Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
anneliesdj schreef:Ja idd het is een vos, met een brede bles en een witte voor en achtervoet. Van moeders kant is alles bont dus met een bonte hengst heb ik toch wel een redelijke kans op een bont veulen hoop ik? Dan moet het waarschijnlijk wel een hengst zijn met vrij veel wit anders wordt het weer een vos of misschien een bruine.

agerrits schreef:ik benk ook wel dat als je een bonte neemt dat het eigenlijk niet meer kan missen. Een aftekening moet min. 20cm bij 20cm zijn, anders is die minimaal bont. Bij bont fokken hoop je natuurlijk altijd op en 50% kleur verdeling, het kan overigens wel dat je merrie de kleur in haar genen heeft, want ze heeft misschien geen aftekeningen op haar romp, maar wel een bles en witte sokken. Dus daarmee moet je niet uitsluiten dat ze geen bont mee geeft zelfs op een 1kleur hengst.

ptiteblue schreef:geen samber bloed, of verder.
Linbo zoon.
ptiteblue schreef:hier, visage, heeft world cup gesprongen in sydney, beschikbaar in europa, bwp gekeurd.
http://www.copabella.com/stallionview.cfm?StallionID=1

ptiteblue schreef:geen samber bloed, of verder.
Linbo zoon.
agerrits schreef:Ik heb er geen verklaring voor.supertje; Nog bedankt voor je uit leg, ik heb weer een hoop mogen leren...![]()
Ik heb eens een verhaal opgevangen van een samber merrie die niet bont was, maar 4 witte voetjes had en een hele bles, verder had ze ergens een heel klein wit vlekje op de borst maar die was hoog uit een paar cm oppv. Deze merrie gaf van een 1 kleur hengst een bont voelen. Vandaar mijn opmerking over dat de kleur niet zichtbaar op de romp hoeft ze zitten. Als je dna doet dan weet je het natuurliujk zeker.
Jan; ik weet dat harco z'n moeder bont is, maar ik verwonder mij erover dat het bont van samber zo verweg zit en een hengst dan toch bont is. Het valt mij op dat samber zonen en samber kleinzonen vaak meer bont vererven dan hij zelf. oa. ed king hill (70%), pedro(80%), cool cracker(75%), art deco (80%) enz. is hier een verklaring voor?
janderegelaa schreef:agerrits schreef:Ik heb er geen verklaring voor.
De moeder van Harco ( nu Hakon ) is bont dus dan zit het bont toch niet ver weg? Ik snap het niet helemaal hoor.

janderegelaa schreef:De vader van Samber van Samber is niet bont, de vader van Ed King Hill is niet bont en de vader van Hakon ook niet. Ze komen wel allemaal uit bonte moeders ( anders kun je sowieso geen bonte krijgen ) dus die kleur vererving blijft gewoon hetzelfe hoor. Bont is het meest dominante gen. Géén kleur gen maar een patroon gen