abgar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninah

Re: abgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:00

Ik heb ook een merrie waarvan Abgar de overgrootvader is en ik kan me in veel dingen vinden hier.

Ze is heel lief op stal en heel zachtaardig, ook naar andere paarden toe. Maar je moet haar inderdaad echt in haar waarde laten. Zelfs mijn instructeurs hielden daar rekening mee. Gelukkig.

Mijn vriendin reed haar eens en gaf haar een tik met de zweep toen ze ergens een spook zag. Nou die kon het wel vergeten verder.

Ze kan erg goed springen en doet dit ook graag. Ze is wel erg fel (mij iets te fel) en ze raakt bijna nooit een balk. Als ze toch een balk raakt is ze daarna extra fel.

Verder vind ik haar erg moedig. Ook al vindt ze iets eng, eigenlijk wil ze er toch wel naartoe. Maar wel met rust en vertrouwen, NIET DWINGEN!

Ik heb haar nu bijna 17 jaar en ze mankeert bijna nooit iets. Ik vind haar sterk. Het lijkt inderdaad wel apart allemaal dat 1 hengst zo ver weg nog zoveel invloed kan hebben, maar het kan toch haast geen toeval zijn.

Dat je maar net zoveel plezier met dit paard mag hebben, als ik heb met de mijne.

Groetjes Ninah

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:04

Mijn paard heeft ook Abgar in de 4e generatie, maar ik dacht dat haar gedrag, wat mij uit de beschrijvingen hier enorm bekend voorkomt, van haar vader (Animo) kwam. Ze is echt superbraaf, kan er mee lezen en schrijven, maar ze heeft wel en apart handschrift zeg maar! Ze laat zich inderdaad niet dwingen, als je dat toch doet kan je het echt vergeten. En als je haar beledigt hetzelfde verhaal.

Wel grappig dat dit zo duidelijk naar voren komt. Laatst vroeg iemand of ik last had van het Abgar karakter, toen dacht ik nog, nou dat is zo ver weg! Het zal wel meer Animo zijn, maar het kan dus inderdaad nog.

Ninah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:21

Nou mijn paard heeft van moeders kant Joost erin zitten. En ik dacht tot nu toe dat daar misschien bepaalde karaktertrekken vandaan kwamen. Maar nu ik dit hier gelezen heb......

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:23

Ben wel vergeten te zeggen..

dat als je er mee om kunt gaan, het echte toppers kunnen zijn, menig sportpaard heeft idd Abgar in zijn voorouders en Abgars zijn plaatjes om te zien, vaak schimmel , een mooi fijn koppie met een groot , helder oog.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:46

Hihi de mijne heeft in ieder geval een mooie grote bles en vier hoge witte benen

Ninah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:57

Die van mij heeft ook een grote witte bles en 1 hoog wit been. Ze heeft wel enkele witte haren in haar staart en als je heel goed kijkt ook in haar vacht.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 13:36

uh de mijne is heel donkerbruin/zwart
hij heeft alleen iets van 5 witte haartjes op zn voorhoofd.....
Als ik er eindelijk op mag, zal ik zeker aan jullie tips denken!
Ik denk dat als hij onder het zadel is, het nog interessant gaat worden!
De eigenaar vindt namelijk dat ik iets harder/strenger moet zijn met het rijden, hij vindt me te lief...............

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:03

Ik rijd op een ruin met abgar als opa. Precies de beschrijving die hier genoemd is, op stal een schat maar je krapt je wel twee keer op je hoofd voor je er op klimt ( al is het maar om er van verzekerd te zijn dat er een cap op dat hoofd zit).
OP een goede dag loopt hij als een volleerd dressuurpaard door de baan, op een slecht kom ik niet verder dan een rondje van 3 meter om x, meneer vind de bakrand doodeng! Dwingen helpt echt niet. Ik heb heel wat meer geduld gekregen, want je kan op je kop gaan staan maar dat paard laat zich niet dwingen. Dus rustig blijven en constant zoeken naar kalme oplossingen is de enige manier.
Maar als hij gaat lopen.......

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:09

Ik word echt steeds enthousiaster, na al die verhalen van jullie!
Dat hij zich niet laat dwingen heb ik nog helemaal niet gemerkt.....
Hij is nu bijna 3 weken bij ons, we hebben hem geleerd stil te staan tijdens het poetsen (wat nu de eerste 10 min wel gaat, daarna niet ), je gerust met hem gaan wandelen in de wei, je kunt zelfs met hem aan de hand draven, we hebben hem nou 4 keer gelongeerd en dat doet hij ook super! Af en toe zie je hem wel denken: yeah nu ga ik er echt vandoor!!! dan neemt ie een sprintje (bijvoorbeeld met longeren) maar als je zelf rustig blijft, de longeerlijn vast blijft houden, dan staat ie ook zo weer stil en dan zie je hem denken: ok, dan niet....

Ninah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:28

Nu gaat het nog goed. Zo te lezen zijn de meesten in de omgang heel lief. maar als je begint met rijden.... Nee, grapje.

Wie weet is jouw paard een uitzondering.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:38

Beber schreef:
Zoek ze maar... de brave Abgars, tot en met de 4e generatie blijven ze de Abgar karakters houden.

Lastpakken met een heel eigen willetje, je moet ze in hun waarde kunnen laten, succes ermee.

De hengst Manhattan is een Burggraaf x Abgar en is een brave hengst.
Mijn Manhattan-enter is een enorm braaf dier met een flink eigen karakter.
Ze is braaf bij de smid, ze loopt braaf aan de lijn mee bij het verweiden en ze loopt zo de trailer op. Ze is wel heel alert en heeft een eigen willetje, maar ze is een stuk meewerkender dan haar moeder op die leeftijd was.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:11

Beber schreef:
germie schreef:
De mijne heeft in de 4e generatie Abgar XX zitten.
Mijn paard is een fijn dier, vriendelijk.
Hoe ze het onder het zadel gaat doen weet ik nog niet, het is een W-tje
Maar van elk paard zegt men wel dat er wat mee aan de hand is.
Crack levert lastpakken, Zeoliet geeft verdriet, enz.
ER zit wel vaak een kern van waarheid in, maar niet elke nakomeling is dan meteen een probleem.

Abgar XX zit in zeer veel paarden. Ik zou me niet door de afstamming laten afschrikken.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar bij Abgar nazaten niet veel.

Ik spreek uit ervaring en niet alleen de mijne.

Ik heb inmiddels een keer op mijn paard gezeten en wat rondgestapt. Dit ging prima. Maar hoe ze reageert als ik echt ga rijden weet ik niet. Maar mijn paard is een echte knuffel. Ligt ze op stal, dan kun je er bij gaan zitten. In de wei komt ze ook. Ik denk dat vertrouwen ook belangrijk is.
Overigens heeft mijn paard van vaders kant Sinaeda in zich, en dat is ook een grondlegger geweest.
Een directe Abgar zal misschien wel een wat sterkere wil hebben, maar je moet niet vergeten dat er altijd nog een moeder is. Dus niet alle Abgars zijn meteen rotbokken.
En een grondlegger is Agbar wel geweest, dus hem nu zo negatief neerzetten is niet terecht.

TheRock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:17

germie schreef:

Abgar XX zit in zeer veel paarden. Ik zou me niet door de afstamming laten afschrikken.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar bij Abgar nazaten niet veel.

Ik spreek uit ervaring en niet alleen de mijne.
[/quote]
Ik heb inmiddels een keer op mijn paard gezeten en wat rondgestapt. Dit ging prima. Maar hoe ze reageert als ik echt ga rijden weet ik niet. Maar mijn paard is een echte knuffel. Ligt ze op stal, dan kun je er bij gaan zitten. In de wei komt ze ook. Ik denk dat vertrouwen ook belangrijk is.
Overigens heeft mijn paard van vaders kant Sinaeda in zich, en dat is ook een grondlegger geweest.
Een directe Abgar zal misschien wel een wat sterkere wil hebben, maar je moet niet vergeten dat er altijd nog een moeder is. Dus niet alle Abgars zijn meteen rotbokken.
En een grondlegger is Agbar wel geweest, dus hem nu zo negatief neerzetten is niet terecht.
[/quote]
Sinaeda, dat is oud bloed, maar wel goed!

Inderdaad tellen de merries gelukkig ook nog altijd mee.
Voor het bloed in de fokkerij is Abgar wel goed geweest, dus niet alleen negatief ( al heb ik zelf geen positieve ervaringen met Abgars ).
[/quote]

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:53

Abgar in 3e generatie.

Heel lief dier in stal
Doodbraaf buiten
gemakkelijk dier met rijden

Ieder paard heeft zijn karakter en geeft der stukjes van door.

Maar opvoeding en wie er mee rijdt zijn zeer belangrijk.

Laat da papiertje even voor wat het is en kijk eerst naar het paard zelf.
Zo kijk je al niet met een gekleurde bril naar het dier.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:23

ik ben het er absoluut mee eens dat ieder dier een eigen karakter heeft, er zijn natuurlijk bepaalde dingen aangeboren maar ook veel dingen aangeleerd. Maar als ik deze verhalen zo hoor komen er wel veel dingen overeen bij Abgars

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 13:18

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:21

De opa van mijn Palermo is Abgar...het is een paard met een ontzettend lief en aanhankelijk karakter.Op stal en in de omgang heel rustig maar onder het zadel best heet! Hij is goudeerlijk maar een lange zweep of sporen zal ik niet nodig hebben haha.Het is een paard waar je een vertrouwens band mee moet hebben dan zal hij alles voor je doen...ze kunnen zeer beledigd zijn zo heb ik ooit in het land een halster naar z'n kont gesmeten omdat hij zich niet liet vangen ...hij heeft me een week laten wachten voor hij weer naar me toe kwam!!Voor mij is het een geweldig paard ...

Beber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:27

letsgo schreef:
De opa van mijn Palermo is Abgar...het is een paard met een ontzettend lief en aanhankelijk karakter.Op stal en in de omgang heel rustig maar onder het zadel best heet! Hij is goudeerlijk maar een lange zweep of sporen zal ik niet nodig hebben haha.Het is een paard waar je een vertrouwens band mee moet hebben dan zal hij alles voor je doen...ze kunnen zeer beledigd zijn zo heb ik ooit in het land een halster naar z'n kont gesmeten omdat hij zich niet liet vangen ...hij heeft me een week laten wachten voor hij weer naar me toe kwam!!Voor mij is het een geweldig paard ...

Dat klinkt als een echte Abgar nazaat...

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:39

Dat klopt...een paard mét karakter !! nou heeft mijne ook Naturel bloed hihi dus van wie zal hij het hebben??