Hengst die maat en bot doorfokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:59

Hoe komt het dat nog niemand Burgraaf genoemd heeft? Er is nog diepvries beschikbaar.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:03

Niet eens aan gedacht

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:05

Wij hebben ook enkele malen Burggraaf gebruikt op bloederige en vooral hete merrie's, met zeer goed resultaat, nog steeds in het bloed staande paarden die iets koeler in het hoofd zijn. Hiervoor Burggraaf drie keer gebruikt met drie maal het gewenste resultaat.
En van deze merries is nu dragend van Johnson, ben wel een beetje bang dat dit uiteindelijk ook heet en erg bloederig paard wordt.

Ritmisch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:10

Oscar.... Maat, bot en een fijn karakter....

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:20

Desiree schreef:
Hoe komt het dat nog niemand Burgraaf genoemd heeft? Er is nog diepvries beschikbaar.

Die heb ik net genoemd in het andere topic over bloedmerries.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:00

sarabande schreef:
Een hengst kan een merrie die een paar generaties fijn gefokt is niet zomaar verbeteren, dus je krijgt nooit al die wensen in een.
Soms lijkt het wel of de keuze zoiets als: of een bal of een frikandel uit de muur is.

Dus in feite een generatiesprong durven aangaan zeg jij? bv. merrie heeft maat en bot nodig. Je vindt een hengst, maar die mist gummi... Is er dan niet het gevaar dat je een slechte eigenschap in je stam brengt.

Aan de andere kant hoeft het niet alleen van de hengst te komen, de merrie kan ook best nog de gum erin houden.

Ik vind het alleen vaak een aandachtspunt voor de warmbloedfokkerij dat we te veel naar veredelde paarden gaan (als je begrijpt wat ik bedoel). Veel hengsten heb ik in dit topic nog niet de revue zien passeren. Zeker als ik het vergelijk met het topic over veredelaars.

Voor mezelf heb ik in de dressuurrichting...

Ferro-bloed
-> Special D
Rubiquil

Ik denk... Dayano en Santano (bij deze twee zie ik er ook de gum wel in) maar het blijft afwachten bij deze laatste.

In het andere topic wordt Uptown ook aangehaald... Wat zijn jullie verwachtingen hier?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:10

Ik denk dat hier weinig buiten de bekende paden gekeken wordt. Hannover levert veel paarden die massa en bot en gummie hebben, het is niet voor niets al jaren het stamboek met de beste dressuurpaarden.
Donnerhalbloed kan ook de door jou gewenste eigenschappen opleveren, maar vooral kijk naar de merriestam waar de hengst uitkomt.
Als je specifiek iets wilt verbeteren is een oudere hengst die dat al heeft laten zien een meer zekere keuze dan een jonge waar alleen verwachtingen van bestaan.
Er wordt veel te veel naar aanleiding van hengstenshows, nu dvd's gekeken, daar zie je alleen wat men je wilt laten zien.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:28

ceasario schreef:
liliputter schreef:
democraat fokt bot door(sterk op de benen)maat volgens mij ook genoeg en gummie ook

Is dat geen hengst uit de vorige EEUW ?

http://www.allbreedpedigree.com/riccio

Volgens mij zijn alle hengsten die ouder zijn dan 6 jaar uit de vorige eeuw

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:50

Citaat:

Volgens mij zijn alle hengsten die ouder zijn dan 6 jaar uit de vorige eeuw

welkom op bokt

dan is krack c ook uit de vorige eeuw,maar de hengsten uit de ''vorige'' eeuw presteren wel heel goed

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:53

Krack C IS uit de vorige eeuw. Special D ook

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:10

hanneliesje schreef:
Wij hebben ook enkele malen Burggraaf gebruikt op bloederige en vooral hete merrie's, met zeer goed resultaat, nog steeds in het bloed staande paarden die iets koeler in het hoofd zijn. Hiervoor Burggraaf drie keer gebruikt met drie maal het gewenste resultaat.
En van deze merries is nu dragend van Johnson, ben wel een beetje bang dat dit uiteindelijk ook heet en erg bloederig paard wordt.

En dat is nu net wat Burggraaf nodig heeft: hete merries. Anders worden de nakomelingen nu juist weer wat te flegmatiek.

Suzanne F. schreef:
Desiree schreef:

Die heb ik net genoemd in het andere topic over bloedmerries.

aha, ben ik niet bij geweest. Doe niet mee in dat topic.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 23:35

sarabande schreef:
Ik denk dat hier weinig buiten de bekende paden gekeken wordt. Hannover levert veel paarden die massa en bot en gummie hebben, het is niet voor niets al jaren het stamboek met de beste dressuurpaarden.
Donnerhalbloed kan ook de door jou gewenste eigenschappen opleveren, maar vooral kijk naar de merriestam waar de hengst uitkomt.
Als je specifiek iets wilt verbeteren is een oudere hengst die dat al heeft laten zien een meer zekere keuze dan een jonge waar alleen verwachtingen van bestaan.

Bedankt voor de raad!

Wat dachten jullie van Argentinus?

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:51

Desiree schreef:

Ik zat hier gelijk aan te denken Ik dacht zal eerst even de topic doorlezen of die er al tussen staat.

Al zou zijn sperma nou wel een stukje duurder zijn?!

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:13

Jan_VT schreef:
sarabande schreef:

Bedankt voor de raad!

zal zeker bot en massa geven. Is er nog sperma van hem te krijgen?

Zitah

Re: Hengst die maat en bot doorfokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:40

Wanneer je een hengst zoekt die je paard meer bot geeft (wat grover laat worden) dan moet je contango nemen. Deze geeft grote paarden met grote gewrichten enz.

Wanneer je maat wilt zijn er genoeg. Inderdaad geven nakomelingen van Ferro veel maat, maar die kunnen wel heel sjiek blijven, ik weet niet precies wat je bedoeling is.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 08:51

petraaken schreef:
Jan_VT schreef:

zal zeker bot en massa geven. Is er nog sperma van hem te krijgen?

Ja ja, dat is er nog! Je moet wel een beetje weten waar te gaan. Een vriend van mij heeft er vorig jaar nog een veulen van gehad.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:53

Zitah schreef:
meer bot geeft (wat grover laat worden)

Qua taalgebruik: grof is het tegenovergestelde van fijn en wordt ook gezien als het tegenovergestelde van adel. Veel bot hoeft niet grof te zijn.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 08:54

Zitah schreef:
Wanneer je een hengst zoekt die je paard meer bot geeft (wat grover laat worden) dan moet je contango nemen. Deze geeft grote paarden met grote gewrichten enz.

Wanneer je maat wilt zijn er genoeg. Inderdaad geven nakomelingen van Ferro veel maat, maar die kunnen wel heel sjiek blijven, ik weet niet precies wat je bedoeling is.

Jammer dat Contango niet beschikbaar is hier! Tenzij bij de Dalhoeve misschien nog, maar moest je dan niet aan bepaalde voorwaarden voldoen? (Weet ook niet welke deze zijn. Misschien hier iemand?)

Mijn bedoeling is gewoon eens een overzicht te krijgen van hengsten die maat en bot toevoegen aan een merrie. Zoals ik eerder al zei in het topic vind ik dat die er niet zo zat veel lopen.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:01

lupicor:D

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:10

Contango geeft niet uitsluitend groot en bot, hij geeft ook hele mooie kleine bijna Arabische kinderen, zie mijn profiel en zo ken ik er nog een paar.
Moeder is 1.69, grootmoeder was 1.72, halfzus is 1.75
Ik ben tevreden met haar 1.64 want er staat vreselijk veel tegenover, maar nogmaals een hengst kan niet alles veranderen en vaak niet datgene dat je nu juist net wilt.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:23

Tim Coomans is erg weg van contango, misschien weet hij hoe je eraan kan komen!!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:05

Contango schijnt idd nogal wisselend te fokken. Ik ben ook helemaal weg van die hengst en zou graag een veulentje bij mijn merrie ervan willen, maar weet de voorwaarden niet.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:06

Gewoon zelf bellen met Iron spring farm??

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:08

Even in mijn best engels
Na ik kan wel eens een mailtje sturen, dat gaat me beter af denk ik!

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:23

sarabande schreef:
Contango geeft niet uitsluitend groot en bot, hij geeft ook hele mooie kleine bijna Arabische kinderen, zie mijn profiel en zo ken ik er nog een paar.

Nou breekt mie de klomp