De moeite waard? (keuring)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:30

Knap dat jullie de rug kunnen zien als er een deken op ligt.
het kruis is al helemaal niet te beoordelen. Ik zie eerder een paard met een gedragen staart. Omdat de deken over de staart ligt kun je het kruis niet volgen.
Ik denk dat de rug van dit paard echt niet zo lang is dat je niet heel zou moeten gaan.
Wel zou het mij niets verbazen als de broekspier matig ontwikkeld is (eerste foto). Maar ook dit kun je pas echt beoordelen op stand zonder deken.

Valt mij overigens op dat mensen met kleine afwijkingen bij hun paard al niet meer naar de keuring willen? Wat frans of toontredend, lange rug, ouderwets kruis. Een paard heeft meer punten dan alleen de zgn. slechte punten. Het is echt niet gezegd dat een paard met een kleine afwijking niet in het stamboek kan komen of zelfs ster kan worden. Als de rest maar goed zit.
Anders hoeft bijna niemand meer naar de keuring, arm bespierde hals, weke rug, ingesnoeder pijp, toontredend (zie je echt nog heel veel, ik zie liever recht of anders frans), korte hals, enz. komen allemaal nog veel voor, maar hoeft niet direct een belemmering te zijn. voor alles geldt dat het niet te veel mag zijn.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:54

Mijn merrie heeft ook een erg lange rug. Toch is zei keur geworden op de keuringen. Ik ken idd ook nog een aantal ruinen die ster zijn geworden op de keuring. Zou het gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis toch...

Adil

Re: De moeite waard? (keuring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:29

Het is niet interessant deze ruin voor te brengen als de moeder van dit paard er geen baat bij heeft. Mocht de moeder preferent worden door eventuele predikaten die deze ruin zou kunnen behalen dan zou ik het wel doen. Ik zou niet hardop durven zeggen of deze ruin potentie genoeg heeft op predikaten te halen, maar dat komt meer door het feit dat er naar mijn mening geen pijl te trekken valt op wat voor een type paard het KWPN nu wil zien dan door de bouw/beweging van de ruin zelf. Wel ik ik even toevoegen dat ik me geen zorgen zou maken om de lengte van de rug, een Indoctro-merrie die ik heb gereden had minstens zo'n lange rug en is Ster geworden.........Over de bespiering; het kan zijn dat ik het niet helemaal goed zie op de foto's maar volgens mij heeft je ruin nogal een onderhals, of zie ik dit nu helemaal verkeerd...?

Ugene2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 09:43

Ugene heeft zeker geen korte rug, hij is juist aardig compact gebouwd. Op de foto is de deken een stuk naar achteren over de staart geschoven, en aangezien hij die omhoog draagt lijkt het of hij een lange rug heeft. Een plat kruis heeft hij ook niet, alleen wel aardig onderbespiert ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:33

HOe moeten we nu kunnen beoordelen of je paard exterieurmatig voldoet als je een dek er op legt? Dat kunnen we zo toch niet zien?

Daarbij kun je dat van een foto toch niet afleiden. Ook moet je niet op de mening af gaan van bokkers. Zoveel verstand hebben de meesten er ook niet van.

Als je wilt weten of het de moeite loont om hem voor de keuring aan te bieden, moet je naar een naburige stal gaan waar ze paarden keuringsklaar maken. Die lui hebben er tenminste zicht op en die kunnen je zeggen of het zinvol is of niet.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:08

Veer, je moet gewoon naar de keuring gaan omdat het een leuke ervaring is.
Heel Bokt kan Ugene lelijk vinden of mooi, t gaat toch om wat de mensen op de keuring ervan vinden.
Je moet gewoon gaan voor jezelf en het zien als een leuk dagje uit!
Uggie wordt er echt niet minder lief of mooi van

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:22

Mee eens, maar ze kan toch wel om een mening vragen? D'r zijn hier inderdaad genoeg mensen die niet weten waar ze naar moeten kijken maar er zijn er ook welke die dat wel weten....en hun mening kan dan al vast in overweging genomen worden, in dit soort situaties heb je aan een second opinion niet genoeg, je mag wel van tien verschillende mensen hun mening hebben.....Want, hoewel de jury van 't KWPN profs zijn, zijn het ook maar mensen met een bepaalde smaak en voorkeur...de een houdt van het ranke, slanke bloederige sportmodel en de ander ziet liever nog wat klassieke trekjes in een paard terug komen.....

Kortom: Vragen kan geen kwaad, wat zij met de meningen gaat doen is uiteindelijk haar eigen keuze

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:48

Toch vraag ik mij nog steeds af waar je hem wilt voorbrengen. KWPN was bij mij over de telefoon heel duidelijk, ruinen mogen niet naar de stamboek-keuring,

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:09

Suelza schreef:
Toch vraag ik mij nog steeds af waar je hem wilt voorbrengen. KWPN was bij mij over de telefoon heel duidelijk, ruinen mogen niet naar de stamboek-keuring,

Dan denk ik dat ze je vraag niet goed hebben begrepen. Ze mogen namelijk wel naar de stamboekkeuring maar worden niet in het stamboek opgenomen. Zoals hier boven ook al beschreven staat.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:23

Alleen goedgekeurde hengsten worden in het stamboek opgenomen. Een ruin kan wel ster worden op de stamboek keuring, maar blijft ingeschreven (geregistreerd) in het veulen boek (VB) waar hij meteen als veulen ook al in komt. Als hij geen ster wordt, dan heb je er niks aan en als hij wel ster wordt dan ook niet !!
Je bent dan wèl een leuke ervaring rijker, maar wanneer hij achteraan staat met veel kritiek, dan is het veel minder leuk en dan weet plots de halve wereld dat jouw paard achteraan stond op de keuring en dàt is niet leuk... Ik zou inderdaad maar eens met je paard naar een stal gaan waar ze paarden keuringsklaar maken en horen wat zij er van zeggen. Dat scheelt misschien een teleurstelling.

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:26

Hoi Vera,

Ik zou het heel erg leuk vinden als je met mijn eerste fokbaby er naar toe zou gaan, ben ook wel nieuwsgierig wat ze van hem vinden..

Als het zou mogen van de da zou ik hem ook los laten springen want dat kan hij als de beste..

Dat deed hij als veulen al en sprong later voor de lol altijd over alle hekken in ht land naar stal toe (beetje gek is ie, maar wel heeeeel lief)

Grappig dat hij nu zo groot is, iedereen zei nl dat hij niet groter dan 1.65 zou gaan worden...

Ik vind hem de allermooiste... (beetje bevooroordeeld misschien?)

nou tot snel
en dikke knuf aan genie

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:05

Dat springen doet hij nu nog . Heb hem wel eens over het hek van de buitenbak zien springen !

Waarom is het zo belangrijk voor sommige mensen als een paard achteraan eindigt met de keuring, ik zou mijn paard voor de keuring het mooiste paard ter wereld vinden en daarna ook nog.
Wat andere mensen er ook van vinden .

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:13

hey dat wist ik niet dat je ook met een ruin naar een keuring kon gaan?! Lijkt me wel leuk om een keer te doen.
kan iemand mij uitleggen hoe zoiets in z'n werk gaat? wat de eisen zijn, hoe je paard eruit moet zijn e.d.

Ik zou het als ik jou was gewoon doen. Het is een leuke ervaring, voor je paardje is het ook weer "iets anders" en ik vind je paard er erg mooi uitzien.