Koele hengst gezocht voor bonte EdKingHill x Marconi merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:30

Via deze link kan je 2 foto's van playboy zien: http://www.havikerwaard.nl/html/nl/stal ... layboy.htm

Ik vind dit trouwens niet de mooiste foto's die ik van hem gezien heb maar goed kan geen andere vinden, Als je hem onder het zadel vergelijkt met deze foto's is het net een ander paard

De gangen van je merrie zouden ruimer kunnen. Playboy is erg lichtvoetig treed goed onder van achter en slaat van voor goed uit, Oki haar achterhand kan wel wat verbeterd worden ze heeft zelf al knieactie dus daar hoef je niet veel aan te doen ( gangen van playboy zijn niet te zien op de foto's helaas) Je geeft zelf aan dat oki soms niet echt zin heeft om te werken. De werklust en wil van playboy ligt erg hoog dus dit zou hij enigzins kunnen corrigeren. Hij heeft een iets langere rug dan Oki waardoor je kans hebt dat het veulen ook makkelijker over de rug te rijden is. Hij heeft een hoge halsaanzetting waardoor oprichten weer makelijker is, maar dat heeft Oki op de standfoto ook.

Dit was de foto vergelijking wel zo ongeveer _/-o_

Verder vind ik zoals al eerder is aangegeven dreamcather ook een hele mooie. Zeker voor het oog!

Himyar

Re: Koele hengst gezocht voor bonte EdKingHill x Marconi mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:35

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:43

Ik vind Kasparow ook een goede keuze voor je merrie.
Echt een geweldig werkwillig karakter en heel erg cool in de kop.

Kas is een correcte hengst, het pakketje waar het fijne karakter in zit, mankeert niks.
Hij verbetert op allerlei soorten merries.
Bouw en karakter zit erg diep verankert in de stam. Een prachtige merrie lijn allemaal elite.
Dan zowiezo, de trakehner een gesloten stamboek zonder "strooi"(vergaarbak). Je weet met dit zulk paarden een beetje meer wat je fokt.
(Niet zo heel erg :fokken is gokken) Het veulen blijft natuurlijk altijd een verrassing, maar dat is het leuke van fokken.
En dan Kostolany; Helemaal geen etter, integendeel.
Een familiepaard waar ze vanalles mee uithalen.
Ook bekend om zijn werkwilligheid.
Kijk maar eens wat ze met deze all-rounder uitspookten op:
www.gestuet-haemelschemburg.de/html/e_ikost.html

Kostolany zelf is wat zwaar van type, maar daarom sluit het bloed van Kasparow misschien goed aan bij je merrie.
Trakehner is eigenlijk ook een volbloed in zij eigen soort.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:46

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:43

Nog een keer:
www.gestuet-haemelschenburg.de/html/e_kostol.html

Ik zou een keer aan de eigenaresse vragen of ik kennis mocht maken met Kasparow op zijn stal.
Dit vindt ze altijd goed.
Ze zal je graag adviezen geven omtrent het fokken en dan kun je goed je keuze maken voor je merrie.

Ws. zal Kasparow een zaterdag de 18e zijn eerste SGW-wedstrijd in Chaam lopen.
Misschien kun je hem daar ontmoeten.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 07:34

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat Kostolany zelf zeker geen etter is en zijn nakomelingen ook niet. Maar of Kasparow goed bij deze merrie past betwijfel ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 07:44

Dus Gribaldi is een lief paard? Echt niet dus. Blijft natuurlijk overeind staan dat Kasparow vossen geeft en dat wil ze niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:15

Gribaldi's ...rot karakters zo zou ik het niet willen noemen
mijn meest betrouwbare paard ooit..was een Gribaldi was een vos en een merrie.. maar een paard uit duizende...kon je iedereen mee wegsturen
haar dochter (foto's in mij profiel) lijkt vrij veel op kostolany (qua bouw)
dat is een schatje en ook superbetrouwbaar
maar ook een slimmerik..niet echt een beginnerpaard...
kijkerig zijn Gribaldi's niet echt de mijne was zelfs bomproef
Gribaldi's zijn geweldig slim ...en daar moet je wel mee om kunnen gaan
Ferro bloed is ook niet makkelijk en Playboy heeft wel Ferrobloed..

ik blijf bij Dreamcatcher of Florencio

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:32

Ik heb een tijdje een Gribaldi merrie gereden en die was ontzettend heet en sterkt. Als ik ging rijden zat ik een vol uur met haar in gevecht en buiten was ze niet te houden.

Playboy heeft Kennedybloed en daarachter pas weer ferrobloed. Ik heb een kennedy merrie gereden en die is weer ontzettend lief en heeft een zachtaardig karakter.

Ik heb zelf een merrie van Lysander (NRPS) die heeft ook een heel zachtaardig karakter en daar zit geen kwaad in. Ik heb alleen Lysander nog nooit gezien. Ze heeft wel een heel sterk achterbeen voorbeen is wat minder maar ik heb geen flauw idee of ze dit van paps om mams geerft heeft

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:40

Moederlijn telt ook mee, ik vind(en meer met mij) gribaldi erg goed karakter hebben. Maar ik weet niet hoeveel andere kostolany's je gezien hebt?

Ik zou er een hengst opzetten die wat meer edelheid toevoegt. Daarvoor vind ik Kasparow wat te beknopt. Dreamcatcher is idd een goede.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:45

Het is al genoemd, persoonlijk zou ik ook terugdekken naar het Gelders bloed, zeker voor de koele karakters...
Parcival (maar dat is dan weer een vos) of Koss zelf. Laurentz ook erg leuk, ben dan wel benieuwd naar het resultaat, bont x blonde vos...

yfande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:03

Sluit me helemaal bij buitenlust en jubeltje aan.

Bij ons bezoek aan de Haemelschenburg hebben we Kostolany
én zijn nakommelingen gezien, en zowel de hengst als ook de
veulens, jaarlingen en 2-jaringen waren beslist geen rotzakken.
In tegendeel, ik heb zelden zulke goedopgevoede veulens en
puberpaarden gezien, en net wat Jubeltje ook al zegt, er is ook
nog een moederlijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:53

Ik dacht ook gelijk aan gelders. Qua karakter heb je daar zelf ook nog plezier van. Je fokt dan ook voor de fokkerij gezien iets interessants, dat kan ik van Gribaldi niet zeggen, of het past is al een discussie en het barst er ook al van. Als je toch een leuke bonte gelderse zou fokken....
Misschien kan je het KWPN benaderen voor een dekadvies gezien de KWPN moederlijn. Weet je gelijk hoe het met de papierkansen zit. Jantina op bokt heeft een gelderse stermerrie uit een moeder zonder papier dacht ik, dus dat kan wel.

Wel leuk om je merrie te zien, ik heb een kennis met een merrie van Ed King Hill x Bazuin, dus ook gelderse moederlijn. Van dat dier ben ik helemaal fan.

lovermier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:12

k weet niet precies wat je verder zoekt..

maar wij hadden een ed king hill hengst.. en die was heel moeilijk met zadelmak maken.. zodra je de longe wat langer deed begon die gek te doen en wist het niet meer.. het is daarna wel goed gekomen maar duurde best lang..
maar omdat zn karakter niet echt zo fijn was.. hebben wij hem op een jumpilot merrie gezet.. en daar is een leuk cool veulentje uitgekomen..

hij was dan niet goed gekeurd.. maar ivm eerst niet drachtig van een wel goed gekeurde hengt.. d8 maby komt hier iets leuk uit..
weet zo helaas niet wat de vader van die moeder was.. en heb helaas ook geen foto's

maar maby is jumplit zelf wat.. het is een rustige hengt.. maar helaas fokt hij niet zo heel groot...want zag dat je merrie zelf ook niet groot is..(( die ed king hill hengst van ons was toruwens ook niet groot))..
maar jumpilots zn nakomelingen zijn wel allemaal heel rustig en kunnen ook nog eens goed lopen..
evt. meer info zie link

na in ieder geval veel succes!!

groetjes

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:34

Lovermier.. ze wil geen schimmel !
logisch i.v.m. de bontfactor
anders bestaat de kans op een schimmelbonte

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:10

janderegelaa schreef:
Gezien het bloed in de afstamming van jouw paard zou ik een mooie gelderlander kiezen. Goede gangen, allround en over het algemeen een superbraaf en werkwillig karakter. Je kunt wel met met volbloed gaan kruisen maar dan probeer je te doen wat we 15 of 20 jaar geleden al deden. Namelijk veredelen.

Gelders zou in dit geval beter passen vind ik.

Rubus B (Ahoy X Pygmalion), pas goedgekeurd, daarmee ga je terug op degelijk basisbloed en fok je vooruit qua karakter.
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... 03639.html

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:14

vererft Rubus B ook vos? aangezien zijn moeder een vos merrie is? wel een mooie zwarte hengst btw.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:49

rubus B zou ik qua hals en rug niet doen
hals komt diep uit de borst (lijkt de merrie ook wat te hebben)
rug is wat week (die van de merrie is beter) dus dan fok je achteruit ipv vooruit

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:35

Die rug valt wel mee hoor, je verkijkt je een beetje op die hoge schoft. De hals vind ik echt geen probleem want dat is ook een beetje gelders.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:56

Aanparings/fokadvies:
Rubus B is veelzijdig bruikbaar. De hengst lijkt geschikt voor merries die een gecompliceerd karakter hebben of moeilijk te bewerken zijn. Merries moeten wel lengte in het lichaam en souplesse in beweging hebben. www.rubusb.nl

Toch vind ik hem qua beweging minder dan Parcival, maar goed... Parcival fokt veulens met veel front, uitstraling en beweging.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:38

Iedereen nog maar eens hartelijk bedankt voor het meedenken

Himyar: Zijn er uit die lijst ook (klein)zonen bij het KWPN/NRPS goedgekeurd?
Marcella: dankjewel voor je advies
Lovermier:Een schimmel heeft gewoon absoluut niet de voorkeur. Dat hij niet zo groot fokt zou geen probleem zijn, het veulen mag gerust onderin de 1.60 blijven.

Kostolany / Kasparow blijft een optie, ik vind het wel heel fijn om van meerdere mensen ervaringen / tips over hem te horen (heb het Kasparow topic hieronder op FA ook doorgelezen).

JandeRegelaa: Ik vind Obelisk een hele mooie hengst, ga ik zeker meer van opzoeken.

Ik moet zeggen dat meer Gelders bloed mij zeker ook wel wat lijkt , ik weet alleen niet of dat voor de eigenaresse ook geldt. Rubus spreekt mij qua type meer aan dan bijvoobeeld Playboy, maar als hij pas goedgekeurd is, vind ik het wel een gok om te nemen hoe hij vererft.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:58

Qua geldelders bloed vind ik Parcival heel mooi! Ik dacht dat Henk van Donkelaar hem heeft staan. Ik ben een keer bij hem op stal geweest en die heeft mooie gelderse hengsten staan die zich ook zeker wel bewezen hebben! Ik heb een nakomeling van parcival gereden en die heeft ontzettend mooie gangen ruim achterbeen en goede knieactie. Ze is alleen niet zo groot zo rond de 1.60. Verder vind ik kos ook erg mooi. Hij heeft alleen wel een flinke schoft. En hij is erg groot. Ik geloof dat de website www.hvandonkelaar.nl is

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:35

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:40

unamie schreef:
Rubus B zou ik qua hals en rug niet doen
hals komt diep uit de borst

Hals komt bepaald niet diep uit de borst. Ik durf wel te zeggen dat hij zoiets zeker niet vererft, eerder het tegenovergestelde; kijk maar naar de pedegree.
unamie schreef:
Rug is wat week (die van de merrie is beter) dus dan fok je achteruit ipv vooruit

Rug is niet week.
Wat doet hij wel:
Hij fokt ook vossen (zwart is bijna vos) en hij fokt een goed karakter door.
Maar ook meer knieactie, front en een sterk achterbeengebruik.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:47

Wat dacht je van de Redfort zoon (Wild Dancer) die er in de 2e bezichtiging uit is gegaan bij het KWPN, ik neem aan dat hij ergens anders wel is gekeurd, leuke bonte hengst!