eerst prokken dan fokken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unesco

Re: eerst prokken dan fokken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:57

en wat doe je als er al 2 generaties prok goedgekeurde merries zijn. en dan de 3e generatie ineens een chip heeft. Die merrie ook maar uitsluiten als het een mooie stam is????????

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:11

Unesco schreef:
en wat doe je als er al 2 generaties prok goedgekeurde merries zijn. en dan de 3e generatie ineens een chip heeft. Die merrie ook maar uitsluiten als het een mooie stam is????????

Heb je daar een voorbeeld van????

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:14

Wat ben je gemiddeld kwijt voor het PROK certificaat?
Alles daarbij inbegrepen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:16

moetje bij je stamboek cq bevoegde da wezen.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:41

fresco schreef:
Wat ben je gemiddeld kwijt voor het PROK certificaat?
Alles daarbij inbegrepen.

400 euro ongeveer

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:42

sarabande schreef:
Unesco schreef:

Heb je daar een voorbeeld van????

Die heb ik wel op stal.
Zelfs DRIE generaties.........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:47

Drie generaties chippies???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:51

CGJ12 schreef:
Die heb ik wel op stal.
Zelfs DRIE generaties.........

O laat eens zien dat papier van 3 prokken op een rij ben ik heel benieuwd naar de vader van de 4e generatie

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:34

Ha ha dat wil ik ook wel eens zien, ik noem echt geen namen maar als de hengst zijn naam begint met een letter in het begin van het alFabet dan weet ik genoeg, verder wil ik er niet over doorgaan over die hengsten die het wel of niet meegeven maar die ene en de goedgekeurden van die ene zijn bij onze fokkerij niet meer welkom.
Maar dat is onze mening en daar kan heel bokt het wel of niet mee eens zijn maar dat is onze mening.

Of heb ik nu al te veel gezegd

Bij ons wordt en is OCD in de fokkerij een uitgesloten zaak !!

(voor de sport of recreatie zijn de paarden zeker nog wel bruikbaar daar ben ik van overtuigd )

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:12

waarom geeft het kwpn geen informatie meer over de resultaten van het rontgenologisch onderzoek van de hengsten van de nieuwere jaargangen?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:15

marcolemar schreef:
waarom geeft het kwpn geen informatie meer over de resultaten van het rontgenologisch onderzoek van de hengsten van de nieuwere jaargangen?

Bond van Hengstenhouders...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:16

De WAARHEID mag niet gehoord worden..........

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:16

Basvdv schreef:
marcolemar schreef:

Bond van Hengstenhouders...

ook goed maar je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:23

Ja daar hebben we het al een paar keer over gehad hier.
Verwerpelijke situatie de handel stelt steeds hogere veterinaire eisen aan jonge paarden en het KWPN doet een stap terug wat betreft de openbaarheid.
Als voorbeeld fokkers met een merrie die niet helemaal mooi op de sesambeentjes is kan het doorfokken daarvan dus niet uitsluiten omdat een 2tje in zon geval kans verhogend zou kunnen werken.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:24

De bond van hengstenhouders heeft haar power gebruikt om vanwege commerciele redenen de uitslag van het rontgenologisch onderzoek uit het verrichtingsonderzoek te schrappen.
Het KWPN geeft aan dat alle hengsten goed zijn, en dat ze wil voorkomen dat fokkers het rontgenologisch onderzoek té zwaar laat wegen in de hengstenkeuze.
Om deze reden zal het OCD onderzoek ook wel heel ver weg gehouden worden van de mensen die er uiteindelijk voor betaald hebben....de leden van het KWPN.

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:54

Basvdv schreef:
De bond van hengstenhouders heeft haar power gebruikt om vanwege commerciele redenen de uitslag van het rontgenologisch onderzoek uit het verrichtingsonderzoek te schrappen.
Het KWPN geeft aan dat alle hengsten goed zijn, en dat ze wil voorkomen dat fokkers het rontgenologisch onderzoek té zwaar laat wegen in de hengstenkeuze.
Om deze reden zal het OCD onderzoek ook wel heel ver weg gehouden worden van de mensen die er uiteindelijk voor betaald hebben....de leden van het KWPN.

Ja toch erg jammer dat je dan door schade en schande, als fokker zijnde, wijs moet worden

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:28

Mijn merrie is röntgenlochisch helemaal goed maar geen PROK certificaat aangevraagd toen, bij merrieveulens die ik van haar zou willen houden zou ik t wel laten doen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:03

Ik las dat volgens de Backer OCD alleen overerfbaar is wanneer zowel de merrie als de hengst het OCD gen hebben. Heeft de merrie het niet zou je er dus een OCD hengst op kunnen zetten als je striktgenomen een sportpaard wil fokken, want dit produkt zou geen OCD kunnen hebben.
Uiteraard kan het dan wel in de genen aanwezig zijn, zodat verder fokken met dit produkt weer even kijken wordt in hoeverre daar OCD aanwezig is.
Het werpt denk ik wel een heel ander licht op de zaak als deze stelling juist zou zijn?
Het zou ook dus ook niet nodig zijn om genetisch zeer waardevolle hengsten mét OCD niet te gebruiken.
Wat is jullie visie hierop?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:14

Dat is de reden waarom ik naar het voorbeeld van het ocd paard uit 2 generaties prok vraag, volgens de theorie kan dat niet dus de hengst zou wel heel erg overheersend moeten zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:22

@Sarabande, dat zou toch wel moeten kunnen? Het hoeft toch niet zo te zijn dat het veulen wel drager is? Kán wel maar hoeft niet, of zie ik dat nou niet goed?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:33

Aanvulling ik ga uit van een KWPN goedgekeurde hengst, die dus geen drager kan zijn (of zou mogen zijn) op een merrie met prok uit een moeder met prok.
Eigenlijk is dat de theorie waarop ik de aankoop van het United veulen vorig jaar (zie profiel) gebaseerd heb.

Overigens LDRD veulens vertonen in de groei andere dingen, maar wat bedoel je met drager dat het veulen als 3 jarige aantoonbaar ocd heeft?????

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:49

Vergeet niet dat er naast "zichtbare OCD" ook nog "onzichtbare OCD" is.
Hengsten die door het KWPN als OCD-vrij worden gezien zijn niet altijd OCD-vrij volgens die theorie......
Daarvoor is een foto niet genoeg, maar moet het DNA bekeken worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:50

Volgens het artikel zou over niet al te lange tijd het mogelijk moeten zijn om via bloedonderzoek aan te tonen of een paard het OCD gen heeft of niet.
Volgens mij kan een paard drager van het OCD gen zijn, maar hoeft het niet tot uitdrukking te komen?
Goh, vraag me nu ook dat als dat zo zou zijn, je ook wel kan stoppen met rontgenen?

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:05

[quote="CGJ12"]Hengsten die door het KWPN als OCD-vrij worden gezien zijn niet altijd OCD-vrij volgens die theorie......
quote]

Dat klopt wij hebben alleen KWPN-ers maar ook ocd gevallen gehad, is de controle er nu niet veel strenger op geworden? Want een hengst uit de F jaargang is volgens mij niet zo streng beoordeeld op ocd en het doorgeven d.m.v. het ocd gen als de hengsten van nu in de V jaargang.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:07

Er zijn meerdere door het KWPN goedgekeurde hengsten waarvan bekend is dat ze OCD geven, of waarvan je het op afstamming mag verwachten.

(weer verwijs ik naar mijn aangekochte jaarling)

Zolang er geen cijfers over de voorouders van geimporteerde hengsten bekend zijn en niet alle merries geprokt, of er alleen Nederlandse hengsten worden goedgekeurd die minimaal een moeder met prok hebben blijft het modderen voor de fokkers zelfs met geprokte merries.

Overigens vind ik dat ook op de stamboekkeuringen er veel meer waardering voor gezondheid moet zijn.

In dit opzicht vind ik dat het stamboek veel brult, maar weinig doet bv eindelijk de prokeisen ook eens veranderen.