Wie laat zijn merrie dekken door een EASP hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Wie laat zijn merrie dekken door een EASP hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:49

De meeste paarden zien er goed uit als ze met de staart op de rug lopen te showen. Ze moeten er echter ook goed uit zien als ze niet lopen te showen.

caitton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:55

Mag ik de vooroordelers hier in dit topic van harte uitnodigen op de hengstenkeuring van het EASP( zie website voor informatie) en dan als je werkelijk geweest bent dan op nieuw jullie mening geven. En dan niet dat penny praten nadoen.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:02

Ik wil mijn merrie graag easp laten keuren. Zit alleen met het probleem dat mijn merrie niet van trailer houdt. Dit is trouwens zacht uitgedrukt. Dus pas als madame de trailer in wil kan ik gaan.
Waarom easp?
Nou merrie is te klein voor het kwpn te klein voor het nrps (ze heeft wel genoeg anglo arabier bloed maar te klein voor de rijpaarden) en bij het easp heb ik deze beperkingen niet. Dit is voor mij de enige manier om haar gekeurd te krijgen.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:17

wij werden laatst op een ander forum benaderd door een bekende in deze wereld die vond dat we onze hengst ook eens zouden moeten aanbieden bij de EASP

Afbeelding

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:20

ja waarom niet mooie hengst

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:57

Zo Sherif wat een schitterend dier zeg!!! wauw!

@CGJ: Goethe is bij meerdere stamboeken goedgekeurd o.a. Westfalen, Oldenburg, Hannover en dus ook EASP... Hij loopt GP en heeft ook al eens boven de 70% gelopen en gaat steeds beter.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:41

ik ken het wel easp, maar wat is het dan nou precies dan . .. want er staat toch ook arabieren, en Gomel staat er ook

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:42

CGJ12 schreef:
caitton schreef:
er zijn genoeg mensen maar die zitten op een ander forum

www.tobt.nl

Bedankt voor het reclame maken

lotttttttt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:47

caitton schreef:
Ik laat 3 merrie's dekken door de EASP hengst Bravour ( Bojar x now or never ). We hebben genoeg nakomelingen van de EASP hengst Bojar maar omdat die verkocht gaat worden is de hengst Bravour een goede vervanging. Bravour heeft een super verrichtings onderzoek gedaan en had de hoogste score. De aansluiting met mijn merrie's past ook heel goed

Bravour is een volle broer van het paard van een vriendin van mij. viewtopic.php?f=10&t=534948&hilit=

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:53

Gomel is de opa van onze hengst, Najibb (zie foto hierboven)

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:54

dat kan je wel zien, hij lijkt er op

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:56

sherif schreef:

Gave hengst - zit er op stand ook een hals op? Is op deze foto lastig te zien.

Goethe is een superhengst.
Ik vind het persoonlijk wat merkwaardig dat de hengst niet is opgenomen bij het NRPS en/of KWPN. Hoe komt dat zo?

Moet toegeven, de veel EASP-hengsten zijn voor mij niet zo aantrekkelijk. Maar dat geldt evenzogoed voor hengsten van het NRPS, en ook voor hengsten van het KWPN. Zolang die enkele héle goede er ook maar bij zit, toch?!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:08

Afbeelding (uit de oude doos)

Afbeelding

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:14

En, ga je hem aanbieden bij EASP?
Ikzelf heb geen merrie om Arabisch te fokken, trouwens, maar ben wel nieuwsgierig of we deze knaap op 1 april in het echt mogen bewonderen tijdens de keuring
Lijkt me een knap bewegend dier!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:24

nee hij gaat niet mee 1 april hij gaat dit jaar nog wel een x optreden,maar dan gewoon tussen de Arabisch Volbloeden...deze kanjer gaat de sport in volgend jaar, hij is destijds aangereden tot Z nivo alleen is hij nooit de sport ingebracht dus kijken wat we ervan gaan bakken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:36

ijsklontje schreef:
Waarom easp?
Nou merrie is te klein voor het kwpn te klein voor het nrps (ze heeft wel genoeg anglo arabier bloed maar te klein voor de rijpaarden) en bij het easp heb ik deze beperkingen niet. Dit is voor mij de enige manier om haar gekeurd te krijgen.

Blijkbaar gaat het ook op voor merries.
Heeft CGJ dus toch gelijk...

caitton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:44

Het KWPN en het NRPS keuren met de meetlat. Het EASP keurt op kwaliteit dat is het grote verschil

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:50

het is maar hoe je het ziet. Het easp is dus opgezet door iemand die zich afgezet heeft van het NRPS. Deze persoon was het niet eens met het feit zo als mijn merrie dat zulke paarden niet toegelaten kunnen worden in een stamboek alleen vanwegen de maat. Bij hun moet je ook een bepaald percentage volbloed bloed hebben om je paard te kunnen aanbieden alleen maakt het niet uit voor de hoogte. Bij het nrps moet je met anglo arabiere bloed bij de rijpaarden. Mijn merrie is dus te klein. Bij het easp kan het dus wel. Dus zie het zoals je wilt.

Er wordt ook gezegd dat als je bij het kwpn een goede naam je eerder kans maakt dat je merrie goedgekeurt wordt, als iemand die onbekend is in de kwpn wereld.

De keuringswereld blijft moeilijk en complex. Altijd onduidelijk.

Mijn merrie kan niet bij het kwpn gekeurd worden alleen omdat haar moeder zo goed voor haar gezorgd heeft. Met als gevolg een maagzweer en de daaruit resulterende groeiachter stand als 4 maanden oud veulen.

Beetje jammer toch?

@ caitton: precies wat ik zeg. Ik ben het helemaal met je eens

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:27

Even voor de goede orde.... het NRPS wil GEEN anglo-arabier!!!!! Ja, alleen als het uit het buitenland komt met veel poes-pas....... Hier in Nederland doen ze net of hun neus bloed......

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:29

okay nou dan is het dus ook duidelijk waarom mijn merie niet geaccepteerd werd

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:35

Haha, pennygedoe . Sorry hoor, maar ben niet gek op die hengsten en vind niet dat ze veel capiciteiten hebben vergeleken met de KWPN-goedgekeurde hengsten (ook al kunnen daar ook wel rotzooi paarden tussenzitten). Da's mijn mening, en geen geklets uit mijn nek. tuurlijk kunnen er wel goede tussenzitten, maar heb ze nog niet kunnen ontdekken .

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:42

Het probleem is bij KWPN paarden dat iedereen ze wil omdat het KWPN is. Het stamboek fokt bijna geen kwaliteit meer maar kwantiteit. Ik heb in de laatste 20 jaar nog nooit zoveel KWPN paarden gezien als nu....... Het is gewoon berbazing wekkend hoeveel rotzooi er loopt bij de goed gekeurde hengsten. Hengsten worden gewoon goed gekeurd terwijl ze OCD hebben erfelijker is het niet!!!! Maar ja, als hij maar goed springt, dressuurd, mooi is, gepromoot, veel geld, beroemde ruiter.... Tja, de paarden van 25 jaar geleden zijn het echt niet meer met hardheid en zo.... ja, geld maakt meer kapot dan je lief is.....

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:54

Goethe is een allochtoon binnen het EASP..........

caitton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 06:40

maar wel een allochtoon die grand prix loopt en ook niet onverdienstelijk. Het kleutertje CGJ12 kon zeker niets beters verzinnen. arm kleutertje

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:56

Goethe is niet gekeurd door het EASP maar erkend.
Ik kan morgen zelf een stamboek beginnen en Rohdiamant, Don Schuffro, Briar, enz ERKENNEN. Heb ik dan een sportpaardenstamboek? De kwaliteit van een stamboek wordt bepaald door de leden van dat stamboek die goeie veulens fokken. Veulens die dan later niet alleen voor hun eigen stamboek (EASP) gekeurd worden maar ook presteren in de sport en door andere stamboeken erkend worden.
Ik hoor dan het EASP is een jong stamboek, maar zijn de fokkers dan ook allemaal zo jong? Kortom: waar zitten die sporttoppers?! Je gaat toch niet alleen voor het goeie karakter, dan kan je overal terecht.