BWP hengsten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:16

petraaken schreef:
maar je betaalt wel een flinke bom geld meer om het veulen in te schrijven omdat een buitenlandse hengst is.

Inderdaad! 200 Euro ongeveer dacht ik...
Buitenlandse merrie maakt niet uit, ik heb m'n kwpnmerrie niet overgeschreven en moet gewoon een kopie van stamboekpapier mee opsturen.

ceasario

Re: BWP hengsten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:33

petraaken schreef:
ptiteblue schreef:
als de merrie en de hengst erkend zijn bij een sprotstamboek, dan mag het veulen bwp ingeschreven worden.

en als je een bwp merrie hebt, zet je een hengst van een andere stamboek erop, mag zeker bwp zijn ook. geen probleem.

we zijn op alles open!

maar je betaalt wel een flinke bom geld meer om het veulen in te schrijven omdat een buitenlandse hengst is.

Waar is dat niet en wel even het paspoort meerekenen.!
Dan zijn de verschillen overal nihil. Zeker als je tegen de hengstenhouder zegt wat je anders meer moet betalen t.o.v. andere,
dan draagt de HHouder vaak de meerkosten.Maar je moet het wel bespreekbaar houden. De maatschappij verdiend het meest aan de naieve looser.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:48

Mijn favoriete BWP hengst: heb het wel wat voor Sierappel ondanks al het negatieve wat ik er al over gehoord heb! Heb hem in het echt gezien en bij hem in de stal gestaan en hij heeft indruk op mij gemaakt. Maar dat is mijn mening tegenover de anderen he. Voor de rest heb ik alleen Saros van het Gestelhof nog gezien maar die was net erg ziek toen. Er lopen er vast nog wel leukere rond maar zolang ik die niet in het echt gezien heb kan ik persoonlijk moeilijk oordelen.

Ook nog even een offtopic vraagje of iemand mij een pb'tje kan sturen over wat ik juist met de papieren van mijn nieuw paardje moet doen. Ze heeft een KWPN papier en paspoort maar ik weet nu eigenlijk niet of ik dit zo moet laten (en hoe ik die verandering van eigenaar moet melden) of ook de mogelijkheid heb om er een BWP papier van te maken. Dus als er iemand is die mij kan helpen, PB even a.u.b.! Alvast bedankt!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:27

ik ga mijn kwpn merrie laten inschrijven bij de bwp. ik moet haar daarvoor in een merrie prijskamp laten deelnemen.

dan wordt ze opgenomen in de stamboek maar houdt haar kwpn papieren (een paard mag maar 1 stamboek hebben).
en ze wordt dan op u naam ingeschreven in de bwp, zelfs staat ze niet op u naam bij de kwpn (heb gevraagd!)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:17

En als je een KWPN merrie hebt met blauw papier, dus ingeschreven in het hulpstamboek?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:31

ik denk dat het niks aan veranderd!
dan word ze gewoon ook opgenomen in de merrie stamboek van de bwp.
geen verschil denk ik.

bij de bwp hebben we dat ook, veulenboek en merriestamboek.
maar een merrie mag wel kweken zonder voorgesteld te worden. als ze een veulen heeft, wordt ze automtisch in de merrie stamboek opgenomen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:39

Wie voor de springpaarden gaat en die ook fokt kan inderdaad zijn paard overschrijven naar het BWP. Voor wie dressuurpaarden fokt, mensen aub laat hen hun originele stamboekpapier behouden (KWPN of duits of NRPS). Bwp voor een dressuurpaard is haast niet te verkopen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:25

ptiteblue schreef:
ik denk dat het niks aan veranderd!
dan word ze gewoon ook opgenomen in de merrie stamboek van de bwp.
geen verschil denk ik.

bij de bwp hebben we dat ook, veulenboek en merriestamboek.
maar een merrie mag wel kweken zonder voorgesteld te worden. als ze een veulen heeft, wordt ze automtisch in de merrie stamboek opgenomen.

Ja, maar bij BWP is dat iets anders dan bij het KWPN. Alle veulens worden in het veulenstamboek opgenomen. Vanaf hun drie jaar kan je je merrie voorstellen voor opnamen in het stamboek zelf. Een ruin blijft altijd in het veulenboek staan.
Of ze na een veulen automatisch in het hoofdstamboek opgenomen worden, lijkt me weinig waarschijnlijk. Ik denk het niet vermits je voor opnamen in het hoofdstamboek een controle van het signalement moet laten doen en je je merrie op een keuring moet voorstellen.

Ik zit gewoon met het volgende probleem, heb een merrie met blauw KWPN papier, dat betekent, als ik op Bokt goed gelezen heb, geen vol papier dus geen hoofdstamboek maar hulpstamboek.
Ik vraag me dus gewoon af voor welk stamboek ik best zou laten dekken.
Voorbrengen voor opname bij het BWP zie ik niet echt zitten aangezien de merrie maar 1.55m groot is. Denk niet dat ze die zo maar zullen overzetten.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:14

ik denk dat ze haar wel zullen nemen.
ik heb een "wilde merrie" voorgesteld, zonder papieren, en die hebben haar amper gekeken! tijd dat er geen ezel in zit...

en voor de merries, ik heb al een merrie laten dekken als ze nog in het veulenboekje stond.

toen ze het signalement van het veulen thuis zijn komen doen, werd ze in de merrie stamboek gezet.
zo simpel is dat!

en jullie moeten ook niet denken dat de bwp niks waard is in dressuur. moeten de tijd tijd laten, het komt wel! er beginnen elke jaar nieuwe dressuur hengsten gekeurd te worden, dus afwachten en zien!

momenteel halen we nog de dressuur bloed in het buitenland meestal, maar de veulens worden bwp ingeschreven, dus...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:56

ptiteblue schreef:
ik denk dat ze haar wel zullen nemen.
ik heb een "wilde merrie" voorgesteld, zonder papieren, en die hebben haar amper gekeken! tijd dat er geen ezel in zit...

en voor de merries, ik heb al een merrie laten dekken als ze nog in het veulenboekje stond.

toen ze het signalement van het veulen thuis zijn komen doen, werd ze in de merrie stamboek gezet.
zo simpel is dat!

en jullie moeten ook niet denken dat de bwp niks waard is in dressuur. moeten de tijd tijd laten, het komt wel! er beginnen elke jaar nieuwe dressuur hengsten gekeurd te worden, dus afwachten en zien!

momenteel halen we nog de dressuur bloed in het buitenland meestal, maar de veulens worden bwp ingeschreven, dus...

Euh jullie???
Ben zelf BWP fokker, kijk maar eens in mijn profiel.
Denk erover om met de KWPN merrie springgericht te fokken, vandaar mijn vragen ivm dat blauwe papier.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:03

was niet voor u bedoelt.
maar voor petraaken.

ik ben zeker dat binnen enkele jaren de bwp heel goede dressuur paarden zal hebben!

van die blauw boekje weet ik niet, wist zelfs niet dat het bestond

misschien zoals de gewone bwp merries?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:11

en ik denk ook, als alle fokkers denken, ouf neen, dressuur merrie, dus nakomeling niet inschrijven in het bwp...dan kan de stamboek nooit open worden aan dressuur paarden!

en soms heb je ook niet veel keuze! heb je een duits merrie thuis en wil je daar een veulen van, is toch niet altijd mogelijk van met de merrie en de veulen naar duitsland te lopen voor te laten inschrijven...dus inschrijven bij bwp is gemakkelijker!

bev, merrie hannoveraan, van grande, werd gedekt door sbs hengst.

merrie en veulen ingeschreven bij sbs. merrie nooit voorgesteld in duitsland, dus, zelfde als u kwpn merrie met blauw boekje! denk je niet?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:38

ptiteblue schreef:
was niet voor u bedoelt.
maar voor petraaken.

ik ben zeker dat binnen enkele jaren de bwp heel goede dressuur paarden zal hebben!

van die blauw boekje weet ik niet, wist zelfs niet dat het bestond

misschien zoals de gewone bwp merries?

hebben ze nu al

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:32

ptetiteblue, BWP is en blijft een springstamboek.
Om de fokkers wat in eigen rangen te houden zijn ze een aantal jaren geleden met de optie dressuurhengsten begonnen.
De kwaliteit van deze hengsten is in mijn ogen niet echt hoog in vergelijking met bvb de Duitse stamboeken.
Ben twee jaar geleden eerst naar een BWP hengstenshow van dressuurhengsten geweest en een week erna naar de Hannover veiling in Verden. Wat daar verkocht wordt als springpaard, draaft vaak sterker en sjieker dan wat bij ons dressuurhengst moet heten.
Daarnaast voert het BWP bewust een springpolitiek en spreekt men in bepaalde artikels zelfs zinnen uit als "we hebben schrik dat onze waardevolle springmerriestammen zouden "verknoeid" worden door inbreng van te veel dressuurbloed".
Daarnaast is er voor de driejarige merries een soort van kwaliteitstest, de naam ontglipt me al een tijdje, soort van merrierapport kan je daar dus door krijgen.
De merries moeten er oa vrijspringen. Op mijn mailtje aan het stamboek wat er dan was voor de dressuurgefokte merries, kreeg ik als antwoord dat er niets was want BWP was een springstamboek.
Ik vraag me af waarom er dan hengsten in de optie dressuur gekeurd worden...

Nu heb ik totaal niks tegen BWP, integendeel, ik ben fier op ons stamboek en op de vele BWP'ers die internationale succes bij elkaar springen. Het stamboek maakt duidelijk de keuze voor springen en terecht want daar zijn we al jaren goed in.

Als dressuurgerichte fokker zal ik mijn heil dus ergens anders gaan zoeken. Op dat punt ben ik trouwens helemaal niet geinteresseerd in stamboeken, maar wel in hengsten en bloedlijnen op zich en ga ik alleen kijken hoe ik zo'n veulen best ingeschreven krijg zonder al te veel papierwerk.

Volgens mij heeft Petraaken wel gelijk als ze zegt dat je voor een dressuurgefokt paard met BWP papier niet dezelfde prijs krijgt als voor een zelfde met Duits papier. Dat is nu eenmaal een werkelijkheid waar je niet omheen kan en waar je als fokker rekening moet mee houden als je je veulen wil verkopen.

Voor alle duidelijkheid, heb zelf een dressuurgefokte BWP-merrie gefokt uit een hengst van de optie dressuur en ingeschreven bij het BWP. Mijn bevindingen hierboven zijn bedenkingen die ik me in de loop van de jaren ben beginnen maken.
Als ik deze merrie laat dekken door Alabastro is de kans groot dat het BWP zal ingeschreven worden, omdat dat voor mij het makkelijkst is en omdat het veulen, zeker als het een merrie is, niet voor de verkoop is.

Bij de andere merrie (KWPN) weet ik het nog niet, ga ik eerder springgericht fokker, dan wordt het ook een BWP veulen. Gaat het in de dressuurrichting, dan moet ik nog eens goed nadenken. Vermoedelijk gaat het dan SBS ingeschreven worden, om een stomme reden Daar zitten ze nl volgend jaar aan de A en ik heb een prachtige naam met een A in gedachten

Duits fokken is ook niet moeilijk. Je kan je merrie inbrengen in het Oldenburger stamboek, die nemen heel veel aan. Je laat dekken door een hengst die voor Oldenburg mag dekken en klaar is kees, je veulen heeft Duitse papieren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:44

Nou als het BWP zo verder doet zoals ik gisteren hoorde van kennissen. Het bestuur heeft beslist of minder buitenlandse hengsten goed te keuren en voorrang te geven aan eigengefokte hengsten en volbloed. Nou dan sta je daar als dressuurfokker lekker in de kou dus. Enkele geronnommeerde fokkers uit mijn buurt fokken allemaal richting dressuur met Duitse of Nederlandse tophengsten. Onze topruiters rijden allen met Duitse paarden met een Duits papier. Mechelen heeft dat dit jaar nog maar eens bewezen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:06

zou ik wel heel spijtig vinden als ze de buitenland hengsten niet meer binnen laten.

want tis zeker niet met de 3-4 "dressuur" hengsten die er nu zijn dat het gaat veranderen...

dan word het mischien met de sbs! die hebben een dressuur gericht hensten keuring, de hengsten moeten daar niet springen.
bij bwp wel...

een van mijn beste vrindin wou een super hengsten pony weser ems laten keuren bij de bwp. al gekeurd in deuitsland en 5 de aan de bundeschampionate als 3 jarifge.

werd bij bwp niet aangenomen want had niet goed gesprongen.

bij sbs werd hem alleen dressuur voorgesteld en hij werd aangenomen zonder probleem!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:24

Vroeger was het nog "erger" toen moesten de dressuurhengsten meedraaien in de cylcus jonge paarden...springen.
Zo werd Weltmeyer II aanvankelijk goedgekeurd en later weer afgekeurd omdat hij niet voldaan had aan zijn sportverplichtingen. Toen bleek dat nagenoeg het hele BWP dressuurkader van Weltmeyer II afstamde, werd hij gauw weer toegelaten tot de dekdienst

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:16

en weet je waarom Pik Solo afgekeurd werd?

Steenputten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:38

Dat hangt er vanaf wat je een bom geld noemt ! (bvb op een dek van 2000€ zal 150 € ook het verschil niet maken hé)

meer info vind je op de website van bwp:

www.bwp.be

Volgende maand verwachten we een Apollo van het Lindebos (BWP)veulen (nog een jonge hengst) en dit jaar willen we onze (Bis de la Mare x Narcos II) merrie laten dekken door Washington DC (Zangersheide gekeurd)
Op de website vind je ook alle goedgekeurde hengsten terug met afstamming en adres van hengstenhouder.