wat is een redelijk dekgeld hiervoor (shet)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:29

Een 15 jarige hengst kan niets meer berijken. Ze mogen tot hun 12 naar de keuring bij het NSPS.
Je zou wel nog naar het NMPRS gaan, maar dan ben je altijd in het nadeel. Ze vragen luxe kleine lang gelijnde mini paardjes ipv een gedronge forse shetlander.

Ik trap geen hengst de grond in. Ik geef mijn eerlijke mening. Ik heb er ook geen moeite mee als ze dat met mijn pony's zouden doen(daar ben ik alleen maar blij mee zodat ik kan zorgen dat ik de te kort komingen van mijn merries kan compeseren of juist het advies kan krijgen om er niet mee te fokken omdat mijn merries niets kunnen toevoegen).

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:31

wat is daar nou weer de grond in trappen dan? ik heb precies dezelfde mening. ben er ook tegen dat er gefokt word zonder papier

Michelle85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:21

Ik ben ook tegen fokken zonder papier. Maar voor de dekking zou ik idd maar 25 - 35 euro vragen, want het is nou eenmaal geen goedgekeurde hengst! Verder even een reactie op Dennis: bij welk stamboek is jouw hengst dan kampioen? Want je wilde hem toch aanbieden bij het NSPS? Ga je dat nog doen ? Succes in dat geval

On topic: En bij het NSPS zelf loopt ook genoeg 3e premie spul dus waaarom dekken die mensen die zo graag een 'leuk' veulentje willen fokken dan niet met zo'n hengst? Die zijn ook niet duur en vaak in alle kleuren Kijk dan krijg je toch een stamboekpapiertje erbij en wordt dat veulentje (als het een hengstje is) niet per definitie een salamiworstje ! Verder heeft het echt weinig zin om met een 'wilde' hengst te fokken.

Anneke

Re: wat is een redelijk dekgeld hiervoor (shet)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:27

Grond in trappen is een groot woord, daarom staat het ook tussen aanhalingstekens... (kon even niet op wat beters komen)
Ik vond (en vind) het gewoon niet bepaald aardig neergezet. Ze weet zelf ook wel dat het geen GGK dekhengst is, en vraagt wat ze er dán voor kan vragen. That's al.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:00

Anneke schreef:
Grond in trappen is een groot woord, daarom staat het ook tussen aanhalingstekens... (kon even niet op wat beters komen)
Ik vond (en vind) het gewoon niet bepaald aardig neergezet. Ze weet zelf ook wel dat het geen GGK dekhengst is, en vraagt wat ze er dán voor kan vragen. That's al.

Tja meningen verschillen.
Het is gewoon zo dat er al genoeg papierloze Shetlanders rondlopen, en dat hierdoor het ras wel wat minder wordt.
Ik zou niet met hem gaan dekken, ook niet voor het plezier.
Ik zou liever wat meer geld uitgeven en zeker weten dat het allemaal goed zit, qua bouw maar ook qua erfelijkheid.

Dat is voor mij de voornaamste reden, correcte Shetlanders fokken, en niet van die bij-elkaar-raap Shetlanders.

Het is heel bot neergezet, sorry hiervoor.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:51

Als je een leuk veulentje in de wei wil kan je in mijn ogen dan beter 1tje van de markt halen en redden van die salami....

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:38

Ik ga ook met mee met de mening dat je niet moet fokken zonder papieren of als ze niet goedgekeurd zijn. Al zijn ze nog zo lief, mooi etc, er zijn al zoveel paarden. Zelfs met papier raak je ze soms niet kwijt.
Ik heb zelf een hengst met een superpapier, super gangen en een exterieur uit het boekje, maar hij zal nooit goedgekeurd worden, omdat hij een klophengst is. Ik verkoop hem nu dus en alleen aan iemand die hem laat castreren, zodat er niet alsnog mee gefokt wordt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:43

Er worden geen antwoorden meer gegeven op mijn vraag, dus voor mij is dit topic gewoon gesloten. Ik heb een aantal (nuttige) antwoorden gehad. De vraag of er wel of niet gefokt zou moeten worden met deze hengst heb ik zelf al beantwoord, daarom heb ik daar ook nooit ofte nimmer jullie mening hierover gevraagd.
Disscusieer lekker verder, maar over een andere hengst graag, want dit is dus niet de bedoeling van het starten van dit topic geweest.