Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Marrit89 schreef:lijken mij echt wel fokkers in hart en nierenIk zou het absoluut niet doen. Kennissen van mij hadden hun twenters allemaal door elkaar in 1 weide staan, hengsten en merries samen. De merries raakten drachtig en de veulens werden dood geboren. Hierbij stierven ook een paar van de merries.
Topcob schreef:Om de maat te beperken hoef je het inderdaad niet te doen, ze zal nadat het veulen geboren is weer verder gaan met groeien. Verder is er geen belemmering om haar te laten dekken, een driejarige moeder heeft misschien wat meer zorg (lees voer) nodig maar over het algemeen kunnen ze het prima aan.
Dat het zielig zou zijn, of een tienermoeder zijn menselijke gevoelens die een paard echt niet heeft hoor.
libke schreef:Trouwens een merrie die in het begin niet goed weet wat aanvangen heeft niets te maken met of ze twee jaar is of 7 jaar ... een eerste veulen (maiden merrie) heeft dat effect wel vaker op merries hoor
Katoo71 schreef:Ik ben er ook in getrapt om haar als twee jarige te laten dekken we hebben alleen maar ellende gehad, ze heeft het veulentje op 4 maanden vergooid en is zelf heel ziek geweest, we zijn veelste vroeg met dekken begonnen enne dat klein blijven is alang achterhaald, mijn advies ,,,niet doen... !!!! laat haar zelf maar eerst volwassen worden !!!!!!
lovelyme schreef:Nu breekt de mijne dus!!! LEES DAT KAN NOG VERANDEREN!!!!
Ik heb zeeen geduld!! Maar ik heb de ervaring dat het helemaal geen kwaad kan om een paard zoals mijn merrie! VOLGEND JAAR!!! Als ze 2 en een half is!!!!! Te laten dekken!
Ik vind het prima dat je het er niet mee eens bent maar lees wel ff goed!! En als ik niet duidelijk was hoop ik dat je het nu wel begrijpt!!!
En dat op een paarden forum!!!
[b]
appelbolfan schreef:Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?
Topcob schreef:appelbolfan schreef:Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?
En hoeveel fokkerservaring heb JIJ al????
Topcob schreef:En hoeveel fokkerservaring heb JIJ al????
appelbolfan schreef:Het lijkt me zeker geen goed idee,
en zowieso: als je een D pony wil en geen E dan moet je een D pony kopen.
Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?
PaysBas schreef:Laat die merrie lekker uitgroeien. Je laat een eerste klasser toch ook niet opzettelijk zwanger raken!!!!???? ;-S
Kan je uberhaupt wel een tweede paard bekostigen!?
appelbolfan schreef:Het lijkt me zeker geen goed idee,
en zowieso: als je een D pony wil en geen E dan moet je een D pony kopen.
Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?
ellenlouise schreef:Mee eens, maar het fokken van een veulen moet een weloverwogen keuze zijn. En niet zo maar een beetje met middelmatige merries gaan fokken omdat je toch niks beters te doen weet met de merrie.
Katoo71 schreef:Ik ben er ook in getrapt om haar als twee jarige te laten dekken we hebben alleen maar ellende gehad, ze heeft het veulentje op 4 maanden vergooid en is zelf heel ziek geweest, we zijn veelste vroeg met dekken begonnen enne dat klein blijven is alang achterhaald, mijn advies ,,,niet doen... !!!! laat haar zelf maar eerst volwassen worden !!!!!!
libke schreef:Topcob schreef:
Om de maat te beperken hoef je het inderdaad niet te doen, ze zal nadat het veulen geboren is weer verder gaan met groeien. Verder is er geen belemmering om haar te laten dekken, een driejarige moeder heeft misschien wat meer zorg (lees voer) nodig maar over het algemeen kunnen ze het prima aan.
Dat het zielig zou zijn, of een tienermoeder zijn menselijke gevoelens die een paard echt niet heeft hoor.
ga ik helemaal mee akkoord !!
Ik laat de merries die er klaar voor zijn ook op tweejarige leeftijd dekken .Aan de oudere die in de sport lopen is daar niets meer van te zien . En de driejarige die nu straks moeten gaan bevallen staan in blakende conditie .
Marrit89 schreef:Ik zou het absoluut niet doen. Kennissen van mij hadden hun twenters allemaal door elkaar in 1 weide staan, hengsten en merries samen. De merries raakten drachtig en de veulens werden dood geboren. Hierbij stierven ook een paar van de merries.
Bij sommige merries gaat het goed omdat hun gestel sterker is. Maar toch raadt ik het ten sterkste af.
Waarom zou je je merrie zo vroeg laten dekken om haar kleiner te houden? Ten eerste werkt het toch niet en ten tweede, als je een kleinere pony wilt moet je maar een andere pony kopen in plaats van het leven van je pony te riskeren.
Succes met je keuze aangezien er heel veel reacties zijn
tenerife schreef:Gewoon niet doen, je hebt alleen meer kans op complicaties en doorgroeien doet die na het veulenen toch wel weer. En misschien heb je wel geluk dat die net op de grens van 148 belandt. Ik bedoel 4 cm bij een paard is anders dan 4 bij een paard. En volgens het FEI is als ik het goed heb alles tot en met 150 D voor het internationale werk, maar dan praat je al over dingen wat eigenlijk dus gewoon geen nut heeft op dit moment.
ellenlouise schreef:Het is meer algemeen bedoelt, en gebaseerd op wat ik om me heen zie.
er werd om een mening gevraagd nu zitten er hier een paar tussen die andere hun mening de grond in trappen waaronder mijn mening ! Katoo71 schreef:Even voor de duidelijkheider werd om een mening gevraagd nu zitten er hier een paar tussen die andere hun mening de grond in trappen waaronder mijn mening !
Jullie beweren dus dat jullie eigen mening de beste is jeetje mina laat een ieder zijn verhaaltje vertellen.
Enne even over mijn eigen merrie door haar leeftijd van twee is dus echt wel haar veulen verworpen dat is onderzocht en volgens de dierenarts waren we gewoon te vroeg met dekken !!!!!.... en ik denk dus echt wel dat een paardenarts er verstand van heeft.
(kom maar weer op met jullie goed bedoelde adviezen.........)