[TI] << Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinkers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: << Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:38

Hier nog 1 ik rijd L2 en moet nog 3 punten dan mogen we naar het M
En roos is toch echt een flinke cob dame!

Ik vind, als je lekker gymnastisch met je paardje bezig bent,moet het bij elk paard lukken.
Ongeacht wat voor ras,bouw.

Ik ben dus voor absoluut behoud van de mooie stevige breede bonte sokken paardjes!
En vind de haflingers die tegenwoordig gefokt worden,niet meer op die mooie stevige flink breede lekker dikke ronde hafen lijken van vroeger.
Maar eerder op een klein kwpnertje lijken met lange witte manen.

Erg jammer vind ik dat.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:49

dan ga ik mij afvragen wie uiteindelijk de markt gaat bepalen, om het zo maar even te zeggen. de klant (op uitzonderingen na) wil overduidelijk het zwaardere type maar ik heb ook wat de vrees dat men bij het NST door de bewegingen neigen naar lichtere types.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:37

Ik ben het er ook mee eens dat er wat meer bredere tinkers mogen komen, ondanks dat ik zelf een Grai heb. Maar het probleem ligt ook wel een beetje bij het stamboek. Zij kijken nu meer naar de luxere types, dan naar de bredere types, heel jammer vind ik dat. En mensen die met zo'n keuring mee willen doen zijn dan eerder geneigd met een luxere type te komen, dan met een bredere.

Ik stond in 2004 eigenlijk heel raar te kijken dat Anouk Nederlands Reserve Kampioen werd, ik had nooit verwacht dat zo'n iel tinkertje zo hoog zou eindigen, terwijl er hartstikke mooie brede tinkers tussen liepen, ze keken alleen maar naar de gangen. Bij de eerste keuring vroeg de jury of "dit" wel uit een tinker kwam? Heel vreemd. Het lijkt wel of het net zoals de friezen gaat, en dat er straks geen brede tinker meer is.

En ik weet dat Anouk goed is in dressuur, en ik ben bezig om iemand te zoeken die haar wil uitbrengen op wedstrijden, omdat ik zelf het niveau niet heb, ben meer van de recreatie. Ze zou misschien wel hoog kunnen komen.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:56

Ik persoonlijk ben helemaal weg van het kleine forse type tinker.
Ik zie ze graag klein(stokmaat t/m 1.50),zwaar, kort met veel behang.
Ik denk zelf dat dit type in Nederland steeds minder voor gaat komen omdat op een of andere manier de veulens steeds groter worden(zet kleine 2 cobs op elkaar en er komt vaak een kasteel tevoorschijn ).
Als ik een tink erbij wil(over een paar jaartjes ) denk ik dat het best lastig gaat worden om een in Nederland gefokte kleine/zware Cob te vinden....

Over de dressuur met een tinker ........
In mijn ogen moet je met een Tinker de basisdressuur(t/m Z) wel kunnen doorlopen waarom niet????
De zware dressuur zal niet lukken(een uitzondering daar gelaten) ze hebben nu eenmaal hun bouw niet mee.
Maar daarintegen welk warmbloedpaard loopt met 2 hoeven in de neus de klasses door( enne die zijn ervoor gefokt) dat zijn bv hier in de regio ook bijna altijd dezelfde ruiters die constant presteren met div. paarden.

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:35

Soxje schreef:
Wie rijdt er bv wedstrijden op bijvoorbeeld M-niveau? Dus ook bij de grais???

In Nistelrode staat een brede Cob (bijna richting vanner) die M2 loopt, dus het kan wel en die heeft niet echt uitzonderlijke gangen of iets spectaculairs of zo en de Kring (uden/den bosch) is eigenlijk best sterk --> ook voor mindere KWPNers soms moeilijk door te komen

Kwam hen in Lommel tegen, vond paard niet zo bijzonder/ spectaculair dus, maar was dus al wel voldoende voor M2 --> dus dat geeft hoop

Heb er helaas geen foto van

en B t/m Z is nog basissport dus zou naar mijn mening elk dier zonder gebreken moet kunnen hij/ zij moet dan denk ik wel lekker leergierig zijn en een ruiter hebben die dat ook echt wil!

[edit] stalgenootje heeft dus ook een tinker (winnie) die al heel veel kan , maar zij wordt altijd té zenuwachtig voor wedstrijden dus traint alleen en brengt hem nooit uit, is niet haar ding
--> nu dus een verzorgster gevonden, die t wel leuk vindt om wedstrijden te rijden dus ben benieuwd --> winnie kan t wel en nu moet zij hem nog goed leren aanvoelen enzo en dan kom maar op

En over het algemeen zijn de leuk gereden tinkers is NL nog vrij jong en wordt menig dier alleen recht toe recht aan recreactief gereden ...

De meeste ruiters de paarden ook voor de veelzijdigheid en recreactie en niet voor de wedstrijdsport, al zouden ze daar misschien wel helemaal niet misstaan

Die van Tir nan og liepen ook al erg leuk (vooral die van sandra )
Afbeelding

Deden menig dresuuuroefening alsof het geen moeite kostte

en die van Irish en Annelot enz enz enz ...

Ik ga voor de lol wat wedstrijdjes proberen, maar ga er dus ook niet extra voor trainen e.d. gewoon lekker recreatief rijden en dresuren om je paard lekker soepel en los en ontspannen te houden en dus vooral erg genieten van mijn veelzijdige paardje
.... we zien wel waar we stranden ...
Maar vind t dus wel een leuke uitdaging ... heb ook al met een hafkruising van 1.43m bij paarden gereden en kreeg soms wel opmerkingen dat ie zo klein was en wat lomp, maar meestal viel t wel mee en vonden ze het dapper en ik vond t extra leuk om er een chic duur paard uit te rijden

En hier op stal gelukkig nog geen slecht woord over onze tinkers

Ze staan er juist verbaasd over hoe ze lopen en na erop gezeten te hebben ook verbaasd dat ze niet anders (niet stugger/ hobbeliger enz) voelen dan een KWPNer --> dus eigenlijk geen verschil

Ik denk dat eerder ikzelf ervoor zal zorgen dat Sayla op bepaald niveau blijft steken dan Sayla , die kan t denk ik wel --> alleen nu ik nog

en ook ik hoop dat t barokke blijft --> idd bij friezen, fjorden, haflingers e.d. ook al naar steeds luxer gefokt.
Gelukkig heeft men bij welsh nog de mountain (welsh A) en de Cob, die blijven wel lekker fors --> al zie je wel meer en meer mensen met bv een Welsh K (kruising arabier en dus groter/ ranker)

Ik ga als tinker voor de Cob --> ca 1.50m/ 1.55m met mooie rondingen en mooie brede boeg met veeeeeel haar en leuke gangen

sorry voor mijn lange verhaal

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:51

Ik zou het eeuwig zonde vinden als de stamboeken de grovere types "eruit werken". Jessie is gedekt door Thunder, hoop dat daar een lekker grof veulen uit komt!
Tinkers horen zwaar gebouwd te zijn. Je hebt natuurlijk de wat lichtere typjes zoals de Grai's, die ik ook erg mooi vind, maar ik viel voor het stevig gebouwde bonte paardje uit Ierland.
De haflingers zoals men ze nou graag ziet vind ik geen Haflinger meer. M'n tante heeft er ook zo één, heb er even mee rond gereden maar dat is gééééén haflinger meer! Doorgefokte hittepitjes worden het. Zelfde verhaal met de Fries.

Tja, en ook met een zwaarder gebouwde Tinker kun je dressuren. Of wat voor tak van de sport dan ook. ik hikte met Jessie tegen de L aan, (qua trainingsniveua, niet qua wedstrijdniveau) maar rijd nou western met haar. Ze heeft vanwege haar bouw soms wat moeite met de oefeningen, maar snapt ze de bedoeling dan gaat ze super! Dus maar slanke Tinkers fokken, want dat rijd beter, is imo een waardeloos argument.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:41

Soxje schreef:
Ja, da's waar. Als hij in de M komt is het ook gebak waard!! En dat voor een grai die richting cob gaat (of zelfs vanner?)

houd ik je aan! Oefeningen die hij loopt is al M/Z niveau. Ilona wil winter 2006/2007 M1 in kunnen

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:40

Aangezien mijn haar nog in de verf staat, in de hoop weer blond te worden (wat niet gaat lukken vrees ik ), reageer ik ook even

Ik hou eigenlijk voornamelijk van Cobs (zit ik dus wel goed bij het ICS), daar ben ik juist opgevallen bij de Tinker. Ik vind de Vanner ook wel mooi, maar eigenlijk te groot. Ik hou van grove paarden, daarom had ik bij de haflinger die ik had ook naar die uiterlijkheden gezocht. Grof en breed, dat moeten ze zijn.

Ze zijn niet voor niets, trekpaarden geweest voor de zigeuners, maar wel klein genoeg zodat de kinderen er ook les op konden krijgen. Aangezien ik dus ook erg klein ben.... past dat dus bij mij, ook omdat ik niet 1 van de slankste ben, vind ik een breed paard dus ook beter bij mij passen (en laten we het maar niet over het karakter hebben )

Maar dat is mijn mening uiteraard, ik heb gewoon niks met scudders of Grai, ik vind ze gewoon te slank en meestal te hoog. Ik vind daar niks "tinkers" aan (sorry voor de grai's bezitters ) ik vind het dus meer op echte kruizingen lijken, al bestaat de tinker voornamelijk uit kruizingen. Maar we zijn juist bezig toch om weer "meer" tinker te krijgen, lijkt mij...

Stel dat ik dus een veulen zou nemen met Angel, dan weet ik zeker dat daar een breed, kort en niet zo'n grote hengst op komt. (en een iets minder neurotisch paard hihihihi) Zelfs Chakotay vind ik ietssss te groot, hij had eigenlijk onder de 1,50 moeten zijn Maar dat is wel mijn droom hengst, van hoe de tinker eruit dient te zien. Maar weer, dat is mijn mening he Dus als er iets ingekruist moet worden, om meer tinker te krijgen, dat moet dan maar. Al zou ik het liever zien, dat het met alleen tinkers gebeurd (maar dat is niet altijd mogelijk helaas)

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:18

Teuntje111 schreef:
snowdon schreef:
En jaren terug was er iemand op Tinkerwereld enzo.. met het paard Easter, weet niet meer of dat een merrie of een ruin was, maar dat was ook een Drumhorse!

Zal ik je eens wat geks vertellen?? Met deze man heb ik maanden online computergames gespeeld, Call of Duty (Toen ik nog geen paard had wel te verstaan, nu heb ik geen tijd meer voor gamen) We speelden in een "war-clan", met een stuk of 20 man. Hij heet Hans, mooi paard is Easter! Hij had een site over hem, maar die is uit de lucht, net als Hans zelf btw, lang niet meer gesproken.. Paard is ruin dacht ik.

Ik zelf hou van zware cobs, zou ook zeker willen dat veel behang en stevig en kort gebouwd er zeker in zou blijven!

deze man zat altijd op tinkerverenging. en zat te stalken bij Tinkerwereld toen
Easter was naar mijn weten toch gewoon een 3 kleurige tinker?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:33

Citaat:
Maar dat is mijn mening uiteraard, ik heb gewoon niks met scudders of Grai, ik vind ze gewoon te slank en meestal te hoog. Ik vind daar niks "tinkers" aan (sorry voor de grai's bezitters ) ik vind het dus meer op echte kruizingen lijken, al bestaat de tinker voornamelijk uit kruizingen. Maar we zijn juist bezig toch om weer "meer" tinker te krijgen, lijkt mij...

Pfff... Die Scudders en Grai's zijn gewoon gefokt door de zigeuners. De zigeuners hebben het ras "uitgevonden". Dus wat is er nou niet "Tinker" aan een Grai of Scudder?

Damn zeg. Accepteer eens gewoon dat ze erbij horen. Het hoeft je persoonlijke smaak niet te zijn. Net als een effen Tinker niet je smaak hoeft te zijn, of vosbont niet je smaak hoeft te zijn.

Ik quote overigens een stukje uit Biancaa's reply, maar doel op het algemeen. Op eenieder die zegt dat een slanke Tink geen Tink is...

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:05

Er zijn niet voor niets 4 verschillende typen tinkers. De één houdt van dit soort en de ander van dat soort.

Ik hoop alleen ook niet dat het barokke type eruit gefokt wordt.
Je ziet dit tegenwoordig ook echt bij de friezen, die steeds maar luxer gefokt worden. Ik zie steeds minder barokke friezen, en dat zijn de friezen die IK mooier vindt.

Ik vind dat ze gewoon alle vier de types moeten doorfokken, zo is er voor iedereen wat wils.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:40

De scudder heb ik hier in Nederland nog nooit gezien eigelijk. Weet iemand of er op de keuring ooit eentje als Scudder ingedeeld is?

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 16:06

Cayusejuhh schreef:

Je bedoelt ene Hannes ???

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:10

NikitaGoGo schreef:
Cayusejuhh schreef:

Je bedoelt ene Hannes ???

yup die ja.. dat is toch de zelfde?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:14

Mazzel-meid schreef:
De scudder heb ik hier in Nederland nog nooit gezien eigelijk. Weet iemand of er op de keuring ooit eentje als Scudder ingedeeld is?

Voor zover ik weet is er nog geen Tinker op een keuring als Scudder aangemerkt. Het lijkt wel of men een beetje 'bang' is om deze naam te gebruiken of er is gewoon nog nooit eentje aangeboden.
Jody die van henla_tent hier op bokt was had wat mij betreft goed als een Scudder door het leven kunnen gaan. Dat was een kruising Tinker x Arabier.

Verder vind ik dat de 3 (4) types behouden moeten blijven maar dat men er wel voor op moet passen om niet naar de luxe kant te gaan.
En daar ligt m.i. de taak van de juryleden en de FTC. M.n. zij moeten er juist op toe zien dat er van iedere type genoeg hengstenaanbod is voor de merriehouder en dat dit hengstenaanbod ook jaarlijks 'verse' aanvulling krijg.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:20

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:44

Heee Afbeelding die ben ik al eens eerder op Bokt tegen gekomen!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:47

flettie schreef:

yup.. was de verzorg paard van Fredt nu is hij weer verkocht maar vroeger van mij en rich geweest. maar verkocht omdat hij te klein bleef voor rich. ( logisch hij is nu maare 145 )

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:27

Afbeelding

TYPEBESCHRIJVING TYPE D: ROMANY SCUDDER

Van dit type is nog geen rasbeschrijving te geven omdat we er in Nederland te weinig van hebben gezien om dit vast te kunnen stellen. Duidelijk is dat het een type is waarin “draversbloed” te vinden is en wat ook in zijn beweging en exterieur sterk naar voren komt. In Engeland/Ierland wordt dit type Tinker vaak gebruikt voor de straatraces.

Bron: NSvT

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:36

ik vind hem qua bouw bijna alweer te zwaar voor een scudder, hij mist alleen de sokken, meer niet

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:38

Ik adoreer de grote, stevige tinker. Ik vind álle paarden leuk. Maar de vanners zijn absoluut favoriet. Lekker veel behang, stevige nek, stevige booty. Lekker rond en stevig

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:48

Biancaa schreef:
Zelfs Chakotay vind ik ietssss te groot, hij had eigenlijk onder de 1,50 moeten zijn

Wij verwachten zo rond mei een veulen van Chakotay. Winnetou, de merrie, is vrij klein voor haar soort (stokmt. weet ik niet precies), dus zijn zéér benieuwd wat daar uitfloept!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:50

Cayusejuhh schreef:
flettie schreef:

yup.. was de verzorg paard van Fredt nu is hij weer verkocht maar vroeger van mij en rich geweest. maar verkocht omdat hij te klein bleef voor rich. ( logisch hij is nu maare 145 )

Da's geen scudder hoor.... Veel te zware achterhand daarvoor.... Wel een mooi paardje....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:09

flettie schreef:
Jody die van henla_tent hier op bokt was had wat mij betreft goed als een Scudder door het leven kunnen gaan. Dat was een kruising Tinker x Arabier.

Tinker x Draver

Dat maakt ook de Scudders in Engeland, dus imo is dat idd een Scudder.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:13

Afbeelding

Afbeelding

Dan zijn dit ook scudders