Volbloeden in de (KWPN) fokkerij (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Re: Volbloeden in de (KWPN) fokkerij (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:54

Hmm, ik heb een merrie en dat is een Hierarch x Willow Cratic xx. Wat ik vooral fijn vind aan mijn paard is de hardheid van de benen, het uithoudingsvermogen en de reageersnelheid. Ik heb haar in 2004 laten dekken door Montecristo, dus ik heb nu ook een enterhengst v Montecristo X Hierarch x Willow Cratic xx. Toch wel apart bloed met wat je ziet wat er tegenwoordig aangeboden wordt!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 18:56

Ja, dat vindt ik ook, maar dat soort hengsten worden zo weinig gebruikt. Ik wijk daarom uit met mijn Pythagoras merrie naar Westfalen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een goed bwegende contender zoon.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:00

Xox, wij zitten echt op 1 lijn, gezien mijn Contango
Ben namelijk best weg van de Contender ( en daar de familie uit/van).

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:14

Een Gelders paard veredelen is niks mis mee, ik zeg alleen dat als ik zelf een Gelder had ik in de Gelderse hoek zou blijven in eerste instantie omdat ook dat een gedeelte is van het KWPN wat aan het 'uitsterven' is...

Ennuh... Een Trento B x Krack C... Gekker moet je het niet maken hoor, Trento is een Krack C.
Voor het veredelen is een volbloed inderdaad wel geschikt, ook voor snelheid en hardheid, maar niet voor de dressuur helaas. Dus het is net wat je met je paard wilt!

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:21

Voor het veredelen is een volbloed inderdaad wel geschikt, ook voor snelheid en hardheid, maar niet voor de dressuur helaas. Dus het is net wat je met je paard wilt![/quote]

Daar ben ik het niet met je mee eens. Ook dressuurpaarden hebben hardheid nodig en snelle reflexen. Hoe wil je een paard krijgen die intellligent genoeg is om de oefeningen te lopen en snel genoeg is op de hulpen? Je moet paarden hebben die zelf willen en kunnen lopen. Juist daarvoor is de volbloed goed. Niet te veel maar volbloed in de lijn is daar uiterst geschikt voor.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:51

arie53 schreef:
Een uitgebreid en gedocumenteerd artikel over de invloed van de Engelse Volbloed in de warmbloedfokkerij.

http://www.easpstamboek.nl/Engels%20Volbloed.htm

ik heb dat stuk gelezen en ik schrik er wel een beetje van
volgens dat stuk zijn de volbloeden van toen beter van bouw als de volbloed van nu ...das een slechte zaak
dat geld dan niet voor de arabier en de anglo-arabier ?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:49

Ik ben ook niet tegen volbloed in de lijn, alleen worden Wilawander en Swatch gepresenteerd in een competitie waar het gaat om model, beweging en exterieur en waar gekeken word naar de geschiktheid als dressuurpaard. Dat is denk ik een keus van het KWPN die ik niet echt handig vind. Kan natuurlijk ook aan de amazone liggen, dat weet ik niet, ik heb ze nooit onder Remy zien lopen (op een enkele foto na, die op zich wel positief was).
Nogmaals, het is geen positieve reclame geweest voor deze twee hengsten die op zich qua snelheid, bloed en hardheid best wat toe zouden kunnen voegen...

Mijn paard heeft een XX/OX percentage van 57,82% dus dat vind ik genoeg... Moet nog op zoek naar een leuke hengst dus daar zal ik me het komende jaar eens mee bezig gaan houden.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=89145

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:53

ik vind dat het kwpn een voldbloed zoals Lauries crusador xx had moeten keuren, deze hengst heeft goede nakomlingen met als voorbeeld de dekhengst Laurentianer van Marlies...

of singular joter xx dat is de vader van Sunrise van Imke

memiro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:29

Hier ( nieuw zeeland) zie je veel, heel veel volbloed merries die worden gedekt met duitse dressuur hengsten, veel eigenaren die spring gericht willen fokken met hun volbloed kiezen veel voor SF hengsten. Hier zijn ook al wat nakomelingen te zien warmbloed x warmbloed x volbloed deze lijken veelbelovend. Hier lopen best hele goede volbloed merries in de sport, wat denken jullie daarvan de volbloed terug maar dan door de merrie? Dus als hierboven?

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:33

Ik ben absoluut van mening dat er meer volbloeden ggk zouden moeten worden. Idd om de voorgenoemde redenen. Nu weet ik niet precies hoe het met het KWPN zit. Maar bij het trakehnen zijn er erg veel toppers, die deels(vaak half) EV zijn.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:53

jubeltje schreef:
Ik ben absoluut van mening dat er meer volbloeden ggk zouden moeten worden. Idd om de voorgenoemde redenen. Nu weet ik niet precies hoe het met het KWPN zit. Maar bij het trakehnen zijn er erg veel toppers, die deels(vaak half) EV zijn.

Vindt ik ook. In Trakehnen heeft Heraldik xx het volgens mij goed gedaan. Is helaas overleden

Debzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:00

Ik heb een (bijna) 2-jarige halfbloedmerrie; moeder is volbloed (uit de bekende 'Opera Ghost' lijn) en de vader is Madison, een jonge Guidam. Dit is toch een afstamming om van te watertanden.....
Ze is een aparte verschijning in het groepje waarmee ze in de opfok staat. Dat zijn namelijk allemaal (standaard)kwpn-ers. En een lopen dat ze nu al kan...
En het is tevens bewezen dat halfbloedmerries zeer geschikt voor de fokkerij van ultieme sportpaarden. Dus volbloeden in de fokkerij zijn een goede keuze. Vergeleken met Duitsland, Engeland, Denemarken en bijv.Polen is Nederland veel te voorzichtig en lopen er straks alleen maar dezelfde paarden rond qua type dan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:19

Het tijdperk van de outcross ligt, voor de rijpaardrichting, al een paar generaties achter ons.
Verdere vermenging levert geen verbeteringen zoals in het verleden meer op.
Ik denk dat terugkruisen naar de oorsprong wel verbeterend kan werken.
Nog meer volbloeden? Ja natuurlijk! Wie weet zit dé topper er tussen en ieder moet kunnen kiezen wat hij/zij wil.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:58

Om over het karakter nog niet eens te spreken.... Volbloeden zijn goudeerlijk, willen werken, en hebben de juiste instelling. Gaan er altijd voor. Dat kan ik tegenwoordig in de huidige KWPN-hengstenstapel nog maar weinig terugvinden. Er zijn er een hele boel hengsten met een vreselijk karakter. Ik snap niet dat het karakter niet zwaarder meetelt in de evt goedkeuring van een hengst voor het KWPN. Beweging is goed, maar een paard dat niks wil, schiet ook niet op!!
Maar tegenwoordig kunnen heel veel ruiters/amazones niet meer omgaan met wat meer pit, wat meer bloed. Ze zijn veel te snel kwaad op het paard, dat moet je dus niet doen met een "bloederig"paard. Die heeft dat direct door en pakt je dubbel terug, en terecht! Met schop- , trek- en rukje- plukje werk kom je niet ver bij een volbloed. Een wat minder bloederig paard kan vaker wat meer hebben. Maar of dat nou goed is?

jubeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:17

Pascha schreef:
Om over het karakter nog niet eens te spreken.... Volbloeden zijn goudeerlijk, willen werken, en hebben de juiste instelling. Gaan er altijd voor. Dat kan ik tegenwoordig in de huidige KWPN-hengstenstapel nog maar weinig terugvinden. Er zijn er een hele boel hengsten met een vreselijk karakter. Ik snap niet dat het karakter niet zwaarder meetelt in de evt goedkeuring van een hengst voor het KWPN. Beweging is goed, maar een paard dat niks wil, schiet ook niet op!!
Maar tegenwoordig kunnen heel veel ruiters/amazones niet meer omgaan met wat meer pit, wat meer bloed. Ze zijn veel te snel kwaad op het paard, dat moet je dus niet doen met een "bloederig"paard. Die heeft dat direct door en pakt je dubbel terug, en terecht! Met schop- , trek- en rukje- plukje werk kom je niet ver bij een volbloed. Een wat minder bloederig paard kan vaker wat meer hebben. Maar of dat nou goed is?

Ik kan jou zo de hand geven, dit had ik kunnen zeggen. Mensen zeggen altijd dat tegen mij mbt tot trakehners, en ik zeg precies wat jij zegt. Je moet samenwerken, en dan heb je een dikke vriend voor het leven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:48

unamie schreef:
arie53 schreef:
Een uitgebreid en gedocumenteerd artikel over de invloed van de Engelse Volbloed in de warmbloedfokkerij.

volgens dat stuk zijn de volbloeden van toen beter van bouw als de volbloed van nu ...das een slechte zaak

Deze persoon weet ook te vertellen dat Volbloeden tegenwoordig niet veel races meer KUNNEN lopen, maar er zijn er heel veel die gewoon snel in de fokkerij worden ingezet, nadat duidelijk is dat ze kunnen presteren. Heeft heel vaak niets te maken met niet meer kunnen lopen. Ook tegenwoordig zijn er nog heel wat ruintjes die jaren lang worden getraind en uitgebracht in rennen en die in hun carrierre vele races lopen. Omdat zij voor de fokkerij niet meer in te zetten zijn. In de fokkerij valt namelijk met een goede heel wat geld te verdienen en er is veel minder kans op fatale blessures. Het draait toch allemaal vaak om geld en men wil daar niet te lang op wachten, hoe sneller men geld terug ziet voor zijn investering, hoe beter. Een Volbloed bij een trainer zetten, kost handen vol geld. Geen resultaat op korte termijn, al is het soms nog maar een tweejarige, weg ermee. Ook als men zo’n jong dier naar de knoppen helpt door overbelasting, is er vaak niet het geduld het paard aan te houden tot men het weer helemaal fit heeft. Dit geldt natuurlijk gelukkig niet voor alle eigenaren.

En deze persoon vertelt ook dat Volbloed hengsten niet meer in staat zijn vele dekkingen te verrichten, ook onzin, want er zijn er nog heel wat die per seizoen enkele honderden merries dekken. Allemaal op de natuurlijke manier, zonder K.I., want dat is verboden!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:19

Vorig jaar hebben wij een heel leuk hengstveulen van de hengst Roven xx gekregen bij onze tuigpaardmerrie van Goya. Hij is heel brutaal en voor de duivel niet bang. Zijn hormonen beginnen al een beetje op te spelen dus wij denken dat hij als hengst zijn langste tijd wel heeft gehad.
Wij hebben voor Roven xx gekozen om te kijken hoe onze merrie fokt.
Roven is een springhengst , en een tuigpaard heeft een krachtige achterhand. Dus misschien wil hij later wel leuk springen.
Dit jaar krijgen we een veulentje van Sandreo , we hebben hem gekozen omdat hij een zeer chique hengst is en heel fijntjes gebouwd.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:29

Flyfly heb je een foto van je hengst?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:46

Gitta1977 schreef:
Ik ben ook niet tegen volbloed in de lijn, alleen worden Wilawander en Swatch gepresenteerd in een competitie waar het gaat om model, beweging en exterieur en waar gekeken word naar de geschiktheid als dressuurpaard. Dat is denk ik een keus van het KWPN die ik niet echt handig vind. Kan natuurlijk ook aan de amazone liggen, dat weet ik niet, ik heb ze nooit onder Remy zien lopen (op een enkele foto na, die op zich wel positief was).
Nogmaals, het is geen positieve reclame geweest voor deze twee hengsten die op zich qua snelheid, bloed en hardheid best wat toe zouden kunnen voegen...

Mijn paard heeft een XX/OX percentage van 57,82% dus dat vind ik genoeg... Moet nog op zoek naar een leuke hengst dus daar zal ik me het komende jaar eens mee bezig gaan houden.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=89145

Probeer jezelf eens wat meer te verdiepen in de procedures van het KWPN. Deze 2 hengsten moéten de hengstencompetitie lopen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:53

Ik heb wel een foto van hem maar daar is hij nog maar 1 of 2 dagen oud. Staat in mijn album , maar hoe ik die link moet leggen weet ik niet zo goed.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:11

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:36

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:58

[
Citaat:
quote="Himyar"]
Himyar schreef:

Deze persoon weet ook te vertellen dat Volbloeden tegenwoordig niet veel races meer KUNNEN lopen, maar er zijn er heel veel die gewoon snel in de fokkerij worden ingezet, nadat duidelijk is dat ze kunnen presteren. Heeft heel vaak niets te maken met niet meer kunnen lopen. Ook tegenwoordig zijn er nog heel wat ruintjes die jaren lang worden getraind en uitgebracht in rennen en die in hun carrierre vele races lopen. Omdat zij voor de fokkerij niet meer in te zetten zijn. In de fokkerij valt namelijk met een goede heel wat geld te verdienen en er is veel minder kans op fatale blessures. Het draait toch allemaal vaak om geld en men wil daar niet te lang op wachten, hoe sneller men geld terug ziet voor zijn investering, hoe beter. Een Volbloed bij een trainer zetten, kost handen vol geld. Geen resultaat op korte termijn, al is het soms nog maar een tweejarige, weg ermee. Ook als men zo’n jong dier naar de knoppen helpt door overbelasting, is er vaak niet het geduld het paard aan te houden tot men het weer helemaal fit heeft. Dit geldt natuurlijk gelukkig niet voor alle eigenaren.

En deze persoon vertelt ook dat Volbloed hengsten niet meer in staat zijn vele dekkingen te verrichten, ook onzin, want er zijn er nog heel wat die per seizoen enkele honderden merries dekken. Allemaal op de natuurlijke manier, zonder K.I., want dat is verboden!

Gelukkig weet jij veel beter hoe een sportpaard in elkaar hoort te zitten

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:55

Ik denk persoonlijk dat de Volbloed zeker nog iets toe te voegen heeft.
Mijn merrie is volledig Volbloed gefokt.
Een Mytens XX x Hook Money XX x Breton XX.
Ik breng haar uit in de dressuur sport, wat ze niet onverdienstelijk doet.
Het karakter van de merrie is super fijn door haar gevoeligheid en de eindeloze wil om te werken.
Dit paard zal nooit in de staak raken of gemeen worden omdat ze iets niet snapt.
Zo'n karakterpaard wens je iedere fijngevoelige ruiter toe.
Ik heb haar dan ook in juni van vorig jaar laten dekken omdat ik maar wat graag nog zo'n fijn paard zou willen.
Ik heb er voor gekozen om het bloederige te behouden.
Mijn keus viel dan ook op Kennedy.
Over drie maanden krijgt ze haar veulen en zal ik zeker foto's plaatsen.

Doordat deze paarden zo fijn gevoelig zijn reageren ze op de fijnste hulp.
En kun je een prachtig beeld creeren.
Ik zeg niet dat dit makkelijk is want er zitten ook genoeg nadelen aan een Volbloed.
Ze kunnen erg heet worden en je hebt engelen geduld nodig.
Toch vind ik dat geen probleem.
Want ik heb er verschrikkelijk veel voor terug gekregen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:30

arie53 schreef:

Gelukkig weet jij veel beter hoe een sportpaard in elkaar hoort te zitten

Voel je je soms aangesproken ?