2 jarige merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Re: 2 jarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:13

Persoonlijk zou ik het ook niet doen. Zoals al gezegd, groeit de merrie na het veulen gewoon door. En ik ben van mening dat een tweejarige merrie er meestal geestelijk nog niet aan toe is.

Daar staat tegen over dat dat op alle leeftijden voor kan komen.
Mijn merrie heb ik voor het eerst laten dekken toen ze 5 was. Ergens tussen de 3 en 6 weken is het vruchtje eraf gekomen. Ik vond het toen te laat in het seizoen om het nog een keer te proberen.
Een jaar later is wel alles goed gegaan.
Ze was dus 7 toen ze haar eerste veulen kreeg. Na een erg zware bevalling snapte mijn merrie er niets van.
Ze stond mij aan te kijken van 'wat moet ik daar nu mee?'
Gelukkig is het een vreselijk lieve merrie en even later was er niets meer aan de hand. Heeft haar moederinstinct de overhand gekregen.

Maar even kort: Ze was dus 7 en wist zich in het begin ook geen raad met haar eerste veulen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:58

Marrit89 schreef:
Ik zou het absoluut niet doen. Kennissen van mij hadden hun twenters allemaal door elkaar in 1 weide staan, hengsten en merries samen. De merries raakten drachtig en de veulens werden dood geboren. Hierbij stierven ook een paar van de merries.

lijken mij echt wel fokkers in hart en nieren
... als je al zo stom bent van hengsten en merries tesamen te steken en al niet te waken bij je merries om eventueel bij problemen te helpen ,
sorry hoor maar zo'n mensen horen niet eens paarden te houden ,laat staan fokken

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:03

Topcob schreef:
Om de maat te beperken hoef je het inderdaad niet te doen, ze zal nadat het veulen geboren is weer verder gaan met groeien. Verder is er geen belemmering om haar te laten dekken, een driejarige moeder heeft misschien wat meer zorg (lees voer) nodig maar over het algemeen kunnen ze het prima aan.

Dat het zielig zou zijn, of een tienermoeder zijn menselijke gevoelens die een paard echt niet heeft hoor.

ga ik helemaal mee akkoord !!
Ik laat de merries die er klaar voor zijn ook op tweejarige leeftijd dekken .Aan de oudere die in de sport lopen is daar niets meer van te zien . En de driejarige die nu straks moeten gaan bevallen staan in blakende conditie .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:06

Trouwens een merrie die in het begin niet goed weet wat aanvangen heeft niets te maken met of ze twee jaar is of 7 jaar ... een eerste veulen (maiden merrie) heeft dat effect wel vaker op merries hoor

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:11

libke schreef:
Trouwens een merrie die in het begin niet goed weet wat aanvangen heeft niets te maken met of ze twee jaar is of 7 jaar ... een eerste veulen (maiden merrie) heeft dat effect wel vaker op merries hoor

Dat bedoelde ik dus.
Mijn merrie is daar een mooi voorbeeld van.

Topcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:13

Katoo71 schreef:
Ik ben er ook in getrapt om haar als twee jarige te laten dekken we hebben alleen maar ellende gehad, ze heeft het veulentje op 4 maanden vergooid en is zelf heel ziek geweest, we zijn veelste vroeg met dekken begonnen enne dat klein blijven is alang achterhaald, mijn advies ,,,niet doen... !!!! laat haar zelf maar eerst volwassen worden !!!!!!

Dit soort dingen kunnen altijd gebeuren heeft niets te maken met het feit dat ze als twee-jarige gedekt is.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:04

Mee eens, maar het fokken van een veulen moet een weloverwogen keuze zijn. En niet zo maar een beetje met middelmatige merries gaan fokken omdat je toch niks beters te doen weet met de merrie.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:08

Nou breekt m'n klomp helemaal..... Maar waarschijnlijk heb je het niet helemaal goed geformuleerd, of ik lees gewoon niet goed (hoop ik).

Natuurlijk is een merrie van 1,5 nog lang niet rijp voor de sport
Maar is dat dan een reden om je merrie te laten dekken???? Ik begin een beetje te begrijpen waar het paardenoverschot vandaan komt
Wacht gewoon rustig af hoe je merrie zich ontwikkelt. Je kunt er zo weinig van zeggen met 1,5.

Beste meid, waarom koop je geen volwassen paard als je zo weinig geduld hebt??? Een veulen moet een doordachte keuze zijn en geen lapmiddel om de tijd maar even te vullen!

Jeeez, en dat op de maandagmorgen.

Nu breekt de mijne dus!!! LEES DAT KAN NOG VERANDEREN!!!!
Ik heb zeeen geduld!! Maar ik heb de ervaring dat het helemaal geen kwaad kan om een paard zoals mijn merrie! VOLGEND JAAR!!! Als ze 2 en een half is!!!!! Te laten dekken!
Ik vind het prima dat je het er niet mee eens bent maar lees wel ff goed!! En als ik niet duidelijk was hoop ik dat je het nu wel begrijpt!!!
En dat op een paarden forum!!!

[b]

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:19

lovelyme schreef:
Nu breekt de mijne dus!!! LEES DAT KAN NOG VERANDEREN!!!!
Ik heb zeeen geduld!! Maar ik heb de ervaring dat het helemaal geen kwaad kan om een paard zoals mijn merrie! VOLGEND JAAR!!! Als ze 2 en een half is!!!!! Te laten dekken!
Ik vind het prima dat je het er niet mee eens bent maar lees wel ff goed!! En als ik niet duidelijk was hoop ik dat je het nu wel begrijpt!!!
En dat op een paarden forum!!!

[b]

Lieve schat, ik zeg er toch al bij dat ik misschien verkeerd lees......maar we verschillen inderdaad van mening.

Enne, rustig aan met die uitroeptekens he

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:29

Het lijkt me zeker geen goed idee,
en zowieso: als je een D pony wil en geen E dan moet je een D pony kopen.

Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?

Topcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:37

appelbolfan schreef:
Volgens mij denk je alleen maar aan jezelf, die merrie is TWEE jaar..! Het is veel verstandiger om haar te laten dekken als ze ruim is uitgegroeid, en straks zit je met een veulen. Daar krijg je ook je handen aan vol, of je moet zo achterbaks zijn om die gelijk te verkopen.. Als jij het maar goed hebt he. Denk ook eens aan je merrie. Het is idd net een tienermoeder, zou JIJ op je 13e al een kind willen krijgen..?

En hoeveel fokkerservaring heb JIJ al????

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:44

Topcob schreef:
appelbolfan schreef:

Mijn merrie is nu drachtig, ik heb geholpen bij geboortes, ben op een stoeterij stalhulp geweest, heb verhalen gehoord en ik kan logisch nadenken..

Het is toch niet praktisch om een E pony te kopen en klein proberen te houden, terwijl je net zo goed een D kan kopen...

En je hoeft trouwens niet zo bjidehand te doen, want je kent me niet en weet dus niets over mij..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:51

Topcob schreef:

Ervaring betekent niet automatisch dat iemand ook goed bezig is.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:04

Volgens je profiel zit je in de eerste van het voortgezet onderwijs, dus zoveel ervaring zal je niet hebben.

Ben het met je eens dat het niet praktisch is om een D-pony die te groot dreigt te worden te dekken om hem klein te houden. Dat gaat namelijk niet lukken.

Vindt trouwens dat jij ook niet zo bijdehand tegen mij hoeft te doen, dat wekt wel enigszins agressie op moet ik zeggen.
Als je mijn dochter was kon je een draai om je oren krijgen.

Ellenlouise, dat ben ik wel met jouw eens, maar als iemand die vrijwel van toeten nog blazen weet zo hoog van de toren gaat blazen ergert mij dat wel.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:10

Mijn (verzorg) pony is ook op haar 2de gedekt, welliswaar was het een ongelukje maar toch. In die tijd is ze niet vele gegroeit maar naar mijn idee is ze nu weer volop in de groei dus als je jou D pony laat dekken is de kans klein dat ze daar door kleiner blijft, al zou het best kunnen. Toch zou het zeker niet mijn keus zijn om haar al op 2 jarige leeftijd te laten dekken, wat ik gehoord heb (ik verzorg haar nog niet zolang) snapte mijn verzorgpony nog niet echt wat dat veulentje nou bij haar deed. Ik wens je veel succes met een keus maken.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:54

appelbolfan schreef:

Ik vind je nu wel erg negatief tegenover de TS, achterbaks en aan jezelf denken vind ik niet kunnen.

Ik zou zowiezo niet weten wat er achterbaks is om een veulen te verkopen, daar fokt half Nederland voor, wake up.....

Vergelijking tienermoeder slaat ook helemaal nergens op, paarden zijn andere wezens dan mensen. Of misschien ook niet, in onze wereld was het zo'n 200 jaar geleden ook heel erg normaal om op je 13e kinderen te krijgen.

Wil niet zeggen dat het goed of slecht is, nogmaals, ik ben wel eens benieuwd of er iemand met een wetenschappelijk onderzoek kan komen dat laten dekken als 2 jarige slecht zou zijn voor de merrie!

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 21:56

Ik denk dat jullie niet helemaal snappen wat ik bedoel aangezien de meeste berichten op 'penny-manier' zijn geschreven.
Ik zal even wat dingen rechtzetten;

PaysBas schreef:
Laat die merrie lekker uitgroeien. Je laat een eerste klasser toch ook niet opzettelijk zwanger raken!!!!???? ;-S
Kan je uberhaupt wel een tweede paard bekostigen!?

Jazeker kan ik een 2e paard bekostigen, of beter gezegd, als er een veulen zou komen zou het het 9e paard zijn en niet de 2e. Maak je daar maar niet druk om dat heb ik allemaal allang overwogen, dat is dus ook mijn vraag niet.

appelbolfan schreef:

Deze merrie is bij ons geboren dus heb ik het niet voor het zeggen gehad wat betreft de stokmaat. Bovendien doet de pony het zeer goed en ben ik zeker niet van plan haar te verkopen, ondanks dat haar hoogte een twijfelachtig punt is.
Voor de rest ga ik niet op je reactie in omdat ik geen zin heb om daar woorden aan vuil te maken, wat dat betreft ben ik het met Topcob eens.

ellenlouise schreef:
Mee eens, maar het fokken van een veulen moet een weloverwogen keuze zijn. En niet zo maar een beetje met middelmatige merries gaan fokken omdat je toch niks beters te doen weet met de merrie.

Het heeft niets te maken met 'niets beters te doen te hebben'. En bovendien is het geen middelmatige merrie maar een van hoge kwaliteit.

Katoo71 schreef:
Ik ben er ook in getrapt om haar als twee jarige te laten dekken we hebben alleen maar ellende gehad, ze heeft het veulentje op 4 maanden vergooid en is zelf heel ziek geweest, we zijn veelste vroeg met dekken begonnen enne dat klein blijven is alang achterhaald, mijn advies ,,,niet doen... !!!! laat haar zelf maar eerst volwassen worden !!!!!!

Dit is inderdaad onzin, je hebt daar bij iedere merrie kans op, maakt niet uit hoe oud ze is. Ik heb ook al genoeg van zulke gevallen meegemaakt en het waren allemaal merrie's van 6 jaar of ouder.

libke schreef:
Topcob schreef:
Om de maat te beperken hoef je het inderdaad niet te doen, ze zal nadat het veulen geboren is weer verder gaan met groeien. Verder is er geen belemmering om haar te laten dekken, een driejarige moeder heeft misschien wat meer zorg (lees voer) nodig maar over het algemeen kunnen ze het prima aan.

Dat het zielig zou zijn, of een tienermoeder zijn menselijke gevoelens die een paard echt niet heeft hoor.

ga ik helemaal mee akkoord !!
Ik laat de merries die er klaar voor zijn ook op tweejarige leeftijd dekken .Aan de oudere die in de sport lopen is daar niets meer van te zien . En de driejarige die nu straks moeten gaan bevallen staan in blakende conditie .

Wat versta jij onder 'eraan toe zijn'? Hoe bepaal je of je merrie eraan toe is?

Marrit89 schreef:
Ik zou het absoluut niet doen. Kennissen van mij hadden hun twenters allemaal door elkaar in 1 weide staan, hengsten en merries samen. De merries raakten drachtig en de veulens werden dood geboren. Hierbij stierven ook een paar van de merries.

Bij sommige merries gaat het goed omdat hun gestel sterker is. Maar toch raadt ik het ten sterkste af.

Waarom zou je je merrie zo vroeg laten dekken om haar kleiner te houden? Ten eerste werkt het toch niet en ten tweede, als je een kleinere pony wilt moet je maar een andere pony kopen in plaats van het leven van je pony te riskeren.

Succes met je keuze aangezien er heel veel reacties zijn

Het is geen kwestie van de pony verkopen, ze gaat gewoon niet weg, hoe groot of klein ze ook wordt. Haar leven wil ik ook niet riskeren en als ik zou denken dat het ten koste zou gaan van haar zou ik de vraag niet eens stellen. Ik weet zeker dat ze het geestelijk wel aan kan en voor een deel lichamelijk ook wel, wil alleen de voor- en nadelen weten.

tenerife schreef:
Gewoon niet doen, je hebt alleen meer kans op complicaties en doorgroeien doet die na het veulenen toch wel weer. En misschien heb je wel geluk dat die net op de grens van 148 belandt. Ik bedoel 4 cm bij een paard is anders dan 4 bij een paard. En volgens het FEI is als ik het goed heb alles tot en met 150 D voor het internationale werk, maar dan praat je al over dingen wat eigenlijk dus gewoon geen nut heeft op dit moment.

De grens tussen D en E pony's ligt bij 1,48cm. Dat wil zeggen, totaan 1,479m is het een D pony en 1,48m en groter is een E pony. Ik weet niet hoe het er internationaal aan toe gaat maar het lijkt me onlogisch als de grens dan ineens 2 cm hoger ligt.

Ik hoop dat het jullie een beetje duidelijk is, ik vroeg dus niet om commentaar maar hoopte meer op voor- en nadelen van op 2,5 jarige leeftijd laten dekken. Zitten er bv lichamelijk nog nadelen aan? Dat bv de rug meer te verduren krijgt oid?

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:07

Ik ken 3 erries die als amper driejarige een veulen hebben gehad. Alle 3 waren zij per ongeluk gedekt en wist de eigenaar er de eerste 8 maanden niets vanaf.

Merrie 1 was een Arabier die als 2,5 jarige in rentraining was genomen, dus behalve drachtig ook heel hard moest werken. Zij was er na de bevalling slecht aan toe, het veulen is 6 weken te vroeg geboren (wisten wanneer de hengst was uitgebroken). Maar met rust en voldoende voer is de merrie voor het spenen weer helemaal de oude geworden. Ook het veulen is helemaal goed gekomen. Ik weet niet of deze merrie nog veel groter is geworden.

Merrie 2 liep in een koppel jonge merries en is als 2,5 jarige rustig aan, aan de longe geweest met zadel, hoofdtel, etc. Deze merrie is in goede conditie gebleven en kreeg een gezond veulen. Nu 7 jaar later is de merrie nog kerngezond en heeft er niets aan over gehouden. Deze merrie (KWPN) is niet veel groter geworden na de bevalling.

Merrie 3 was een Forester die door een Quarter hengstveulen van 7 maanden is gedekt. Deze merrie is niet beleerd als 2,5 jarige en heeft alleen wat in land gelopen. De merrie was in topconditie na de bevalling en het veulen ook helemaal gezond. Zij is nog 2 cm groter geworden na de bevalling.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:46

@ anneliesdj: mijn opmerking over 'middelmatige merrie' was niet beledigend bedoeld voor jouw merrie! Ik weet niet eens hoe ze er uit ziet. Het is meer algemeen bedoelt, en gebaseerd op wat ik om me heen zie.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:19

ellenlouise schreef:
Het is meer algemeen bedoelt, en gebaseerd op wat ik om me heen zie.

Wat je om je heen ziet is hetzelfde als honden fokken en puppies/honden aanschaffen. Als het maar leuk een maatje is.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:42

Daar ben ik ook al geen voorstander van

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 14:09

Het gaat over deze merrie; (de schimmel)

Afbeelding

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:22

Even voor de duidelijkheid er werd om een mening gevraagd nu zitten er hier een paar tussen die andere hun mening de grond in trappen waaronder mijn mening !

Jullie beweren dus dat jullie eigen mening de beste is jeetje mina laat een ieder zijn verhaaltje vertellen.

Enne even over mijn eigen merrie door haar leeftijd van twee is dus echt wel haar veulen verworpen dat is onderzocht en volgens de dierenarts waren we gewoon te vroeg met dekken !!!!!.... en ik denk dus echt wel dat een paardenarts er verstand van heeft.
(kom maar weer op met jullie
goed bedoelde adviezen.........)

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:53

Katoo71 schreef:
Even voor de duidelijkheid er werd om een mening gevraagd nu zitten er hier een paar tussen die andere hun mening de grond in trappen waaronder mijn mening !

Jullie beweren dus dat jullie eigen mening de beste is jeetje mina laat een ieder zijn verhaaltje vertellen.

Enne even over mijn eigen merrie door haar leeftijd van twee is dus echt wel haar veulen verworpen dat is onderzocht en volgens de dierenarts waren we gewoon te vroeg met dekken !!!!!.... en ik denk dus echt wel dat een paardenarts er verstand van heeft.
(kom maar weer op met jullie
goed bedoelde adviezen.........)

Moeilijk he, normaal communiceren

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:16

Jeetje annelies, wat een onwijs leuk dier (ik val altijd op dat soort types). Maarre, volgens heb je toch al lang antwoord gekregen hier? Het laten dekken zal de uiteindelijke stokmaat niet beïnvloeden. Voor de zekerheid kun je dit nog even bij je da checken.