De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:55

Pukkie bedoelt niet de proef maar het paard zelf. Hij kan best een goede proef gereden hebben maar het paard zelf spreekt hem niet aan. Daarom staat er ook: DE MENING van Pukpaleis.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:16

Misschien ben ik te nieuw op Bokt, maar waaruit blijkt dat Pukpaleis de kennis in huis heeft om deze opmerkingen neer te zetten. Misschien had er beter moeten worden geluisterd naar de jury, die amazone Judith Ribbels tot twee maal toe een compliment gaf over het meerijden met volbloeden, die zeker moeten worden behouden in de fokkerij! Swatch kreeg een 9 voor zijn stappen, een cijfer waar de meeste andere hengsten niet bij in de buurt kwamen. En Wilawander liet een uitgestrekte draf zien waar je u tegen kan zeggen (helaas kon hij niet zijn piaffe en passage kwaliteiten laten zien in dit toernooi). Ben het volledig met Pascha eens dat de volbloeden weer erg makkelijk worden neergesabbeld. Sandreo vond ik een flutproef, schoot alle kanten op. Is dat dan ´goed´?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:21

@Babs:

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:25

Citaat:
Met een half procent minder dan Sandreo vind ik dat dit renpaard toch uitermate goed gepresteerd heeft, en heel positief commentaar kreeg.
dit positieve commentaar is wel een beetje gekleurd hoor er wordt Swatch veel "vergeven" in het kader help de volbloed de winter door.....als we een dier als Swatch uit zouden zenden naar bv Verden krijgen we de lachers op onze handen gegarandeerd. Mijn idee het KWPN heeft bloederige hengsten nog steeds nodig maar geen volbloed (in ieder geval niet zoeen) , er zijn zat alternatieven zoals Tuschinski of United...om ras adel en hardheid toe te voegen (miss zelfs wel Houston)

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:55

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:17

Citaat:
Sandreo vond ik een flutproef, schoot alle kanten op. Is dat dan ´goed´?

De menning van Pukpaleis was:Sandreo: door Dhr. J.V.U. met een lange zweep de ring in geslagen, misschien daardoor wat "aangeslagen" ,achterbeen komt erg na in de drie gangen galop het beste ,aanleuning taai kantelt hoofd mond vaak open (zover aangesnoerde neusriem dit toelaat)
zo goed was dat dus ook weer niet, maar het gaat me te ver om Swatch Wilawander en Sandreo in dezelfde klasse van "dressuur"paarden in te delen....

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:37

Inderdaad Swatch liet een goede stap zien maar draf is ver beneden maatstaven galop wat minder Wilawander kan niet stappen een beetje dribbelen en gewoon galoperen, misschien kunnen ze beter apart beoordeeld worden.........conform de paralympics

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:42

Babs schreef:
En Wilawander liet een uitgestrekte draf zien waar je u tegen kan zeggen (helaas kon hij niet zijn piaffe en passage kwaliteiten laten zien in dit toernooi).

Wel op de vrachtwagen.....

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:59

Pukpaleisje schreef:
Inderdaad Swatch liet een goede stap zien maar draf is ver beneden maatstaven galop wat minder Wilawander kan niet stappen een beetje dribbelen en gewoon galoperen, misschien kunnen ze beter apart beoordeeld worden.........conform de paralympics

Met zo'n reactie verval je voor mij definitief als 'deskundige'.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:18

Ach ja, ik denk dat je volbloeden ook helemaal niet 1 op 1 kunt vergelijken met "echte" dressuurhengsten, is het wel? Ze zijn zowiezo anders gebouwd en in principe voor een heel ander doel geboren.

Ik denk ook dat wanneer de keuze voor een hengst gemaakt moet worden er weinig fokkers zijn die denken "eeeeeh welleke zal ik nou doen, Florencio of toch Wilawander?"

Het hangt van het gewenste fokresultaat af wat voor type hengst je kiest. Als ik mijn wat zware springgefokte merrie zou willen verbeteren dan denk ik al helemaal niet aan en dressuurgerichte hengst, maar veel eerder aan een volbloed die kan verfijnen en ook goed kan bewegen. Ik zou geen dressuurpaard willen fokken, maar een springpaard die goed kan bewegen.
(Al heb ik wel begrepen dat ik voor de springkwaliteiten dan niet bij Wilawander moet zijn, maar da's weer een ander verhaal...)

Dus ik ben zeker geinteresseerd naar hoe de volbloeds het doen in dit soort competities en dan VERWACHT ik niet eens dat ze Sandreo of Florencio of de andere dressuurkracks eruit lopen. Maar daarom moeten ze nog wel meedoen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:22

Pukpaleisje schreef:
Uptown: veel tact en balans bij tijden
voorbeen iets te strak en rug te vast

goed galop met veel sprong en gedragenheid

Kan dat komen omdat hij pas een chip in zijn "hals" heeft ?
(Zuidbroek)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:55

Of we Pukpaleis als 'deskundig'willen bestempelen is voor iedereen een keuze. Dat iedereen zijn of haar mening mag geven staat toch vast?
Of je het er mee eens bent is ook je eigen keuze.
Ik vind het altijd leuk om de mening van Pukpaleis te lezen.

En over de volboeden...
Ik vond dat Swatch een nette proef liet zien.Bij Wilawander had ik zelf opgeschreven: 'Ja, 't is een volbloed...' En hij trekt met een achterbeen.

Ik denk dat we niet zonder volbloed kunnen in de fokkerij. Of ze thuis horen in de HC is nog maar de vraag. Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:02

Dat vind ik dus ook, appels met peren vergelijken.

En ik vind "de mening van..." ook heel erg leuk te lezen, vooral omdat ik er zelf niet zoveel verstand van heb.

Ik vind wel dat de volbloeden gewoon mee moeten lopen, ik denk dat fokkers zelf wel kunnen bepalen of ze hun merrie er mee denken te verbeteren of niet, zolang je maar niet verwacht dat ze hetzelfde presteren als de echt dressuur- of springgerichte hengsten. Tenslotte is de nummer 1 van de HC ook niet per definitie de beste keuze voor elke merrie, toch? Uiteindelijk moeten de nakomelingen het bewijzen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:23

Semra schreef:
.

En over de volboeden...
Ik vond dat Swatch een nette proef liet zien.Bij Wilawander had ik zelf opgeschreven: 'Ja, 't is een volbloed...' En hij trekt met een achterbeen.

Ik denk dat we niet zonder volbloed kunnen in de fokkerij. Of ze thuis horen in de HC is nog maar de vraag. Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.

Ze moesten volgens mij verplicht meedoen, aangezien ze de 70 dagen test hebben gelopen.
De hengstenhouder had ze waarschijnlijk liever thuis gelaten, aangezien dit alleen maar negatieve publiciteit opleverd.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:27

Heee Pascha

Je zou haast denken dat je zelf een volbloed had!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:49

Ze was groom

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:51

I know...

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:02

WowAmigo schreef:
Dat vind ik dus ook, appels met peren vergelijken.

En ik vind "de mening van..." ook heel erg leuk te lezen, vooral omdat ik er zelf niet zoveel verstand van heb.

Ik vind wel dat de volbloeden gewoon mee moeten lopen, ik denk dat fokkers zelf wel kunnen bepalen of ze hun merrie er mee denken te verbeteren of niet, zolang je maar niet verwacht dat ze hetzelfde presteren als de echt dressuur- of springgerichte hengsten. Tenslotte is de nummer 1 van de HC ook niet per definitie de beste keuze voor elke merrie, toch? Uiteindelijk moeten de nakomelingen het bewijzen.

Mee eens!
Echter een paard dat van jongs af aan klaar is gestoomd voor de renbaan en jaren heeft gerend, heeft een geweldige achterstand op een paard dat van jongs af aan is klaar gestoomd als "rijpaard". Heel andere manier van werken/trainen met een paard, wat lang zijn sporen na laat.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:16

Laten we het erop houden dat het inderdaad een beetje appels met peren vergelijken is, daarom moeten ze ook individueel worden beoordeeld. Da's het meest eerlijk.

En idd Pascha en ik zijn de grooms van Judith geweest in de HC (Den Bosch weer). Vandaar onze reacties. En Pascha heeft een volbloed, dus weet waar ze over praat!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:17

Ja dat is helemaal waar (@himyar). Daarom kan je de verrichtingen ook niet vergelijken, maar ik zie ze dan evengoed wel graag in actie op zo'n competitie. Want wat ik ook zou willen doen met mijn "halfbloedje", rennen wordt het vast niet!

Ik denk dat er daarom gewoon niet teveel waarde aan de plaatsing gegeven zou moeten worden.
En dubbel knap toch dat ze nog zo meedraaien dan?

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:53

Babs schreef:
Laten we het erop houden dat het inderdaad een beetje appels met peren vergelijken is, daarom moeten ze ook individueel worden beoordeeld. Da's het meest eerlijk.

En idd Pascha en ik zijn de grooms van Judith geweest in de HC (Den Bosch weer). Vandaar onze reacties. En Pascha heeft een volbloed, dus weet waar ze over praat!

Dit noem ik dan niet objectief beoordelen.

Ik ben het er niet mee eens dat de beesten individueel beoordeeld moeten worden. Misschien loop Swatch voor een volbloed op een behoorlijk niveau. Maar vergeleken met de andere hengsten niet goed genoeg. Zou Swatch daarom hogere punten moeten krijgen?

Dan staat de HC echt op z'n kop als dat gebeurt.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:06

Wil niet zeggen dat ik niet objectief oordeel! Ik vind persoonlijk bv Swatch veel beter dan Wilawander. Zelf heb ik ook geen volbloed en het feit dat ik groom wil niet zeggen dat ik zelf een volbloed zou willen hebben. Ik zeg puur dat ze deze paarden moeten beoordelen als volbloed en niet vergelijken met bv Florencio e.d. Ze hebben zulke sterke punten die ze kunnen doorgeven in de fokkerij.

Maar oké, het wordt toch een eindeloze discussie zo. Dus mijn mening heb ik gezegd. Klaar!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:18

Maar wat denk je dat er gebeurt als ze deze paarden beoordelen als volbloeds?

krijg je dan een goed beeld?
Nee!
En daar is de HC denk ik niet voor. Een volbloed kan het niet tegen Florencio opnemen, maar moeten ze daarom anders beoordeeld worden dan alle andere hengsten die dat ook niet kunnen?

Een fokker zal heus wel de goede punten van een volbloed zien.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:29

Daarom is het ook stom dat ze wel verplicht worden om mee te doen aan de hengstencompetitie, terwijl de resultaten bij voorbaat al bekend zijn (onderaan)

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:48

Het is goed om ze mee te laten doen,omdat ze zichzelf moeten laten zien net zoals de andere hengsten.Zodat je zelf kunt zien hoe ze lopen en doen.Vergelijken heeft geen nut en de competitie is zowiezo niet helemaal eerlijk omdat de ene hengst een betere ruiter + opleiding? heeft dan een andere hengst.