[TI] Hengst "Rocky Mountain" van ITS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:42

Het is een ICS goedgekeurde dekhengst.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:19

Soxje schreef:

Ja dat betekent voor mij niet zoveel helaas. Kijk als een hengst alleen ICS is gekeurd dan is dat prima, kan ik zelfs nog overwegen daarvoor te kiezen. Alleen als een hengst afgekeurd is bij het NST zegt dat echt wel iets vind ik zelf. Dan ga ik er dus niet mee fokken. En dat is jammer, want het is een erg leuke hengst.

IndianaJones

Re: Hengst "Rocky Mountain" van ITS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 09:28

waar is hij op afgekeurd? Heb je enig idee?

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:41

Nee dat weet ik helaas niet. Is ook al lang geleden hoor.

Ik zou hopen op gangen ofzo, of onregelmatig. Dat (kan) een tijdelijk probleem zijn. Als het sperma is.. tja dan houdt het voor mij op. Of een andere afwijking bv

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:44

Watt een knapperd zeg..

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:52

Esme_27 schreef:
Soxje schreef:

Ja dat betekent voor mij niet zoveel helaas. Kijk als een hengst alleen ICS is gekeurd dan is dat prima, kan ik zelfs nog overwegen daarvoor te kiezen. Alleen als een hengst afgekeurd is bij het NST zegt dat echt wel iets vind ik zelf. Dan ga ik er dus niet mee fokken. En dat is jammer, want het is een erg leuke hengst.

Een beetje kromme redenering.... Omdat bij een alleen ICS goedgekeurde hengst, niet NSTgekeurde hengst, niet bekend is wat het voor jou geldende stamboek waard kan zijn, zou je de gok wel nemen?

IndianaJones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:28

huh huh huh??????

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:22

Is hij ooit aangeboden dan bij nts? Ben je niet in de war met een andere hengst esmé?

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:10

Nee hij is aangeboden bij het NST heb ik begrepen, maar lang geleden en misschien onder een andere naam.

@ Leon: als 100% zeker is dat een hengst is afgekeurd hoef ik geen gok te nemen. Als dat niet 100% zeker is, dan kan je overwegen (nogmaals overwegen) die gok te nemen. Ik zou het waarschijnlijk nooit doen, maar ik wil ook niet het idee geven dat alle ICS hengsten slecht zijn omdat ze niet NST gekeurd zijn (begrijp je wat ik bedoel?)

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:15

Sorry hoor, maar ik vind het allemaal een beetje vaag. Jij hebt begrepen dus weet 't niet zeker, etc etc. Dan is het ook nog lang geleden, hoe lang?? en misschien onder een andere naam ook nog. We moeten uitkijken voor smaad met wat we posten op een openbaar forum. Zeker bij zoiets als niet-feitelijk commentaar op een dekhengst waar voor de eigenaar financiën mee gemoeid zijn.

edit typo

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:02

als dat zo is idd, dan is het wel mooi om helder te krijgen of hij aangeboden is geweest bij het NST en waarom hij afgekeurd is.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:12

http://www.tinkerstamboek.nl/archief/nieuws071001.php3

Maar even voor alle duidelijkheid.....Ik weet NIET of dit dezelfde Rocky Mountain is.

Kan ook een andere Rocky Mountain zijn.
En al zou het hem zijn....dan liet ik met liefde en plezier mijn merrie door deze schitterende hengst dekken.....zwemmertjes doen het volgens mij vrij goed bij deze hengst.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:35

Ik wou net schrijven dat men het gewoon eens aan de eigenaar moet vragen......

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:22

Pellie schreef:
als dat zo is idd, dan is het wel mooi om helder te krijgen of hij aangeboden is geweest bij het NST en waarom hij afgekeurd is.

Hij is inderdaad voorgebracht bij NST in 2001 en afgekeurd op sperma, zie link hierboven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:26

thanks!
en wat houdt ongeveer dit in?
Citaat:
Mindere waarden houden niet in dat deze hengsten geen merrie drachtig kunnen maken, maar te lage percentages en waarden zullen zeker voor de toekomst een bedreiging kunnen zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:37

Pellie schreef:
thanks!
en wat houdt ongeveer dit in?
Citaat:
Mindere waarden houden niet in dat deze hengsten geen merrie drachtig kunnen maken, maar te lage percentages en waarden zullen zeker voor de toekomst een bedreiging kunnen zijn.

Volgens mij heeft er een heel verhaal over in de battie gestaan.
De verhalen staan nog op de site. www.tinkerstamboek.nl onder dekhengsten en dan onder spermaonderzoek.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:54

Nou, 't zou me een zorg zijn die lagere waarden in de toekomst. Dat interesseert me totaal niet als houdster van een merrie. Ik vind het exterieur en gangwerk véél belangrijker. Wat weten wij nu van onze tinkers af verder? De meeste komen uit Ierland of engeland, voorouders onbekend en dan gaat een cluppie hengsten beoordelen op hun sperma èn daar op afkeuren terwijl die hengsten verder super om te zien zijn en geweldig qua gangen. Geef mijn portie nu maar aan fikkie. Als ze in bijvoorbeeld 2 jaar geen nakomelingen voortbrengen vind ik het oké om ze uit een stamboek te schrappen.
Kijk, ik heb een ongekeurde merrie en wil een geinig veulen. Ben nergens lid van. Zie een mooie hengst met prima bewegingen en exterieur die bij één stamboek is goedgekeurd. Fijn hoor. Bij het andere stamboek niet. En waarom: niet vanwege rare dingen in zijn benen, Franse stand, klutkarakter of zo, nee, omdat hij niet voldoende bewegingen in zijn sperma op dat moment heeft. Gotogod. Ik ga daar dus echt niet op selecteren met mijn merrie. Ik wil een hengst met een goed karakter en uitstraling. En zo denken veel merriehouders erover. Tenzij je misschien fokaspiraties hebt voor de handel vanuit het NSvT. Dan ligt de zaak anders.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:00

Soxje schreef:
Ik wil een hengst met een goed karakter en uitstraling. En zo denken veel merriehouders erover. Tenzij je misschien fokaspiraties hebt voor de handel vanuit het NSvT. Dan ligt de zaak anders.

Natuurlijk, iedereen wil een dergelijke hengst! Logisch toch! Maar als een mindere spermakwaliteit risico geeft op een erfelijke factor bij (mannelijke) nakomelingen en een aanwijzing kan zijn op inteelt, kan ik me goed voorstellen dat fokkers een dergelijke hengst links laten liggen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:13

Kan ik begrijpen Leo, maar de meesten onder ons zijn hobbyisten en willen een keertje een veulen fokken. Dat veulen is over het algemeen weer bestemd voor recreanten. Mijn veulen gaat naar de hengstenhouder òf mijzelf, ik twijfel nog. Ook over de keuze van de hengst. Maar door het sperma of het gebrek daaraan or whatever laat ik mij beslist niet weerhouden! Voor fokkers is het misschien wat anders, maar daar bemoei ik me niet mee. De zigeuners hebben nooit sperma getest en er zijn prachtige tinkers door hen gefokt. Nu komt het NSvT met spermatesten, blèh. Waar is die zigeunermentaliteit van komt het nu niet dan volgend jaar wel? Ik ben ook geen voorstander van dat gescan en opvoelen, brrrr. Ben nog in hart en ziel een ouwe hippie denk ik Baas in eigen buik en we zien het allemaal wel.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:51

Ik vind het nu wel erg verwarrend worden. Want in die link staan ook de hengsten Cochise en Ryon O Malley. Ook die zijn afgekeurd. En ik lees nu net in een ander topic wat voor een pracht hengsten dat zijn bij het ICS???? Ik volg het niet helemaal meer. Vind Rocky Mountain prachtig en als nu eindelijk mijn huis eens verkocht wordt en de paardjes naar huis kunnen dan wil ik daar zeker een veulentje van. Alhoewel ik Baxter ook prachtig vind. Weet nog niet zoveel van de hengsten van het NSvT af. Heb wel al hele mooie op dit forum voorbij zien komen.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:54

riona schreef:
Ik vind het nu wel erg verwarrend worden. Want in die link staan ook de hengsten Cochise en Ryon O Malley. Ook die zijn afgekeurd. En ik lees nu net in een ander topic wat voor een pracht hengsten dat zijn bij het ICS???? Ik volg het niet helemaal meer. Vind Rocky Mountain prachtig en als nu eindelijk mijn huis eens verkocht wordt en de paardjes naar huis kunnen dan wil ik daar zeker een veulentje van. Alhoewel ik Baxter ook prachtig vind. Weet nog niet zoveel van de hengsten van het NSvT af. Heb wel al hele mooie op dit forum voorbij zien komen.

Die hengsten die jij noemt zijn afgekeurd op sperma bij NSvT en goedgekeurd bij ICS.

Soxje schreef:
Ik ben ook geen voorstander van dat gescan en opvoelen, brrrr. Ben nog in hart en ziel een ouwe hippie denk ik Baas in eigen buik en we zien het allemaal wel.

Dit is iets offtopic. Het liefst liet ik ook geen merries scannen (toen ik nog fokte), ik weet hoe het voelt. Maar de risico's van een 2ling dracht durfde ik dus niet te nemen.

Soxje schreef:
De zigeuners hebben nooit sperma getest en er zijn prachtige tinkers door hen gefokt

Absoluut waar, alleen is er ook geen zicht op familieverbanden etc.

Maar goed, ik heb geen moeite met de spermakeuring, die er overigens al heel lang is bij het NSvT. Dat is ieder voor zich.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:02

Riona, je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan. Ryon O'Malley vindt iedereen ook prachtig en ik zag ook vanavond dat hij op zijn spermaproductie is afgekeurd. Maar alle gekheid op een stokje, persoonlijk vind ik dat getest op sperma onzin voor een ras waarvan er pas sinds kort registers worden bijgehouden. Kies de hengst die je leuk vindt en die een aanvulling of verbetering is bij je merrie. De import tinkers die nog steeds grif van de hand gaan bij de handelaren zijn helemaal nergens op gekeurd dus waar maken we ons eigenlijk druk om. Voor sommige luitjes is het een beetje een halszaak aan het worden maar dat zijn niet de grote fokkers, die blijven een stuk nuchterder.

HjaN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:41

Jarenlang heb ik het kunnen weerstaan: reageren op een, hoe noem je dat, een bijdrage ? op het bokt forum.
Plaats ik een goed bedoelde tip ( zie topic over het homozygoot zijn van Ryoan O'Malley) en weet ik daardoor hoe zo'n forum werkt. En ja hoor ,dan moet ik zo nodig reageren.
Maar soms rijzen haren me te berge, krijg ik uitslag of andere ongemakken van wat ik lees.

Soxje ( hoe heet deze deelnemer werkelijk vraag ik me dan af) noemt zichzelf een oude hippie o.i.d. en dat dat samenhangt met onverantwoord fokken.
Gezien de opmerking en mijn jeugd stammen wij uit dezelfde generatie, maar ik prijs me gelukkig dat ik het fokken met Tinkers in ieder geval serieuzer neem dan u.

U schrijft niet aangesloten te zijn bij enig stamboek; respect, dat is uw keuze.
Echter; met uw opmerkingen impliceert u dat hobby fokkers, en DAT BEN IK ZELF OOK, zich niet zouden bekommeren om een zo goed mogelijk en zo GEZOND mogelijk veulen op de wereld te zetten.

Het ontkennen van het belang van spermaonderzoek voor verantwoord fokken van paarden geeft aan dat u zich niet voldoende ( serieus) in de materie heeft verdiept.

Dan heeft deelnemer Leonoor veel beter door hoe de fok vork in de steel zit.
Waarom denkt u, geachte Soxje, dat ALLE serieuze stamboeken hun mannelijke dieren op sperma laten controleren door de faculteit van diergeneeskunde te Utrecht? Voor de LOL?
Nee; omdat het noodzaak is om te weten of men op verantwoorde manier AAN EEN GEZOND RAS IN DE TOEKOMST WERKT!!!!!

En ik verzoek u niet te gaan pretenderen te weten hoe de Romany in Engeland, en de Travellers in Ierland, hun coloured cobs fokken.
Uw vertroebelde romantische , mag ik zeggen hippie beeld, van de zigeuner komt in het geheel NIET overeen met de realiteit.
WANT Roma en Travellers weten donders goed met welk materiaal ze fokken en welke merrie of hengst niet gewenst is.
Ja, ze gebruiken daarvoor geen sperma onderzoek, eerder gaan ze of proefondervindelijk te werk, OF weten ze gewoon wat goed fokmateriaal is.

Ik heb ooit samen met een zoon van een zigeuner een video bekeken van een grote ( wat wij zouden noemen) tinkerrit in Engeland.
Onder het genot van een biertje kon hij op de video van ECHT ELK PAARD wat op de video te zien was vertellen: wie de eigenaar is, en van de echt mooie dieren wat de hengst was/is.

Uw beeld over geromantiseerde beeld daT ZIGEUNERS DUS OOK GEEN SPERMA ONDERZOEK DOEN, EN WIJ DAAROM HET OOK NIET HOEVEN TE DOEN, slaat nergens op.
Zij weten wat wij niet weten, namelijk de ouders van onze tinkers.
Juist OMDAT WIJ DAT NIET WETEN. IS HET ZO BELANGRIJK DAT WIJ WEL SPERMAONDERZOEK TOEPASSEN.

HET FEIT DAT EEN HENGST EEN MERRIE DRACHTIG KRIJGT ZEGT ( helaas ) NIETS. Immers je hebt maar 1 gezond spermatozoietje nodig om het wonder der natuur te doen voltrekken.

Echter: niet goed bewegend, ongezond sperma,is zeer vaak een indicator voor: Inteelt, erfelijke gebreken, minder vruchtbare nakomelingen.

Als u hobbymatig dergelijke veulens op de wereld wil zetten dan bent u daar GEHEEL VRIJ IN !!!

Ga echter niet op[0een openbaar medium, zoals een forum op het net, dergelijke gevaarlijke zaken verkondigen onder het mom van : ik ben maar een hobbyist.

Al was het alleen maar om er voor te zorgen dat er ook in de toekomst mensen kunnen genieten van gezonde Tinkers. Op termijn verdwijnen namelijk die zaken die u wel belangrijk noemt, uiterlijk en beweging, op deze manier van zelf.

Jan.

HjaN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 02:07

Nog even dit;
ik wil iets ter verdediging inbrengen voor de hengst waar het in deze topic om begon: Rocky Mountain.
Voor zover ik weet heeft deze hengst altijd deze naam gehad en is hij inderdaad voor sperma onderzoek aangeboden bij de facultiet in Utrecht ( ZEKER !! was het 2000 of 2001?).

Bij dat eerste onderzoek haalde Rocky NET de norm niet.
De eigenaar werd toen aangeraden Rocky later in het seizoen opmieuw ter spermakeuring aan te bieden.

De toenmalige eigenaar, een oudere boer uit Eursinge vlak bij Westerbork in Drenthe, vond dat echter te veel gedoe en bovendien had hij bezwaar om opnieuw hoge kosten te maken.

Net in die periode werd het ICS opgericht. Dat kwam deze boer gezien de twee vorige argumenten, goed uit.
Ik denk zelf dat Rocky een goede kans gemaakt zou hebben als hij WEL voor de herkeuring was opgegaan. Vooralsnog zullen we dat echter niet weten.

N.B.: kwa type en "voorkomen"heb ik Rocky altijd 1 van de mooiere hengsten van ons land gevonden. Maar omdat ik niet weet wat zijn sperma "doet", zal ik zelf niet kiezen voor een dekking. En geloof me het was heel verleidelijk; want hij stond jarenlang op 10 minuten rijden van mijn huis.

In de weilanden van bedoelde boer lopen nog steeds meerdere nakomelingen van Rocky. Overigens voor zover ik het kan beoordelen allemaal bont, maar wel zwart bont ( zoals hun moeders).

Ik dacht in 2005, maar het kan ook later in 2004 geweest zijn, is Rocky toen gekocht door de Irish Tinker Stables, waar hij zich, eerlijk is eerlijk, enorm heeft kunnen verbeteren wat betreft conformatie.

Ik hoop hiermee enige vragen omtrent Rocky te hebben opgehelderd.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:53

HjaN, zeer verhelderend allemaal, en zo te lezen uit het hart geschreven.
Ik hoop dat het oplucht, en dat alle fysieke ongemakken die je hebt ondervonden bij het doorlezen vandit topic zijn verdwenen.