[TI] Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:22

Hoe hoog is Anouk eigenlijk? Volgens mij is Garish best een mooie combi met jouw merrie (die met die superbewegingen), of Chacotay, met beide fok je er lekker weer wat massa in. Anders Pitalo, dat is een driekleur net als O' Malley (al is die misschien wel weer heel groot op jou merrie).

Met een effen hengst heb je trouwens 50% kans op een effen veulen (bij jou merrie is het zeker dat ze een gen voor effen heeft omdat haar moeder effen was), met een bonte hengst heb je nog 25 % kans daarop, of je moet zeker weten dat de hengst homozygoot voor bont is dan krijg je 100% een bont veulen.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:24

Je hebt gelijk Vasthi, ik zit nog na te ijlen

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:25

Thunder vindt ik echt gaaf! Eigenlijk vindt ik Malley net nog iets mooier maar die is wel erg groot. Ik zou voor een goedgekeurde gaan, zeker als jou pony een stermerrie is. Dan kan je nog ver komen met de keuring en heb je net iets meer zekerheid. Dit is de site waar Thunder staat (ook O Malley trouwens) http://www.irishtinkerstable.nl/dekhengsten.html

Vasthi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:28

coydog schreef:
Je hebt gelijk Vasthi, ik zit nog na te ijlen

MaiNat, Thunder is niet goedgekeurd voor het NSvT, 'O Malley wel.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:28

mijn mening zoek een 3 kleur wand ik las dat je dat wel mooi vind
hoogte die je aan staat ( wil je een groter veulen fokken of een kleiner) is geen garantie
en neem een zwaarder type je kan bij het tinker stamboek en bij ics op de sites kijken wat je aan staat en bij de hengstenhouders thuis kijken.
en dan daarna beslissen wat je wilt.
bekijk de + en - punten van jou merrie en van de hengsten.
beslis daarna je kan voor jezelf een uiterste datum prikken en dan zeggen heb ik niets beters dan kun je altijd voor boy gaan.
het feulen word toch wel opgenomen beide ouders zijn tinkers
maar eingelijk is het altijd wel een verassing wat er uit komt je kan nooit zeker zijn van kleur, hoogte, karakter of geslacht dus sucses

(sorry als ik alles niet goed gelezen heb maar zo zou ik het doen)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:42

ik zou mijn hart volgen, dus in jouw geval voor boy kiezen

en welke hengst zou de eventuele koopster van het veulen kiezen?

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:38

*Tequila* schreef:
Maar dat wil nog niks zeggen Twee 3-kleuren kunnen of een vosbonte kan ook nog altijd een zwartbont veulen geven Net zoals een zwartbonte+3kleur ook gewoon 3-kleur kan geven. En kleur is niet het belangrijkste neem ik aan

Als het maar geen éénkleur geeft.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:41

Vasthi schreef:
Hoe hoog is Anouk eigenlijk? Volgens mij is Garish best een mooie combi met jouw merrie (die met die superbewegingen), of Chacotay, met beide fok je er lekker weer wat massa in. Anders Pitalo, dat is een driekleur net als O' Malley (al is die misschien wel weer heel groot op jou merrie).

Met een effen hengst heb je trouwens 50% kans op een effen veulen (bij jou merrie is het zeker dat ze een gen voor effen heeft omdat haar moeder effen was), met een bonte hengst heb je nog 25 % kans daarop, of je moet zeker weten dat de hengst homozygoot voor bont is dan krijg je 100% een bont veulen.

Anouk is voor het laatst gemeten in augustus 2004, tijdens de keuring op 1.51m, dus de hengst moet wel groter zijn. En O'Malley is absoluut wel leuk, en aardig aan de maat.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:42

Pellie schreef:
ik zou mijn hart volgen, dus in jouw geval voor boy kiezen

en welke hengst zou de eventuele koopster van het veulen kiezen?

De eventuele koopster weet eigenlijk niet echt iets van de dekhengsten af, en misschien als het echt een heel mooi veulen is, dat ik haar of hem zelf hou.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:47

Als het niet uitmaakt of je wel of geen stamboekveulen wil, zou ik inderdaad je hart volgen.
Kan je volgend jaar alsnog een stamboekveulen fokken, als je dat zou willen
Boy is volgens mij wel een hele combinatie met jou merrie!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:00

Mazzel-meid schreef:
Als het niet uitmaakt of je wel of geen stamboekveulen wil, zou ik inderdaad je hart volgen.
Kan je volgend jaar alsnog een stamboekveulen fokken, als je dat zou willen
Boy is volgens mij wel een hele combinatie met jou merrie!

Ik weet niet of ik volgend jaar nog een veulen wil fokken, eerst maar kijken hoe het deze keer zal gaan, en ja ik vind de combinatie Boy/Anouk dan ook hartstikke leuk

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:23

Ik zou ook voor een goedgekeurde hengst gaan, dan weet je in ieder geval dat sperma en röntgen in orde is.
Maar ik zou niet voor een al te zware hengst gaan. Mijn mening is dat je geen types moet nemen die erg ver uit elkaar liggen, omdat je dan geen peil kunt trekken op het resultaat. Je kunt er natuurlijk een veulen uit fokken wat qua eigenschappen tussen de ouders in zit, maar je hebt ook de kans dat je een nakomeling hebt die van beide ouders totaal verschillende eigenschappen meekrijgt, zodat het geheel niet bij elkaar klopt. Een voorbeeld, ik ken een kruising fjord/fries, dier heeft de lange benen van de fries gekregen, maar de korte en zware hals en korte rug van de fjord. Hij is niet erg in verhouding....
Je kunt best een hengst kiezen die van zwaarder is dan Anouk, maar ik zou geen tank kiezen.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:51

coydog schreef:
Dan heb je dacht ik 75% kans op effen.

Als de moeder van je merrie effen is heeft je merrie dus het effen gen en het bonte gen. Dek je dan met een effen hengst heb je 50% kan op een effen veulen. Het ligt er aan wat je merrie door geeft haar bonte gen of haar effen gen. De vader kan namelijk alleen maar effen door geven want als hij een bont gen had zie je dat ook want bont is dominant.

Dus effen 50 % kans op bont veulen
Bij de meeste bonte hengsten (hetrozygoot bont, dus 1 bont gen en 1 effen gen)heb je 75% kans op een bont veulen.
En bij enkele hengsten (homozygoot bont, dus die hebben alleen maar een bont gen en kunnen dus alleen dit doorgeven) heb je 100% kans op een bont veulen.

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:34

*Tequila* schreef:
Maar dat wil nog niks zeggen Twee 3-kleuren kunnen of een vosbonte kan ook nog altijd een zwartbont veulen geven Net zoals een zwartbonte+3kleur ook gewoon 3-kleur kan geven.

Driekleur X zwartbont werd effen (zie Silas)
En persoonlijk vind ik begin april dekken nogal vroeg.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:44

premie is toevallig een zwartbonte uit 2 driekleur ouders!

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:07

mamauba schreef:
[Als de moeder .................een bont veulen.
[/quote]

Vasthi had het ook al uitgelegd, ik gaf ook toe dat ik zat te ijlen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:13

Ik vind begin april beginnen dekken trouwens niet te vroeg
moest ik nog effe kwijt

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:42

irish_lady schreef:
raven! Dan krijg je een mooi compact cob veulen denk ik zo.

Dan zou ik bijna gaan zeggen: kies Silas...
Super paardje met een goed en Cool karakter. Hij heeft een mooie bovenlijn en super gangwerk: ruime stap en een goede gedragen draf!
(Maar dan moet je wel even afwachten of de sperma goed gaat...)

Ga nou niet teveel af op de kleur want dat is en blijft gokken! Zelfs O'Malley heeft redelijk wat eenkleur nakomelingen...
Ik zou toch echt in eerste instantie goed kijken naar het paard zelf en daarna naar de kleur...

Het is jammer dat Boy eruit lag na de eerste ronde want ik vond het zeker een gave hengst. Er zal ook absoluut een goede reden zijn waarom hij eruit lag...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:49

Wat leuk dat dit kampioensmeisje ook aan een veulentje gaat waarschijnlijk!
Op 9 van de 10 stallen mogen de paarden pas op 1 mei het land in. Een veulen heeft de beste kans op sterke benen als het in de 1e 6 maanden van zijn leven op een grasondergrond doorbrengt. Niet te hard en niet te zacht. Wanneer je begin april gaat dekken dan kan het veulen begin april komen --> 2 eerste maanden van zijn leven niet op de 'juiste' ondergrond maar pas na die tijd. Dit heb ik geleerd van Rob van Wessum, helaas nu naar USA.
Kan jou merrie+veulen wel eerder naar buiten dan die 1 mei dan is het natuurlijk wat anders
Zelf zou ik alleen fokken met een goedgekeurde hengst puur om de kwaliteit en het eventueel niet doorfokken van (on/bekende) afwijkingen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 09:07

als je paardje echt zo enorm luxe en hyper is, zou ik er een zware stabiele hengst voor uitkiezen die mooi bont fokt. Volgens mij is Chakotay dan een hele geschikte kandidaat.
En als je echt helemaal gek bent van Boy qua uiterlijk en karakter, dan ging ik daar gewoon voor!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:33

Ik ging er wel vanuit dat je zelf kan bepalen wanneer je paard naar buiten gaat

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:08

Cheveyo schreef:
Wat leuk dat dit kampioensmeisje ook aan een veulentje gaat waarschijnlijk!
Op 9 van de 10 stallen mogen de paarden pas op 1 mei het land in. Een veulen heeft de beste kans op sterke benen als het in de 1e 6 maanden van zijn leven op een grasondergrond doorbrengt. Niet te hard en niet te zacht. Wanneer je begin april gaat dekken dan kan het veulen begin april komen --> 2 eerste maanden van zijn leven niet op de 'juiste' ondergrond maar pas na die tijd. Dit heb ik geleerd van Rob van Wessum, helaas nu naar USA.
Kan jou merrie+veulen wel eerder naar buiten dan die 1 mei dan is het natuurlijk wat anders
Zelf zou ik alleen fokken met een goedgekeurde hengst puur om de kwaliteit en het eventueel niet doorfokken van (on/bekende) afwijkingen.

Dit moet uiteraard Maart zijn

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:20

Dat bedoel ik; in maart kan het echt nog sterruvuskoud zijn. Als je het dan voor het kiezen hebt zou ik voor twee maanden later gaan.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:05

Wil je een Grai fokken of een Tinker die waarschijnlijk tussen de types in zal vallen? Ik vind Robin, Black Jack en Gulliver O'Britain wel leuke hengsten voor je merrie!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 08:35

Poeh, ik ben 1 dag niet op bokt geweest en dan zoveel reacties .

@Supertje: Wat ik zoek is een hengst die niet grof gebouwd is, maar juist een mooie bouw, en als hij dan ook nog mooie gangen heeft is het mooi meegenomen. Ik wil dan ook absoluut geen tank .

@mamauba: Ik weet dus absoluut niet wat voor gen Anouk heeft, ik hoop natuurlijk het meest op bont (vind ik gewoon het mooist), maar ik zal het natuurlijk ook niet heel erg vinden als het een effen wordt, als het maar gezond is. Anouk haar vader (Crosby), is natuurlijk een driekleur, en ik hoop dat dat misschien ook wel wat doorfokt, veel zwart bont merries op de Asheuvel hebben een drie kleur veulen gekregen in het verleden.

@Baileys: Je zou toch nooit met zekerheid kunnen vertellen of het een bont veulentje of een effen veulen wordt, is altijd weer afwachten. En het in april dekken, tja de eigenaars/fokkers van de Asheuvel hebben me dit wel aangeraden.

@silas: Ik vind Silas ook heel mooi om te zien, en op de keuring stond hij er ook heel erg braaf bij (wat ik gezien heb):D , echt een rustige hengst. En ik hoop dat Brigitte (eigenaar van de Asheuvel) Boy wel laat herkeuren, want daar heb ik haar nog wel over gehoord, maar ik weet niet of ze het echt gaat doen. Wat ik gehoord heb, is dat zijn stap niet goed genoeg was, terwijl hij wel een ruime stap heeft. Hij heeft zichzelf helaas niet genoeg bewezen op de keuring.

@Cheveyo: Mijn merrie + veulen, kunnen dan gewoon altijd naar buiten, het ligt zoiezo aan het weer, als het te nat is komen ze in de buitenbak te staan met bijvoeding, en als het weer goed is, kunnen ze gewoon in de wei. S'nachts staan ze dan wel op stal.

@IndianaJones: Aan Chakotay heb ik eerlijk gezegd ook wel eens gedacht, hij heeft ook een heel rustig karakter, en dat is toch wel iets wat ik zoek in een hengst, maar ik vond hem toch een beetje te zwaar gebouwd voor Anouk. Niet dat ik het luxe erin wil houden, maar de hengst moet gewoon niet té grof gebouwd zijn.

@frenia: Mijn merrie komt zoiezo wel buiten te lopen, zie twee antwoorden hierboven .

@Snowdon: Ik hoef niet perse een Grai te fokken, het mag er ook wel tussen in zitten. Black Jack ken ik nog niet, Robin is iets aan de kleine kant, Anouk is 1.51m, het zou leuk zijn als de hengst ook zo'n maat heeft of iets groter, en Gulliver O'Britain vind ik er wel mooi uitzien, maar kan me niet meer herrineren hoe zijn gangen waren.

Ik wacht nog even de hengstenshow af én de herkeuring van Boy (als dat doorgaat), en dan moet ik maar verder kijken hoe of wat.