Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:48

Ja idd het is een vos, met een brede bles en een witte voor en achtervoet. Van moeders kant is alles bont dus met een bonte hengst heb ik toch wel een redelijke kans op een bont veulen hoop ik? Dan moet het waarschijnlijk wel een hengst zijn met vrij veel wit anders wordt het weer een vos of misschien een bruine.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:52

hahaa, klopt nu zie ik het ook...domdomdom..ik geef het toe, maar ik bedoelde het goed. Ik verbaas me er altijd weer over dat een paard met z'n afstamming dan niet bont is. Neem nu bijvoorbeeld harco die heeft samber helemaal ergens achter in en er zit voor de rest ook nergens bont en en dan toch ik hij zelf bont

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:55

Ja is mij ook al eens opgevallen, hengst(naam weet ik zo gauw niet meer) met bruine ouders, vader van moeder is Samber, moeder van moeder is bruin en de hengst zelf is bont. Vreemd is dat, maar met bonten fokken is natuurlijk nog meer gokken!

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:58

anneliesdj schreef:
Ja idd het is een vos, met een brede bles en een witte voor en achtervoet. Van moeders kant is alles bont dus met een bonte hengst heb ik toch wel een redelijke kans op een bont veulen hoop ik? Dan moet het waarschijnlijk wel een hengst zijn met vrij veel wit anders wordt het weer een vos of misschien een bruine.

zo heb ik ook wel eens lopen denken, maar die aftekening heb je echt niet in de hand. Het veulen van mijn merrie had minder wit dan haarzelf en minder wit dan haar vader, dus zo zie je maar. Samber had niet een heel hoog bont precentage, maar gaf wel hele wisselende aftekening van super mooi bont tot een broodtje hanburger..

ooja, van die grande couleur heb in nog een leuke opname gevonden
http://www.trakehneronline.de/zucht/hen ... uleur.html

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 23:03

lekker is dat, maar als ik een bonte hengst kies die veel bont vererft is de kans toch wel redelijk? Een effen veulen vind ik ook niet erg maar heb liever geen veulen met bv. alleen een witte streep over de schoft maar ja, dat heb je idd niet zelf in de hand jammer genoeg.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:11

ik benk ook wel dat als je een bonte neemt dat het eigenlijk niet meer kan missen. Een aftekening moet min. 20cm bij 20cm zijn, anders is die minimaal bont. Bij bont fokken hoop je natuurlijk altijd op en 50% kleur verdeling, het kan overigens wel dat je merrie de kleur in haar genen heeft, want ze heeft misschien geen aftekeningen op haar romp, maar wel een bles en witte sokken. Dus daarmee moet je niet uitsluiten dat ze geen bont mee geeft zelfs op een 1kleur hengst.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:13

agerrits schreef:
ik benk ook wel dat als je een bonte neemt dat het eigenlijk niet meer kan missen. Een aftekening moet min. 20cm bij 20cm zijn, anders is die minimaal bont. Bij bont fokken hoop je natuurlijk altijd op en 50% kleur verdeling, het kan overigens wel dat je merrie de kleur in haar genen heeft, want ze heeft misschien geen aftekeningen op haar romp, maar wel een bles en witte sokken. Dus daarmee moet je niet uitsluiten dat ze geen bont mee geeft zelfs op een 1kleur hengst.

Dit is niet waar. Tobiano oftewel platenbont is namelijk dominant. Dat wil zeggen dat als een paard het gen voor bont draagt het altijd te zien zal zijn, m.a.w. dan is het paard bont. Het kan dus niet verborgen blijven. Ook al heb je een lijn met alleen maar bonten, komt daar een effen nakomeling uit dan draagt die geen bont en kan het dus ook niet doorgeven.
Normale aftekeningen aan de benen en het hoofd hebben ook niets met bont te maken, die worden veroorzaakt door een ander gen.

Ieder gen voor iedere eigenschap bestaat uit 2 allelen, 1 van de vader en 1 van de moeder. Meestal is 1 van de allelen overheersend over het andere, waardoor alleen het overheersende allel te zien is. Zo'n allel is dominant, het andere is recessief.
Heb je 2 allelen die hetzelfde zijn, dan is een paard homozygoot (fokzuiver) voor die eigenschap, aangezien het alleen die eigenschap door kan geven. Heeft een paard 2 verschillende allelen dan is het heterozygoot (fokonzuiver), het kan dan beide eigenschappen doorgeven terwijl er aan de buitenkant alleen het dominante allel zichtbaar is.

Kleuren bij paarden worden aangegeven met letters, voor bont is dat T. Een dominant allel wordt aangegeven met een hoofdletter, een recessief met een kleine letter. Zo kan een paard dus van de vader een T (bont) krijgen, en van de moeder een t (niet-bont), het paard is dan dus Tt. Dit paard is dus bont, aangezien het bont dominant is. Maar het kan wel zowel de T (bont) als de t (niet-bont) doorgeven, die kans is 50% voor beide.
Als een paard dus van beide ouders T doorkrijgt, is het TT, oftewel homozygoot bont, en kan alleen maar bont doorgeven.
Krijgt het echter van beide ouders t door, en is het dus tt, dan draagt het paard ook geen bont, en zal ook geen bont door kunnen geven.

Het paard van de TS is dus tt, en zal nooit bont door kunnen geven, dat zal dus van de hengst af moeten komen. En dan is er 50% kans op bont.
Met een effen hengst is de kans op bont absoluut nul.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:51

En zo is het! Mijn hengsten zijn dus TT! Overigens is de moeder van Harco bont Aggerits.

ptiteblue

Re: Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:34

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:35

geen samber bloed, of verder.

Linbo zoon.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:29

supertje; Nog bedankt voor je uit leg, ik heb weer een hoop mogen leren...
Ik heb eens een verhaal opgevangen van een samber merrie die niet bont was, maar 4 witte voetjes had en een hele bles, verder had ze ergens een heel klein wit vlekje op de borst maar die was hoog uit een paar cm oppv. Deze merrie gaf van een 1 kleur hengst een bont voelen. Vandaar mijn opmerking over dat de kleur niet zichtbaar op de romp hoeft ze zitten. Als je dna doet dan weet je het natuurliujk zeker.

Jan; ik weet dat harco z'n moeder bont is, maar ik verwonder mij erover dat het bont van samber zo verweg zit en een hengst dan toch bont is. Het valt mij op dat samber zonen en samber kleinzonen vaak meer bont vererven dan hij zelf. oa. ed king hill (70%), pedro(80%), cool cracker(75%), art deco (80%) enz. is hier een verklaring voor?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:34

ptiteblue schreef:

Linbo zoon.

Limbo klopt is verkocht naar frankrijk. Gefokt door Bert v.d. Oetelaar uit een bonte moeder van rivaal x samber. vader is comcorde. kings quest is een vol broer van hem en verkocht naar engeland als hunter. Die heeft hier nog in nederland ter dekking gestaa.

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:30

Bij gestüt sprehe in duitsland heb je ook nog de bruinbonte Sanyo (3-jarige hengst)
Dit is een zoon van Semper (Sandro x Samber), En heeft Samber dus als overgrootvader...

Hun site is www.gestuet-sprehe.de

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:14

Bedankt voor alle info, weet ik ook weer hoe het zit met bonten, als ik dus een hengst kies die getest is als zijnde TT dan krijg ik zowieso een bont veulen, bij een hengst die Tt is is het 50/50(als ik het goed heb begrepen?).
Hier een topic met foto's van de merrie; viewtopic.php?f=53&t=550406&start=0&st=0&sk=t&sd=a

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:18

ptiteblue schreef:
hier, visage, heeft world cup gesprongen in sydney, beschikbaar in europa, bwp gekeurd.

http://www.copabella.com/stallionview.cfm?StallionID=1

Deze hengst kost $ 2500,- in dekgeld! Komt er nog geld bij voor de container, shipping etc. Zo bijzonder vind ik hem niet.

Die Sanyo vind ik wel weer een heel mooi paard en € 450 dekgeld is ook nog wel op te brengen dacht ik zo.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:27

ik denk dat die wel beschikbaar is in belgie, en goedkoper dan die direct in australie te halen. trouwens is dat 2500 autralische dollars, weet niet welke waarde dat die heeft in euro.

maar ik heb een vriendin die daar momenteel werkt, ik zal het haar is vragen, als hem beschikbaar is in belgie.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:12

Het is € 1827,46 rijkelijk veel voor die hengst dus. Het paard staat in Australie en sperma is dezelfde prijs voor ieder land. Eigenlijk snap ik niet waarom je denkt dat het in Belgie goedkoper is of ben je soms een belg? Dan snap ik het namelijk...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:14

ptiteblue schreef:

Linbo zoon.

Wel samber bloed alleen iets verder weg.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:16

agerrits schreef:
supertje; Nog bedankt voor je uit leg, ik heb weer een hoop mogen leren...
Ik heb eens een verhaal opgevangen van een samber merrie die niet bont was, maar 4 witte voetjes had en een hele bles, verder had ze ergens een heel klein wit vlekje op de borst maar die was hoog uit een paar cm oppv. Deze merrie gaf van een 1 kleur hengst een bont voelen. Vandaar mijn opmerking over dat de kleur niet zichtbaar op de romp hoeft ze zitten. Als je dna doet dan weet je het natuurliujk zeker.

Jan; ik weet dat harco z'n moeder bont is, maar ik verwonder mij erover dat het bont van samber zo verweg zit en een hengst dan toch bont is. Het valt mij op dat samber zonen en samber kleinzonen vaak meer bont vererven dan hij zelf. oa. ed king hill (70%), pedro(80%), cool cracker(75%), art deco (80%) enz. is hier een verklaring voor?

Ik heb er geen verklaring voor.

De moeder van Harco ( nu Hakon ) is bont dus dan zit het bont toch niet ver weg? Ik snap het niet helemaal hoor.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:33

janderegelaa schreef:
agerrits schreef:
Ik heb er geen verklaring voor.

De moeder van Harco ( nu Hakon ) is bont dus dan zit het bont toch niet ver weg? Ik snap het niet helemaal hoor.

Hakon is een ed king hill kleinzoon, dus ik vindt samber nogal verweg zitten in zijn afstammeling. Op basis van zijn afstamming zie ik er geen groot bontvererver in zoals ed king hill...maar ja gelukkig heb ik er dan ook niet zoveel verstand van

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:28

gewoon omdat visage bwp goedgekeurd is, en ik weet dat hij beschikbaar is in belgie, in nederland weet ik niet.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:05

[/quote]
[/quote]

Hakon is een ed king hill kleinzoon, dus ik vindt samber nogal verweg zitten in zijn afstammeling. Op basis van zijn afstamming zie ik er geen groot bontvererver in zoals ed king hill...maar ja gelukkig heb ik er dan ook niet zoveel verstand van
[/quote]

De vader van Samber van Samber is niet bont, de vader van Ed King Hill is niet bont en de vader van Hakon ook niet. Ze komen wel allemaal uit bonte moeders ( anders kun je sowieso geen bonte krijgen ) dus die kleur vererving blijft gewoon hetzelfe hoor. Bont is het meest dominante gen. Géén kleur gen maar een patroon gen.
[/quote]
[/quote][/quote]

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:40

En bont is altijd 50%, enkele gevallen 100%

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:17

janderegelaa schreef:
De vader van Samber van Samber is niet bont, de vader van Ed King Hill is niet bont en de vader van Hakon ook niet. Ze komen wel allemaal uit bonte moeders ( anders kun je sowieso geen bonte krijgen ) dus die kleur vererving blijft gewoon hetzelfe hoor. Bont is het meest dominante gen. Géén kleur gen maar een patroon gen

Klopt 100% wat je zegd, stel je hebt een bonte samber merrie en je fokt met een 1 kleur hengst en je krijgt weer een bonte merrie en ook daar fok je weer een bonte merrie uit met een 1 kleur hengst, ook deze merrie breng je verder geen bont meer in van vaders kan en je neemt weer een 1 kleur hengst...enz. enz. Hoe je het ook wend of keerd het houd een keer op als je er geen (nieuw)bont meer inbrengd. Die moeder lijn van samber is zonder meer een genaratie op genaratie bonte stam, maar dat houd echt een keer op als je alleen maar aanparingen doet met 1 kleur hengsten. Dat bontje jassen gaat er dan wel een keer af, dat kan toch zo niet eeuwen blijven bestaan.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:27

Staat die Harco/Hakon nog ter dekking? Zo ja, waar? En zijn er nog meer bonte Ed King Hill (klein)zonen die goedgekeurd zijn?
Ik ben namelijk altijd al lyrisch geweest van Ed King Hill, al voordat ik Zaza kocht, ik vind het zo'n plaatje! En dan dat springen
Jammer dat het een Samber is anders wist ik het wel!