Belisar x Roemer, beste hengst volgens paardenfokken.nl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:06

zo dat is even slikken voor mij.. ik krijg de volle laag over me heen, maar goed dat kan gebeuren. Je hebt mensen die bijna niks voor een paard over hebben en je hebt soms mensen die misschien wel een halve ton willen uitgeven. Ik behoor tot die eerste groep. Het was achter af niet goed van mij om te zeggen dat je daarvoor wel 5 veulens kon kopen, omdat de waardes afhankelijk van vele zaken ver uit één kunnen liggen (afstamming, type veulen, de koopman enz.). Wat beterft de prijzen op de veiling....ja dat is een ander verhaal.
Als ik aan het te bekomen veulen dat ik zou kunnen fokken 1000 zou kunnen verdienden dan had ik de stal vol staan met fokmerrie's, mijn ervaring is echter dat de meesten zo rond of zelfs onder het dekgeld weg gaan.

Demini

Re: Belisar x Roemer, beste hengst volgens paardenfokken.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:10

Ja maar wij zouden nooit fokken met merries die dat soort veulens voortbrengen. Wij fokken zo ie zo niet voor de verkoop, maar ons doel is om een grand prix paard voort te brengen. En de meesten paarden die uiteindelijk ooit de grand prix bereiken zijn als veulen al vrij aan de prijs geweest natuurlijk, maar goed.
Weer even on-topic graag haha

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:14

Desire schreef:
Ja maar wij zouden nooit fokken met merries die dat soort veulens voortbrengen. Wij fokken zo ie zo niet voor de verkoop, maar ons doel is om een grand prix paard voort te brengen. En de meesten paarden die uiteindelijk ooit de grand prix bereiken zijn als veulen al vrij aan de prijs geweest natuurlijk, maar goed.

ok weer on-tropic

Samber voor je merrie?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:20

agerrits schreef:
Desire schreef:

ok weer on-tropic

Samber voor je merrie?

Hmm, interessant! Waarop gebasseerd als ik vragen mag? Ik heb een Houston x Samber staan, maar daar overheerst Houston toch wel heel erg dus ik heb eigenlijk weinig ervaring met Samber en wat hij vererft e.d.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:34

ik ben blij dat we weer vrienden zijn..
Het was een beetje een grappje, omdat ik een grote liefde heb voor kleurenfokkerij. Interesant is het zeker, omdat de kleurenfokkerij wel wat meer kwaliteit zou kunnen gebruiken. Alleen meestal valt dat kleurtje tegen of zit er helemaal geen kleur op. Samber geeft hele wisselende veulens 30% is bont, maar ook in het bont zijn ze zeer wisseld. Ik geloof dat samber niet echt extra bewegen toevoegd. Hij is wel erg veelzijdig en dat zijn meestal zijn nakomelingen ook. De meeste samber nakomelingen hebben meer front dan de moeder, dat is iets dat mij door de jaren heen is opgevallen. De meeste mensen gaan voor zijn bonte vacht..voor een goede samber heb je wel een zeer goede kwaliteit merrie nodig. zie sambertino, sambertini, art deco (ggk kwpn america) la penotti primo s, pedro enz..

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:45

agerrits schreef:
ik ben blij dat we weer vrienden zijn..
Het was een beetje een grappje, omdat ik een grote liefde heb voor kleurenfokkerij. Interesant is het zeker, omdat de kleurenfokkerij wel wat meer kwaliteit zou kunnen gebruiken. Alleen meestal valt dat kleurtje tegen of zit er helemaal geen kleur op. Samber geeft hele wisselende veulens 30% is bont, maar ook in het bont zijn ze zeer wisseld. Ik geloof dat samber niet echt extra bewegen toevoegd. Hij is wel erg veelzijdig en dat zijn meestal zijn nakomelingen ook. De meeste samber nakomelingen hebben meer front dan de moeder, dat is iets dat mij door de jaren heen is opgevallen. De meeste mensen gaan voor zijn bonte vacht..voor een goede samber heb je wel een zeer goede kwaliteit merrie nodig. zie sambertino, sambertini, art deco (ggk kwpn america) la penotti primo s, pedro enz..

NOG MEER FRONT!
Dat lijkt me niet verstandig bij die van mij hahaha.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:56

Afstammelingen van Samber 1981 (veulens)
De ontwikkeling van de getoonde veulens, waaronder verschillende bonte exemplaren, was ruimschoots voldoende. Ze bleken ook voldoende rijtypisch te zijn. Wat de hoek in het spronggewricht betreft waren de uitgezochte exemplaren beter dan de geprikte.
De veulens hadden soms een even lang hoofd, dat echter steeds droog was. De hals was voldoende goed. De schoftontwikkeling was voldoende. Een enkel veulen zou een iets schuinere schouder kunnen hebben. De rug was soms iets lang, maar ook dan voldoende sterk. De croupe was steeds voldoende lang en goed gespierd. In het voorbeen konden verschillende exemplaren iets expressiever zijn. De voorstand was soms ook iets steil. Het achterbeen was dikwijls lang en wat klein gehoekt in het spronggewricht, vooral bij de geprikte veulens.
De stap was goed. De draf goed en ruim met een goed zweefmoment, hoewel achter soms iets nauw. Opmerkelijk was de goede hardheid van het beenwerk en de fijne huid, die zeer strak over de gewrichten is gespannen.
Getoond: 12 veulens uit 48 dekkingen.

Afstammelingenrapport spreekt me niet zo aan eigenlijk

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:56

desire; goede reden dan moet je het zeker niet doen. Nog ingaande op je hengste keuze, betreft het inteelt/lijnenteelt, ik kan me herrineren dat mijn vader bewust een keer voor Ulster koos om in de 4de genaratie inteeld te fokken op anblick xx. Dat pakte toen erg goed uit, zonder meer het mooiste en super talent veulen uit die merrie (kunstenaar x cadet). Het enige nadeel was opzich haar karakter. Is dat ook de reden dat je het erg riskant vindt om (hoog) inteeld te fokken of zijn er nog meer argumenten?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:57

desire; nog bedankt voor het rapport van samber super

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:19

Haar karakter speelt absoluut een rol, maar ik vind inteeld toch al vrij riskant, omdat ik de risico's niet ken
Ik zie het wel in mijn omgeving steeds meer, maar ik denk dat je inteelt echt bewust toe moet passen om bepaalde eigenschappen te verankeren, maar dat vind ik een vrij lastige zaak eigenlijk dus ik zoek liever gewoon een goede hengst uit die naar mijn idee zou kunnen verbeteren dan dat ik ga experimenteren met iets waar ik eigenlijk niet in thuis ben zeg maar.
Als je meer info over samber wilt dan pm je maar even!

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:26

desire; Die info over samber is zeer zeker welkom. Ik herken mijn veulen in het afstammingsrapport van '81, dus vond je informatie zeer waardevol. Over inteelt gesproken, op samber is dit veel toegepast. Ik wilde wat jaren geleden onze heidelberg merrie op Libro H zetten om inteelt te fokken op ladykiller, toch uiteindelijk niet aangedurft, vooral het karakter. Ik heb er ook niet voldonde ervaring mee, maar men vertelde toen dat bijv. het inteelt van ladykiller altijd zeer goed uitpakte...Of dit ook zo is dat weet ik niet uit eigen ervaring. Ben het daarom geheel met je eens expirimenteren op inteelt lijk me ook niet zo heel verstandig