lijnteelt/lijnenteelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:59

ceasario schreef:
Bij "gewone"fokkerij het zelfde.

Kijk maar eens op marktplaats en bij bokkers in het profiel.

En wie ben ik om dat te beoordelen of jij? Noem eens een paar voorbeelden?

FOkken IS en blijft gokken. Want paarden hebben niet alleen goede eigenschappen te vererven maar ook minder goede. En je kunt die niet uitkiezen of sturen. Er bestaat geen paard dat alleen maar goede eigenschappen heeft of vererft. En ik denk dat je met lijnenteelt toch meer risico's loopt omdat de kwalijke eigenschappen wel eens uitvergroot zouden kunnen worden.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:01

fabienne schreef:
Maar Desiree aan de andere kant is het willekeurig bij elkaar zetten van bloedlijnen waarin je totaal geen aansluiting vindt evenmin een garantie op een goed fokprodukt..........

Garantie op een goed fokprodukt heb je dus zowiezo nooit. Net wat ik probeer te vertellen. En wat is willekeurig bij elkaar zetten van bloedlijnen? Bedoel je daarmee dressuur x springen of zoiets? Ik denk dat dat ook subjectief is. Sommigen gaan af op eigenschappen, anderen op bloedlijnen. En dan hoop je dat het uitpakt zoals je gehoopt hebt, gezien de combinatie van je merrie met de hengst die je voor haar uitgekozen hebt. MAar je kunt het niet sturen. JE weet niet welke chromosomen in het veulen zich zullen manifesteren. En in die zin blijft het gokken.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:05

Als paarden bij bokkers in een profiel staan, zijn ze in zekere mate wel geslaagd als fokproduct.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:12

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:15

Tuurlijk mag dat wel, als het maar relevant is.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:18

Rosita, dat stuk is alleen van toepassing op een kleine populatie!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:32

ik heb een per ongeluk geval van inteelt. Mijn merrie ontsnapte en liet zich heel rap dekken door haar eigen zoon. En natuurlijk bleek ze drachtig te zijn maanden later. Wij hadden die twee redelijk snel uit elkaar gehaald en dachten dat er niets gebeurd was. Affijn wel dus. Ik ben best bang geweest dat het veulen niet helemaal goed zou zijn, en had daarover ook afspraken met de DA.

Inmiddels is dat veulen bijna drie jaar oud en het is een beter paard geworden dan zijn beide ouders. Wat de fokkers met Lanna's eerste zoon (en de vader van het inteeltpaard) hadden willen bereiken, is uiteindelijk in het inteeltveulen doorgekomen. Ik heb dus geluk gehad Maar ik zou het zeker niet nog een keertje doen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:37

Rosita schreef:
mag dat hier? gewoon verwijzen naar een link? Vast niet, ik doe het toch:

www.szh.nl/fokkerij/paarden.html

en of het relevant is! Hier staat in wat ik bedoel!

Is inteelt nadelig?

Inteelt is niet altijd nadelig, maar er kleven wel grote risico's aan! Om dit in te zien moeten we eerst kijken naar de genetische achtergrond van inteelt. Eigenschappen van dieren worden bepaald door genen. Elk dier heeft vele tienduizenden genen die in paren op vaste plekken op de chromosomen (opgebouwd uit DNA) liggen. Van elk genenpaar in een dier komt één gen van de moeder en één gen van de vader. De genen binnen een paar noemen we allelen. Kleine verschillen tussen allelen kunnen soms grote gevolgen hebben voor het effect van een genenpaar op b.v. haarkleur of gezondheid. Als allelen identiek zijn dan is het dier homozygoot voor dat genenpaar. Wanneer een merrie en een hengst een gemeenschappelijke voorouder hebben dan is er een kans dat ze allebei dezelfde allelen hebben geërfd van die voorouder (daarom zijn merrie en hengst immers familie van elkaar). Als ze deze identieke allelen nu ook allebei weer doorgeven aan hun nakomeling, dan is die nakomeling homozygoot voor het betreffende genenpaar. De eerder genoemde inteeltcoëfficiënt F geeft weer hoeveel procent van de genenparen in een dier homozygoot is door paring van verwante dieren (ten opzichte van een basispopulatie). Nu kan het natuurlijk heel goed zo zijn dat die twee identieke allelen afkomstig van de gemeenschappelijke voorouder een gewenst effect veroorzaken. Dan heeft inteelt dus voordelen en soms wordt daar ook bewust op ingespeeld in de zogenaamde lijnenfokkerij . Er zijn echter ook risico's aan inteelt verbonden. Elk dier heeft naast gewenste ook minder gewenste allelen. Van veel ongewenste allelen merken we niet veel zolang deze in enkelvoud voorkomen en als het ware gecompenseerd worden door een gewenst allel op hetzelfde genenpaar. Het dier is dan heterozygoot en alleen maar drager van het ongewenste allel. Door inteelt kan een dier echter toevallig twee kopieën van een ongewenst allel van een voorouder ontvangen. Deze ongewenste allelen kunnen verantwoordelijk zijn voor zogenaamde erfelijke ziekten en afwijkingen waarvan we er in de paardenfokkerij een groot aantal kennen (bijvoorbeeld comage, niet afgedaalde testikels, navelen liesbreuken, kruislamheid, hersenafwijkingen en beenafwijkingen

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:39

fabienne schreef:
Rosita, dat stuk is alleen van toepassing op een
kleine
populatie!

hoe snel denk je dat een populatie kleiner wordt? Aantal procenten per generatie toch? Eerlijk gezegd, denk ik dat de sportpaardenpopulatie al best wel klein is. Maar ja, niemand wil eigenlijk naar de populatie kijken......... alleen naar zijn eigen stalletje. Jammer is dat.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:41

Het risico wat je noemt Desiree is voor wat betreft de ongewenste allelen net zo groot als voor de wél gewenste allelen!

In het genoemde stuk worden alleen de negatieve gevolgen van inteelt toegelicht.

Hetzelfde verhaal kan je houden voor de positieve gevolgen van inteelt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:43

nee, dat genoemde stuk neemt ook de voordelen voor lijnenteelt. Ik heb alleen de negatieve aspecten eruit gehaald om te vertellen wat ik bedoelde. Als het positief uit pakt, valt het heel goed uit, mogelijk beter dan zonder inteelt.
Maar als het negatief uitpakt, valt ook negatiever uit dan zonder inteelt. De goede eigenschappen kunnen worden uitvergroot, maar de kwade ook. En we kunnen het niet sturen of uitsluiten.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:05

Desiree schreef:
En we kunnen het niet sturen of uitsluiten.

Wie heeft je dat geleerd.?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:07

ceasario schreef:
Sfieke schreef:
Fokken blijft immers gokken. Maar ik denk gewoon dat neven en nichten, broers en zussen, moeders en zonen en ga zo maar even door,
dat dat gewoon niet gezond is

!

Ik zou als ik jou was toch maar eens in de erfelijkheid duiken.
En je niet laten leiden vanuit een eventuele "christelijke"opvoeding.

http://members.chello.nl/~j.coolen/fokken.htm

.

Ik laat mij helemaal niet leiden door een zogenaamde "Christelijke opvoeding"! Om inteelt te krijgen moet je immers paarden met dit soort verbanden kruisen!! En ik kan me niet voorstellen dat dat goed is, ook al krijg je er een prachtpaard van. Het heeft zeker ook zijn nadelen, het kan namelijk ook negatief uitpakken. En dan heb je een veel groter probleem.

Als je met lijnenteelt wilt gaan fokken moet je daar wel goed over nadenken. Zoals eerder gezegd is: de kans dat de negatieve allelen benadrukt worden is even groot als de kans dat de positieve allelen benadrukt worden bij het fokken met inteelt.

Wat doe je dan als fokker als het eens negatief uitpakt? Of ga je er alleen van uit dat het positief uitpakt? (Zo klinken sommige mensen hier wel een beetje.....)

Je vroeg toch hoe ik het zie? Nou ja, zo dus

@Desiree: ik denk dat je wel gelijk hebt! Fokken blijft gokken! Een goede hengst en een goede merrie geven nog geen garantie op een goed veulen. De kans is misschien groter, maar 100% garantie geeft het nooit.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:56

Is het niet zo dat in de zogenaamd 'christelijke' gemeenten de grootste inteelt toegepast wordt? Heeft ook niet altijd een positief resultaat toch.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:01

Haha nee dat is waar Man die ik ken heeft dankzij de inteelt een erfelijke ziekte aan zijn nieren. Die nieren gaan dus steeds achteruit en uiteindelijk heeft hij zijn nier moeten laten vervangen door een donornier.......

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:00

Als je een willekeurige merrie met een willekeurige hengst kruist, waarbij sprake is van inteelt is het inderdaad gokken.

Als je na jaren en jaren fokken zorgvuldig een merriestam hebt opgebouwd, o.a. gebruik makend van inteelt, ben je al een heel stuk verder in het uitschiften van de eigenschappen die je niet wilt hebben, en wordt de kans op goede nakomelingen steeds groter.
Juist omdat je dan erfelijke eigenschappen steeds meer verankert in de merriestam, wordt het risico op 'misbaksels' steeds kleiner.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:30

Steeds kleiner ja... maar uitsluiten kan je nooit!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:52

En wat dóe je eigenlijk als je toch een misbaksel fokt? Dat het risico bestaat zijn we het over eens. Dat het risico kleiner wordt zijn we het níet over eens.

Maar nu is dat veulentje geboren........ en niet bepaald wat je verwacht of je voorgesteld had. Wie gat de komende 25 jaar voor dit diertje zorgen wat er ook niet om gevraagd heeft uit die combinatie geboren te worden?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:37

Ja idd! Verkoop je em dan? Of hou je em terwijl je eigenlijk de ambitie had om het dier in de sport uit te brengen?

En niemand wil toch zo'n misbakseltje hebben? Ook al is ie nog zo aardig en lief. ....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:00

Ik heb als gevolg van mijn inteeltveulen een flink aantal klinieken en da's gebeld. Of ik het veulen niet moest laten weghalen bijvoorbeeld. Of direct een spuitje laten geven.

Het antwoord van allemaal was: NEE dat hoeft niet. 1x inteelt is niet zo'n probleem. Dat komt ook in de natuur wel voor en levert doorgaans geen problemen op. Meerdere keren inteelt achter elkaar was wel een probleem. Alle experts die ik heb gevraagd kende voorbeelden van meestal per ongeluk dekkingen. Vaak broer en zus of moeder en jonge zoon. En in vrijwel alle gevallen kwamen daar normale veulens uit. Wel is geadviseerd om niet verder te fokken met een inteeltproduct. Dan loop je wel het risico de verkeerde genen door te geven als er sprake is van in de verte lijnenteelt bijvoorbeeld.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:08

joostvangestel

Re: lijnteelt/lijnenteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:21

Volgens de faculteit diergeneeskunde bestaat lijnteelt overigens niet. Er bestaat wel inteelt, in verschillende gradaties. VOor een "gezonde" hoeveelheid inteelt wordt in percentage van 5% aangehouden.

Feit is wel dat we het dan altijd over grote aantallen hebben. In een populatie dieren waarin inteelt te hoog is en er geen keuze meer is, kan er het een en ander fout gaan.

Grootvader op kleindochter is een veel voorkomende kruising. Ga altijd na op wat je inteelt en durf te selecteren. Je zal er vaak op uitkomen dat door inteelt de sterkere eigenschappen versterkt worden, maar ook de zwakkere eigenschappen kunnen versterkt worden (het product wordt dus zwakker).

In de natuur is inteelt heel gewoon. Een buitengewoon sterke hengst die drie jaar of meer de kudde leidt, zal onherroeppelijk zijn eigen dochters gaan dekken. Zijn opvolger is ook vaak hoogstwaarschijnlijk een zoon van hem, die dan zijn (half) zussen zal gaan dekken. Door natuurlijke selectie vallen dan de zwakkere uit en het resultaat is een sterkere lijn.

Ook in de huidige fokkerij is het zo dat niet alle dieren voor de nafok ingezet worden. Het is dan wel van belang dat bij de selectie ook naar gezondheid gekeken wordt, anders dan gaat het alsnog fout. Bij de opa dekken? Geen probleem, mits de opa een duidelijke stempelhengst is die verbetert op de juiste punten.

Veel fokkers maken de denkfout dat ze niet de beste hengst op hun merrie zetten, omdat ze directe familieleden uitsluiten. Dat is onnatuurlijk. Kies de beste hengst eerst, kijk dan nog eens naar het papier. Als de gemeenschappelijke voorouder(s) duidelijk ongewenste eigenschappen hebben, krab dan eens achter je oren en ga naar de op één na beste hengst kijken, enzovoorts, enzovoorts.

sir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:38

sir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:43

Veel fokkers maken de denkfout dat ze niet de beste hengst op hun merrie zetten, omdat ze directe familieleden uitsluiten. Dat is onnatuurlijk. Kies de beste hengst eerst, kijk dan nog eens naar het papier. Als de gemeenschappelijke voorouder(s) duidelijk ongewenste eigenschappen hebben, krab dan eens achter je oren en ga naar de op één na beste hengst kijken, enzovoorts, enzovoorts[/quote]

Kijk hier heb ik nu iets aan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:28

joostvangestel schreef:
Veel fokkers maken de denkfout dat ze niet de beste hengst op hun merrie zetten, omdat ze directe familieleden uitsluiten. Dat is onnatuurlijk. Kies de beste hengst eerst, kijk dan nog eens naar het papier. Als de gemeenschappelijke voorouder(s) duidelijk ongewenste eigenschappen hebben, krab dan eens achter je oren en ga naar de op één na beste hengst kijken, enzovoorts, enzovoorts.

Zo heb ik het gedaan.

Inteelt en vreemdbloed (outcross)

http://www.allbreedpedigree.com/russanoff