Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:02

Dat denk ik ook Remember!

@Justarman: ik denk inderdaad dat een ruin zonder papier die goed kan bewegen meer waard is dan een ruin met papier die middelmatig beweegt. Dat is natuurlijk nogal logisch, vind ik!

De reden dat mensen meer geld vragen voor een ruin met zulke papieren dan voor een ruin zonder zulke papier, is denk ik omdat veel mensen een ruin willen (die zijn immers over het algemeen constanter in gedrag dan merries en hengsten) en zich ook nog (te veel naar mijn mening) laten leiden door het papiertje wat erachter zit!

Voor een verkoper maakt dat het natuurlijk gemakkelijk 2000 euro meer te vragen.

Als je een ruin koopt, ga je niet voor de fokkerij, maar voor de sport. En voor de sport heb je, kort gezegd, een paard nodig met werklust, een goede lichaamsbouw en goed gangwerk.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 12:15

Sfieke schreef:

@Justarman: ik denk inderdaad dat een ruin zonder papier die goed kan bewegen meer waard is dan een ruin met papier die middelmatig beweegt. Dat is natuurlijk nogal logisch, vind ik!
.

En wat als beide paarden goed lopen..?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:22

Als het om 2 gelijkwaardige paarden gaat (qua beweging, klassering, uitstraling, gezondheid, blablabla) zelfde prijs, jammer dan van dat 'mooiere' papier dat bij de ene zit, want hij heeft niks aan dat papier, want in de praktijk stelt hij net zo veel voor als het paard met het 'slechtere' papier. Wat dus eigenlijk wil zeggen dat beide papieren voor dezelfde kwaliteit garant staan, en je dus niet meer kunt spreken van een beter/slechter papier

Wil dus niet zeggen dat je het niet kan proberen als verkopende partij zijnde, want zolang er mensen zijn die wél veel waarde hechten aan het papier van een ruin valt er gewoon geld aan te verdienen

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:40

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:45

Heel simpel... ik had mijn koperzwarte/bruine ruin aangeboden met daarbij karakter eigenschappen en later in de advertentie het papier. Er kwamen geen reacties op. Opnieuw dezelfde advertentie geplaatst echter nu met als eerste het papier... prompt had ik de ene na de andere reactie!

Ik denk dat bij de verwachtingen van een ruin een papier hoort, hoe jonger het paard des te meer dat het geval zal zijn. Daarbij zijn uitslagen van rijpaardveulenkeuringen ook altijd interessant indien aanwezig. Hoe ouder het paard wordt hoe minder belangrijk het papier is, vooral naar gelang de prestaties.

Beber

Re: Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:02

Als een paard papieren heeft, zeker KWPN papieren, dan zal het zaker wel meetellen in de waarde van een ruin/hengst.

Het tikt nog harder aan, als je paard een "dure"vader heeft, denk aan Darco, Quidam de Revel , Narcos II e.d., dan betaal je standaard meer.

Maar het allerbelangrijkst is toch het paard zelf, hoe zijn de bewegingen en de eigen prestaties.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:10

Ik heb een half jaar geleden een Arabische ruin gekocht die deze maand dus 2 wordt. Hij was, naar mijn mening, toch goedkoop, maar dit was omdat hij zo jong is.
Hij werd helemaal goedgekeurd en had ook super papieren. Als hij 3 jaar ouder was geweest en hij zou in de sport meelopen, mede door zijn goede afstammingen, zou hij uiteraard meer waard geweest zijn.
Ik denk dat een papier in de meeste gevallen iets zegt over het paard en wat hij kan. Waarom zou je anders fokken met een steengoede hengst en een merrie die zich al bewezen heeft? Als het toch geen belang heeft, dat papier...
In het 'wereldje' wordt er volgens mij altijd naar de ouders en voorouders gekeken, al is het bij een hengst, merrie of ruin. Als je een jong paard koopt, kan je je niet baseren op het rijden en op prestatie, om de simpele reden dat die er nog niet zijn. Dus waar kijk je dan naar? Naar karakter, lichamelijke gesteldheid én papieren.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:39

Justarman schreef:
Sfieke schreef:

.

Dan is het maar net waar meer voor gegeven wordt. De paarden zijn dan in principe evenveel waard.... maar ik denk dat de meesten mensen toch meer zullen geven voor de ruin met papier. Wat overigens in dit geval weinig zegt over de kwaliteiten van de paarden, want die zijn dan dus geval gelijk!

Het gaat er bij ruinen nog meer om wat de gek ervoor geeft

@Tieneke: dat is bij hengsten en merries zo ja! En het is altijd leuk om te weten wat voor voorouders je paard heeft, maar een steengoede merrie en een steengoede hengst geven geen garantie voor een steen goed paard. Net als een bar slechte hengst en een bar slechte merrie geen garantie geven voor een bar slecht paard.

Bij een ruin kan je het best kijken naar hoe het dier zelf is en het papier even vergeten... Bij een merrie die je graag voor de fokkerij wilt hebben en een hengst die je graag wil voorbrengen voor de hengstenkeuring is het gewoon vele malen belangrijker wat voor ouders het dier heeft en wat die allemaal gedaan hebben in de sport/fokkerij.

Jouw paard zal meer waard zijn als ie goed presteert in de sport, maar zijn bloedlijn zal hij nooit doorgeven en die hoeft dus ook niet goed te zijn!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:26

Maar ik ben wel van mening dat afstamming wat zegt over de verwachtingswaarde die je bij een paard kan hebben.

Sportklassering zegt niet zoveel omdat dat nogal afhangt van wat er met een paard is gedaan en de kwaliteiten van de ruiter.
Tuurlijk, als je een dier hebt dat goed kan bewegen zonder papier en eentje die brandhout loopt met mooi papier, dan weet ik het ook wel.

Maar bij bepaalde afstammingen kan je wel redelijk inschatten wat je mag/kan verwachten op sportgebied.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:39

Na al die jaren loopt een papier nog steeds niet hoor....

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 09:30

Hahaha nee, Maar ik vind wel dat als je een ruin hebt met goeie ouders, dat je daar best waarde aan mag hechten in de prijs.. Die van mij ligt nu rond de 7000, en als hij geen papier had was dat wel 1000 euro minder.. omdat er gewoonweg kwaliteit in gefokt is, dat heeft hij bewezen, en dan vind ik dat de papieren wel mee mogen tellen..

Als hij dit niet zou hebben bewezen vind ik het overigens een heel ander verhaal.. Maar de gemiddelde basis-wedstrijd ruiter ziet toch ook wel graag Jazz of Flemming, Darco etc. achter zijn ruin zn naam op de startlijst staan.. En ik denk dat de meesten ook wel bereid zijn om daar voor te betalen.. zeker als het paard zich bewezen heeft op keuringen en een klassering heeft in de sport..

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:57

Een papier geeft in mijn ogen niks meer en niks minder aan dan een verwachtingswaarde.
Zekers bij een ruin moet je gewoon kijken naar het paard dat voor je staat en de eventuele prestaties die hij op zijn eigen naam heeft behaald, en dat bepaald voor mij de werkelijke waarde!
Ken ruinen met een superpapier die ik voor mijn verdriet nog niet op stal zou willen hebben en ken er ook met (zeer) slecht papier die het super doen in de sport en die ook nog eens heel correct uitzien en boven gemiddeld bewegen!!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:11

Ja daarom zeg ik ook: Indien een paard zich zelf heeft bewezen vindt ik dat de papieren wel degelijk mee mogen tellen..

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:46

Maar een paard dat L2 loopt, heeft zich nou niet echt heel bij zonder bewezen toch?

Elk paard kan met een beetje ruiter wat mij betreft de L2 halen!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 11:05

Ja maar hij heeft zich er in 2 (alleen) indoorseizoenen naartoe gelopen.. en liep dus ook vaker 2 winstpunten in 1 proef.. Verder heeft hij zich bewezen op keuringen.. en is rontg. en klinisch goedgekeurd en 100% in orde..

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:05

Nog meer meningen..?!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:54

Hmmm nou ja ik sluit me aan bij iig de mening van Sfieke! Het papier zorgt ervoor dat een merrie interesant is om mee te fokken. Bv jou paard was een merrie met middelmatige gangen. Dan zou je als fokker als fokdoel kunnen hebben het verbeteren van de gangen. Daar fok je dus op. Dat kan bij een ruin niet. Dus ja wat maakt het dan uit wat voor vader hij heeft. Al was het een ruin die voort gekomen is uit de merrie van de buurvrouw die op stap is geweest en een hele mooie onbekende hengst is tegengekomen. Als die nou super loopt vind ik die meer waard dan een ruin die niet bijzonder loopt met een super afstamming. Nou ja dit is ook al gezegd! Dus maar ja!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 14:36

ja maar jullie hebben het over de ruin die met een afstamming minder loopt als 1 zonder papier bijvoorbeeld.. maar ik vind dat ej bij de prijs wel mag rekenen dat hij van bekende ouders is, aangezien karakter en talent vaker erfelijk is..

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:24

Een 10 jarige in de L2 dressuur voor 7000 euro? En dan nog vrij klein ook? Zonder volledig keuringsrapport? Succes met de verkoop zou ik zeggen, ongeacht het papier! Het gaat niet alleen om het papier, het gaat om de kwaliteiten van een paard.

Bovendien, Jazz x Flemmingh, ik zou eerder willen weten uit wat voor moeder(lijn) hij komt, prestatie of gewone stamboekmerries?

Dat zegt mij meer dan alleen paps en mams .

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:30

Remember schreef:
Bij een ruin vind ik 'What you see is what you get' en papier heeft voor mij absoluut geen meerwaarde. Sportklassering en klin/ront goedkeuring daarintegen wel.

Ben ik het volledig mee eens!

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:41

Een papier wekt verwachtingen misschien. Maar je moet het toch gewoon met het paard doen. (papier verdwijnt in een ordner)

Ik sluit me geheel aan bij Remember.

cobiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:44

Remember schreef:
Bij een ruin vind ik 'What you see is what you get' en papier heeft voor mij absoluut geen meerwaarde. Sportklassering en klin/ront goedkeuring daarintegen wel.

Anoukie schreef:
Een 10 jarige in de L2 dressuur voor 7000 euro? En dan nog vrij klein ook? Zonder volledig keuringsrapport? Succes met de verkoop zou ik zeggen, ongeacht het papier!

Bij beide sluit ik me volledig aan.

Het papier is hoogstens interessant om de interesse te trekking in de verkoopadvertentie. Het dier zal het tijdens het bezichtigen toch echt zelf waar moeten maken.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:45

Justarman schreef:
Ja maar hij heeft zich er in 2 (alleen) indoorseizoenen naartoe gelopen.. en liep dus ook vaker 2 winstpunten in 1 proef.. Verder heeft hij zich bewezen op keuringen.. en is rontg. en klinisch goedgekeurd en 100% in orde..

Wat voor keuringen??

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:46

Justarman schreef:
Sfieke schreef:

.

Als beide paarden evenveel kwaliteit/gezondheid/maat en karakter hebben wil ik de goedkoopste!!

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:59

Samsam schreef:
Als beide paarden evenveel kwaliteit/gezondheid/maat en karakter hebben wil ik de goedkoopste!!

*amen*