friese dekhengst gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:54

Climax schreef:
meisjj schreef:
die van mij is:

van pappa's kant:
Tsjerk x Feitse x Jochem x Nanne

van mamma's kant:
Gaije x Lammert x Cobus

Van die afstammingen klopt weinig zo.
Tsjerk x Feitse x Jochem x Nanne?

Tsjerk is een zoon van Feitse, Feitse weer een zoon van Jochem.
En Nanne is moedersvader van Tsjerk, dus de vader van zijn moeder Wijkje.

Een afstamming met 'x' ertussen, betekent dat je eerst de vader van het betreffende paard noemt, dan de moedersvader, dan de moedersmoedersvader en dan de moedersmoedersmoedersvader.

o haha, dat wist ik niet eens met de x, ik heb alleen de hengsten gedaan zegmaar, geen merrie's...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:14

Mag ik je vragen waarom je eventueel ook wil gaan dekken met een hengst van een particulier?

Je doet er het stamboek niet veel goeds mee. Ondanks het feit dat je nu graag een veulen voor eigen gebruik wilt gaan fokken. Als je gewoon een hengst gebruikt om een veulen te krijgen en niets meer of minder, dan ben je eerder bezig met vermeerderen dan met fokken.

Niemand kan in de toekomst kijken en een paard met papier is geliefder dan een paard zonder.

Als ik jou was zou ik enkel goedgekeurde Friese dekhengsten gebruiken!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 11:43

ik wil eventueel ook wel gaan dekken met een hengst van een particulier omdat mijn merrie niet opgenomen is in het stamboek...
ze geeft overigens wel veulens onder haar naam zonder dat daar problemen over komen maar ik heb ook geen mogelijkheden om naar keuringen te gaan zegmaar.. hoewel dit me wel heel leuk lijkt om te doen!
dus ik wacht gewoon de mogelijkheden af... en als ik in een hengst van een particulier alles vind wat ik belangrijk vind, dan laat ik mijn keue daar niet door beinvloeden door te zeggen van; maar hij is niet goedgekeurt!
mischien is die hengst wel helemaal niet gekeurt dus dan weet je ook niet of die goedgekeurt zou worden of niet!
en ook vanwege het dekgeld ook wel..
ik heb namelijk nog geen geldboom in de tuin staan, en mijn merrie poept ook geen muntjes jammergenoeg... en als ik het veulen wil blijven houden wil ik ook geld opzei hebben voor de mogelijke DA kosten en entingen zonder dat ik op een paar kruimeltjes en slootwater moet leven zegmaar...

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:37

De boer wist het ook niet precies hoeveel dekgeld die man van de friesen neemt maar hij dacht ook 100 of 150. das toch niet duur voor goed gekeurde hengsten?
Hij gaat er ook mee naar evenementen enzo dus de hengsten zijn prima hengsten.
Ik zou zeggen bel eens een keer dan weet je het.
Het nummer staat wel bij mijn eerdere reactie en ander pb me maar.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 12:39

is inderdaad niet duur nee, het probleem is alleen; ik kan geen duits.. en de andere gezinsleden hier ook niet...

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:54

kunnen jullie wel duits verstaan?
dan is het geen probleem
ik wil ander ook wel met je mee hoor
Heb je msn dan mag je me wel ff toevoegen mirandakamps@hotmail.com

MissStynk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:55

Sfieke schreef:
Mag ik je vragen waarom je eventueel ook wil gaan dekken met een hengst van een particulier?

Je doet er het stamboek niet veel goeds mee. Ondanks het feit dat je nu graag een veulen voor eigen gebruik wilt gaan fokken. Als je gewoon een hengst gebruikt om een veulen te krijgen en niets meer of minder, dan ben je eerder bezig met vermeerderen dan met fokken.

Niemand kan in de toekomst kijken en een paard met papier is geliefder dan een paard zonder.

Ik zou eerst eens goed na gaan denken voordat je zomaar gaat fokken, tevens zijn er vrijwel geen goede hengsten te vinden die zo maar natuurlijk dekken.. Dit gaat alleen via KI dus op een correcte manier. Als jouw merrie als niet opgenomen is in het stamboek was daar waarschijnlijk een reden voor en kun je niet zomaar iedere hengst daarbij zetten. Ook al wil je een veulentje voor eigen gebruik fokken ik zou me eerst eens goed laten informeren wat fokken van paarden precies inhoud aangezien je zelf al aangeeft geen geldboom te hebben (wie wel?) hoe denk je dat dan te doen eigenlijk want met je merrie alleen drachtig ben je er nog niet hoor...

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:58

deze 3 hengsten zijn goedgekeurde hengsten zoals je kunt lesen in mijn eerdere reactie en zij dekken natuurlijk en doen niet aan ki.

MissStynk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:03

branka16 schreef:
deze 3 hengsten zijn goedgekeurde hengsten zoals je kunt lesen in mijn eerdere reactie en zij dekken natuurlijk en doen niet aan ki.
Vergeet je niet dat deze hengsten nog niet definitief of afstammelingen zijn goedgekeurd...

Nyncke

Re: friese dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:15

@ Branka:
Ik ken deze hengsten niet, ben even nieuwsgierig. Bij welke vereniging zijn de hengsten dan goedgekeurd? Of zijn het veulenboekhengsten met een dekvergunning voor Duitsland? Het zijn in ieder geval geen goedgekeurde KFPS-stamboekhengsten.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 19:00

MissStynk schreef:
Sfieke schreef:

Ik zou eerst eens goed na gaan denken voordat je zomaar gaat fokken, tevens zijn er vrijwel geen goede hengsten te vinden die zo maar natuurlijk dekken.. Dit gaat alleen via KI dus op een correcte manier. Als jouw merrie als niet opgenomen is in het stamboek was daar waarschijnlijk een reden voor en kun je niet zomaar iedere hengst daarbij zetten. Ook al wil je een veulentje voor eigen gebruik fokken ik zou me eerst eens goed laten informeren wat fokken van paarden precies inhoud aangezien je zelf al aangeeft geen geldboom te hebben (wie wel?) hoe denk je dat dan te doen eigenlijk want met je merrie alleen drachtig ben je er nog niet hoor...

ik weet presies waar ik aan begin hoor! end e reden dat ze niet is opgenomen is omdat ze kromme beentjes heeft, maar geen van haar veulens hebben dit tot nu toe gehad!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:42

ik weet waar of wat met die hensgten alleen is fekke in drachten goedgekeurd en heeft hij nog een keer 1e premie gehaald in duitsland.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 23:00

en jij hebt een nakomeling van hem?

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:58

jah wij hebben een 3 jarig paardje van hem staan en die is ook weer drachtig van een andere fries van diezelfde man je mag Gynta wel komen bekijken hoor als je een veulen er van wilt zien.

Nyncke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:34

branka16 schreef:
ik weet waar of wat met die hensgten alleen is fekke in drachten goedgekeurd en heeft hij nog een keer 1e premie gehaald in duitsland.
Ik snapte er nog niks van ,maar heb nu gevonden dat 'ie een ABFP-test heeft gelopen in Drachten en op de aansluitende keuring veulenboeksterhengst is geworden. Da's wat anders dan goedgekeurd . Maar nu snap ik 'm weer.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:07

nu snap ik het juist weer niet!

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:53

Haha, verwarring alom

Zal eens een poging tot uitleg doen.
Ik raakte in de war door het stukje 'goedgekeurd in Drachten', omdat daar het Centraal Onderzoek wordt gehouden, de test die potentiële Friese dekhengsten moeten doorlopen om goedgekeurd te kunnen worden. Maar ik wist zeker dat de hengst, Fekke, geen stamboekhengst was. Toen heb ik eens gezocht en gevonden dat Fekke een ABFP-test heeft gelopen (aanleg- en bruikbaarheidstest, open voor Friezen van 3 t/m 6 jaar met aansluitend een keuring) en dat hij na afloop veulenboeksterhengst is geworden. De ABFP-testen worden óók in Drachten afgelegd.

Fekke is dus geen door het KFPS goedgekeurde stamboekhengst, maar een veulenboeksterhengst, die later op een keuring onder een Duits stamboek (welke weet ik dus niet) blijkbaar nog een eerste premie heeft ontvangen. Wat dat betekent, hangt van de regels van dat stamboek af.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:13

dat kan best maar als je het echt helemaal wilt weten kun je het beste bellen.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:24

inderdaad, maar ik ga verder met mijn jacht!
en ik wil eeen zomers veulentje dus tja...

karabanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:38

meisjj schreef:
aangezien ik mijn merrie wil laten dekken door een friese stamboekhengst, ben ik opzoek naar een hengst, hoeft niet goedgekeurt te zijn, zonder Gaije of Tsjerk in zijn bloed.
ik wil namelijk het veulen gewoon voor de recreatie en mischien in de toekomst voor de dameszadel sport gaan gebruiken, maar geen keuringen mee aflopen.

dus als jullie een idee hebben van een hengst met behang (aangezien mijn merrie dit apmer heeft) goede bewegingen en goed karakter zoder tsjerk of gaije in zijn bloed, zouden jullie dit dan even willen vermelden hier?

Kijk eens in friesland daar lopen er zat

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 22:42

ik kom nooit in friesland...

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:52

weet er ook iemand een friese dekhengst in overijsel of omgeving?

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:57

Tietse, word binnen kort gekeurd... hij mag een verkort onderzoek doen.
www.tietse.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hij loopt op dit moment zz-zwaar.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:23

oe die is wel heeeeeeeeel mooi!
weet je ook waar die staat?

baukje42

Re: