Houston of Jazz???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:30

misschien beetje offtopic maar wilde even reageren.
op dat sandreo op een flemmingh merrie
wij hebben een jaarling hengst sandreo x elite v. flemmingh x havidoff en hij is echt alles behalve een badkuip!!

ik zou hier inderdaad voor houston gaan!

Demini

Re: Houston of Jazz???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:44

ABSOLUUT HOUSTON

Krachtig achterbeen, sprekend hoofd met mooi rond groot oog, kan voor een iets compacter veulen zorgen en met de hoogte komt het ook wel goed met die van jou waarschijnlijk.

Ik wil er wel een optie op hoor!!!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:49

Desire schreef:
ABSOLUUT HOUSTON

Krachtig achterbeen, sprekend hoofd met mooi rond groot oog, kan voor een iets compacter veulen zorgen en met de hoogte komt het ook wel goed met die van jou waarschijnlijk.

De housten die ik ken heeft idd grote ronde ogen!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:50

ik zou voor Valdez gaan, Houston x Jazz. Heb je van beide een beetje
Mocht dat geen optie zijn, zou ik voor houston gaan.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:00

danifur schreef:
Desire schreef:
ABSOLUUT HOUSTON

De housten die ik ken heeft idd grote ronde ogen!

Die van mij ook

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:16

Desire schreef:
Die van mij ook

Even offtopic:
Wat grappig dat die van jou dan ook een Housten x Samber is (heb even in je profiel gekeken.)
De merrie die ik ken is dat ook. Dan zou dat zijn zusje zijn?!

Ontoppic.. ik zou het dus zeker bij Housten houden.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:32

Het is Houston met een O en niet met een e van Housten...
Maar ik vindt het een super mooie hengst met erg veel uitstraling en een fantastisch achterbeen...
Dus ik denk wel dat hij geschikt is voor jouw merrie...

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:47

xafir schreef:
misschien beetje offtopic maar wilde even reageren.
op dat sandreo op een flemmingh merrie
wij hebben een jaarling hengst sandreo x elite v. flemmingh x havidoff en hij is echt alles behalve een badkuip!!

ik zou hier inderdaad voor houston gaan!

Om inteelt te doen op Flemmingh heb je wel lef nodig

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:25

ja inderdaad!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:38

Dees schreef:
Ondankst een consequente en goede/eerlijke opvoeding heb je nog steeds te maken met de intrinsieke waarde van het karakter van je veulen. Daar verander je helemaal niets aan, dat kan je alleen maar in banen leiden.

Van een heet en snel beledigd karakter zal je nooit en te nimmer een lui en slaperig paard maken, hoe zeer je het ook 'opvoedt'. Want wees eerlijk - jij bent kwa karakter ook heus gewoon een kopie van een van je (voor)ouders . Ik wel.

Ik houd persoonlijk helemaal niet van luie en slaperige paarden...
'Heet en snel beledigd' kan je met de juiste opvoeding echt wel omzetten naar 'lekker pittig en redelijk stabiel van humeur'.
Als je een 'lui en slaperig' paard wilt, dan moet je zowieso niet gaan fokken maar een ouder paard zoeken dat aan die eigenschappen voldoet.

Ik versta onder een 'moeilijk karakter' een paard dat niet te vertrouwen is en gericht gemeen. Zo heb ik zelf nog nooit een paard geboren zien worden, zèlfs niet van Jazz.

ursamajor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:39

Fokken is vooruit denken

In de fokkerij probeer je het ideaalplaatje in je hengstenkeuze iedere keer opnieuw te bevestigen. Dat is mijn inziens een grootramig paard, bergop gebouwd, met goede bewegingen.

Mijn keuze is Jazz, een bewezen vererver. Uiteraard hou je rekening met de punten die van hem bekend zijn.

Gebruik je Houston, dan gebruik je een hengst die vierkante modellen fokt. Als je nu een veulen krijgt dat later een vierkantsmodel blijkt te zijn, zoek je dan dat paard weer een grote langgelijnde hengst uit? Inmiddels heb je dan al wel in je stam drie generaties opgeslagen die of groot of beknopt fokken. De kans op strooien in formaat in de uitkomst van toekomstige veulens wordt alleen maar groter.

Als je drie generaties grootramige verevers in de stam hebt opgeslagen, wat zou er dan uitkomen?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:19

[quote]Gebruik je Houston, dan gebruik je een hengst die vierkante modellen fokt. Als je nu een veulen krijgt dat later een vierkantsmodel blijkt te zijn, zoek je dan dat paard weer een grote langgelijnde hengst uit? Inmiddels heb je dan al wel in je stam drie generaties opgeslagen die of groot of beknopt fokken. De kans op strooien in formaat in de uitkomst van toekomstige veulens wordt alleen maar groter.[/quote]

Kom dan maar eens bij die van mij kijken :D Absoluut geen vierkant paard hoor! Staat super in het rechthoeksmodel en is mooi bergopwaarts gebouwd. Ook als veulen al waar hij Reserve kampioen van nederland werd op de UTV.

Als ik kijk wat zij wilt verbeteren past Houston daar naar mijn idee gewoon echt beter bij dan Jazz en ook als Houston of Jazz er nog niet bij hadden gestaan als hengsten waartussen ze twijfelt dan had nog het eerste Houston in me opgekomen!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:18

Helemaal met Desire eens,ik vind trouwens ook niet dat de nafok van Houston vierkants modellen hebben.Er is een paar jaar geleden een FlemminghXHouston aangewezen voor het verrichtingsonderzoek:Sezar. Deze heeft hem toen niet gedaan omdat hij zakbreuk kreeg en eenzijdig gecastreerd moest worden. Dat was wel een goede hengst,goede bewegingen,mooi model,veel elastiek.Wel moet ik een kantteking plaatsen bij z'n karakter,je moest goed oppassen bij hem.Maar goed het was een jonge nog lang niet goed opgevoede hengst.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:01

De volle broer van de mijne, Nelson (ook Houston x Samber dus) was ook voor het verrichtingsonderzoek aangewezen. Ollie zelf had helaas een dik been gekregen voor de keuring en kon daardoor niet voorkomen en ook het jaar daarop onder het zadel nog niet. Toen hebben Ilonka en Riekus hem verkocht en daar ben ik natuurlijk heel blij om hihi.
Nelson was trouwens wel afgekeurd op karakter heb ik begrepen (als ik naar die van mij kijk kan ik dat best begrijpen, maar toch zou ik er 100 van deze op stal willen!)
Ook hebben ze nog een volle zus, Mylottie die M heeft gelopen en verder alleen nog maar veulens heeft gebracht en wat voor veulens! Spitfire is inmiddels verkocht naar de USA!
Houston heeft bij allemaal zijn stempel echt wel gedrukt hoor!
Ik ben nu al benieuwd naar je veulentje (ik ga er gewoon vanuit dat je Houston kiest haha maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf beslissen!)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:35

Desire schreef:
Ook hebben ze nog een volle zus, Mylottie die M heeft gelopen en verder alleen nog maar veulens heeft gebracht en wat voor veulens!

Veel "ster" zeker .........

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:32

Heel erg sarcastisch weer...;-}

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:36

Elisa2 schreef:
Heel erg sarcastisch weer...;-}

ken jij ze?

ursamajor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:04

Natuurlijk kun je een langgelijnde Houston krijgen, maar bekend is dat hij gemiddeld naar het vierkantsmodel fokt.

Ik schreef ook fokken is vooruit kijken, in generaties denken.

Mijn punt nog een keer duidelijk proberen te maken: Het is als bij een toontredend paard een franse stand fokkende hengst gebruiken om daarmee een paard te fokken dat recht op zijn benen moet komen te staan. Kans is groot dat hij toch toontredend is of juist frans, en staat hij er wel recht op, dan is bij een nakomeling van dit paard zo maar weer een terugslag naar toontredend of Frans te verwachten.

Daarom mijn voorkeur om te fokken met een hengst die aan het verwachte plaatje voldoet, in plaats van een uiterste op te zoeken om te hopen op het gemiddelde gewenste plaatje uit te komen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:36

CGJ12 schreef:
Desire schreef:
Ook hebben ze nog een volle zus, Mylottie die M heeft gelopen en verder alleen nog maar veulens heeft gebracht en wat voor veulens!

Veel "ster" zeker .........

Mylottie is een elite merrie...

t/m 2004:

18 2e bezichtiging
11 3e bezichtiging
5 verrichtingsonderzoek

158 stamboekmerries
53 ster
30 keur

2005 en begin 2006 zijn hier dus nog niet in meegerekend!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:07

Ik snap het wel ursamajor,maar dan moet je wel heel veel informatie van de hengstenlijn hebben en heel veel van je merrie lijn.Valt nog niet altijd mee...
CGJ12:
Er is er inieder geval weer 1tje terug in de sport stond laatst in de paardenkrant.

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 18:53

Bedankt voor al jullie reacties, t wordt iig bijna zeker Houston! Lijkt ons er goed oppassen. Het blijft toch altijd n beetje n gok, nou maar hopen dat t goed uitpakt

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:04

Hou ons op de hoogte, een hele mooie keuze!!! Echt waar....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:07

[quote="ursamajor"]Als je drie generaties grootramige verevers in de stam hebt opgeslagen, wat zou er dan uitkomen?[/quote]

Een niet bij elkaar te rijden trekschuit?

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:01

@ Karinna, had jij toevallig niet een Ferro x Belisar merrie??? Want volgens mij is dat dan de halfzus van onze Nicol Havidoff x Belisar, als ik het me goed herinner! Voor haar zoeken we ook nog een hengst dus als je iets weet

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:26

Citaat:
yvonnelind zei: kijk maar een op de website van R en I veninga

Onder de knop 'link' moet je maar eens kijken bij de derde link van boven, hier staat oa een klassieke merrie met nakomelingen van Houston