Hoe grijze fjord 'maken'..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:52

Volgens mij maakt dat weer niet zoveel uit, hoeveel generaties ervóór er een gra was, als de moeder gra is heeft zij sowiezo een dominant gen (anders was ze niet gra maar isabel), dus is de kans dat zij haar gen doorgeeft net zo groot als een paard wat zelf ook het dominante gen heeft en waarvan de vader en/of moeder ook gra is. Het gaat erom of het gen op dit moment dominant is (om de meeste kans te maken op een gra).

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:00

Ik denk dat als je een gra fjord wilt, je er het beste een kan kopen, dan weet je zeker dat je een grijze hebt.
Als je toch de merrie wilt laten dekken, zou ik kiezen voor een gra hengst (Ismo uit Duitsland bijvoorbeeld ). Als de merrie een gra als vader/moeder had heb je wel een aardige kans dat er een gra uitkomt denk ik!
Ik heb zelf ook een gra merrie, leuk genoeg komt ze uit isabel kleurige ouders (OrstaxBrusvein).

Myrtje_

Re: Hoe grijze fjord 'maken'..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:04

Dat kopen is toch wel een stuk makkelijker dan hele stambomen uitpluizen.. Maar ze wilt per sé dat Nadadja de moeder is
Leuk dat de jouwe gra is, ondaks dr 'normale' ouders.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:18

Ook uit isabel x isabel krijg je gra, kans is alleen een stuk kleiner.
Vanuit je bericht maak ik op dat de merrie geen papieren heeft? Kun je er net zo goed een fries op zetten...dekken bij een buitenlandse hengst is beslist niet goedkoop, dus zou ik persoonlijk zonde van de moeite vinden.

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:10

Wat maakt het nou uit of er papieren bij zitten? Als iemand een raszuivere fjord wil wil iemand een raszuivere fjord fokken, met of zonder papier. Ik zou er zelf dan ook geen fries op zetten.
Daarbij is er ook in Nederland een gra hengst, dus in het buitenland laten dekken is niet noodzakelijk.
Ook komt het soms voor dat een buitenlandse hengst tijdelijk in Nederland staat om te dekken, dus dat zou je eventueel kunnen afwachten als je Briggen niks vind, of kunnen informeren bij buitenlandse fokkers. Ook kan je KI overwegen.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:10

@ Yoline: Hoezo dacht je dat ze geen papieren heeft..? Want die heft ze namelijk wel

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:28

Uit welk land komt ze dan? Je zegt dat d'r vader Cet is, daar heb ik echt nog nooit van gehoord..

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:31

Haar vader is Seth

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:32

Da's iig. geen stamboekhengst dus vol papier heeft ze niet.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:34

Jawel, zover ik weet wel. Maar ik zou even moeten zoeken hoe hij precies heet, hij staat ook in de Hengstenuitgave van het fjordenstamboek... zal zo eens even kijken

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:01

Seth? Die heb ik de afgelopen jaren niet voorbij zien komen geloof ik. Naam die het dichtst bij komt is Sven...anders zou ik het ook niet weten....Wat zijn "Seth" zijn ouders?

Briggen staat op Texel, niet het vaste land. Goed, moet te regelen zijn, maar wordt Briggen speciaal naar het vasteland gehaald om te dekken??
Afhankelijk verder natuurlijk ook waar je in Nederland zit. Voor Amsterdam is het dan inderdaad korter bij om richting Texel te zoeken, maar in geval van oost Nederland is Duitsland dichter bij!

Verder fjord met papier of zonder papier. TJa dat is persoonlijk. Zelf heb ik grote voorkeur voor een fjord met papier (dan heb je zekerheid van zuiver). Meeste papierloze fjorden hebben OF wel papier gehad, maar zijn door handel kwijt geraakt OF hebben een niet-goedgekeurde vader waardoor geen papier aangevraagd is, of de fokker heeft nooit papier aangevraagd, of ze zijn domweg niet raszuiver. Persoonlijk vind ik dat in alle gevallen jammer...

Zou zelf ook niet voor Yoline dr idee gaan (sorry Reinou) met een fries.

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:05

Ik weet niet of ze dit jaar nog wil laten dekken, maar het is de bedoeling dat gra hengst Ismo volgend jaar of het jaar erop op in Nederland gaat dekken.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:04

@ Annabel: haha geeft niet hoor, ik zei het alleen maar om aan te geven dat ik zelf niet zoveel moeite zou doen voor het dekken met een grijze hengst als de merrie toch geen vol papier zou hebben. En eerder werd een opmerking over een fries gemaakt, vandaar

Wat Seth betreft ben ik het spoor toch echt even bijster. Hij zou grijs moeten zijn en goedgekeurd? Ten eerste is de enige grijze hengst in NL Briggen, en ten tweede bestaat er geen ggk. Seth.

Ik zou denk ik met deze merrie dan eerder met Orsta gaan dekken. Heb je in principe evenveel kans op gra, is een stuk goedkoper en makkelijker ook.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:44

Sabbel schreef:
Ik weet niet of ze dit jaar nog wil laten dekken, maar het is de bedoeling dat gra hengst Ismo volgend jaar of het jaar erop op in Nederland gaat dekken.

Is het zo? Waar komt die te staan dan? Of weet je niet?
Wel leuk voor gra-lievend fjordenfokkend Nederland...

En snapte je wel min of meer Reinou haha

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:39

Kee mooizo

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:34

Bella schreef:

Is het zo? Waar komt die te staan dan? Of weet je niet?
Wel leuk voor gra-lievend fjordenfokkend Nederland...

Ik heb geen idee waar hij zal komen te staan. Ik weet ook niet of het zeker is, maar Sabine vertelde mij dat het wel de bedoeling is dat hij dan in Nederland gaat fokken.