Quirina wordt gedekt door Royal Jubilee (v. Rohdiamant)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gabrycha

Re: Quirina wordt gedekt door Royal Jubilee (v. Rohdiamant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:42

Gezien de stokmaat van je andere veulen vind ik het erg gewaagd om rohdiamant bloed te gebruiken. Ik zou zeker gaan voor een hengst die meerdere generaties " groot" fokt.
Overigens zijn de veulens van de hengst slechts een richtmaat voor wat je zou kunnen krijgen echter is het altijd afhankelijk van de combi tussen deze hengst en jou merrie.
Ik blijf je merrie erg aansprekend vinden, ik had (als fokker en komend jurylid) mijn keus op een andere hengst laten vallen.
Maar het is uiteraard jou keus en alleen die bepaald de norm. Veel succes ermee.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:44

gabrycha schreef:
Gezien de stokmaat van je andere veulen vind ik het erg gewaagd om rohdiamant bloed te gebruiken. Ik zou zeker gaan voor een hengst die meerdere generaties " groot" fokt.
Overigens zijn de veulens van de hengst slechts een richtmaat voor wat je zou kunnen krijgen echter is het altijd afhankelijk van de combi tussen deze hengst en jou merrie.
Ik blijf je merrie erg aansprekend vinden, ik had (als fokker en komend jurylid) mijn keus op een andere hengst laten vallen.
Maar het is uiteraard jou keus en alleen die bepaald de norm. Veel succes ermee.

ik wil wel ff zeggen dat dit veulen, merrie's eerste veulen was. Dat kan hier ook wel een rol in spelen natuurlijk.

Jij had een andere keuze gemaakt.. Welke keuze had jij dan gemaakt?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:43

Dat zijn fabeltjes hoor dat een eerste veulen klein is .Ik vind je merrie zelf wel een aansprekend paard Maar ze heeft echt een kort veulen met een korte zware hals gegeven en korte beentjes ..daar zou ik dan in mijn volgende keuze toch rekening houden maar dat doe je dus niet . De hengst die je nu kiest is terug zo'n kort type met een zware hals . Ik denk als je het veulen straks gaat aanrijden dat je dan wel gaat zeggen eps wat heb ik nu gedaan

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:18

libke schreef:
Dat zijn fabeltjes hoor dat een eerste veulen klein is .Ik vind je merrie zelf wel een aansprekend paard Maar ze heeft echt een kort veulen met een korte zware hals gegeven en korte beentjes ..daar zou ik dan in mijn volgende keuze toch rekening houden maar dat doe je dus niet . De hengst die je nu kiest is terug zo'n kort type met een zware hals . Ik denk als je het veulen straks gaat aanrijden dat je dan wel gaat zeggen eps wat heb ik nu gedaan

bedankt! Dat is erg leuk wéér zoiets te lezen! Ik ben er blij mee en dat is genoeg voor mij!! Sorry hoor

edit: IK heb de nakomelingen gezien van deze hengst. Het zijn zijn nakomelingen die tellen! En die staan hoog op de benen, een lange hals. en DAT telt voor mij! Sorry hoor maar IK heb de nakomelingen gaan bekijken en heb stuk voor stuk ook de moeder gezien. En ik weet wat er te verwachten valt! en niemand anders weet dat buiten de mensen die de nakomelingen OOK gezien hebben!

edit 2: nogmaals dank voor mijn veulen af te schrijven. Dat doet me wéér erg deugd! Tword mij op de duur ook nét iets teveel hoor, de commentaar over haar hier op bokt!!!!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:26

Ik denk dat Libke wel gelijk heeft hoor! Misschien vind jij dat soort types wel heel mooi, maar onder het zadel zijn dat niet de meest fijn te rijden paarden. Ik zou daar persoonlijk wel wat meer rekening mee houden. Bovendien zijn er heel erg veel dressuurhengsten, dus er is keuze genoeg. Dat is geen aanval, maar dat is gewoon hulp.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:28

maar het kan ook ff normaal gzegd worden hoor. Ik hoef geen commentaar over Forpreza nu. Die heb ik al genoeg gekregen moest je dat nog niet weten.
En over haar "té zware hals" Ik zal haar eens een keer invlechten. Dan zul je zien dat dat niét waar is. Haar manen staan recht waardoor het lijkt of ze een hele zware, en korte hals heeft. Als haar manen naar beneden zijn, zul je pas zien dat ze niet een té zware hals heeft. En ik kan dat zeggen, ik zie haar elke dag en na al die commentaar ben ik er ook op beginnen letten, en het is dus niet zo.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:45

libke schreef:
Dat zijn fabeltjes hoor dat een eerste veulen klein is

Hier ben ik het niet met je eens Libke. Het ligt aan de merriestam. Ik heb zon merriestam waar bij moeder grootmoeder en overgrootmoeder, zusters tantes etc de eerste veulens altijd klein waren (eerste 1.60 2e 174)

Ook uit de andere merrie die niet uit die stam komt, schelen de zussen (Uck en Vanille) ondanks dat ze beide een forse vader hebben 10 cm. Dus om een dergelijk vrij veel voorkomend fenomeen naar fabeltjesland te verwijzen vind ik wat kort door de bocht.

Ik ben het wel met jou en anderen eens dat een grootramige langgelijnde hengst uit een zodanig fokkende stam een beter resultaat zou opleveren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:14

denk dat het eerder dikwijls als excuus genomen wordt ,het is klein dus het is omdat het een eerste veulen is van de merrie . Ik fok altijd met maiden merries maar ik heb nog nooit een klein veulen gehad om die reden . Daarbij zou ik dat hier niet zeggen ,het veulen is nog niet volwassen en een klein veulen hoeft niet persé een klein paard te zijn dat is nu nog te vroeg om te zeggen . Ik heb het over de lange lijnen :hals ,rug en benen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:27

het kan goed zijn dat forpreza groot word. Het is nu niet bepaald dat Forpreza superklein is e. Ze ligt rond het gemiddelde qua stokmaat. Dat zien we dan wel.

Over de lengte ben ik het wel eens. Ze MOCHT langer zijn, maar ik vind het goed zoals ze is, ik zie dat graag, compacte paarden. Maar dat verschilt per persoon.

Over de langgelijndheid en de lengte van de hals ben ik het ook eens hoor. De hengst die ik nu heb gevonden heeft wel degelijk lengte in de hals en hij fokt dat ook door. De langgelijndheid heeft hij ook dus dat, vind ik, een passende combinatie met mijn merrie nu ik weet wat ze nodig heeft.
Ik vind dus deze hengst passen op haar omdat hij veulens geeft hoog op de benen, lengte in de hals, enz en dat heb ik nu ondervonden dat mn merrie dat wel kan gebruiken.
Ik ben tevreden met de keuze die ik gemaakt heb door de fokproducten die ik gezien heb.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:32

eh. Roxettes eerste veulen is nou ook niet bepaald klein geworden. Au contraire ze is zelfs groter dan haar moeder.

Heb je de moeders van Jubilee's nakomelingen gezien?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:35

petraaken schreef:
eh. Roxettes eerste veulen is nou ook niet bepaald klein geworden. Au contraire ze is zelfs groter dan haar moeder.

Heb je de moeders van Jubilee's nakomelingen gezien?

ja die heb ik gezien, jullie moeten wel weten dat ik hier goed over nagedacht heb hoor, dit is niet op één twee drie beslist.

En het geldt mss ook niet bij elke merrie = eerste veulen = kleiner. MAar het kan wél goed zijn dat het bij mijn merrie wel geldt. Dat kan ik nu niet zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:37

libke schreef:
denk dat het eerder dikwijls als excuus genomen wordt ,het is klein dus het is omdat het een eerste veulen is van de merrie .

Hoe bedoel je excuus, waarom zou je iets excuseren dat gewoon gebeurt en een bekend fenomeen is???

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:39

idd, het is een bekend fenomeen. Het is algemeen geweten. Het is mss lang niet bij alle merries van toepassing maar als het niet waar zou zijn, zou het ook niet gezegd worden.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:17

hey
vooraleer iedereen hier slechte commentaar begint te geven over Royal Jubilee, zou ik jullie aanraden hem eerst IN HET ECHT te gaan bekijken!
Het is een grote hengst, hij is lang in het lichaam en heeft er een mooie lange hals opstaan. Dat je dat niet kunt zien van de foto's, vind ik heel sterk van jullie...
Ik ken Royal persoonlijk. Ik heb hem zelfs een hele tijd verzorgd.. Ik ken ook al zijn nakomelingen, ik ken al hun moeders. Eén ervan was een wendekreis merrie, helemaal hetzelfde type als Quirina. En daar is een prachtig veulen uitgekomen!
Meerdere merries die kort in de hals waren, meer lengte mochten hebben en ook hoger op de benen mochten staan, zijn gedekt geweest van Royal. Daar zijn stuk voor stuk prachtige veulens uitgekomen, langgelijnd met een prachtig gevormde hals erop! (1 ervan uit een kleine zwarte springgefokte merrie van 1.57. Daar kwam een veulen uit die in de finale stond in Sint-Lievens Houtem. Tussen alle andere bwp'ers in...)
één merrie ervan is nu 2 jaar en meet reeds 1.68. Een hengst van hem was op 1,5 al 1.65! Ik denk niet dat hij héél klein fokt dan, niet?

Ik vind de keuze van Yuri zeer goed.
Misschien vinden jullie dat minder, maar jullie hebben dan ook niet de hengst en zijn nakomelingen al in het echt gezien.

Mag ik dan toch vragen aan degene die het een verkeerde keuze vinden, welke hengst jullie dan zouden gebruiken voor deze merrie? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.
En mag ik jullie dan ook vragen, om een keer iets vriendelijker te reageren?? Ik begin zo stilaan het idee te krijgen, dat er op bokt absoluut niks positiefs meer kan gezegd worden! Iederen zit iedereen constant af te kraken. Alsof iedereen zelf zo perfect is!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:58

Quirinake schreef:
idd, het is een bekend fenomeen. Het is algemeen geweten. Het is mss lang niet bij alle merries van toepassing maar als het niet waar zou zijn, zou het ook niet gezegd worden.

juist dat is al zo'n fenomeen zoals :als je merrie overtijd gaat is het een hengst ,voor de tijd een merrie

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:09

Quirinake schreef:

edit: IK heb de nakomelingen gezien van deze hengst. Het zijn zijn nakomelingen die tellen! En die staan hoog op de benen, een lange hals. en DAT telt voor mij! Sorry hoor maar IK heb de nakomelingen gaan bekijken en heb stuk voor stuk ook de moeder gezien. En ik weet wat er te verwachten valt! en niemand anders weet dat buiten de mensen die de nakomelingen OOK gezien hebben!

Uit wat voor merries kwamen die veulens?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:16

natuurlijk weet ik hun bloed niet allemaal maar er waren merries bij die dezelfde "kenmerken" hadden dan Quirina. De meesten waren ook moeders met springbloed zei Angelique. Er was er één zoals Kim al zei uit Wendekreis. In mijn merrie zit dat ook, ze hadden ongeveer dezelfde bouw. Kortere hals, niet te lang, en uit deze moeder, net zoals al de andere moeders kwamen er hoogbenige veulens uit met een mooi ontwikkelde lange hals met lengte in het lijf.
Er was zelfs een kleine moeder waar er uiteindelijk toch een groot veulen van Royal is uitgekomen. Ook heeft Angelique een 2jarige staan die momenteel 1,67 of 1,68m groot is.

Ik ben er van overtuigd dat ik een goeie keuze heb gemaakt maar zou ook wel willen weten wat jullie dan zouden aanraden, want jullie vinden (sommigen) dit geen goeie combi, wat is dan volgens jullie wél een goeie combi?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:18

libke schreef:
Quirinake schreef:

juist dat is al zo'n fenomeen zoals :als je merrie overtijd gaat is het een hengst ,voor de tijd een merrie

hahah dat is zeker niet waar Mijn merrie was overtijd en er is een merrieveulen uitgekomen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:25

KimS schreef:
Mag ik dan toch vragen aan degene die het een verkeerde keuze vinden, welke hengst jullie dan zouden gebruiken voor deze merrie? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.
En mag ik jullie dan ook vragen, om een keer iets vriendelijker te reageren?? Ik begin zo stilaan het idee te krijgen, dat er op bokt absoluut niks positiefs meer kan gezegd worden! Iederen zit iedereen constant af te kraken. Alsof iedereen zelf zo perfect is!

Is niet echt afkraken he. Er wordt om een mening gevraagd. Dan moet je kunnen verdragen dat je niet altijd te horen krijgt wat je zou willen horen. Bovendien is het hier een forum. Wat dan nog eens met zich meebrengt dat vele berichten anders begrepen worden dan ze bedoeld zijn.

@ Yuri: Heb je ook andere hengsten in het achterhoofd gehad? Misschien kan je die eens opsommen, en kan daar over gebrainstormed worden.
Ik zou op jouw merrie met een hengst gaan die zeer royaal in model is, extra bewegingen heeft, veel schwung in lopen en correct exterieur doorgeeft. Uiteindelijk moet je ervan uitgaan dat je merrie genetisch deze eigenschap bijna niet, of niet bezit, omdat ze toch springengefokt is. Ik zou zoeken naar een hengst met die eigenschappen, en dan nog eentje die zich reeds bewezen heeft. Ik denk niet dat je die in België gaat vinden. Je zult even verder moeten kijken.

Verder... je moet echt zien naar de negatieve punten in je merrie en die ene nakomeling die ze al gegeven heeft. Ik denk dat men dat hier gewoon wil zeggen. Doe je dit niet...

Ik rol er zo even uit.

Flemmingh
Krack C
Misschien Jazz?

Wat dacht je van goed allround bloed. Misschien vind je zo meer aansluiting?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:31

bedankt voor je reactie Jan_VT, ik weet dat de rest het goed bedoelt maar het komt zo niet over.

En als ik nu echt precies wil zijn, ik vroeg niet echt of jullie dit goed vinden in het begin van mijn topic. Zoals mijn titel zei: Quirina WORDT gedekt door Royal, en ik vroeg dus niet ZOU ik dit doen...

Daarom kan ik het ook minder verdragen dat alles wordt afgekraakt Ik ken de negatieve punten van mijn merrie en ik weet wat ik moet verbeteren, en als je deze hengst in het echt zou gezien hebben al, weet je wat zijn positieve punten zijn. En die positieve punten compenseren de negatieve punten van mijn merrie. Daarom ben ik er zo van overtuigd dat het een goeie combi is

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:31

Quirinake schreef:
Ik ben er van overtuigd dat ik een goeie keuze heb gemaakt maar zou ook wel willen weten wat jullie dan zouden aanraden, want jullie vinden (sommigen) dit geen goeie combi, wat is dan volgens jullie wél een goeie combi?

Hoe kan je nou overtuigd zijn van een goede keuze? Of dat het de beste hengst voor de merrie is. Dat blijkt pas als het veulen is geboren (en eigenlijk pas jaren daarna). Ik zou een hengst kiezen die de minpunten van de merrie kan compenseren, en daar heb ik bij Royal Jubilee toch een beetje mijn twijfels bij.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:32

misshiss: Ik ben ervan overtuigd ja, dat kan. Mààr ik ben er niet zeker van, dat zijn twee verschillende dingen. Je kan van iets overtuigd zijn maar toch niet zeker zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:41

libke schreef:
Quirinake schreef:

deze klopt nu wel bij een van mijn merries. over tijd bij haar is een hengst voor tijd of juist op tijd is een merrie.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:38

zo zie je maar dat het niet voor iedere merrie een fabeltje is

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:49

sarabande schreef:
libke schreef:
Dat zijn fabeltjes hoor dat een eerste veulen klein is

Hier ben ik het niet met je eens Libke. Het ligt aan de merriestam. Ik heb zon merriestam waar bij moeder grootmoeder en overgrootmoeder, zusters tantes etc de eerste veulens altijd klein waren (eerste 1.60 2e 174)

Ook uit de andere merrie die niet uit die stam komt, schelen de zussen (Uck en Vanille) ondanks dat ze beide een forse vader hebben 10 cm. Dus om een dergelijk vrij veel voorkomend fenomeen naar fabeltjesland te verwijzen vind ik wat kort door de bocht.

Ik ben het wel met jou en anderen eens dat een grootramige langgelijnde hengst uit een zodanig fokkende stam een beter resultaat zou opleveren.

Ik moet Sarabande gelijk geven. Ik ken meerdere voorbeelden van stammen, waarbij de eerste veulens klein zijn. Later blijkt echter dat die veulens wel degelijk aan de maat kunnen worden, maar doorgaans duurt dat dan iets langer. De volgende fokproducten zijn dan wel weer groter bij de geboorte en komen ook aan een redelijke maat.