(top)sportmerries in de fokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: (top)sportmerries in de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:46

CGJ12 schreef:
libke schreef:
Ik denk dat Cgj de nagel op de kop slaat met de doping van de rusjes .

Jij hebt dat artikel dus
totaal niet begrepen
...........
Blond?

nee helemaal niet , doping is doping natuurlijk of niet . Trouwens in de Draverij wordt al jaren merries gedekt net voor het seizoen om dan een abortus uit te voeren op 6maanden als het seizoen ten einde loopt ,zo presteren die merries optimaal

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:47

Denk ook niet je paarden met die turnertjes kan vergelijken, die trainen 8 uur op een dag, terwijl topdressuurpaarden meestal toch niet meer dan een uur lopen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:57

Nistria schreef:

Hm, nu snap ik het dus helemaal niet meer.
Die meiden waren dus zeker wél vruchtbaar

Anky en Sjef hadden dit artikel ook gelezen en dachten zo vlak voor Athene............. dat kunnen we ook best eens proberen.....
En in dit geval was Sjef zelfs trainer én vriendje, dus die hoefden geen lootjes te trekken .........

AlfredJKwak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:09

Suzanne F. schreef:
Is gewoon niet te combineren. Het drachtig krijgen is sowieso al een probleem want ze mogen de eerste 3 weken zeker geen stress hebben of echt gewerkt worden. En dan maar hopen dat ze meteen dragend is want dat is ook nog een vraag. En ook al is ze dragend moet de eerste 3 maanden ook stress vermeden worden.

Het kan we maar dan moet je geluk hebben dat ze snel drachtig is en met 2 a 3 maanden dracht weer rustig gaan trainen. Dan kan je nog zo´n 3 a 4 maanden wedstrijden rijden en dan moet je weer afbouwen...

Hebben de paarden die jij uitbrengt in de sport dan stress?
Die van mij niet, doen gewoon hun dagelijks werk.
Het is niet slim om een merrie te insemineren en dan vervolgens zadelmak te maken, die merries kunnen stress hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:34

CGJ12 schreef:
Neonlight schreef:
Hmmm, snap niet wat je hiermee wil zeggen???

Welke post reageer je nu op lichtje?

Ik reageerde op jouw reactie op het stukje wat je van mij hebt gequote.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:00

Neonlight schreef:

Ik reageerde op jouw reactie op het stukje wat je van mij hebt gequote.

Deze bedoel je?
Neonlight schreef:
Dekken is bij die merrie overigens niet aan de orde (ze is papierloos en sinds haar lichting accepteren ze geen papierloze hackney's meer in de sport).

Je schrijft in het eerste deel dat DEKKEN niet aan de orde is omdat er geen papier bij is.
In het tweede schrijf je dat ze geen papierloze hackneys in de SPORT willen.

Die uitspraak kan ik niet rijmen.
Dan kun je haar DUS niet laten DEKKEN, én ze kan niet in de SPORT. Maar je schreef ook dat ze het super in de sport doet/deed.........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:06

AlfredJKwak schreef:
Het is niet slim om een merrie te insemineren en dan vervolgens zadelmak te maken, die merries kunnen stress hebben.

Ja paarden in de sport hebben stress ja. Vooral als je een hete bloedkikker hebt. Een slome gelder zag geen stress hebben van dagelijks bakhobbelen nee.
Maar een bloedpaard in de sport wel, die zijn in de training al snel van de kook en de wedstrijden brengen zeker stress mee, vreemde omgeving, transport etc etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:16

Aha, dat bedoel je dus. De regel is tegenwoordig dat hackney's geboren vanaf 2002 en/of voor het eerst uitgebracht in de sport vanaf 2005 papieren moeten hebben. Deze pony is geboren in 1999 en voor het eerst uitgebracht in 2003. Valt er nog buiten dus. Nu moeten ze een papier hebben waar 3 generaties op staan, en als we er mee fokken hebben we dus maar 1 generatie, mag dus niet.
En deze merrie is een echt stresskipje, krijgt ook speciale voeding en dergelijke. Op het moment als je die van de vrachtwagen af haalt begint ze te rillen, niet meer stilstaan, zenuwachtig bijten (niet knabbelen) op het bit, dun poepen, na 2 minuten al drijfnat van het zweet (gewoon tijdens het optuigen) en stappen staat niet meer in het woordenboek. Ik denk dat bij haar de stress wel degelijk meespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:04

Citaat:
Een slome gelder zag geen stress hebben van dagelijks bakhobbelen nee.

Het lijkt me niet dat het rasafhankelijk is wat voor paard er bakhobbelt.

Ik ben het wel met je eens dat wedstrijden rijden stress meebrengt, of het nou een bloedkikker is of niet.
Persoonlijk zou ik het eng vinden om veel van huis te gaan met mijn merrie vanwege ziektes en virussen die een bedreiging kunnen vormen voor de dracht en de merrie.
Ik vind dus eigenlijk dat je een keus moet maken tussen sport en fokkerij, in combinatie met topsport lijkt een veulen me onmogelijk, ET daargelaten.
Voor de ts is het lastig dat het haar eigen paard niet is, ik snap dat ze haar liever niet drachtig wil. Maar de fokker kan ik ook wel snappen omdat de merrie het zo goed doet. Misschien een pleidooi houden dat ze een interessantere fokmerrie wordt als ze langer in de sport gelopen heeft? En na haar carriere wss makkelijker drachtig wordt dan nu het geval zou zijn?

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:27

Nistria schreef:
gelukkig maar

Hoef je niet bang te zijn dat de eigenaar de merrie uit de sport terug trekt als blijkt dat het niet met fokkerij te combineren is en hij toch wil fokken?

AlfredJKwak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:56

Suzanne F. schreef:
AlfredJKwak schreef:

Ja paarden in de sport hebben stress ja. Vooral als je een hete bloedkikker hebt. Een slome gelder zag geen stress hebben van dagelijks bakhobbelen nee.
Maar een bloedpaard in de sport wel, die zijn in de training al snel van de kook en de wedstrijden brengen zeker stress mee, vreemde omgeving, transport etc etc.

Haha korte tenen? Ik lees in je profiel, bij een hengstenhouder gelopen Ki cursus gedaan, dan zou je toch echt beter moeten weten. Als merries die in de sport lopen moeilijk of niet drachtig worden ( uitgezonderd de gelder dan volgens jou) zou ik nu werkloos zijn!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:00

AlfredJKwak schreef:
Als merries die in de sport lopen moeilijk of niet drachtig worden zou ik nu werkloos zijn!

dus jij beweert het tegenovergestelde...

kun je misschien wat uitleg geven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:03

AlfredJKwak schreef:
Haha korte tenen? Ik lees in je profiel, bij een hengstenhouder gelopen Ki cursus gedaan, dan zou je toch echt beter moeten weten. Als merries die in de sport lopen moeilijk of niet drachtig worden ( uitgezonderd de gelder dan volgens jou) zou ik nu werkloos zijn!

Ik weet er genoeg vanaf idd om er een oordeel over te vellen. Ik zeg toch ook niet dat merries in de sport niet drachtig kunnen worden???
Mijn merrie liep ook Z1 toen ze gedekt werd. Ik bedoel de echt hogere sport wat Nistria rijdt. De merrie zal toch echt de 3 weken na de inseminatie rustig aan moeten doen, (en ja bij de hengstenhouder adviseren ze bij zenuwachtige merries niet in het zweet rijden en alle stress vermijden).

En dan hopen dat ze meteen drachtig is, (dit is uiteraard bij elke merrie zo, niet alleen de sportmerries) want anders ben je steeds na elke inseminatie 3 weken aan het hobbyen en zo ben je gewoon uit de roulatie (als je een druk wedstrijdprogramma hebt) en wordt de training steeds onderbroken.

Zucht beter lezen Jodocus...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:18

Ik zou het niet weten..

Maar even off topic,
Mijn vriendin turnt op nationaal niveau en word elke maand gewoon ongesteld hoor!

AlfredJKwak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:03

Nistria schreef:
AlfredJKwak schreef:
Als merries die in de sport lopen moeilijk of niet drachtig worden zou ik nu werkloos zijn!

dus jij beweert het tegenovergestelde...

kun je misschien wat uitleg geven?

Je moet merries niet uit hun dagelijkse ritme halen. Of dit nu alleen in de wei lopen is, bakhobbelen of topsport! Vrouwen die 60 uur werken of aan topsport doen worden als dit hun rimte is niet moeilijker of makkelijker zwanger dan diegene die de hele dag op de bank zit! Het probleem is dus dat mensen opeens heel anders gaan trainen als de merrie geinsemineerd is ( zie verhaal Suzanne, ineens niet zweten).
Dus gewoon doen dan is er niets aan de hand!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:58

AlfredJKwak schreef:
Als merries die in de
Je moet merries niet uit hun dagelijkse ritme halen. Of dit nu alleen in de wei lopen is, bakhobbelen of topsport! Vrouwen die 60 uur werken of aan topsport doen worden als dit hun rimte is niet moeilijker of makkelijker zwanger dan diegene die de hele dag op de bank zit! Het probleem is dus dat mensen opeens heel anders gaan trainen als de merrie geinsemineerd is ( zie verhaal Suzanne, ineens niet zweten).
Dus gewoon doen dan is er niets aan de hand!

Dit zie ik niet als uitlleg, hoogstends eigen idee.
Heb je nacheckbare voorbeelden hiervan, daar je min of meer aangeeft eigen merries op dit niveau te hebben.
Die oplossing zouden de eigenaren van b.v. Barbria en Jaimaicka ook op prijs stellen denk ik en ja dan heb ik het over bloedpaarden in de topsport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:53

Als Jodocus zijn eigen visie als waarheid ziet moet ie dat gewoon doen. Misschien is het wel familie van Arie53....