[TI] het fenomeen Tinkers zijn minderwaardig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: het fenomeen Tinkers zijn minderwaardig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:20

Ik heb eigenlijk niet veel negatieve reacties gehad.

In een ver verleden ben ik met mijn vorige tinker Jack een les gaan volgen op de manege hier in het dorp. We stonden allemaal in het midden om op te stijgen en ik zag dat er allemaal KWPN-ers stonden die duidelijk erg dressuurmatig gereden werden (de zgn. dressuurkakkers ) Maar wat kreeg ik voor reactie? "wat een leuk paard, zo een wil ik er ook!!" Nou mijn bek viel even open..

toen later in de les viel ik er nog af ook Toen was het imago van suffe tinker helemaal over!

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:02

ik kan het niet laten

maar het lijkt me altijd al eens mooi om zo'n enorm dikke harige gigantische stoere knol te hebben (ras maakt niet uit ) en me dan voor de fun een spring wedstrijd mee te doen en dan gewoon te winnen ( eat that )

dan ben je gelijk van dat minderwaardige gedoe af
lijkt me geweldig

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:10

Ga ik ook maar even reageren, toch

Van niet-paardenmensen krijg ik velerlei verschillende opmerkingen: ofwel: is je paard het gaafste wat ze ooit hebben gezien, ofwel: is je paard een boerenknol gelukkig overheersen de eerste meningen

Van paardenmensen die niet op wedstrijd gaan: hoor ik dat tinkers sloom zijn, maar wel uitermate geschikt om recreatief mee te rijden. Na een groepswandeling waarin mijn, nota bene zware, tink met gemak racejes wint, hoor je dan: goh die heeft pit! die kan toch goed mee seg!
Enne: erop rijden durven ze niet want: ze struikelen of ze hebben teveel macht
Als ik ze dan toch weet te overhalen, dan zijn ze heel verbaasd in positieve zin!

Van paardenmensen die wel op wedstrijd gaan: hoor ik meestal niets slechts over tinkers...behalve dat je er niet moet mee proberen dressuren of springen
En als ze Angel zien bewegen, zijn ze ervan overtuigd dat dat toch echt geen tinker is (ja, echt wél!)

Als ik het geld had dan kocht ik ook de meest dure en gave setjes dekjes in alle kleuren

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:12

Soms krijg ik ook wel wat negatieve reactie's. Maar dat is alleen voordat ze Ryan zien lopen.
Maar meestal leuke!

Ryan wordt western gereden en vaak denken mensen dat zo'n knol het toch niet kan. (Daar moet je tenslotte toch een quarter voor zijn??)
Nou die van mij kan het dus wel!!!!!
Ryan kan super sliding stops maken en glijd dan ook echt wel door.
Ook draait hij z'n hoefje niet om voor een rollback.

Als ze hem eenmaal aan het werk hebben gezien "piepen" ze wel anders.
Maar veel neagtive reactie's krijg ik niet hoor.

Gr Viola en Ryan

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:36

Moet je eens endurace gaan starten .En dan de aanmoedigings prijs winnen en beste van de rijvereniging waar ik lid van ben.En dan ook nog eens de snelste van stal zijn .
Dan zijn ze stil heel stil .

Of je komt een hengst tegen die endurance getraind wordt en mijn tinkermerrie draaft hem eruit en dan naar het gezicht kijken van de dame op haar arabische hebgst .Dan worden ze heel stil

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:43

Haha, geweldig die verhalen!
Ik heb eigelijk nog weinig van zulke dingen meegemaakt.
Ik sta niet op een pensionstal en ik rijd verder geen wedstrijden oid.
Wel merk ik op school dat mensen nog wel eens hun neus ophalen omdat ik 'maar' Tinkers heb. En geen geweldig sportpaard.
Maar ach, dat is meer hun probleem dan het mijne, ik zou niet eens WILLEN ruilen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:16

Sox was ook de enige tinker op de endurance van 36 km. We hebben hem uitgelopen maar iets meer conditie was niet gek geweest Is gewoon een kwestie van veel draven en vele uren maken.
Er kwamen wel wat mensen met ons oplopen, eentje met een Groninger die enorm heet was en bij Sox rustig werd dus na een kwartiertje konden ze weer voluit maar ook een volbloedje met bazinnetje die even kwam kletsen. Als ik eigen vervoer had ging ik beslist endurances lopen. Als Belgen het kunnen (!) en Fjorden, kunnen tinkers het zeker ook. Ik heb ook wat gedressuurd en gesprongen en ze kan alles. Maar je kunt van een cob niet de souplesse en springvermogen verwachten die een warmbloed heeft. Ik ben de enige van mijn pensionstal (4 paarden) die buitenritten maakt, de rest durft niet met hun warmbloeden....zegt al genoeg, huh!

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:11

Ik heb tijdens een buiterit een keer een geweldig compliment gekregen.
We tuften op een zondagmiddag lekker over de dijk en er kwam een campeerbusje (zo een oud vwtje) aan knorren op z'n zondags, zeg maar. En ging steeds langzamer rijden en tufte langzaam voorbij. Ik hun dus ook, zijn we onderhand wel aan gewend dat mensen ons min of meer achterstevoren passeren. Afijn effe later hoorde ik die bus in zijn achteruit weer terug komen, dus ga ik stil staan om te zien hoe of wat, denkende dat ze de weg willen vragen ofzo. Die mensen stopte idd ter hoogte van mij en het raampje ging (handmatig) naar beneden en dat duurde effe (alleen al die geluiden hihihi) Vervolgens hing er een wat ouder echtpaar uit het kleine raampje. Mevrouw mogen wij u wat vertellen? ikke: Jahoor !!! Wat is dat een geweldig mooi paard zeg !!!!!!
Zeiden ze allebei tegelijk !!!!!!! Ik helemaal trots.... dank u wel, dank u wel. We vonden allebei dat we even terug moesten rijden om u dit even te zeggen, hele prettige dag nog hoor !!!!!! en weg waren ze weer!!!!!! Nou ik zat helemaal te glunderen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:04

die oude mensjes he

dit weekend kwamen we ook door een wegeltje gereden met de twee tinks en zo'n oud vrouwtje staat bijna verlamd van schrik aan dr voordeur...
vraagt ze: "goh, ik wil niet lastig doen, maar mag ik toch de voordeur opendoen...ik heb het koud zou graag binnen gaan maar ben bang dat de paarden schrikken..."
Wij: tuurlijk hoor (alsof een stoere tink van een opengaande voordeur schrikt )
En wij rijden er dus langs...bleef het vrouwtje toch nog even in de kou staan...om te zeggen: "wat zijn het mooie paarden!"
¨*glunder*

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:21

Toen Ilona begon met wedstrijden met Baggio waren de meningen wat verdeeld.

Het gros zei: Wow, gaaf en wat stoer. Vooral omdat de punten meestal gewoon mooi zijn.
Een klein deel zei: dat je dat doet????

Nu zijn ze allemaal wel positief. En je houdt er altijd een aantal tussen die het niks vinden.

Alleen zijn er nog steeds mensen die verwachten dat ze gaan stranden in de L2/M1
Terwijl hij die klasses best aankan en eigenlijk tijdens de trainingen/shows die oefeningen beter doet dan B/L1 (dan kan hij teveel nadenken )

Op buitenrit niets meer dan complimentjes. En dat doet een mens soms best goed

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:33

Ja hoor de verhalen komen mij bekend voor.
Ik ben ook eigenlijk een dressuurmuts, maar ben later gaan mennen,
dus met een Tinker. De eerste keren dat ik ging starten zij men ook van: "wat heb je nou toch bij je". In middels is dat een bekende Santana die vrolijk in het Z start.
Ook had ik een meisje, die onder het zadel startte, ik stond bij het losrijden te kijken, komt er een man naast mij staan, zegt hij, die vos daar is van mij, een echte Jazz, waar rijden jullie mee?
Keek hem eens lief aan, ik zeg wij hebben een echte traveller!
Hij in de ronte kijken, had er natuurlijk nog nooit van gehoord, vraagt welke het was, wijs ik mijn Tinkertje aan, weg was hij. Zielig`hè
Maar voorlopig rijden we er lekker mee.
ik heb ook nog Raniki een bonte KWPNer, dus dan vragen ze ook altijd is dat ook een Tinker? Wat een sukkels he.
Ze kijken alleen maar naar het bonte. Nou wij hebben er plezier mee.
Het weekend gaan we lekker in de bossen in Ees rijden, Dat kan je doen met koele kikkers (Raniki mag ook mee, die is ook braaf)
Gezellig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:41

Ik heb tot nu toe gelukkig alleen nog positieve reacties gekregen. Ik rijd geen wedstrijden, gewoon recreatief, het veld in. Pas geleden kwam er een vrouw langs met een kudde kleine kinderen; "kijk eens jongens, dat paard heet mooie poten" Haha ik kan er wel mee lachen. En ook al een paar keer werd me gevraagd of het een Shire is, "nee meneer, het is een tinker", "oh, oke, hij is wel mooi zeg"
Alleen toen een nieuw paard bij ons op wei kwam, toen zei de eigenaresse tegen me, Waarom doe je die snor niet afknippen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:23

Volgen mij zijn tinkers zowieso "kinder en oudere mensen magneten".

Op buitenrit krijg je idd zoveel complimentjes van je jongste en oudste....

Ik heb overigens niets tegen dressuurmutsen(ben er zelf ook altijd 1 geweest) of mensen met duur tuigage(ben nml. aan het sparen voor een equiflex zadel)en hoe je eruit wil zien met/op je paard is ieder voor zich.
Mijn ervaring is ook dat het eigenlijk de "ik rijd nog geen deuk in een pak boter" typkes zijn die minderwaardig kunnen doen.

Ik groet iedereen onder het rijden en geef zodra ik een(in mijn ogen schitterend) paard zie geef ikzeker een compliment en dat breekt dan vaak het ijs om eens wat meer te vragen over een tinker..
En dan hoor je vaak de vaste misvatting...over sloom enz.
Maar als ze dan een eindje met me meerijden dan hebben ze vaak zoiets van wat een leuke attente Tink en zo voorwaarts.

Ik heb ooit nog maar een echt banketstaaf opmerking gehad....en dan ook nog van een ijslanderamazone(had ik het juist niet van verwacht).

Ik tijdens passeren: "Hallo"
Trut :"Is dat nu een Tinker????"
Ik trots :"Ja idd"
Trut :"Jeetje,dat is toch een en al inteelt bij die paarden dat je daar voor kiest"
Ik :"Goh, rijd dat nu lekker als volwassen vrouw op een Shetlander"
Trut:"zwaar beledigd"
Ik :

xOrlando_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:00

nou dan reageer ik ook maar

was een lekker zaterdag nou ik ging met nog een paard van stal een mega buiterit make van 4.5 uur wij lekker al 2 uur onderweg komen we 2 arabieren tegen met meisjes van mijn leeftijd word er lachend gezegd is die koe al moe dus wij aandraven met de andere man dus wij zo kijken wie het hardst kan draven en langst nouw denk wel een dikke kwartier in vole draf hun zo nou wij stoppe want ze zijn zwaar moe }> wij lachen nouw toen zijn we nog 2 uur onderweg toen gingen we terug naar stal en ze was nog aan het dribbele zelfs de kwpn die mee was was kapot whis hat nog energie nog even los gegooid toen we terug kwamen toen bleef ze maar rennen dus felix de man van de kwpner zegt zo : pffffff wat hebben tinkers een uihoudings vermogen zeg wereld paarden hat ik echt niet verwacht hij zegt maar echt waar wat een pracht paard ik helemaal blij
maar we hadden de arabiertjes mooi verslagen was wel trots op mijn dametje

wou het toch even vertellen

xOrlando_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:04

ook vaak zat als we buiten rijde dan vragen ze van wat is dat voor ras het is wel mooi met die grote sokken en snor en lange manen
of dan rijd er een auto langs en dan gaat het raampje open van wat een mooi paard wahha en al die kinderen mogen we der aaien tuurlijk wat een lief paard lopen ze dan nou dan is mijn dag weer helemaal goed

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:04

Citaat:
Trut :"Jeetje,dat is toch een en al inteelt bij die paarden dat je daar voor kiest"
Ik :"Goh, rijd dat nu lekker als volwassen vrouw op een Shetlander"

Och, ik sta op een manege. En uiteraard hebben al die haren en dat vlekkenpatroon een behoorlijke aantrekkingskracht. Niet alleen op kindertjes hoor, op iedereen.

Vorige week was ik in de bak aan het spelen met Chub, gewoon aan de hand. Een dame van wat hogere leeftijd is zelfs op een verhoging gaan staan om alles maar goed te kunnen zien Kreeg later ook wel complimenten hoor, is toch wel *glunder*

xOrlando_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:25

ahhh dat is dan echt leuk als je ziet dat ze staan te kijken en ja dat geloof ik we dat je staat de glunderen als je complimetje krijgt van zo'n iemand

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:31

Dat van die ijslander deed me aan iets denken

Een tweetal maand geleden waren we met Angel op de manege. Normaal gezien hadden we wegens het gure weer de buitenpiste helemaal voor ons alleen maar die dag stond daar dus een klein wit (ahum ) ultraharig mormel in samen met berijdster.
Die vrouw zei toen dat Angel volgens haar toch echt geen tinker is, eerder een tinkerkruising met een arabier Ik was daar zwaar beledigd door en toen Angel wou gaan "neuzen" met die ijslander zei ik heel spontaan (en overigens op het eerste moment ook niet slecht bedoeld ) "Sjt Angel blijf van dat ponytje af..."
Man was dat ijslandermens pissed

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:44

Ik heb mijn tinker op een pensionstal staan waar ook les word gegeven. Ik rijd samen met een man die van slanke, dresuurpaarden houdt.

Toen ik voor het eerst met mijn tinker in de les kwam vroeg de man waar ik samen les mee heb (en die ook graag een eigen paard wil maar het komt er maar niet van)

Man: "Waar rijd jij nou op?"
Ik: "Op mijn EIGEN tinker!"
Man: "Ow" op een toon van wat moet je daar nou mee.

Een week later kwam zijn dochtertje mee en die zag voor het eerst in haar leven een tinker en ze keek haar ogen uit, ik moest al lachen. Weer een week later kwam zijn dochtertje weer mee en zijn vrouw ook. Ik hoorde zijn vrouw tegen hun dochtertje zeggen: "Laat maar eens zien welke je het leukste vind?!" En toen stonden ze voor de stal van mijn tinker en het dochtertje zei: "Deze vind ik echt heel mooi en lief!!"
Ik moest lachen en de man waarmee ik les keek heel snel de andere kant op....

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:51

Haha, ja sommige mensen zijn helemaal niet zo open voor nieuwe dingen. Omdat ze misschien niet voldoen aan het ideaal beeld van de sport wil helemaal niet zeggen dat ze minder waardig zijn. T gaat uiteindelijk om de lol en wat je van elk paard leert.

Vroeger reed ik wedstrijden met een shetlander. Nouw, wat dan nog als mensen me raar aan keken. Gewoon doorgaan! Uiteindelijk ben jij degene die thuis elke dag je paard knuffelt en rijd. Die andere mensen zie je toch nooit meer.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:07

Mijn tinker word altijd die allochtoon genoemd op stal,Hij staat tussen een aantal friezen vandaar
Ik vind het eigenlijk wel grappig

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:22

Ff offtopic:

@ Dienie: wat is die Sissi een prachtige tinker! Echt mijn ideale tinker! Ist een Grai?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:37

binky schreef:
:D Mijn tinker word altijd die allochtoon genoemd op stal,Hij staat tussen een aantal friezen vandaar
Ik vind het eigenlijk wel grappig

die vind ik eigenlijk nog best grappig

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:00

hahaha, allochtoon:D