij dus ook weer niet naar buiten, dus dat is wel weer tegenstrijdig (hij wil eigenlijk niks en dat vind ik zo zielig voor hem...)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:13

Citaat:
Poetsen gaat wel, hij laat niet blijken dat hij het echt lekker vindt, maar dat accepteert hij wel. Ogen schoonmaken ook, oren mag ik niet zo aankomen, maar na beetje knuffelen en zacht praten kom ik een eind

Wat vind hij wel lekker?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:15

Biancaa schreef:
. Misschien dat ik juist te hard probeer en dat hij dat vervelend vindt. Hij stond eerst in de wei, er werd niet veel met hem gedaan, misschien dat zo'n leven dus meer bij hem past. Al wil hij dus ook weer niet naar buiten, dus dat is wel weer tegenstrijdig (hij wil eigenlijk niks en dat vind ik zo zielig voor hem...)

Is best triest om te lezen....
Je moet in ieder geval iets gaan veranderen..want wat je nu doet werkt imo avenrechts.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:19

superwoman schreef:
Ik geloof ook in 'n "klik"

Door een paard te observeren weet je wat hij prettig vind etc
Ik denk dat de ts maar eens minder moet gaan doen en meer moet gaan kijken... meer tijd nemen.
Ga in de bak of in het land zitten en neem wat lekkers mee. Ga zelf wat eten en als hij ook wat wil moet hij het komen halen....
Laat hem kiezen! En als hij vervelend wordt ga je weg.....
niet straffen.
Zo word jij intresant en wil hij een band met jou... niet andersom.
En komt hij niet - ook goed, maar hij went wel op de goede manier aan jou aanwezigheid.

Het stoort mij erg dat zo'n jong paard al naar je trapt - hij geeft een duidelijk signaal af - daar moet je wat mee doen....

Deze stond er toen ik bezig was met mijn reactie, dus ook gelijk reageren. Dat doe ik dus ook heel vaak. bijvoorbeeld in de stal. Ze hebben daar ruimte om in weg te lopen (is een stierenhok) of dus juist naar me toe te komen. Als ik daar dus bezig ben, bijvoorbeeld met Angel, dan vindt hij dat wel interessant. Meer om Angel om te kijken wat zij doet. Niet om mij, hij kijkt me niet aan of doet niet veel met me (soms mijn jas likken omdat hij zo lekker glad is).

In de bak, dan gaat hij, daar waar hij naar buiten kan, staan, daar blijft hij dus staan. Als ik in de bak zit of sta, dan komt hij niet naar me toe. Hoe lang ik daar dus ook sta (heb het een keer een uur volgehouden) maar hij kijkt zelfs niet naar me, hij "hangt" met zijn hoofd over het touw wat ze tegenhoudt, meer niet.

Als Angel in de bak is, dan komt ze gelijk naar me toe (logisch want ze loopt als een hondje achter me aan) dan komt hij ook wel. Hij loopt achter Angel aan, als Angel achter mij aanloopt. (dat zie je ook op de foto's die ik al eens eerder geplaatst heb bij ITP)

Wat je zei over observeren, dat doe ik ook, want dat vind ik juist zo leuk bij paarden (ik sta vaak ook naar de andere paarden te kijken, hoe ze met elkaar bezig zijn enzo). bij angel kan ik ook redelijk inschatten hoe ze "denkt", dus ik bedoel dus haar houding en de dingen die ze doet (lekker rollen enzo, dat doet Max trouwens ook nooit) Max die laat zich niet zien, als je me begrijpt, het lijkt een gesloten boek. Vervelend wordt hij niet hoor, hij doet gewoon niks... en daar bedoel ik dus ook niks mee, staat maar in dat hoekje...

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:20

superwoman schreef:
Citaat:
Poetsen gaat wel, hij laat niet blijken dat hij het echt lekker vindt, maar dat accepteert hij wel. Ogen schoonmaken ook, oren mag ik niet zo aankomen, maar na beetje knuffelen en zacht praten kom ik een eind

Wat vind hij wel lekker?

Wat hij lekker vindt, dat is als ik met mijn armen om zijn nek heen ga staan en dan mijn hoofd tegen zijn nek aanleg. Dus de "echte" knuffel, in het begin vond hij dat heel eng en trok hij zich terug, maar nu vindt hij het blijkbaar een fijn gevoel, want je ziet dat hij zijn oogjes sluit en helemaal ontspant

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:22

CarS schreef:
Biancaa schreef:
. Misschien dat ik juist te hard probeer en dat hij dat vervelend vindt. Hij stond eerst in de wei, er werd niet veel met hem gedaan, misschien dat zo'n leven dus meer bij hem past. Al wil hij dus ook weer niet naar buiten, dus dat is wel weer tegenstrijdig (hij wil eigenlijk niks en dat vind ik zo zielig voor hem...)

Is best triest om te lezen....
Je moet in ieder geval iets gaan veranderen..want wat je nu doet werkt imo avenrechts.

Ja dat gevoel heb ik dus ook, maar wat ik ook probeer, echt reageren op iets, doet hij dus niet. Daarom schreef ik ook, dat het lijkt alsof hij in een eigen wereldje leeft (beetje autistisch ofzo). Alleen met die "knuffel" die ik net beschreef, onstpant hij zich een beetje.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:28

Citaat:
Wat hij lekker vindt, dat is als ik met mijn armen om zijn nek heen ga staan en dan mijn hoofd tegen zijn nek aanleg. Dus de "echte" knuffel, in het begin vond hij dat heel eng en trok hij zich terug, maar nu vindt hij het blijkbaar een fijn gevoel, want je ziet dat hij zijn oogjes sluit en helemaal ontspant

Doe dan alleen dat en verder even buiten zetten...
geef 'm tijd - als jij alleen dingen doet die hij fijn vindt komt het vanzelf...
Neem aan dat hij eten ook fijn vindt? Zoek wat hij lekker vindt en geef dat en loop weer weg.
Laat 'm weten dat hij krijgt zonder dat er wat tegenover moet staan..

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:32

Ik weet niet of je hem aankijkt als je met hem bezig bent....
Mensen kijken elkaar zeg maar in de ogen om contact te krijgen.

Als ik met Quint bezig ben....moet ik hem ook niet in zijn ogen kijken,dat deed ik vroeger wel ..zo van " Hallooooo ik ben hier,let even op aub".
Quint kan daar dus niet tegen die heeft zoiets van"wat zit ze me nu aan te gapen..wil ze me aanvallen ofzo" .

Ik moet naar hem kijken maar nooit direct in zijn ogen..vind hij doooodeng.
(kwam ik pas achter op zijn "herscholing").

Quint was ook contactgestoord maar dat kwam door de "slechte jeugd"

Mischien is het niet zo een slecht plan om Max bij leeftijdgenoten in de wei te zetten voor een tijd en laten ze elkaar wat opvoeden.
Laat hem een tijd zijn ding doen..haal hem naar huis en bekijk de situatie dan weer.
Van een tijd op de wei is nog nooit een veulen slechter geworden.