tot wanneer op je drachtige pony rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

Re: tot wanneer op je drachtige pony rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:32

Bij mijn pony op stal staat een merrie die had zaterdag een keuring en zondagmiddag werd het veulen geboren.
Eigenlijk zou die merrie niet meedoen met de keuring maar de eigenaar hoorde dat er een bekende buitenlandse (engelse) jury kwam, heeft hij haar toch meegenomen. De merrie heeft 10-en gekregen op tye en exterieur en is die dag Dagkampioen geworden.

Maar zoals hierboven al staat, de merrie geeft het zelf aan wanneer ze niet meer kan/wil

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:33

Ik kijk ook naar het gedrag en de conditie van het paard in kwestie. Deze keer heb ik Prelude twee maanden tevoren op (zadel)rust gezet. Ze begon moeite te krijgen met buigen, het aansingelen ging irriteren en de laatste twee weken heb ik alleen op stemhulpen buitenritjes gereden. Niet zo gek, als je naar de buik kijkt :

Afbeelding

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:56

ja oke gewoon een beetje rijden enzo vindt ik ook niet zo erg, maar een wedstrijd is toch wel wat intensiefer, en vooral de oefeningen van te voren enzo, je moet wel flink oefenen als je goed wil presteren op een wedstrijd toch!?
Dus de pony gaat ook nogal zweten dan, en met dit weer vindt ik het gewoon geen goed idee, maar ja ieder zijn mening is anders natuurlijk, ik zou het in ieder geval niet doen., maar gelukkig is mijn verzorgpony niet drachtig, dus dat scheelt weer.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:27

ik vindt gewoon dat een paard en maand van te voren geen zadel meer op moet maar dat is gewoon mijn mening en mijn gevoel naar paard toe
als je zelf zwanger bent doe je ook geen riem meer om

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:55

miriamrocky schreef:
ik vindt gewoon dat een paard en maand van te voren geen zadel meer op moet maar dat is gewoon mijn mening en mijn gevoel naar paard toe
als je zelf zwanger bent doe je ook geen riem meer om

daar ben ik het helemaal mee eens!
Maar vindt ook dat je twee maand van te voren gewoon niet meer echt intensief moet rijden, gewoon wat longeren aan het halster om ze wel in conditie te houden, of wat leuke spelletjes met ze te doen in de bak, maar verder niks.
Zij verdienen ook wel eens hun welverdiende rust, net als wij mensen ook wel eens een break kunnen gebruiken.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:00

wij hebben 2 weken van te voren nog een strandrit gemaakt (alleen stappen en een rustig drafje) en nog geen week voordat het veulen er was, hadden we nog in het twiske gereden.
is een superveulen geworden.
de merrie geeft zeld aan wanneer ze het neit meer trekt. wanneer ze er geen plezier meer in heeft, moet je gewoon stoppen.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 07:46

tja maar toch blijf ik er bij eeen maand van te vooren geen zadel meer op gewoon lekker zonder zadel stappen
( bij mij paarden die drachtig waren kwam er al een maan dvan te vooren geen zadel meer op en gingen we rustig zonder zadel stap ritjes doen om ze wel in beweging te houden)

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:32

das waar. het was ook neit helemaal zo gegaan als geplaned want het veulen was te vroeg geboren

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:58

mellamoshan schreef:
wij hebben 2 weken van te voren nog een strandrit gemaakt (alleen stappen en een rustig drafje) en nog geen week voordat het veulen er was, hadden we nog in het twiske gereden.
is een superveulen geworden.
de merrie geeft zeld aan wanneer ze het neit meer trekt. wanneer ze er geen plezier meer in heeft, moet je gewoon stoppen.

je zegt wel het is een super veulen geworden, maar daar gaat het niet allemaal om natuurlijk.
Want dat zeggen de meeste mensen valt me op, het veulen is wel gezond geboren, maar je moet ook om je paardje denken vindt ik, die moet het veulen dragen, en aan het eind is het veulen zo groot, dat het overal tegen aan gaat drukken in de buik, en dat is voor de merrie echt geen pretje.
Het is toch niet zo moeilijk om je paardje aan het einde ff rust te gunnen?
Je kunt zoveel meer met je paardje doen dan alleen intensief te rijden, en dat vinden ze nog leuk ook, en doet het vertouwen goed.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:49

mijn merrie rij ik gewoon door, ze moet nu nog 3 maanden en ze is zelfs
actiever geworden. ik spring ook nog een klein mini beetje 50 cm. hahaha. ze heeft er nog ontzettend veel plezier in. ze heeft ook nergens last van!

ik denk dat het gewoon per merrie verschilt. goed opletten.

weet je als je jou merrie door rijdt. zal ze de bevalling ook beter door komen!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:56

mijn verzorgpaardje is eind mei uitgerekend en ik rij haar 2/3x per week 20/30min. veel stappen en beetje draf. ik kan niet veel rijden omdat ze met atrose staat.

Ze is al aardig zwaar aan het worden maar ze is al aan de dikke kant. Dus ik doe altijd gewoon rustig aan. en ik rij gewoon tot dat ze het aangeeft. veel stappen of aan de hand wandelen. ze staat ook iedere dag in de wei

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:07

dus als jullie straks zwanger zijn doen jullieook lekker een strake riem om
hihi tja meschien ben ik wel heeel eerlijk tegen over me paardjes

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:30

hmm Juweeltje op de manege heeft gisteren nog gereden in de manegeles (was nog maar 1 uurtje) en in de middag vertoonde ze al tekenen dat ze bij ging bevallen, ze hebben haar zo lang door laten lopen omdat ze het heerlijk vind om te rijden en haar op stal zetten, daar doe je der geen plezier mee.. haha.. maar idd ik zou gewoon kijken tot wanneer je merrie het leuk vind en als ze het niet leuk meer vind, gewoon een eindjegaan wandelen ofzo

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:37

Bij ons op de manege hadden we een pony die had 2 dagen voor haar bevalling nog een buitenrit gemaakt de dag erna was het zondag toen was ze vrij en maandag stond er een veulentje in de stal. Ze vond het helemaal niet erg dat ze werd gereden en had ook nergens last van. ze liet het niet merke iig

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:24

miriamrocky schreef:
dus als jullie straks zwanger zijn doen jullieook lekker een strake riem om
hihi tja meschien ben ik wel heeel eerlijk tegen over me paardjes

Loop jij als je niet zwanger bent wel met een riem om dan? Dat is geen vergelijking natuurlijk.
Ik kan het mijn merrie niet aandoen om haar nu al stil te zetten, die komt na 2 dagen niet rijden al de wei uitspringen dat ze zo graag weg wil.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:29

Per pony verschillend idd.
Bijde drachtige mutsen hier worden nog wel gereden (zijn eind april uitgeteld, dus nog 2,5 maand). Marjon doen we rustig aan. Geen lange buiten ritten meer mee, niet galloperen, enkele keren per week wat stappen en draven 'zwangerschaps gym' .
Fleur (die een week eerdre uitgeteld is dan Marjon) wordt nog gewoon gereden. Keertje of 3/4 per week maar alles rustiger aan. Maar zij geeft duidelijk aan zelf nog te willen in vergelijking met Marjon is dat dag en nacht verschil.
Vandaag hebben ze voor de eerste keer zonder zadel gereden. Voor Fleur kan dat nog wel met maar kunnen ze vast oefenen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:31

ik reed door tot een week ong. voor de bevalling, daardoor bleef ze goed in conditie en kon ze goed veulen, ik 'reed' trouwens geen galop en nouwelijks draf meer hoor. Ons veulentje is op de wei kerngezond ter wereld gebracht

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:43

Ik vind dat het heel erg afhangt van de merrie.
Mijn verzorgpony is half april uitgerekend en daar rijden we gewoon nog mee. Ze bijt niet bij aansingelen. Ze springt tijdens het rijden uit zich zelf nog wel eens in galop aan.

Zolang je merrie aangeeft dat ze nog kan rijden, vind ik dat je gewoon moet blijven rijden, of je moet zelf erg last hebben van de buik

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:55

ik zeg ook niet dat je meot stoppen maar lekkere stap ritjes maar dat is iedereen zijn eigen keuz de paarden hier krijgen gewoon 4 a 3 weeken van te voeren geen zadels meer op maar worden ngo wel gereden

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:33

@atlanta 13

veulen is kerngezond ter wereld gekomen, en dat lijkt me toch belangerijk! zolang de merrie aangeeft nog ritjes te kunnen maken, doen we dat ook nog gewoon. beetje stappen met een lange teugel heeft nog nooit een paard kwaad gedaan lijkt me zo.
wat het zadel betreft, singel gaat heus niet zo strak, gewoon ff hangen aan de andere kant bij het opstappen. het veulen ligt trouwens toch niet waar de merrie aangesingeld word.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:41

ik sprong écht niet met haar, niet zolang ze drachtig was, misschien op het begin niet zo hoog, maar als ze nu drachtig was, en ik nog zo actief sprong als wat ik nu met haar doe, zou ik het héél link vinden
Ik reed ook niet echt meer met zadel, 3 weken van te voren nog wel hoor en dan schoot ze er nog wel eens vandoor in rengalop, ja zelf weten dan hoor. Ik liet haar dan niet uitgaloperen, maar een klein galopje wel. Dat doen ze in het wild ook nog dus

Rhode_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:03

Ik heb het laatst nog aan de dierenarts gevraagd!
Hij zei dat je wel rustig door kon rijden tot 1 week dr voor, rustig draven en stappen kan wel.. En d'r natuurlijk op letten wanneer het paard niet meer wil!
Volgens de dierenarts kon je 2 weken erna ook weer rustig opbouwen met rijden

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:56

Ik rijd ook gewoon door tot de merrie het aangeeft. Zo hou je haar in conditie en gaat alles (naar mijn mening) soepeler en kun je haar makkelijker weer oppakken na het veulen.
Als je kijkt hoe de merries in het land doen dan is het helemaalniet erg om door te rijden.
Wat betreft de singel, er is natuurlijk een verschil tussen aansingelen en aansingelen.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:46

ja maar het gaat hier over een merrie die niet echt een conditie heeft
maar ik heb der zien rijden en ze re lekker zonder zadel

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:10

Ik rijd de merrie ook altijd door tot vlak voor de bevalling. Merrie vindt het hartstikke leuk en geeft ook aan dat ze wil blijven rijden. Afgelopen jaar is ze wel een maand van tevoren stil gezet, want toen gaf ze ook zelf aan niet meer gereden te willen worden. Wel is er met haar gelopen enzovoort. En dit jaar? Tja we zien wel.. het duurt nu nog 2 maanden en tot nu toe wil ze nog steeds graag werken. We zien wel wat het wordt dit jaar.