Welke hengst? allrounder, kwpn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:39

Oh, dat dekgeld valt mij ook mee. Zoals ik al zei is het een keurhengst, heeft internationaal gesprongen en brengt echt goede, fijne spring- en dressuurpaarden. Toch gaat mijn Concorde dit jaar bij Vaillant (For Pleasure), leuk avontuur.

Desiree

Re: Welke hengst? allrounder, kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:58

flyfly schreef:
Solitair

Yep. Heb ik ook gedaan. Moest een hengst die koel in de kop was, goed kon bewegen en ook nog eens kon springen. Dat is Solitair.
Hoop er in mei een gezond veulen van te krijgen.

Lupicor heb ik ook al veel over gehoord dat hij niet alleen springen vererft maar ook goed bewegen.

Zowel Lupicor als Solitair staan bij Hans Horn in Ootmarsum. 2 april hengstenshow.

celano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:04

Zonder een hengst af te willen kraken (want ik ken niet genoeg nakomelingen om iets over zijn fokkerij te zeggen) vindt ik dat Solitair zelf 'te weinig biedt'. Paard kan goed lopen, aardig springen, maaar is geen uitblinker. In niks. En ik weet ook niet of die bewegingen in zijn lijn verankerd liggen, dat betwijfel ik.

Sue_

Re: Welke hengst? allrounder, kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:16

Ik heb de moeder van Solitair meegemaakt op concours maar ik vond er maar weinig aan. Qua exterieur en gangen niet heel bijzonder.

Ben het verder met celano eens. Opzich een fijn sportpaard, maar niet heel bijzonder. En dat is wat ik wel wil zien in een hengst.

Lupicor en Matterhorn spreken me daarentegen wel heel erg aan. Verder sta ik ook zeker positief tegenover Quattro (of Mantovani). De hengst Sydney zou ook een optie kunnen zijn. Heb gehoord dat zijn nakomelingen ook zeker over goede gangen beschikken. Verder staat Van Gogh op mijn lijstje van komend jaar. Kwam goed uit de test.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:18

Solitair kan met zijn aardig springen dan wel de hengstencompetitie op Z niveau winnen. Waarschijnlijk is hij gewoon een laatbloeier. Maar dat mag niet he. Met hun 4 moeten ze al het Z niveau aan kunnen...

celano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:37

Nee, Desiree, daar gaat het mij niet om. Ik heb niks tegen laatbloeiers (integendeel, ik ben ook geeen voorstander van dat 'moeten presteren van de hengsten op jonge leeftijd'). Maar een Z-parcours winnen of een aansprekend springpaard zijn, zijn twee compleet verschillende dingen. Juist de kwalificatie 'hengstencompetitie op Z niveau winnen' is wat er volgens mij mis is in het hengstencompetitiesysteem. Fokkers kijken naar winnaars, niet naar prestaties (heel generaliserend, dat besef ik, maar even om de grote lijnen aan te geven en aan te sluiten op jouw opmerking).

Maar nogmaals, ik ken te weinig Solitairs om iets over zijn vererving te zeggen.

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:49

Solitair heeft bij mijn merrie behoorlijk verbeterd wat de beweging betreft. Van het springen kan ik niet veel zeggen heb har nog niet zien springen

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:29

Ik hoor hier van iemand dat Hamlet flegmatieke nakomelingen zou geven..? Dat vind ik onzin; hij geeft volgens mij brave karakters, maar flegmatiek? Ik denk dat dàt ook wel een beetje met de manier van africhten/ rijden en opvoeding te maken heeft!
Ik vindt Solitair wèl een aansprekend paard; dat is een mening en geen feit. Bovendien geeft TS ook nog aan een leuke allrounder voor haarzelf te willen fokken en geen OS winnaar, dus: Wat is er dan mis met Solitair?

Oops, klein spellingsfoutje, dus even bewerkt...

celano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:32

Yvonnelind, je hebt gelijk over de TS, dus niks mis met Solitair. Prachtig paard om te zien, maar mijn eigen mening (geen feit) heb ik al gegeven.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:38

Als de context (i.v.m. het doel van de TS )maar duidelijk blijft, lijkt mij.... Ieder zijn eigen mening natuurlijk !

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:01

Ik zit er in ieder geval aan te denken om Hamlet te bekijken op de hengstenshow van Wim Cazemier. Dat is hier in de buurt.

Solitair hou ik ook in m'n hoofd (ben benieuwd naar het veulen van Desiree).

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:12

Hengstshows moet je zeker gaan bekijken - die van Cazemier is altijd leuk en netjes geregeld.
Die van Post wil nog wel eens rommelig zijn, maar Cazemier heeft het altijd prima voor elkaar.

Zou als ik jou was ook zeker 2 april bij Horn gaan kijken

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:53

Yvonnelind schreef:
Ik hoor hier van iemand dat Hamlet flegmatieke nakomelingen zou geven..? Dat vind ik onzin; hij geeft volgens mij brave karakters, maar flegmatiek? Ik denk dat dàt ook wel een beetje met de manier van africhten/ rijden en opvoeding te maken heeft!
Ik vindt Solitair wèl een aansprekend paard; dat is een mening en geen feit. Bovendien geeft TS ook nog aan een leuke allrounder voor haarzelf te willen fokken en geen OS winnaar, dus: Wat is er dan mis met Solitair?

Oops, klein spellingsfoutje, dus even bewerkt...

Hm, ik ken verschillende paarden van Hamlet. Flegmatiek? Noem ze eerder maar flitsend! Bij mij op springles is er echt een bloedmerrietje bij. Hamlet vererft ook goede beweging. nee, is helemaal niet zoveel mis mee, met die hengst.