Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
coydog schreef:Je hebt gelijk Vasthi, ik zit nog na te ijlen

*Tequila* schreef:Maar dat wil nog niks zeggenTwee 3-kleuren kunnen of een vosbonte kan ook nog altijd een zwartbont veulen geven
Net zoals een zwartbonte+3kleur ook gewoon 3-kleur kan geven. En kleur is niet het belangrijkste neem ik aan
Vasthi schreef:Hoe hoog is Anouk eigenlijk? Volgens mij is Garish best een mooie combi met jouw merrie (die met die superbewegingen), of Chacotay, met beide fok je er lekker weer wat massa in. Anders Pitalo, dat is een driekleur net als O' Malley (al is die misschien wel weer heel groot op jou merrie).
Met een effen hengst heb je trouwens 50% kans op een effen veulen (bij jou merrie is het zeker dat ze een gen voor effen heeft omdat haar moeder effen was), met een bonte hengst heb je nog 25 % kans daarop, of je moet zeker weten dat de hengst homozygoot voor bont is dan krijg je 100% een bont veulen.
Pellie schreef:ik zou mijn hart volgen, dus in jouw geval voor boy kiezen
en welke hengst zou de eventuele koopster van het veulen kiezen?

Mazzel-meid schreef:Als het niet uitmaakt of je wel of geen stamboekveulen wil, zou ik inderdaad je hart volgen.
Kan je volgend jaar alsnog een stamboekveulen fokken, als je dat zou willen
Boy is volgens mij wel een hele combinatie met jou merrie!
coydog schreef:Dan heb je dacht ik 75% kans op effen.
*Tequila* schreef:Maar dat wil nog niks zeggenTwee 3-kleuren kunnen of een vosbonte kan ook nog altijd een zwartbont veulen geven
Net zoals een zwartbonte+3kleur ook gewoon 3-kleur kan geven.
mamauba schreef:[Als de moeder .................een bont veulen.
[/quote]

irish_lady schreef:raven! Dan krijg je een mooi compact cob veulen denk ik zo.

Cheveyo schreef:Wat leuk dat dit kampioensmeisje ook aan een veulentje gaat waarschijnlijk!
Op 9 van de 10 stallen mogen de paarden pas op 1 mei het land in. Een veulen heeft de beste kans op sterke benen als het in de 1e 6 maanden van zijn leven op een grasondergrond doorbrengt. Niet te hard en niet te zacht. Wanneer je begin april gaat dekken dan kan het veulen begin april komen --> 2 eerste maanden van zijn leven niet op de 'juiste' ondergrond maar pas na die tijd. Dit heb ik geleerd van Rob van Wessum, helaas nu naar USA.
Kan jou merrie+veulen wel eerder naar buiten dan die 1 mei dan is het natuurlijk wat anders
Zelf zou ik alleen fokken met een goedgekeurde hengst puur om de kwaliteit en het eventueel niet doorfokken van (on/bekende) afwijkingen.
.
.
.