Revolutie en de Gelderlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliene

Re: Revolutie en de Gelderlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:43

Thanks Pandabeertje!

Ik zou Upperville ook niet snel op een Parcival-merrie gebruiken waar ook aan moederskant veel niet-GP-bloed zit, maar idd op een echte (wat ouderwetsere of meer tuigtypische) Gelder kan het best. Ik wilde voor m'n 2e veulen uit Eliene ook ander bloed dan Koss, dus Vitens, die ik ook erg leuk vind, viel direct af. Ik vond het karakter van Upperville ook erg Gelders (natuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meeste Geldersen zijn toch vriendelijke, redelijk brave en vergevingsgezinde paarden), zowel tijdens het voorbrengen aan de hand, onder het zadel alsook in z'n box (en dat was niet eens z'n thuisbox).

Ik vind ook dat je min. 75% moet aanhouden, geen Hackney-bloed, en het type en de bewegingen moeten ook Gelders zijn. Dus niet te fijntjes, niet te vlak in de bewegingen, goed achterbeen, front, dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:30

pandabeertje schreef:
Mijn tuigpaard met 82% gelders bloed staat meer in het gelders type dan parcival, sirius etc

Het zou geen schande zijn om een paar hengsten goed te keuren wat rond de 15% hackney voert om de oude bloedlijnen er een beetje in te houden. Het zou toch jammer zijn als die verloren gaan.

Ik ben het toch echt vreselijk met je oneens dat jouw paard meer in het type staat dan Parcival en Sirius. Ik vind Sirius juist een geweldig voorbeeld van een hengst die echt geldertypische veulens vererft. En die twijfel kan je over Koss mss hebben(hij is ggk om te veredelen) maar over zijn zoon Parcival niet, bekijk zijn moeder van Unitas maar eens.
Afbeelding
Afbeelding
Hackney bloed is niet gewenst in de gelderse fokkerij, een hackney heeft namelijk geen enkele eigenschap die overeenkomt met het fokdoel van het gelders paard. Sommige (duitse) rijpaardhengsten wel, daar is de gelder ook gedeeltelijk uit 'ontstaan'. Om de oude bloedlijnen een beetje te behouden kun je beter een tuigpaardhengst goedkeuren zonder hackney, dus klassiek gefokt en om het tuigtypische te veredelen een hengst als Upperville(is zowel aan vader als moederzijde afkomstig uit een gelderse fokstam), dit laatste staat ook duidelijk in zijn aanparingsadvies.

Uit het rapport van beide hengsten die je noemde:
Exterieuromschrijving 2000
Parcival is een goed ontwikkelde hengst die zeer goed in het Gelders type en het rechthoeksmodel staat. De hengst heeft een goed gevormde, lange hals. Schoft en schouder zijn goed ontwikkeld en goed van ligging. De lendenen zijn wat strak. De voeten zijn smal en de verzenen hoog.
Exterieuromschrijving 2002
Sirius is een goed ontwikkelde hengst, die goed in het Gelders type en goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is goed gevormd en staat er goed op. De schoft en schouder zijn goed gevormd en goed van lengte. De croupe is goed van lengte, maar zou iets hellender moeten zijn. Het fundament is goed ontwikkeld en heeft veel kwaliteit. De hoeven zijn goed gevormd.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:13

Nu is een 1/2 zus van mijn tuigpaard een Koblenz x Waterman.
ca 9% hackney. Als je deze merrie zou dekken met een gelderse hengst zou ik het geen schande vinden als het fokprodukt in het gelders zou komen. (4,5% hackney is te verwaarlozen)
Merrie zelf is wat tuigtypisch/klassiek gebouwd, maar dat is Bazuin bijvoorbeeld ook.

(Deze merrie wil niet drachtig worden dus zal er ook niet mee gefokt worden verders, het gaat alleen even om het papier)

vader is Koblenz = vol gelders (slechts kort gedekt = jong overleden)
moeder is Hyfra (v. Waterman x m. vol gelders) ca 18% hackney

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:34

Leuk topic dit, zelf hebben wij een Laurentz X Elegant, zie foto's in mn profiel, een 100% gelderse dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:58

Dat is inderdaad niet veel. Het is ook niet verboden, maar hackney eigenschappen hebben niet veel van doen met het gelderse paard. Vooral de karakterinvloeden niet.
Klassiek gebouwd zijn vind ik een voordeel, ik vind de 'nieuwe' hengsten zoals Vitens en Upperville vrij luxe, mijn merrie is dat zelf ook al dus daar zou ik liever een klassiek gebouwde hengst op hebben. Als iedereen dat terugfokken naar klassiek een beetje volhield bleven de geldersen ook beter in het type staan dan nu(bijvoorbeeld straks op de keuring: Upperville x Cabochon ipv van Upperville x Ahoy of Bazuin)

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:43

Een kennis van mij heeft een volledig tuigpaard gefokte merrie, die niet tuigtypisch genoeg was, en is overgeschreven naar het gelderse stamboek. DIe wordt dit jaar gedekt door Upperville, ideale combi om een GP te fokken, toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:46

Inderdaad, mijn merrie is ook een Parcival uit een gelders tuigpaardmerrie, ze staat goed in het type en kan goed lopen(ook galopperen) en springen al zeg ik het zelf. In mijn merrie zit zelfs een klein beetje hackneybloed.
Wat is het voor tuigpaardmerrie? Gelders gefokt?

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:38

In Didam is regelmatig een wedstrijd voor Gelderse paarden. Daar zie je superleuke, echte Geldersen, en jawel ook wel eens eentje die duidelijk wat ander bloed heeft. Volgens mij heeft het er mee te maken hoe je je veulen opgeeft. Als het een Gelderse vader heeft kun je maar zo GP op papier laten zetten, maar ga je er als driejarige mee naar de keuring dan valt zo'n dier toch door de mand. Heb al heel wat GP-keuringen gevolgd en de kopgroep mag wat chiquer zijn dan tien jaar geleden, toch zijn het echte GP-ers en krijgen halve rijpaarden in Didam al het advies om de stamboekopname richting rijpaard te bezoeken. De GP-ers in Nederland is maar een druppel op de paardenplaat. Mocht iedereen vanaf nu zo slim zijn om collectief te kiezen voor een GP, dan zal het KWPN daar ook mee leren leven.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:16

Angeliene (v. Koss) (en het hopelijk te fokken C'tje, dus een Upperville x Ureterp) wordt vast wat luxer dan haar moeder. Groeit ze erg luxe uit dan zal ik tzt zeker voor haar een ouderwetsere hengst kiezen (tja, wordt tegen die tijd mss zoeken maar het moet toch maar), valt het luxe mee dan houd ik gewoon het percentage GP-bloed goed in de gaten bij de hengstkeuze. Aangezien Eliene vele generaties zwaardere paarden in zich heeft verwacht ik niet dat een scheutje RP-bloed in de Gelderse hengst direct hele luxe kinderen tot gevolg heeft en dat is ook zeker niet de bedoeling!

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:05

Leuke discussies hier!

Ik heb zelf een gelderse ster merrie (Unitas X Wilhelmus) en wil haar dit jaar weer laten dekken. Ze heeft vorig jaar een veulen van Koss gehad, en over een paar weken komt het volgende veulen van Koss.

Nu wordt ze dit jaar weer gedekt, maar we willen dit jaar niet met Koss dekken.

Heeft iemand advies welke hengst te gebruiken?

Ik zat zelf in de richting van Laurentz te denken, maar die heeft Unitas als vader van de moeder dus dat is misschien niet zo gunstig. We willen wel in de rijpaard richting fokken.

Hieronder wat foto's van de merrie met haar Koss veulen van vorig jaar. Afbeelding
Drachtig vorig jaarAfbeelding Afbeelding
Veulen van vorig jaar Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:12

Mooi veulen, lekker veel wit.
Het ligt er een beetje aan wat je fokken wil. Wil je het iets luxer of juist niet, mee mennen of rijden? Er zijn binnen de gelderse richting wel hengsten zonder unitas bloed, zoals rubus en sirius(vind ik een mooie hengst) of ipv Laurentz zijn vader Bazuin.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:28

Ik dacht eigenlijk ook aan Bazuin. Ik vind het een geweldig beest, maar er komen wel de wat "klassiekere" veulens van (degene die ik gezien heb dan)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:11

Ik vind het ook een hele mooie hengst, Laurentz ook trouwens. Mijn merrie kan best goed springen daarom had ik indertijd voor Sirius en Parcival gekozen, wat rijtypischer en het springvermogen in de gaten houden, maar ik zou ook nog wel een keer een echt klassiek veulen willen fokken..

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:29

Mijn merrie hebben we drachtig van Sirius gekocht een paar jaar geleden. Kwam een goed veulen uit, maar was wel meer richting tuigpaard. Ik wil toch echt meer richting het iets luxere rijpaard fokken.
Parcival vind ik ook een erg mooie hengst, maar heeft ook Unitas als vader van de moeder.
Ik denk toch dat ik binnenkort eens een keer bij Bazuin en Laurentz ga kijken. Ik dacht dat ze op hetzelfde dekstation staan.

Wat vinden jullie van Vitens?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:43

Laurentz (meer) en Parcival (minder) geven nogal eens een terugslag op Unitas, vooral als de moeder ook nogal klassiek gefokt is. Dan fok je echte ouderwetse Geldersen. Wil je dat wel?

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:44

ChirooHeleen schreef:
Leuke discussies hier!

Ik heb zelf een gelderse ster merrie (Unitas X Wilhelmus) en wil haar dit jaar weer laten dekken. Ze heeft vorig jaar een veulen van Koss gehad, en over een paar weken komt het volgende veulen van Koss.

Nu wordt ze dit jaar weer gedekt, maar we willen dit jaar niet met Koss dekken.

Heeft iemand advies welke hengst te gebruiken?

Ik zat zelf in de richting van Laurentz te denken, maar die heeft Unitas als vader van de moeder dus dat is misschien niet zo gunstig. We willen wel in de rijpaard richting fokken.

Leuke paardjes.
Mijn tuigertje is trouwens ook een kleinkind van Wilhelmus.
Wilhelmus zelf is 25% hackney dus die zal je niet vaak tegen komen in een Gelders paard.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:49

Albert schreef:
Laurentz (meer) en Parcival (minder) geven nogal eens een terugslag op Unitas, vooral als de moeder ook nogal klassiek gefokt is. Dan fok je echte ouderwetse Geldersen. Wil je dat wel?

Heb je een tip met welke hengst(en) ik iets 'modernere' rijpaarden zou kunnen fokken?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:57

Upperville bijvoorbeeld.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:20

Ja ik zou ook zeggen Upperville! Geweldige hengst met een super draf! Hij is zelf al wat rijtypischer en zou dat natuurlijk goed door kunnen geven. Even de veulentjes van dit jaar in de gaten houden

Ik zelf zou geen Bazuin of Laurentz gebruiken... die hebben (vind ik) wat korte voorbenen..

Het veulen van Koss uit je merrie ChirooHeleen vind ik trouwens erg mooi!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:27

Ik sluit me bij jullie aan: Upperville! Heb hem ook gekozen voor mijn wat ouderwetsere merrie, hopelijk lukt het om haar drachtig te krijgen. Ik vind je Koss-veulen ook leuk ChirooHeleen, Eliene heeft vorig jaar ook een veulen van Koss gehad. Prima gelukt maar ik wilde nu ander bloed gebruiken.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:29

Het is denk ik inderdaad wijs ander bloed te gebruiken. Anders komt het bloed van Koss in zoveel lijnen... dat zou zonde zijn! Er zijn natuurlijk al een aantal mensen die Koss gebruiken. Je moet jezelf onderscheiden van de rest Maar dat komt volgens mij helemaal goed hier

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:51

Met Upperville krijg je waarschijnlijk een soort van nieuwe F1-producten binnen de Geldersen fokkerij..........

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:07

Tja, ik heb dan dadelijk geen 100% GP meer, dat was wel iets waarom ik Elegant eerst interessant vond, goed springbloed, vriendelijk karakter, netjes lopen én 100% GP vasthouden. Maar ja... En met al die generaties ouderwetsere paarden die achter Eliene zitten, ik verwacht dat dat niet direct met een wat modernere hengst verdwijnt. En iets luxer mag wel, is ook voor mij wsl dan nog wat prettiger te rijden. Dus viel Elegant toch af.

Als 1e keus had ik vóór Elegant al Aktion, daar kwam ik dus weer op terug na denken over Elegant maar Aktion vonden we oa vanwege dv toch minder geschikt voor Eliene. En toen kwamen we dus op Upperville uit, waar we nu eigenlijk helemaal weg van zijn, mss uiteindelijk wel de beste keuze. En wie weet is er tzt voor Angeliene (v. Koss) nog wat dv van Aktion over... kunnen we dan altijd nog over denken!

@ CGJ12: Upperville heeft daar denk ik iets te weinig volbloed voor... Zo heel bloederig is 'ie ook weer niet, wel een moderne Gelder en je moet hem ook zeker niet te gebruiken op al luxe Gelderse merries want dan fok je een RP.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:39

Ik ga met Eliene mee. Zo heel bloederig is Upperville niet

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:01

CGJ12 schreef:
Met Upperville krijg je waarschijnlijk een soort van nieuwe F1-producten binnen de Geldersen fokkerij..........

Ik ben het met je eens dat Upperville een hoop vreemd bloed brengt binnen de Gelderse fokkerij, maar kijk eens naar de bloedopbouw, daar zit ook veel relatief zeldzaam Gelders bloed in.
Ik denk dat de "nieuwe" hengsten voor rijpaardrichting een mooie nieuwe impuls kan geven na al die mislukte buitenlande avontuurtjes.