[TI] driekleur = bruinbont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: driekleur = bruinbont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:36

en mijn say is natuurlijk ook echt vosbont

Liezzie, zoals anderen al zeiden zijn manen en voorpluk zijn toch echt zwart dus een bruinbonte bovendien heeft ie ook nog een zwarte pluk in zijn staart , maar zijn knieen zijn allemaal wit dus daar kun je het zwarte niet zien.

de appeloosa is leuk, echte driekleur (hebbuh )

Heel soms komt er bij koeien ook een aparte uit. Zwartbont met dan 1 of enkele bruine vlekjes (van ca paar cm doorsnee) komt erg zelden voor en zijn dan kruisingen MRIJ x HF (tenminste die ik gezien heb).
Boeren zijn er er trots op als ze er 1tje hebben heb er tot nu 3 gezien met echt duidelijk 1 of enkele bruine vlekjes in of naast een zwarte.

Had die ijslanderfoto wel eens gezien maar geloofde t niet zo zo onwerkelijk dat vos met gitzwart

Say heeft trouwens ook op 2 plekken een donker vlekje, dacht eerst dat t vuil was maar na wassen en schrobben ging het nog niet weg bleken echt donkere haren te zijn

Hier op een bestaande foto kun je 1 vlekje met zien (niet zo heel duidelijk, maar hopelijk net te zien):
Afbeelding
Is dat ook zoiets of ?!

Ja Ryan bij ons op stal staat er nu ook 1 die als zwartbont is opgenomen, maar alle vlekken zijn chocoladekleur zou ik ook bruinbont noemen of is dat dan weer hééél donker koffievos ?!(weet niet tot hoe donker dat voorkomt?!)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:03

Donkere vlekje bij Sayla zullen waarschijnlijk Bend Or spots zijn, donkere (of zwarte) vlekken die voorkomen bij vossen:
Afbeelding
En een paard met echt chocokleurige vlekken kan heel goed koffievos zijn, maar dan moeten de manen ook die kleur hebben.
Koffievos kan bijna zwart lijken trouwens. Een goed voorbeeld van een hele donkere koffievos is de Holsteiner hengst Donnerhall:
Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:47

gaaf paard, in de zon zie je dan zeker zo'n mooie gloed --> zie voskleurige voetjes achter

Tinker heeft idd ook chocolade kleur in voorpluk rest manen en staart is wit.

Kan eerste plaatje niet zien

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:23

Wist eigenlijk ook niet beter dan dat driekleur bruinbont was. Maar sommige mensen kennen die alleen als 3-kleur en dat is makkelijker benamen.

Wat gaat Mike worden dan? Hij staat in veulen/winter vacht. Hij heeft een licht neusje en ook rond zijn ogen wordt het lichter.

Afbeelding

Afbeelding

Vlekken zijn toch echt overwegend zwart, maar je ziet bij de 2e foto dat er bruin doorheen komt.

Ik denk niet dat het een 3-kleur.... euh.... bruinbonte wordt, maar de meningen zijn verdeeld.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 12:30

Is een bruine bruine snoet en bruin in flanken al goed zichtbaar dus kan nooit zwart zijn

Denk dat t zo'n kleurtje als Thunder wordt

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:58

Mike wordt echt een (donker) bruinbonte. Een echte zwarte heeft namelijk nooit een bruine neus en rond de ogen is het ook niet bruin. De veulenvacht van een echte zwarte is bijna altijd muisgrijs.
Zo zou zijn kleur er waarschijnlijk uitzien zonder vlekken:
Afbeelding
Een donkerbruine kan op het lijf echt gitzwart zijn, het bruin kan alleen bij de neus te zien zijn in extreme gevallen, zoals deze:
Afbeelding

Grid, hier nog een plaatje:
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:01

[
Supertje schreef:
Mike wordt echt een (donker) bruinbonte. Een echte zwarte heeft namelijk nooit een bruine neus en rond de ogen is het ook niet bruin. De veulenvacht van een echte zwarte is bijna altijd muisgrijs.
Zo zou zijn kleur er waarschijnlijk uitzien zonder vlekken:

grid schreef:
Is een bruine bruine snoet en bruin in flanken al goed zichtbaar dus kan nooit zwart zijn

Denk dat t zo'n kleurtje als Thunder wordt

Jeetje wat vervelend

baggio is overigens heel lichtbruin geboren en is toen echt zwart geworden....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:38

die ene is echt gitzwart met bruine neus

en idd net zo'n vlekjes als op die billen, maf hoor

ja vast heel erg hè van Mike leuke gangen zitten er trouwens zo te zien op wordt ook n stoere

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:46

Dat kan, zwarte veulens kunnen in het begin hele rare kleurtjes hebben, van bijna beige tot roodbruin en muisgrijs. Maar die komen helemaal zwart onder de veulenvacht vandaan en worden altijd donkerder.
Het verschil met een bruin veulen is goed te zien, een bruin veulen heeft namelijk altijd lichtere onderbenen, een lichte neus en meestal een lichte buik, zwarte veulens zijn vrijwel egaal dezelfde kleur.
Baggio had dan waarschijnlijk zo'n kleurtje:
Afbeelding
Friese veulens hebben vaak zo'n kleur:
Afbeelding
Bruin veulen (dit veulen wordt heel donkerbruin):
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:32

Supertje, klopt redelijk. ALs ik vanavond thuis ben, zal ik de foto eens opzoeken.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:35

grid: veel haflingers en arabieren hebben ook die vlekjes op een voskleurige vacht!

Bijvoorbeeld Amanda van Maya hier op bokt.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:23

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:28

Zo te zien een zwarte, gezien de vale tint in zijn veulenvacht. Beide ouders zijn ook zwartbont toch? Dan kan het sowieso geen bruine zijn. Uit 2 zwarte ouders kan alleen zwart en vos komen, en een vos is het zeker niet.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:52

Omdat ik toch nog vaak te horen krijg dat hij bruin is ga ik iedere keer weer twijfelen.
Ouders zijn voor het zicht zwart maar als ik hier dan lees dat het ook heel erg donkerbruin kan zijn....
Dat uit genetisch zwarte ouders alleen zwart kan komen wist ik al, was er alleen bang voor dat er misschien 1 toch stiekum donkerbruin is.
Die persoon wil gewoon heel graag dat hij bruin is denk ik, als het iedere keer weer gezegd wordt

Amor_Amor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:01

Ik snap de eerste post niet helemaal (enquete???)
Driekleur is in mijn ogen : paarden en pony's met zowel zwarte , bruine vlekken en wit. (Bruin/wit zwart in manen en zwart in staart).
Bruinbont: Varieerd van licht tot donker, echt bruin dus geen zwart of iets in manen, staart en vacht.
Vosbont: vosjes varieerend van licht tot donker, met wit.

Op het moment weet ik het niet anders te omschrijven, mijn hoofd zit vol.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:24

coydog schreef:
Omdat ik toch nog vaak te horen krijg dat hij bruin is ga ik iedere keer weer twijfelen.
Ouders zijn voor het zicht zwart maar als ik hier dan lees dat het ook heel erg donkerbruin kan zijn....
Dat uit genetisch zwarte ouders alleen zwart kan komen wist ik al, was er alleen bang voor dat er misschien 1 toch stiekum donkerbruin is.
Die persoon wil gewoon heel graag dat hij bruin is denk ik, als het iedere keer weer gezegd wordt

Wanagi wordt gewoon zwartbont. Baggio was ook zo!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:35

Amor_Amor schreef:
Driekleur is in mijn ogen : paarden en pony's met zowel zwarte , bruine vlekken en wit. (Bruin/wit zwart in manen en zwart in staart).
Bruinbont: Varieerd van licht tot donker, echt bruin dus geen zwart of iets in manen, staart en vacht.

als je nu eens door had gelezen had je gezein dat het NIET bestaat. bruine EN zwarte vlekken op 1 paard

MelanieS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:03

Cayusejuhh schreef:
Amor_Amor schreef:

als je nu eens door had gelezen had je gezein dat het NIET bestaat. bruine EN zwarte vlekken op 1 paard

En toch....in mijn fotografisch geheugen staat een foto geprent van een driekleur die dus bruine en zwarte vlekken had. Dat was ver voordat ik zelf een Tinker had en ik weet nog dat ik dacht: die is gaaf!. Ben nu voor eeuwig zwaar gefrustreerd want ik weet niet meer in welk boek die foto stond! Maar ik zie 'm zo voor me! Ik weet ook niet of ik dat boek zelf ergens heb of dat ik het in een boek in de boekhandel in Ierland gezien heb...aaaarghhhh!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:22

ik heb wel eens een appa gzien met zwarte en bruine vlekken
op de markt
Denk dat het toch geverfd is geweest

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:24

leuk om dit te lezen....
Tommie is bruinbont en heeft een zwarte voorpluk en een zwart stuk in de manen,zijn staart is zwart met bovenop wat wit haar en hij heeft zwarte vlekken op zijn mond en ECHT waar een zwart vlekje op zijn rechterzijde,daar waar de singel ligt.

toch vind ik hem geen echte driekleur,kijk naar Allart (zelfde vader) die heeft zwarte knieen en dan vind ik een paard dus wel een driekleur!

Tommie
Afbeelding
Afbeelding
check het inimini vlekje

Allart
Afbeelding
eigenlijk moet je de foto in een wat groter formaat zijn dan zie je beter dat het bruin op zijn voorknieen overgaat in zwart.....

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:59

net zoals Katinka dus:
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:26

Afbeelding

Maar een bruine kan/heeft toch ook zwarte benen?

Amor_Amor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:36

Cayusejuhh schreef:
Amor_Amor schreef:

Goh jeetje, wat een zeer vriendelijk antwoord.. Je zou het bijvoorbeeld ook anders kunnen brengen. Ik neem je zo in ieder geval niet serieus.

Ik geloof toch echt dat hier ergens een foto staat van een bruin/zwarte pony, ik geloof dus zeker wel dat dat kan, bruine en zwarte vlekken op een paard of pony. Misschien moet jij die foto ook eens bekijken en vertel eens wat je ziet
Overigens als jij ook goed had gelezen, had je gezien dat ik schreef: "In mijn ogen".
In mijn ogen betekent niet; ook in jouw en andermans ogen

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:17

Amor_Amor schreef:

Cayusejuhh schreef:

Amor_Amor schreef:
Goh jeetje, wat een zeer vriendelijk antwoord.. Je zou het bijvoorbeeld ook anders kunnen brengen.
Ik

neem je zo in ieder geval niet serieus.

Ik geloof toch echt dat hier ergens een foto staat van een bruin/zwarte pony, ik geloof dus zeker wel dat dat kan, bruine en zwarte vlekken op een paard of pony. Misschien moet jij die foto ook eens bekijken en vertel eens wat je ziet
Overigens als jij ook goed had gelezen, had je gezien dat ik schreef: "In mijn ogen".
In mijn ogen betekent niet; ook in jouw en andermans ogen

Het kan wel in jouw ogen zijn, maar dan hoeft het nog niet te kloppen De kleur van een paard is niet iets wat je zelf uit kunt maken, maar een gegeven.
Een bont paard is niets anders dan een paard met een bepaalde basiskleur (zwart, vos, bruin) en daar overheen een wit patroon. Dus een bruin paard + bontgen wordt bruinbont, zwart+bontgen wordt zwartbont en vos+bontgen wordt vosbont. Vlekken kunnen op iedere kleur voorkomen maar de basiskleur veranderd daardoor niet.
Om dus een 'driekleur' te krijgen zoals jij beschrijft (zwarte én bruine vlekken, en zowel zwart als bruin in de manen) zouden er dus ook niet-bonte paarden moeten zijn die op het lijf zwart en bruin zijn en zwart en bruin in de manen hebben. En dat bestaat niet.
En wat in jouw ogen een bruinbonte is, dus een bont paard met bruine vlekken en bruine manen en staart, is echt een vos bonte. Een bruine heeft namelijk áltijd zwarte manen en staart. Een paard wat een bruine kleur heeft, maar waarvan de manen en staart ook dezelfde kleur hebben is een vos, hoe donker ook (kan zelfs tegen zwart aan zitten, zie plaatje van donnerhall een stuk terug in dit topic), een geen bruine.

Er staat hier in dit topic inderdaad een plaatje van een paard met zowel voskleurige als zwarte vlekken, deze:
Afbeelding
Maar dit paard is heeeel erg uitzonderlijk, het is zelfs het enige paard met deze kleur. Dit paard heeft een genetisch 'foutje'. Bij een bont paard kunnen in de witte vlekken z.g.n. roanpatches voorkomen, vage plekken met gekleurde haren, en dat is bij dit paard in extreme mate gebeurd. Er zijn zoveel gekleurde haren dat de vlekken compleet ingekleurd zijn.
Het paard is dus eigenlijk gewoon vosbont, maar door een toevalligheid zijn de witte vlekken zwart geworden. Daaroverheen zouden dus nooit weer witte vlekken heen kunnen komen (want die heeft het paard eigenlijk al) om een échte driekleur te krijgen.

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:19