Is het karakter erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:43

KiWiKo schreef:
Karakter is erfelijk......... maarrrrr, het is maar net hoe het paard opgevoed is of je er wel of niet "last" van heb.

Helemaal mee eens......

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:51

Zooist schreef:
KiWiKo schreef:
Karakter is erfelijk......... maarrrrr, het is maar net hoe het paard opgevoed is of je er wel of niet "last" van heb.

Helemaal mee eens......

helemaal niet mee eens, karakter is karakter en er zijn nou eenmaal paarden kan je gewoon niet rijden. Opvoeding of niet.

Ben het eerder met zitah eens

Opvoeding maakt of breekt een paard, maar karakter blijft karater!

Mensen kunnen beter rekening houden met wat voor soort karakter bij hun past, voordat er gefokt of gekocht word.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:36

Citaat:
Mensen kunnen beter rekening houden met wat voor soort karakter bij hun past, voordat er gefokt of gekocht word.

Daar ben ik het ook mee eens.

Maar ik blijf van mening dat wanneer je een paard een goede opvoeding geeft, het karakter niet gemeen of vals kan worden.

Natuurlijk hebben ze allemaal wel eens wat, maar het ligt eraan hoe je ermee omgaat...

Als je negatief gedrag stimuleert wordt het natuurlijk nooit wat.
Maar ook als je negatief gedrag teveel aandacht geeft gaat het mis.

En juist dat laatste zorgt voor heel veel ellende....

Tuurlijk krijgen ze iets mee van pa en ma. Dat is logisch maar wat voor paard je ook hebt, je kunt ze maken en verzieken.

Ik geloof echt niet dat wanneer er een veulen geboren wordt dat ie bij voorbaat gemeen moet worden.
Wel geloof ik dat wanneer beide ouders bloederig zijn, het veulen ook een bloederig karakter heeft.

En daar moeten mensen een bewuste keus mee maken..... voor ze gaan kopen of fokken....

valori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:50

De aanleg voor goed of slecht gedrag is zeker erfelijk. Hoe wij daarmee omgaan is bepalend of een paard de kans krijgt om een plezierig paard te worden.
Bij een pasgeboren veulen is er veel verschil hoe ze naar de mens reageren, soms gaat het heel makkelijk en soms moet je er veel tijd in steken de eerste weken, voordat ze je accepteren en dat is zeker ook erfelijk bepaalt.
Ik heb 2 merries van de ene merrie zijn de veulens altijd direct vriendelijk en van de andere merrie moet ik er echt de eerste weken iedere dag voor werken om te zorgen dat ze mij accepteren. Gemeen zijn ze niet de veulens,van geen van beide merries, ook de moeders zijn beide brave paarden, maar er is een groot verschil in acceptatie en op deze momenten kun je ze maken en breken. Geef ik de veulens van die ene merrie geen aandacht, dan worden het moeilijke paarden, zorg ik dat ik ze consequent aanpak iedere dag, zijn het fijne paarden.