Florencio EVA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:37

ik zal er wel overheen hebben gelezeb maar wat is EVA?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:55

Iris82 schreef:
janderegelaa schreef:
let maar op want wij hebben het hier bijna niet. In tegenstelling tot wat sommige Bokt meisjes hier zeggen.

Neem aan dat die 60% ook niet helemaal uit de lucht gegrepen zal zijn?

Belangrijk is als je iets roept zoals die 60% procent dat het "evidence based "is m.a.w. je moet het wetenschappelijk onderzocht hebben, zolang dit niet gebeurd is, is het niets anders dan een loze kreet van iemand die het probleem onderschat of zelf zo'n beest heeft staan.

EVA ( Equine Viral Arteritis ) is niets anders dan een soort Herpes virus en heel ernstig, drachtige merrie's kunnen er spontane abortussen van krijgen of het veulen gaat dood vlak na de geboorte. Besmette hengsten kunnen uiterlijk gezien wel genezen zijn maar blijven vaak nog jaren drager ( bijv. Contango ). Dus zolang Florencio geen rapport van een Nederlandse arts heeft dat hij EVA vrij is zou ik nooit met hem dekken.

BuenaVista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:03

Florencio is EVA vrij!! Wij krijgen binnenkort een veulen van Florencio!! Florencio heeft afgelopen jaar meer dan genoeg gedekt! Ik baal er een beetje van dat er een aantal mensen conclusies trekken, wat absoluut niet klopt!! Bel Nijhof als je meer wilt weten!!! Hun kunnen je alles vertellen!!

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:28

Laat hem maar een testrapport op zn site plaatsen.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:38

Zoals je kunt lezen in de tweede link naar een fokt.nl topic (op pagina 1) is hij in Nederland meerdere malen getest door het cidc te lelystad en heeft officieele instantie hem altijd negatief op eva getest,alleen door dat hij ook in duitsland is getest is dit ontdekt,wat zegt dit dan over de nederlandse hengsten die alleen maar in lelystad worden getest ?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:49

Óf hij is besmet in Duitsland! Als hengsten het hier zouden hebben zou in no time de hele merriestapel besmet zijn omdat ze niet in quarantaine zouden gaan als we het niet weten. Dit zou dus betekenen dat we zeer veel aborterende merrie's zouden moeten hebben en die hebben we niet. De duitse test is overigens precies dezelfde als in Nederland.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:59

ik kan mij een artikel in ids herrineren waar de deskundigen ook verklaren dat 60-70% van de nederlandse merrie stapel eva- positief is.Deze merries hebben dus in het verleden ooit een infectie door gemaakt, maar zijn nu niet meer besmettelijk voor anderen en zullen bij nieuw contact met eva hiervoor ook immuun zijn.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:01

Laat maar weten waar het staat. Begrijp me goed, ik gun de eigenaren van Florencio een EVA vrij paard maar je maakt mij niet wijs dat ze hem in één keer genezen hebben terwijl al die anderen positief blijven.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:03

Het is nl. gewoon een herpes virus en net als bij mensen blijf je dat je hele leven dragen. Én overdragen...

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:53

Contender heeft dit ook en heeft zijn dekboek voor dit jaar alweer vol. Staat alleen niet op het verband, maar alleen op 1 van de hengsten depot's.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:08

Zo zie je maar...mij maakt het niet uit als iemand er mee wil dekken maar ík en vele anderen met mij doen het niet.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:20

Wij hebben drie merrie bij vers sperma gedekt en geen van de drie is ziek geweest of heeft zelfs koorts gehad. We hebben veel dragende merrie's en geen heeft geaborteerd.
Vraag een da met kennis van zaken en die zal het haarfijn kunnen uitleggen, bel anders Utrecht.
De kans bestaat, maar je moet niet voordoen dat alle merries bij met eva in contact komen aborteren.
Verder kun je als je er wel bang voor bent je merrie 2 a 3 weken apart plaatsen of niet bij dragende merries.

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:14

rivellalight schreef:
Florencio is EVA vrij!! Wij krijgen binnenkort een veulen van Florencio!! Florencio heeft afgelopen jaar meer dan genoeg gedekt! Ik baal er een beetje van dat er een aantal mensen conclusies trekken, wat absoluut niet klopt!! Bel Nijhof als je meer wilt weten!!! Hun kunnen je alles vertellen!!

Volgens Nijhof zelf (zeer recent) is hij nog besmet, maar gaan ze wel verder met de 'Duitse kuur', dus als je het weten wilt... bel zelf even met Nijhof

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:36

Kijk, kijk....zat ik er toch niet naast...

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:27

Ik zou er ook niet mee dekken hoor. Mij te link. Vraag me alleen nu wel af of onze merrie het heeft, die is nu gedekt door een AES hengst een zoon van Contango!! Voel me best wel dom nu... Heb me er ook niet in verdiept, en had er ook nog nooit van gehoord. Ben aan het twijfelen, wie o wie heeft wat duidelijkheid??

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:42

als het niet helemaal 100% zeker is dekken mensen ook niet met zo,n hengst en als je ziet hoeveel hij heeft gedekt dan ga je er toch wel van uit dat ze informeren naar EVA,er zijn er meer dan 100 gedekt met florencio dus dat zegt ook wel iets,als hij er nou 10 had gedekt dat kun je het je idd afvragen maar mensen gaan echt geen risico lopen..

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:09

Het zegt inderdaad wel iets dat ie er 100 gehad heeft vooral omdat hij het jaar ervoor 500 merrie's had...

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:26

Florencio heeft er ongeveer 200 merries in Nederland en 200 in Duitsland gedekt vorig seizoen.
Poehee, als je duidelijkheid over je eigen merrie wil dan kun je DA een bloedje laten trekken.

unamie

Re: Florencio EVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:38

wat kost het om je merrie te laten testen op EVA
ik zou het eigenlijk best willen weten
ze kan het het niet van haar vader hebben
want die is in dat zelfde jaar nog verkocht naar Amerika
dus ik denk dat mijn merrie EVA vrij is maar je weet het natuurlijk nooit

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:38

ik wist ook niet precies hoeveel maar wel veel meer dan 100,en als er idd een kans zou zijn dat er iets met EVA zou zijn dan dekken er geen 400 merries met deze hengst

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:46

Zal van de week wel ff een bloedmonstertje laten afnemen voor de duidelijkheid, badankt Hanneliesje

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:01

Nou nou, met dekken loop je veel erger risico's dan eva.
Wat dacht je van de ziektes op het dekstation?

En als een paar merries op het dekstation eva hebben (in de snotfase) dan heeft de rest dat ook zo.
Overigens is het naast de abortus, die heel vervelend is, over het algemeen geen halszaak voor je merrie.
Laatst bijgewerkt door Venetia op 19-02-06 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:04

Behalve als je haar wilt exporteren want dan is ze EVA positief....en dan mag ze het land niet uit.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:20

Er zijn maar enkele landen (japan,zuid afrika) die eva positieve paarden weigeren,volgens mij is het binnen de EU en voor amerika geen probleem, voor eva besmet sperma gelden wel strengere regels wat betreft export vandaar mag er geen contango sperma vanuit amerika naar de EU geexporteerd worden

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:36

20 euro voor een EVA test volgens de DA, staat niet in verhouding met het gevraagde dekgeld
Ik denk ook dat EVA niet een probleem hoeft te zijn, als je er maar mee om kunt gaan en de juiste voorzorgsmaatregelen treft. In landen om ons heen wordt gewoon geënt ertegen, net als in de VS en Canada. Hier kun je ze isoleren.
Wat ze de hengstenhouders zouden moeten verplichten is het bekendmaken van de EVA status in de folder. Tot op heden is dit in NL slecht geregeld, terwijl ze in dit land met vele andere regels ver voor de rest uitlopen. INFORMATIE is het sleutelwoord.