Merrie achterlaten bij hengstenhouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:03

Reist de hengstenhouder niet met zijn hengst? Dit komt ook nog wel eens voor. Dat zou voor jou een makkelijke oplossing zijn.

Die van mij heeft dag of 5 op de hengstenhouderij gestaan. Zij is hengstig gespoten en toonde alsnog geen hengstigheid na 4 dagen. Ik haar toch weg gebracht en de da heeft haar gewoon netjes gescand. Toen het ei er was moest ze wel dezelfde dag nog geinsemineerd worden. Dit lukte nog maar net. De volgende dag was het ei weg. Maar de eerste dekking was gelijk raak!. Zij kon dus na 5 dagen weer mee naar huis. Voordeel was dat de hengstenhouderij nog dichterbij was dan haar eigen stal. Ik kon haar dus gewoon elke dag verzorgen en rijden. Ze mocht daar alleen niet op het land. Maar voor 5 dagen niet zo'n ramp....

illi

Re: Merrie achterlaten bij hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:00

de meningen verschillen toch per persoon, hoe de omgang met de hengstenhouder is.
de een heeft misschien wel goede ervaring en de ander niet.
probeer het uit dan weet je het,
maar ik zou de keus ook moeilijk vinden.

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:45

Het is altijd moeilijk om je paard naar de hengstenhouder te brengen. Wij hebben dit vorig jaar ook gedaan maar onze merrie voelde zich er niet goed, nochtans werd ze goed verzorgd. Uiteindelijk hebben we haar terug naar huis gebracht en goed opgevolgd de dierenartskosten liepen echter wel op... Maar als je ze naar de hengstenhouder brengt heb je natuurlijk ook kosten.
uiteindelijk is mijn merrie drachtig dmv. KI.

Het is een blijft een moeilijke keuze, vooral als de hengstenhouder niet bij de deur is.
veel succes

Drottning

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:10

Het punt is meer dat ik mij zorgen maak om mijn paardje, in de afgelopen 2 jaar heb ik elke maand wel de veearts op bezoek gehad en dan niet 1 keer maar vaak meerdere keren..
Ik zie het daarom niet zitten om haar een tijd te moeten achterlaten, ik ken haar gedrag etc toch het beste en kan dan direct ingrijpen. Het is niet dat ik de hengstenhouder niet vertrouwen kan, ook al ken ik hem niet, ik neem toch aan dat ze goed voor gastmerries zorgen....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:44

Dan moet je der lekker laten staan en sperma laten komen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:58

superwoman schreef:
Dan moet je der lekker laten staan en sperma laten komen.

Ze geeft eerder aan dat dat geen optie is omdat het om een Ijslander gaat en daar is KI nog niet zo gebruikelijk.

Als je je merrie niet weg wil brengen en KI is geen optie kun je proberen of ze met de hengst aan huis willen komen.
Anders blijft er imo nog maar één optie over en dat is je merrie niet dekken en een veulen kopen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:47

Ik breng mijn merrie dit jaar ook naar een hengstenhouder.
De hengst staat zo'n 80km van bij mij, dus tussendoor langskomen is jammergenoeg geen optie (misschien in het weekend eens).
Enkele weken geleden zijn we daar eens gaan kijken ook, en het was daar allemaal heel erg netjes. Er stonden al merrie's die net geveulend hadden, zowel van klanten als hun eigen haflingers en ik moet zegget dat het daar allemaal netjes bij lag.

KI is geen optie in mijn geval, aangezien de hengst die ik voor mn merrie wil, alleen natuurlijk dekt.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:10

Ik heb mijn merrie ook het liefst niet bij de hengstenhouder staan. In 2004 is zij gedekt en hebben wij haar op de hengstigheid daar gebracht, gelijk laten dekken en weer mee genomen. Bij de 2e keer was het raak

Dit voorjaar wordt ze weer gedekt en doen we het weer zo, geeft me toch een fijner gevoel.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:24

jiehaaa schreef:
Ik heb ooit stage gelopen op een bekende handelsstal/hengstenhouderij. Daar werden de nieuw aangekomen gezonde, te insemineren merries zonder pardon in een stinkend smerige donkere loopstal gezet, waar de droes welig tierde.
En na de inseminatie werden ze gewoon weer thuis afgeleverd....

Dat is wel een heel extreem geval dan, er zijn ook genoeg hengstenhouders waar je je merrie rustig achter kan laten.

Op mijn werk word er super gezorgd voor de te insemineren merries, kunnen op stal of 24/7 in de wei, ligt eraan wat de merries gewend zijn.
Op de wei worden ze zo nodig bijgevoerd en op stal krijgen ze gewoon kuil en brok en de stallen worden goed schoongehouden.

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:24

Mijn merrie is natuurlijk gedekt in ... Italie ... van mijn droomhengst, jammer genoeg werd er toen enkel natuurlijk gedekt, en er zat niets anders op dan haar naar ginder te doen ... (2000km van hier)
Ze was gelukkig van de eerste keer drachtig, maar heeft daar toch gestaan tot ze 3 maand drachtig was, voor de zekerheid ... in totaal is ze wel 5 maand weggeweest en tussenin ben ik haar eens gaan opzoeken en heb ik enkele dagen op deze fokkerij meegewerkt, erg leuk !
Mijn merrie was daar in hele goede en professionele handen.
Ondertussen is mijn "veulen" die daar verwekt is zelf drachtig van haar ondertussen 2de veulen, uitgerekend begin mei.
Ik kan wel vertellen dat ik de enige ben in Belgie met die bloedlijn aan vaders kant ... hahaha (het gaat over een arabiertje)
Laatst bijgewerkt door magic84331 op 06-03-06 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:29

Bij ons komen ook regelmatig merries die gedekt moeten worden.
Ze worden goed verzorgt hoor, net zoals onze eigen paarden.
Ze gaan regelmatig naar buiten, stal wordt vaak uitgemest en ze krijgen goed te eten.
En als ze er een langere tijd staan gaan ze naar de wei.
Ook wordt er rekening gehouden met het medische verleden van de merrie enzo

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:03

Twee jaar geleden brachten wij de merrie met haar toen 3 weken oude veulen naar de hengstenhouder om opnieuw geinsemineerd te worden. Na een aantal dagen konden we de merrie weer halen maar bij thuiskomst bleek het veulen zichtbaar ziek te zijn. Hij had ook al een tijd niet gedronken want de merrie had enorme uiers. T was op het randje met hem, een rare bacterie had hem enorm ziek gemaakt en het was kantje boord. Terwijl de stallen daar pico bello in orde waren. Maar ja, t is een komen en gaan van verschillende merrie's met hun veulens dus weet jij veel wat die bij zich dragen.

Hiermee wil ik aangeven dat mijn voorkeur zeker na dit voorval gaat naar het insemineren aan huis. Dat kan bij sommige hengstenboeren. Betaal je uiteraard meer voor maar veel minder risico.