NRPS merrie keuringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:26

Ja ik bedoelde idd voorlopig Keur petraaken.

Merilyn:
Onze merrie werd echt voorlopig Keur zonder een eerste premie veulen aan de voet, haar eerste veulen had namelijk een 2e premie..
Maar het maakt niks uit hoor, ze heeft daarna 2 eerste premie veulens gehad waaronder een jeugdkampioen.(die ken je wel).
En natuurlijk heeft ze de ABOP goed afgelegd anders was ze geen KEUR geworden.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:04

Dus als ik nu alles even op een rijtje zet aangezien ik het niet begreep: Een merrie mag op (als ze wel een ster-predikaat heeft) voor een keur predikaat (via ABOP) maar kan dan alleen een voorlopig keur-predikaat krijgen (omdat ze geen 1e premie veulen heeft). Krijgt ze dan een 1e premie veulen dan krijgt ze automatisch het Keur predikaat of moet ze dan opnieuw de test afleggen? of ben ik nu erg blond?

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:34

Ik denk dat je gwoon moet afgaan op wat Petraaken al eerder heeft geschreven.
Ik denk dat onze merrie een uitzondering is...

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:02

Nu hoor ik allemaal beweringen dat het sterpredikaat alleen gegeven wordt op exterieur. Hoe zit het dan met de bewegingen? Want beweging en exterieur zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen. Ik weet wel dat het exterieur de beweging kan beinvloeden, maar toch.

De reden dat ik dit topic geplaats heb is deze:
Mijn NRPS merrie kreeg afgelopen zomer tijdens de keuring een eerste premie en werd dus uitgenodigd voor de nationale keuring in Ermelo.
In Ermelo kreeg ze als enigste bemerking op het exterieur dat ze een te simpel hoofd had (??) en de draf was te rollend. Geen sterpredikaat dus.

De draf kwam er inderdaad door haar spanning niet helemaal uit in Ermelo, maar als het dan toch alleen maar om exterieur gaat bij het NRPS... dan vind ik de bemerking op het hoofd wel erg simpel om een merrie af te wijzen. Daarbij komt dat de merrie wel super kan stappen, galopperen en springen.

Om deze reden lijkt in mijn ogen het NRPS keuringssysteem toch wel voor verbetering vatbaar. Maar misschien ben ik ook meer het KWPN gewend... Daar kunnen springgefokte merries wel hun kwaliteiten tonen en er ook naar beoordeeld worden.

gabrycha

Re: NRPS merrie keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:56

Vergeet niet dat elke keruing een momentopname is en als je in ermelo komt er nog straffer naar je paardje gekeken wordt door weer waarschijnlijk andere juryleden. Als je paardje op de lokale keuring de sterren van de hemel liep kan dat in ermelo weer anders zijn, zijn geen machines.

Exterieur en beweging zijn los van elkaar staande factoren die in 1 formulier worden opgenomen. Een sterprdikaat wordt verleend aan een pony met goed exterieur en goede bewegingen, dus voor beide en niet het exterieur alleen.

Er wordt voorafgaande aan het worden van een jurylid een uitgebreide cursus gevolgd waarin bepaalde zaken waaronder een functioneel goed exterieur correctheid van standen en benen en de gangen erg ruim aan bod komen. Juryleden blijven mensen die al dan subjectief kijken maar dat er te weinig kennis aanwezig is bestrijd ik hierbij.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:17

unamie schreef:
dan lijkt het nrps een foutje gemaakt te hebben

Die maken ze wel meer...Dankzij zo'n foutje is mijn merrie dus ook geen ster terwijl ze dat wel had moeten zijn (en wim versteeg me maar persoonlijk verzekeren dat het goed zou komen )

Nu hecht ik niet zoveel waarde aan dat sterpredikaat en ik breng haar wsl ook niet meer voor. Het is geen bloedmooi dier en ze wordt inmiddels zeven en dan kijken ze toch anders als naar een 3-jarige
(moet haar eerst maar weer eens aan de gang zien te krijgen met die peesblessure, voorlopig is ze al een maand kreupel)

Ik ben zeker voor vrijspringen op de keuring. Wat dat betreft ligt het systeem van het KWPN me beter
Ik probeer vnl een paard te fokken dat op Z-niveau mee kan komen in de springsport. Beweging probeer ik te behouden en ik probeer ook wel een mooi type te fokken, maar dat springen staat bovenaan de lijst.
En een springpaard draaft vaak toch anders/minder dan een dressuurgefokte. Vind het niet helemaal eerlijk om die volgens dezelfde criteria te beoordelen (zo'n merrie heeft dan op de ABOP ook weinig te zoeken als ze geen ster worden op exterieur/beweging dus dat argument vind ik niet helemaal kloppen...)

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:34

@ gomir: Gelukkig ben ik niet de enige die een ondergewaardeerde springgefokte NRPS merrie heeft

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:24

Eigenlijk zou je zoiets een keer moeten voorstellen bij het NRPS, waarom niet eigenlijk....
Ik begrijp jullie volkomen!

Afgelopen jaar werd er op de provinciale in Assendelft wel vrijspringen en vrijbewegen georganiseerd voor degene die dat leuk vonden.
Maar het telde niet mee voor keuringsresultaten, je kon er wel prijzen mee winnen geloof ik.

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:28

[quote="fresco"]Eigenlijk zou je zoiets een keer moeten voorstellen bij het NRPS, waarom niet eigenlijk...

Ze zijn ermee bezig, ook om andere manieren te vinden om de ponyfokkerij nieuw leven in te blazen. Het nrps is geen stamboek dat wordt gedragen door diens leden en dan krijg je een hoop mooie ideeen die niet verder komen dan de stal bij wijze van en das jammer.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:53

fresco schreef:
Afgelopen jaar werd er op de provinciale in Assendelft wel vrijspringen en vrijbewegen georganiseerd voor degene die dat leuk vonden.
Maar het telde niet mee voor keuringsresultaten, je kon er wel prijzen mee winnen geloof ik.

Ik had ook ingeschreven, maar mijn merrie kreeg de week ervoor een klap op de sprong van een ander paard en stond hartstikke kreupel...
Was wel jammer, die had zeker bovenin mee kunnen lopen

Ik hecht meer waarde aan sportprestaties dan aan een sterpredikaat, maar voor springgefokte merries is het systeem van het KWPN gunstiger