Moniek schreef:ik lees hier iets over ocd bij ferro's
Mijn virendin heeft er een van rhodium wat houd dat ocd in?, als ik even zo brutaal offtopic mag zijn.
OC en OCD
Osteochondrose heeft te maken met beschadigingen in het bot- en kraakbeenweefsel. Bij een goede ontwikkeling van de gewrichten wordt er tijdens de groei van het veulen volgens een gelijkmatig proces kraakbeen naar bot omgevormd. Stoornissen in dit proces noemt men osteochondrose (OC) of, als er sprake is van een los botfragment, OCD. Bij zo'n stoornis blijft op sommige plaatsen de verbening achter, waardoor er plaatselijk verdikkingen in het kraakbeen ontstaan. Door deze verdikkingen wordt de verspreiding van de gewrichtsvloeistof naar de diepere lagen van het kraakbeen onvoldoende. Deze gewrichtsvloeistof zorgt voor de aanvoer van voedingstoffen. Problemen in de aanvoer van voedingsstoffen leiden tot verzwakking van het kraakbeen. Onder invloed van belasting kan het kraakbeen dan gaan scheuren of zelfs loslaten. Soms komen er ook stukjes bot mee. Het gevolg: afwijkingen aan de gewrichtsvlakte. Meestal uit osteochondrose zich in een zwelling van het gewricht. De behandeling bestaat veelal uit het inspuiten van medicamenten of het verrichten van een (kijk)operatie. Osteochondrose kan in alle gewrichten voorkomen, maar treedt het meeste op in het knie- en het spronggewricht. Het komt minder vaak voor in het kootgewricht, de halswervels en het schoudergewricht.