Afkeuren Haarlem, Hemmingway etc... -> Het KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Piet

Re: Afkeuren Haarlem, Hemmingway etc... -> Het KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:12

sarabande schreef:
Ja zoals in het andere topic al gesteld is dat een heel rare ontwikkeling vooral daar de buitenlanse gegevens niet worden meegenomen.

Bij het keur/preferent maken van Indoctro worden dan de buitenlandse gegevens blijkbaar weer wel meegenomen. Als ik me niet vergis zijn dit keur/preferent predikaat pas haalbaar bij een index > 140, en deze haalt Indoctro (vanwege het niet meetellen van de buitenlanders?) niet. In de Strengen wordt echter vermeldt dat het KWPN vanwege het groot aantal goede buitenlanders ze het predikaat toch toekennen. Bij Hemmingway worden de buitenlanders weer niet meegenomen, en wordt alleen gekeken naar de te lage index. Ik vind dit allemaal niet erg consequent, oftewel het riekt naar meten met twee maten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:44

arie53 schreef:
Nog even een leuke excercitie voor degene die de moeite willen nemen.

Kijk eens wat de veulenrapporten zeggen over de hengsten Haarlem en Hemmingway.

Veulenrapporten zijn stukken vager dan indexen.........
Ik gebruik liever hengsten met een index van 200+, dan met een prima veulenrapport.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:02

Wat voor fout zouden ze hebben gemaakt? Ben heel benieuwd of Haarlem nu mag "blijven". Ga ik wel voor duimen!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:21

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Nog even een leuke excercitie voor degene die de moeite willen nemen.

Kijk eens wat de veulenrapporten zeggen over de hengsten Haarlem en Hemmingway.

Veulenrapporten zijn stukken vager dan indexen.........
Ik gebruik liever hengsten met een index van 200+, dan met een prima veulenrapport.

Nou die 200 +, zijn dan niet veel.....

volgens de kwpn indexen op KWPN stallion.com GEEN...

VB........De dres index van Rubiquil is hoger dan Donnerhall....omdat de index van Donnerhall gebaseerd is op paarden in nederland...

Maar als ik moest kiezen dan liever Donnerhall met zijn lagere dres. index dan Rubiquil.

Dus dat "stukken vager" IMO valt nog wel mee.....

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:24

Op zich is een selectie noodzakelijk ter verbetering van een stamboek, dit met name voor hengsten. Dit omdat ze veel meer nakomelingen krijgen als merries en alle studies wijzen erop dat alleen een strenge selectie resultaten oplevert. Hier is denk ik iedereen het mee eens.

De crux is een goed selectiecriterium. Dat is niet eenvoudig, er gaan jaren overheen voor een paard opgeleid is tot het hoogste nivo, en dat is feitelijk het einddoel van het KWPN, fokken voor de TOP (met hoofdletters). Elke methode die de generatieinterval verkort is feitelijk een benadering en een die dus fouten introduceerd (keuzes op basis van een inkomplete data set).
Relatief lang wachten voor het finale oordeel is dus haast onvermijdelijk, het is alleen de vraag of selectie op oude en relatief weinig gebruikte hengsten nou zoveel nut heeft.

Wat wel veel nut heeft is een vroege selectie op gezondheid van bv veulens. Het is een feit dat elk veulen dat binnen het KWPN wordt geboren door een schetser wordt bekeken, is hier niet iets mee te doen??? Een eerste selctie op stand en bouw afwijkingen kan dan al op veulen leeftijd plaatsvinden, en je heb ze bijna allemaal te pakken!!!

Hupsa de bokkepoten verervers eruit en dat al lekker snel. Als dan ook de index genuanceerder en vooral inzichtelijker wordt, ben ik ook weer blij. Het is tenslotte mijn stokpaardje dat een index wel kan helpen, maar dat de berekende indexen van het KWPN geen weergave zijn van de werkelijkheid. Een index van 200+ slaat helemaal nergens op. Het is ook niet zo dat nieuwe generaties automatisch beter zijn als hun vaders, en dat is nu volgens de gehanteerde berekening wel zo.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:40

Gitta1977 schreef:
Van de in totaal 1085 nakomelingen van Haarlem die bij het KWPN zijn geregistreerd zijn er 290 actief in de sport (geweest).

Bij ons op stal staat toevallig een ruin van Haarlem die wel bedoeld was voor de sport maar op driejarige leeftijd spat kreeg. Nu mag hij blijven als recreatiepaard.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:19

Bij ons op stal staat toevallig een ruin van Haarlem die wel bedoeld was voor de sport maar op driejarige leeftijd spat kreeg. Nu mag hij blijven als recreatiepaard.[/quote]

Anders had het een echt sportpaard geweest met ontzettend lange flaporen... he loes

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:10

je moet dan ook kijken naar de mogelijke oorzaak. Misschien is die Haarem als veulen nooit netjes bekapt en heel vroeg aan het werk gezet en vertoont hij daarom nu al dit soort klachten?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:54

_Piet schreef:
sarabande schreef:
Ja zoals in het andere topic al gesteld is dat een heel rare ontwikkeling vooral daar de buitenlanse gegevens niet worden meegenomen.

Bij het keur/preferent maken van Indoctro worden dan de buitenlandse gegevens blijkbaar weer wel meegenomen. Als ik me niet vergis zijn dit keur/preferent predikaat pas haalbaar bij een index > 140, en deze haalt Indoctro (vanwege het niet meetellen van de buitenlanders?) niet. In de Strengen wordt echter vermeldt dat het KWPN vanwege het groot aantal goede buitenlanders ze het predikaat toch toekennen. Bij Hemmingway worden de buitenlanders weer niet meegenomen, en wordt alleen gekeken naar de te lage index. Ik vind dit allemaal niet erg consequent, oftewel het riekt naar meten met twee maten.

Heb je volledig gelijk in!
Als ik me niet vergis staat Indoctro in Duitsland bij de 1e 3 van de springindex lijkt me heel moeilijk om er dan om heen te kunnen ik denk dat dit heeft mee gespeeld ivm de index. Maar volgens de regels is het dan niet

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:56

_Piet schreef:
sarabande schreef:

Dit ben ik volledig met jullie eens!
Volgens mij kon het KWPN niet om Indoctro heen als ik me niet vergis staat hij in Duitsland bij de 1e 3 van de springindex, dan worden schijnbaar dus wel de regels omzeild.

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:27

Wat betreft de buitenlandse paarden, alleen degenen die in een FEI geklasseerde wedstrijd zijn uitgekomen doen nu mee in de tellingen. Het KWPN is (volgens eigen zeggen) nu druk in overleg met buitenlandse stamboeken om de resultaten van andere wedstrijden ook mee te nemen. Moeillijkheid daarbij is een goede vergelijking met het NL wedstrijdniveau.
Nu lijkt mij persoonlijk dat laatste niet eens zo moeillijk, kwestie van je goed laten informeren wat de eisen zijn per proef/wedstrijd en dan omzetten naar NL voorbeeld... maar ja wie ben ik...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:30

Er staat vandaag een heel artikel in de Hoefslag over Hemmingway (curriculum vitae). Er wordt ook uitgebreid ingegaan op de afkeuring.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 14:31

En wat staat daar dan te lezen, ik heb de Hoefslag niet namelijk en het waait me te hard om er ff voor naar het winkelcentrum te fietsen...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:42

Ik kan het helaas niet scannen...
Maar de strekking is dat de eigenaren verbijsterd zijn door de afkeuring. Hij heeft altijd goed gefokt, veel veulens zijn naar het buitenland verkocht. Die zijn vervolgens uit beeld bij het KWPN en gaan pas weer meetellen op het moment dat ze internationaal lopen. Volgens eigenaar lopen er verschillende nakomelingen internationaal op 1.50m-niveau en ook wordt Les Burga van Dominique Filion genoemd (dressuur dus). Van Hemmingway lopen volgens de eigenaar meer dan 10 nakomelingen in Engeland 1.30 en 1.40 en die tellen dus niet mee.
Er is trouwens herkeuring aangevraagd.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:00

MissHIS schreef:
[Op dinsdag 31 januari 2006 is gebleken dat er een fout is gemaakt bij het inlezen van de data voor de jongste fokwaardeschatting.

Het KWPN heeft CR Delta opdracht gegeven om een nieuwe berekening van de fokwaarden springen en dressuur te maken. Met het uitvoeren van deze procedure is circa 14 dagen gemoeid.

(persbericht KWPN)

Hebben ze verkeerde koeien genomen.
En stug vol blijven houden dat het KWPN een onafhankelijke
fokvereniging is, die niets van doen heeft met de Bio-industrie

https://www.cr-delta.nl/

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:53

Citaat:
Zoek een proefstier, wachtstier of fokstier en/of zijn fokwaarde op (een gedeelte van) de naam.

De volgende vernieuwing die op stapel staat:
Proefhengst

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:31

Voor Haarlem geld eigenlijk hetzelfde als voor Hemmingway, die doet het ook goed in de USA. Weet iemand of ze voor hem ook nog actie gaan ondernemen?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:59

paars schreef:
Voor Haarlem geld eigenlijk hetzelfde als voor Hemmingway, die doet het ook goed in de USA. Weet iemand of ze voor hem ook nog actie gaan ondernemen?

Weet ik een goede oplossing........
Naar de USA met die dieren...........

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 01:00

arie53 schreef:
De volgende vernieuwing die op stapel staat:
Proefhengst

Ik zie ze ertoe in staat... Dan ben je dus echt aan het vermeerderen en niet aan het fokken....

Persoonlijk denk ik dat het weleens zo zou kunnen zijn dat er een dekbeperking komt voor de jonge hengsten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 01:02

CGJ12 schreef:
Weet ik een goede oplossing........
Naar de USA met die dieren...........

Zou maar zo kunnen; die Amerikanen zijn nu toch volop aan het rondshoppen na Den Bosch.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 02:38

Ik heb met belangstelling al het comentaar zitten lezen Ik verbaas mij elke keer weer over het amateurisme van de KWPN. Ik heb ook aan iemand binnen het KWPN gevraagd waar dit nu vandaan komt maar dit is op vraag van de fokkers zelf die bepalen eigenlijk wat er gebeurt en wat de KWPN doet ...........Moet ik nog meer zeggen.

Ik moet eigenlijk wel lachen hoor als ik dit lees; computers die verkeerde berekeningen maken, veulens die niet worden meegeteld omdat ze naar het buitenland zijn verhuist. Als een belangrijke hengst moet worden goedgekeurd wordt er ineens wel gekeken in het buitenland. Op de KWPN site schrijven ze dat tijdens de eerste bezichtinging op dag twee extra streng is opgelet (wat dan op dag 1 en 3 ) Op de veiling in Den Bosch waren de prijzen van springhengsten bedroevend laag gemiddeld. Ik zit naast een man die zegt dat zijn Rodium hengst niet doorging en dat met een boe geroep van de tribune gehonereerd werd. Vervolgens staan er 7 kopers bij zijn box. Dan hoor ik de spieker zeggen bij de binnenkomst van de paarden voor het kampioenschap dat wel bewezen is dat springpaarden er niet als gedrochten bijlopen en dat je dus ook een mooi paard kunt fokken die alleen kan springen.

Ik kan nog wel even doorgaan maar ik vind het vreselijk amateuristisch niet getuigen van professionaliteit en ik vraag me af wie het nu voor het zeggen heeft. Ik begin het steeds meer op een lachertje vinden, ik vraag me ook echt af wat ik hiervan nog serieus moet nemen. Ik zou als fokker toch moeten vertrouwen op de gegevens van het KWPN dat blijkt dus gewoon niet zo te zijn. Als ik dus in de states ga shoppen en ik zie daar een mooie hengst die ik wil hebben op mijn merrie dan doe ik dat gewoon. Ik wil genen bij elkaar brengen en ja tuurlijk een topsportpaard fokken, dat is de gein eraan. Tuurlijk zijn niet alle fokken een hit dat kan ook niet maar dan zou je een paard dat het niet haalt moeten laten afmaken omdat er een nomale ruiter niet op kan rijden. Ik geloof niet dat het de bedoeling is.

Ik geloof niet in fokrichtingen ik geloof in genen bij elkaar brengen soms heb je meer kracht nodig op de achterhand en de volgende keer meer been op de voorhand. Bij springen heb ik ook soeplesse nodig dus dat zou ik best eens weg kunnen halen bij een dressuur hengst. Ik vind het vreselijk kortzichtig om dingen uit te sluiten. Dat kan niet Alleen een springindex van 200 is niet genoeg als die belabbert loopt dan kom je niet ver. Een paard moet ook een groot hart hebben willen werken en vertrouwen hebben. Misschien heb je wel een tussenfok nodig om je doel te bereiken of past de volgende generatie beter bij jou eigen fok. Er spelen zoveel factoren een rol.

Ik hoor hier veel geluiden over Haarlem ik vind het ook niet goed dat die is afgekeurt en ik zie het ook als schoonmaak maar je paard wordt wel ff minder waard. Aan de andere kant zou je toch een bepaalde breetefok moeten hebben anders wordt het helemaal niks en zou je wel over de grenzen heen moeten om een mooi paard te fokken. Ik heb het gevoel dat het KWPN op den duur alleen paarden toelaat die zich gaan bewijzen dan kan je leuk je index omhoog gooien en laten zien aan de buitenwereld dat het KWPN het zo goed doet in de ruitersport.

Goed laat ik nu niet te negatief zijn maar het is gewoon wat mij opviel de laatste tijd en dan begint het bij mij op mijn lachspieren te werken. Ik denk dat men zichzelf vooral niet te serieus moet nemen want een echte prestatie lever je pas als je paard gewoon in de top meedraait. Wil je een goed wedstrijdpaard maar van een klasse eronder dan moet dat ook kunnen. Ik voorzie dat er straks gewoon afsplitsingen komen van mensen die het gewoon niet eens zijn met het KWPN. dan wordt het nog veel leuker in de sport. Ik moet wel zeggen dat we niet alleen in Nederland moeten kijken naar de paarden en de veulens Paarden is een groot export product en dat moeten we zo houden daar profiteerd iedereen van. Deze paarden tellen ook mee stel dat een haarlem nu vreselijk veel zonen en dochters in het buitenland heeft lopen die het zeer goed doen. dan zou het toch eeuwig zonde zijn daar geen oog voor te hebben.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:19

Anne_GTI schreef:
Persoonlijk denk ik dat het weleens zo zou kunnen zijn dat er een dekbeperking komt voor de jonge hengsten.

Dat heeft nogal wat voeten in aarde...........
In ieder geval zal de waarde van de jonge hensten dan drastisch gaan dalen............. dat is een rekensom........

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:12

Citaat:
Ik voorzie dat er straks gewoon afsplitsingen komen van mensen die het gewoon niet eens zijn met het KWPN. dan wordt het nog veel leuker in de sport.

Dat is al aan de orde. Er bestaat immers al een sportpaardenstamboek dat zich toelegd op het fokken van Een Allround SportPaard.

wonderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:16

Senja_x schreef:
Bij springen heb ik ook soeplesse nodig dus dat zou ik best eens weg kunnen halen bij een dressuur hengst.

Als het dan nog maar kan springen...

Ik zou de souplesse voor een springpaard niet bij een dressuurhengst zoeken.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:27

Nog zo iets geks ... de goedgekeurde hengst Val D'isere is verkocht naar de VS maar er staat dus in de Hoefslag, dat ondanks zijn interessante bloedvoering de hengst weinig kansen heeft gekregen in de fokkerij. Het vernietigende moederrapport NA afloop van het verrichtigingsonderzoek zal daar debet aan geweest zijn...
Hier snap ik dus niets van, dat wisten ze toch al heel lang over zijn moeder en dan laten ze de hengst de hele verrichting aflopen en keuren hem goed maar dat rapport nekt hem alsnog....
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit:?