Ik zoek 'n d.bruine/zwarte, koele kikker dressuurhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:02

Magic Ronaldo? Is een zwarte hengst die bekend staat om zijn rustige karakter! En dat heb ik zeker wel gemerkt.

emilysissi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:26

Stephanie100:
waar vind ik info over Magic Ronaldo en hoe hoog is ie?

Sammie;
Lijkt jou het niet verstandig om met deze merrie te fokken?

Zjadore

Re: Ik zoek 'n d.bruine/zwarte, koele kikker dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:27

Broere Obelisk is ook een zwarte dressuurhengst die een koel karakter doorgeeft. Ook heeft hij tot nu toe nog geen vossen gegeven.
De nakomelingen die ik ken zijn allemaal donkerbruin of zwart.
Voor meer info over hem: http://www.stoeterijbroere.com

Ik heb zelf een jaarling merrie van hem en die heeft echt een super karakter. Koel in het hoofd en een echte knuffel.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:40

emilysissi schreef:
Sammie;
Lijkt jou het niet verstandig om met deze merrie te fokken?

Dat ligt er aan. Als de moederlijn nul komma nul predikaten heeft, zou ik me met die beschrijving van de merrie even flink achter de oren krabben. (maar een foto heb ik dan nog niet eens gezien) Zeker als het veulen een merrie wordt waarmee je verder wilt fokken. En ik neem aan dat je al die veulens niet zelf zal gaan houden. Wat is de meerwaarde voor een koper (de markt) om jouw veulen te kopen. Vraag jezelf dat af. Staat ze correct op de benen? Is het bloed intressant? Is het karakter intressant? Is de moederlijn intressant? Wat is de bloedopbouw? Wat zijn de predikaten? Wat heeft de merrie aan verrichtingen gedaan? Wat zijn de prestaties van familieleden, uit dezelfde moederlijn? Al die dingen zou je je af moeten vragen als je voor de markt wilt gaan fokken. En wat ik tot nu toe gelezen hebt is het een hoop nee of negatief. Dus niet erg intressant voor de markt, dus hoge prijzen kun je vragen en met de huidige dektarieven zou je een dief van je eigen portomonee zijn.

Voor jouw merrie moet je als voornaamste punt gaan kijken op de bouw (vnl. stand van de benen), dan de draf, dan evt. de richting, dán het karakter, dán de hals en dán pas kleur. En zeker niet andersom. Dus niet een zwarte hengst nemen die ook bokbenig staat.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:48

wij laten onze gribaldi merrie dit jaar dekken met sandreo,zij heeft er een enorme moter achter zitten,dus dat zit wel goed.alleen een pittig karakter,hopen dat sandreo een ander karakter mee geeft

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:38

In alle bescheidenheid lees ik dat vele van jullie adviseren om een hengst te gebruiken, waarvan de motor iets minder is. Dit advies wordt gegeven omdat de merrie wel een sterke achterhand heeft.

Ik wil hieraan toevoegen dat je je moet realiseren dat wanneer je een hengst gebruikt met een niet sterke motor, een traag achterbeen of weke lendepartij je dit verankert in je veulen. Dit kan en zal naar mijn mening ook altijd terug kunnen komen.

Mijn advies is dus, zoek een hengst waarvan bewezen is dat de motor achter goed werkt, maat vereft en goede bewerkbare karakters geeft.

Mijn voorkeur ligt ook bij mooie donkere paarden. Maar heel eerlijk, ik heb liever een vos met een sterk achterbeen, maat en goed karakter, dan een mooie zwarte met een achterblijvend achterbeen en een karakter wat iedere dag strijd geeft.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:40

helemaal mee eens! en wil je toch een donkere hengst zoek dan wel een ''goeie''

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:14

En dan kies je voor Sandreo

En door 1x een hengst die kiezen met een slechter achterbeen veranker je dat echt niet gelijk hoor. Wel als je keer op keer zo'n hengst zou kiezen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:22

Deze is simpel - Rubiquil

Is een Rubinstein x Roemer, geeft brave karakters, wel enige intelligentie ( ), krachtig achterbeengebruik maar beter: echt kunnen zitten, in combi met een donkergekleurde merrie ook vast een donkergekleurd veulentje, moooooiiii koppie. Ach, wat de TS hier schrijft, past hij gewoon.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:22

wij gaan ook voor sandreo dit jaar

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:47

skydancer?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:08

Koop volgend jaar een mooi veulen met een betere afstamming dan je merrie. Kan je nog even sparen + het gespaarde dekgeld + kosten van de veearts die je niet hebt; veel beter joh. Dan hoef je niet meer een jaar te wachten en je weet ongeveer wat je krijgt voor je geld. Wil je donker; dan koop je een donkere, wil je een mak paard, dan koop je een mak veulen.
Misschien is dit veulen in de toekomst interessanter om mee te fokken dan de merrie die je nu hebt. Het is gewoon een tip hoor, succes in ieder geval, wàt je ook gaat beslissen!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:30

Ronaldo heeft bij mijn merrie een supercool zeer donker (tegen zwarte) aan paard geleverd.

Mijn merrie is overigens donkerbruin.

emilysissi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 08:30

Yvonnelind: Misschien heb je wel gelijk!! Dat is ook de reden dat ik dit topic geplaatst heb, want ik loop constant te twijfelen; wel of niet doen!!?? Misschien is het idd verstandiger om gewoon een interessant veulen of jaarling te kopen. |Maar.....zijn die in verhouding niet veel duurder?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:29

Als je alle kosten (dekking, veearts e.d.) bij elkaar telt vraag ik me af of het inderdaad niet interessanter is om een veulen of jaarling te kopen die aan jou eisen voldoet.

Ik kan je zelf trouwens OO Seven (Rubinstein x Doruto) aanbevelen (uitgaande van de fijne karakters die hij vererft). Ik durf alleen niet te zeggen of hij voldoende maat vererft. Ik ken verschillende nakomelingen die de 1,70 passeren, maar mijn 4-jarige is pas 1,60. Maar goed, het is wellicht een laatbloeier.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:28

Je merrie is een nakomeling van Emilion, waarom er niet een goede bewegende springhengst op. Daarmee kun je ook wel dressuur rijden.
Wat dacht je van Matterhorn, zeer krachtig achterbeen, zeer goede beenstand, wij hebben een emilion x matterhorn x goodtimes, hij heeft maat, maar hij heeft iets te veel van emilion. Hij heeft een zeer goede beweging.
De combi Matterhorn x Emilion doet het beter, omdat Matterhon de maat, beenwerk en hals verbeterd. En hij geeft ook nog hele mooie hoofden.
Dit is onze Emilion x Matterhon.
Afbeelding
Afbeelding
OP zich is hij geen plaatje, maar dat word ie wel. Hij heeft de bolle lenden van zijn overgroot vader geërft.
Dit is de moeder.
Afbeelding
Heb nog niet echt een betere foto, maar ze heeft een super lief karakter.
Oh jah Matterhorn is bruin.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:46

Ik weet niet hoe je merrie nu is op de hengstigheid, maar als dat goed hanteerbaar realiseer je dan dat dit na een drachtigheid heel anders kan zijn. Wat wil je na het veulen met je merrie doen? Mijn ervaring met drie merries die voor het dekken niet vervelend waren op de hengstigheid het nu wel zijn in het voorjaar en zomer. Sommige zijn altijd lastig, maar je hebt er ook veel die weinig laten merken. Dit kan nog een extra reden zijn om een veulen te kopen.Overigens zijn jaarlingen en tweejarigen in verhouding nog veel goedkoper.
succes me je keuze

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:31

Ik zou niet met zo´n merrie fokken. Ten eerste niet interessant op papier, geen predikaten, in moederlijn geen prestaties of predikaten. Beenstanden zijn al wat afwijkend...

Zucht het lijkt wel of iedereen frikandellen wil fokken voor Hedel tegenwoordig...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:43

Manege Stegeman.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:47

weule schreef:
discovery, duits bloed, 1.70 ongeveer, 4 jaar oud.. is zelf een super koele kikker, nakomelingen worden pas vanaf half maart geboren. discovery is zwart. dressuurgefokt (maar ook goede cijfers voor springen)

dressuurgefokt? Waar zie jij in die hele pedigree dressuurgefokte paarden?????

Mijn advies is om naar een (erkende) fokker te gaan, je paard te laten zien en vragen om advies!!

Heel bokt kan wel massaal donkerbruine en zwarte hengsten opnoemen, maar laat ze eerst maar eens bij je merrie passen!!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:51

Joh daar ben ik het helemaal mee eens LuvdaTossa, groot gelijk.
Vraag advies aan een stal in je buurt die er verstand van heeft, misschien kunnen die je veel beter verder helpen.

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:06

Voor Magic Ronaldo kun je op www.magicstables.nl kijken
Het is een hengst die bij ons speciaal is gekozen om z'n karakter. De hengst is heel donkerbruin en de merrieveulen ook. Beide zijn echt super braaf terwijl de moederkant nogal heet is.

Maar je moet idd kijken of je wel wilt fokken of dat slim is. En de hengst evt ook wel bij je merrie past!

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:35

Ik snap best wel dat mensen graag een veulentje willen fokken uit hun eigen merrie. Het is toch hartstikke leuk om het hele proces van voor af aan mee te maken.
Maar financieel gezien is het meestal niet de slimste methode om aan een goed paard te komen. Je noemt zelf al een hoop minpuntjes aan je merrie. Een hoop mensen fokken dan toch en hopen op ene goed veulen, maar dat is hopen op een wonder. Als de merrie niet goed is zal het veulen vaak niet veel beter zijn.
Als ik jou was zou ik ook gewoon sparen voor een veulen/enter/twenter. Scheelt je een hoop centen en je weet wat je koopt. Bovendien loopt je merrie geen trainingsachterstand op, krijgt geen dikke hangbuik en kun je gewoon lekker blijven rijden. Bovendien neemt een zwangerschap altijd risico's met zich mee.

Zelf zou ik gewoon 3 jaar sparen en een driejarige kopen. Loop je geen risico dat je veulen in het land een keer een been breekt voor dat je er uberhaupt iets mee hebt kunnen doen.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:20

emilysissi schreef:
Mn. merrie is een Emilion, haar moerder is Ramirha. (niet bijzonder)

Sterke en goede punten heb ik al genoemd;
sterk: zeer lief en aanhankelijk, heel werkwillig, sterke achterhand, stap en galop; goeie gangen.

zwak: voor bokbenig, achter erg koehakkig. draf mag beter. Hals mag wat verticaler

Met het veulen wil ik de dressuur in, en als het een merrie is; fokken.

bedenk je 3 keer voordat je deze merrie laat dekken
ze komt niet uit een goede moederlijn
heeft afwijkingen kwa beenstanden
dus nooit fokken met zo'n merrie

ik snap best dat je graag een zelfgefokt veulen wil
dat is ook heel leuk...
maar ten koste van wat...
stel.. dat je het veulen dooromstandigheden toch moet verkopen
dan vrees ik dat het nog wel eens slecht af kan lopen
paardenmarkten staan vol met paarden die ooit eens "gefokt" zijn door mensen die een leuk kleurtje willen
en hun (incorrecte) merrie laten dekken door een modehengst die toevalig zwart is
kijk eens om je heen, zijn zat leuke veulens te koop
dan heb je de kleur en het geslacht voor het uitkiezen

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:26

Jammer dat er toch een aantal mensen is die Emilysissi aanraden niet met haar merrie te gaan fokken omdat ze bokbenig is. Hoe bokbenig is de merrie? Iemand wel eens de bewaarindexen van het KWPN gelezen over de diverse hengsten? Wel eens geteld hoeveel hengsten bokbenig zijn?
Emilysissi: als jij een veulentje wil fokken uit je merrie, gewoon doen. Je zoekt een dressuurhengst (zwart of bruin) met een koel karakter. Heb je wel eens aan een springgefokte hengst gedacht? Er zijn genoeg springhengsten die goed kunnen lopen. Daarbij zijn de springhengsten qua karakter koeler dan de echte dressuurkracks. Je zou dan kunnen denken aan wat "ouder" bloed als burggraaf, voltaire, concorde, nimmerdor. Nu is hun sperma wel wat duurder maar ze fokken over het algemeen brave paarden en in de dressuur doen ze het ook aardig.
Als je toch voor een dressuurhengst wil gaan: bezoek de diverse hengstenshows eens. Je zou ook kunnen denken aan Uptown. Kan super lopen. Succes.