Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:12

RUBYWHITE schreef:
tjady schreef:

Je raakt die beesten aan de straatstenen niet kwijt.

INderdaad, het klinkt hard maar is wel zo.

Het zou toch heel vervelend zijn als je een veulen krijgt en die belandt op de markt en uiteindelijk bij de slager. Het hoeft natuurlijk niet. Maar als ik kijk hoeveel shetlanderveulentjes er als salami eindigen zeg ik ook kiez voor een geodgekeurde hengst.

Alleen als je toch zeker weet dat je het veulen zelf wilt houden, maakt het niet uit.

Destijds heb ik een
bonte
kwpn reg B merrie gekocht. Vader is KWPN gefokt maar ES ggk. Moeder is een KWPN stb merrie en loopt in de sport. Mijn nakomeling had ES papier en die kan gewoon omgezet worden naar KWPN reg. B (dmv DNA)
Het is dat ik haar nu nog niet wil verkopen, maar ik heb diverse malen gehad dat men een bedrag op haar bood omdat de interesse gewekt was. Toen wisten ze nog niet eens wat voor afstamming ze had en zelfs dat weerhield de kopers er niet van. Dus dat je ze aan de straatstenen niet kwijt kan, is grote onzin.

een bonte raak je idd meestal makkelijker kwijt
maar als datzelfde paard bruin of vos was wordt het al een stuk moeilijker

zelf heb ik 12 jaar geleden een merrie gekocht die drachtig was van een bonte onbekende hengst
het bruinbonte merrieveulen dat er uit kwam, heb ik heel goed kunnen verkopen voor een belachelijk hoge prijs (de kopers stonden in de rij)
beesje kon niet lopen ,had een te korte hals, bleef een E maat
maar de kleur was prachtig
had het veulen een "gewone" kleur gehad was ik hem idd niet aan de straatstenen kwijt geraakt

Lami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:27

Bij het NRPS is DNA onderzoek voldoende, althans dat was zo. Ik heb ooit een per ongeluk veulen gehad. Ik kreeg van de eigenaar van de hengst een kopie van het veulenboekpapier van het KWPN. Van het NRPS kreeg ik een aanvraagformulier voor registratie. Kopie van NRPS papier van de merrie, kopie van KWPN vb papier van de hengst plus het registratieformulier ingestuurd. Vervolgens kwam er iemand namens het NRPS haren trekken van merrie plus veulen. Na enige tijd kreeg ik een paspoort bij het veulen thuisgestuurd met alle gegevens erin verwerkt. Het NRPS had alleen naam van het veulen gewijzigd omdat ik niet de juiste beginletter had gekozen. Kosten toendertijd (7 jaar geleden) weet ik niet precies meer, volgens mij waren dat registratiekosten, kosten voor het paspoort en kosten voor DNA onderzoek. Of er van de hangst ook haren zijn getrokken weet ik niet. Het ongelukje had plaatstgevonden in de opfok en beiden stonden weer bij hun respectievelijke eigenaren toen het resultaat van een ontmoeting duidelijk werd. Als het NRPS zijn beleid niet heeft veranderd dan moeten zij je deze informatie kunnen geven.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:43

Als jij het een mooie hengst vind en ziet dat hij bij je merrie past: waarom niet? Je wilt het veulen toch zelf houden dus aan het argument: aan de straatstenen niet kwijt te raken heb je dus niks.
Mijn veulen is ook van een niet goed-gekeurde hengs en is een friesxkwpn. Hij staat in geschreven bij het nprs. Tenminste daar heb ik het paspoort vandaan. En ik ben nog elke dag blij met hem ook al is het 'maar' een kruising zonder papier

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:01

Winkie schreef:
Als jij het een mooie hengst vind en ziet dat hij bij je merrie past: waarom niet? Je wilt het veulen toch zelf houden dus aan het argument: aan de straatstenen niet kwijt te raken heb je dus niks.
Mijn veulen is ook van een niet goed-gekeurde hengs en is een friesxkwpn. Hij staat in geschreven bij het nprs. Tenminste daar heb ik het paspoort vandaan. En ik ben nog elke dag blij met hem ook al is het 'maar' een kruising zonder papier

Dat bedoel ik maar

gomir

Re: Dekken met niet-goedgekeurde hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:01

juudje86 schreef:
ALS IK jou was, zou ik jou merrie niet met een niet goedgekeurde hengst laten dekken. de prestatie binnen de bloed lijn zullen alleen mar af nemen. zoek dan een wat goedkopere dekhengst ( als je niet zoveel geld hebt)

het veulen wordt dan wat intressanter als de papa bekent is. want stel dat je hem wel verkoopt. dan kun je hem makkelijker kwijt.

fokken betekent verbeteren niet verslechtigen!

Uiteraard wil ik proberen de kwaliteit van mijn merrie te behouden en de minpunten te verbeteren! Ik zie alleen niet in waarom dat niet zou kunnen met een niet-goedgekeurde hengst die de merrie goed aanvult.

Het gaat niet om het geld, maar mijn eerste keus voor deze merrie is toevallig nog niet goedgekeurd(kan prima zijn dat dat over een jaar wel zo is).

Waarom de prestatie in de bloedlijn erdoor af zou nemen zie ik niet zo goed? Kun je me dat misschien uitleggen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:31

@gomir
welke afstamming heeft de hengst?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:37

unamie schreef:
@gomir
welke afstamming heeft de hengst?

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar .

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:07

Idem

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 01:51

Unamie en Ziolette: ik stuur jullie een pb, ik vind het in dit topic niet zo relevant en vind het niet netjes om het open en bloot op internet te zetten terwijl ik de eigenaar nog niet gesproken heb

JJ: jij mag raden

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 03:01

Tja, ik zie niet in waarom niet...

Zoals je weet heb ik zelf een b-register merrie staan, onwijs lekker ding, superbewegingen, leuker peerd kun je je niet wensen (nou nou Diaan, niet zo overdrijven he ), maar ik vind niet dat zij onder doet voor paarden met vol papier.

Mocht ik ooit een veulen met mijn B'tje fokken, dan gaat er wel een ggk hengst op, want ik kan niet garanderen dat het veulen zou blijven. Dus ik zou dan gaan voor een commercieel interessante hengst, maar jij fokt met een ander doel, dus waarom dan niet?

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:44

hoe bedoel je?

[quote]maar mijn eerste keus voor deze merrie is toevallig nog niet goedgekeurd(kan prima zijn dat dat over een jaar wel zo is).

het is niet voor niks dat die hengst die jij op het oog hebt, niet goedgekeurd is. kijk zijn keurings rapport eerst eens goed na.

ik zie het zo: hoe beter de ouders , hoe beter het veulen.

stel dat jou vader top schaatser is. dan heb jij groote kans dat jij ook een atletisch lichaam zou kunnen hebben.

kijk als jij een veulen uit een matige merrie en een matige hengst zal krijgen, zal je veulen ook matig zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:45

gomir bedankt voor je pm

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:50

Ik heb hem door

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:24

Citaat:
hoe bedoel je?

maar mijn eerste keus voor deze merrie is toevallig nog niet goedgekeurd(kan prima zijn dat dat over een jaar wel zo is)

.

het is niet voor niks dat die hengst die jij op het oog hebt, niet goedgekeurd is. kijk zijn keurings rapport eerst eens goed na.

stel dat jou vader top schaatser is. dan heb jij groote kans dat jij ook een atletisch lichaam zou kunnen hebben.

kijk als jij een veulen uit een matige merrie en een matige hengst zal krijgen, zal je veulen ook matig zijn.

Het kan toch ook zijn dat hij gewoon helemaal nog niet is gekeurd? Dan is hij ook niet goedgekeurd en heeft hij kans dat over een jaar wel te zijn.
En uit twee lelijke ouders kan ook een heel knap kind komen hoor. Daar ben ik zelf wel een goed voorbeeld van haha grapje hoor.

Ik ken trouwens genoeg paarden met een 'goede' afstamming die ik echt niet zo willen hebben. Dan hoor je ook nog vaak de zin: Gek en geniaal liggen vlak bij elkaar. Nou dan liever een niet zo geniaal paard voor mij. Het ligt er ook aan wat je zelf wilt doen. Al wil je nou de 'top' berijken, dan is het denk een ander verhaal.

Maar jij wilt dus alleen kinderen van sven kramer, jan bos of erben wennemars?? ( schrijf ik het goed?? ben niet zo in to schaatsen)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:45

juudje86 schreef:
hoe bedoel je?

Citaat:
maar mijn eerste keus voor deze merrie is toevallig nog niet goedgekeurd(kan prima zijn dat dat over een jaar wel zo is).

De kans op een "beter" veulen vergroot je idd met "goede" ouders MAAR dat is nooit een garantie op een goed fokproduct. Want wie erkende fokkers kent met diverse goede merrie`s op stal, die nakomelingen brengen die ook in de sport goed presteren, weten ook dat deze fokkers wel met "tegenslagen" te maken hebben

Dus hoe jij het ziet, is niet helemaal relevant

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:14

juudje86 schreef:

Hij voldoet aan alle veterinaire eisen van het KWPN!

Citaat:
Ik zie het zo: hoe beter de ouders , hoe beter het veulen.
Maar laat ik er nu van overtuigd zijn dat deze hengst een goed paard is

Citaat:

Ten eerste heb ik een hele fijne merrie, ten tweede is dit verre van een middelmatige hengst...

maar het ging mij vooral om de kwestie met papier aanvragen en daar heb ik antwoord op gehad van Ziolette en nog een aantal anderen. Verder laat ik me in mijn hengstenkeuze toch niet be"invloeden door de mening van bokt

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:59

Gomir nog bedankt voor je pm! Het is echt geen ondoordachte keuze om van deze hengst een veulen te fokken uit je merrie. Veel succes met het drachtig krijgen van je merrie, ik wens je een gezond veulen toe !

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:42

Citaat:
maar het ging mij vooral om de kwestie met papier aanvragen en daar heb ik antwoord op gehad van Ziolette en nog een aantal anderen. Verder laat ik me in mijn hengstenkeuze toch niet be"invloeden door de mening van bokt

goedzo, uiteindelijk ben jij diegene die beslist...en die tegen het veulen zal aankijken. Dan is de rest van bokt je (allang) weer vergeten

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:27

[/quote] Johnson was al in Duitsland goedgekeurd trouwens, dus die veulens konden iig in het register A geregistreerd worden volgens mij.[/quote]

Klopt, Johnson was goedgekeurd in Duitsland. Maar het is toch altijd lekker dat hij nu goedgekeurd is bij KWPN.
Ik heb ook een merrie drachtig van Stedinger(oldenburg). Dat veulen krijgt ook een A register. Wil ik stamboek opname op 3 jarige leeftijd bij KWPN dan moet hij/ zij toch door de hele molen. Als het een KWPN hengst is gaat het toch makkelijker. Dat is dan mooi meegenomen.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:30

[/quote] Johnson was al in Duitsland goedgekeurd trouwens, dus die veulens konden iig in het register A geregistreerd worden volgens mij.[/quote]

Klopt, Johnson was goedgekeurd in Duitsland. Maar het is toch altijd lekker dat hij nu goedgekeurd is bij KWPN.
Ik heb ook een merrie drachtig van Stedinger(oldenburg). Dat veulen krijgt ook een A register. Wil ik stamboek opname op 3 jarige leeftijd bij KWPN dan moet hij/ zij toch door de hele molen. Als het een KWPN hengst is gaat het toch makkelijker. Dat is dan mooi meegenomen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:33

Ik heb een merrie die per ongeluk gedekt is door een jaarlinghengst. Is gelukkig een hele mooie jaarlinghengst, dat wel. Past ook wel goed bij de merrie, daar niet van. Het veulen zal niet zo duur zijn als de andere 2 veulens die ik zou moeten krijgen (van wel een officiele kwpn dekhengst). MAar ik weet wel dat het niet minder goed zal zijn. Ik krijg het, en ik ben er toch ook blij mee. Als alles goed gaat tenminste. Maar dat geldt ook voor die andere 2. Veulen krijgen is alleen mooi als alles goed gaat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:54

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je aan het eind van de rit door de DNA testen en het registratietarief ongeveer evenveel kwijt bent als wanneer je een goedgekeurde hengst zou gebruiken. Als dat je niet uitmaakt, geluk met het dekken.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:51

janderegelaa schreef:
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je aan het eind van de rit door de DNA testen en het registratietarief ongeveer evenveel kwijt bent als wanneer je een goedgekeurde hengst zou gebruiken. Als dat je niet uitmaakt, geluk met het dekken.

Onzin, DNA-test kost ca. 45,- euro per paard, dus dat is als ze alledrie getest moeten worden zo'n 135,- euro extra. De overige tarieven zijn gelijk aan die van GGK-hengsten, dus dat maakt geen verschil.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:29

janderegelaa schreef:

dat is niet helemaal waar

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:34

Ik vind als je met een niet gekeurde hengst dekt als je even niet naar of het veulen wel of geen papier krijgt kijkt.
Dat je wel weet of de Hengst veterinair wel voldoet.
Denk bijvoorbeeld aan percentage goedwerkende sperma
of erfelijke ziektes.....