Opmerkelijk advies...of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:37

Excuseme schreef:
karoliena schreef:
Longeren doe ik nog niet. Losgooien doe ik al wel een paar keer per week. Hij is nu bijna 2 jaar. Zo kent al een aantal stemcommando's. Daarbij ben ik een groot fan van los longeren en pak er ook bijna nooit een longeerlijn bij tenzij ik gerichte training ga doen.

Edit: Ik ben van mening dat het beter is voor een jong apard om los gelongeerd te worden in een gewone bak zodat je wle conditie traint en gehoorzaamheid maar dat ze zelf op eigen benen staan

Losgooien in een bak schijnt niet goed te zijn ivm het sterke afremmen dat ze dan doen.

Als ze in de bak met elkaar spelen en rondrennen doe ze het hetzelfde. En sterk afremmen doen ze niet ze lopen gewoon netjes de bak rond in de gang die ik vraag.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:03

en wat doe je dan de rest van de week Karoliena? staan ze dan buiten of op stal? dat laatste lijkt me puur slecht.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:06

Bij mij staan ze nooit op stal

Zelf mn oudere paardje niet. Staan altijd buiten met een schuilstalletje

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:33

En wat ik gehoord heb, op het paardenproef centrum in Lelystad, hadden ze uitgevonden dat longeren op jonge leeftijd nu weer belastend was voor de pezen. Recht vooruit was beter. merkwaardig......

Ik denk dat je hem het beste veel buiten kunt laten, zodat hij veel kan bewegen.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:40

Lijkt me een erg slecht plan.

Wat ik me herinner van het onderzoek is dat er 3 groepen waren van veulens, 1 box rust, 1 24/7 weiland en 1 training (herhaalde sprintjes).

De trainingsgroep kreeg vooral (onherstelbare) problemen door overbelasting. Een en ander is middels foto's en operaties onderzocht. De box groep had een achterstand die met latere training wel is bijgetrokken, de weide groep was het best. In kader van het OCD onderzoek was een conclusie dat beweging goed en noodzakelijk was. Juist sprintjes, dus kort intensieve belastingen afgwisseld met rust periodes was ideaal. Dus juist wat veulens zel doen in het land. Duurtraining was een slecht idee voor een veulen.

Ik zou dus gaan voor weidegang.

broadway

Re: Opmerkelijk advies...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:05

ik ben het niet eens als het om longeren op een volte wordt bedoeld, maar wel even kort spelen (vrije training) dus niet opjagend maar afwachtend en af en toe uitdagend, puur voor de bloedsomloop,veel stap (links en rechts van hem lopen)kort drafje hoofd op schouderhoogte of hoger(wat het veulen aangeeft)zonder spanning, dus géén moeten, als hij het snapt kan dat los in de bak, maar dan moet je wel weten wat vrije training inhoudt (werken met lichaamstaal)
maar noooooiiiiit met stress, vrij en ongedwongen.
dus links en rechtsom, spelend en uitdagend, dus zonder verzet, uitnodigend! Als het zelf even in galop gaat (Ontspannen)is prima maar verder niet.spelend en vooral niet afdwingen!!!!!
Dit hoeft niet als ze in de wei een speelgenootje hebben waar ze met regelmaat mee stoeien, wel als ze alléén staan met een moeder die alléén maar eet.......of als ze op stal staan(gedeeltelijk) .
veulens horen in een kudde in de wei of 'snachts op stal en overdag buiten

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:20

ART_UMA schreef:
Lijkt me een erg slecht plan.

Wat ik me herinner van het onderzoek is dat er 3 groepen waren van veulens, 1 box rust, 1 24/7 weiland en 1 training (herhaalde sprintjes).

De trainingsgroep kreeg vooral (onherstelbare) problemen door overbelasting. Een en ander is middels foto's en operaties onderzocht. De box groep had een achterstand die met latere training wel is bijgetrokken, de weide groep was het best. In kader van het OCD onderzoek was een conclusie dat beweging goed en noodzakelijk was. Juist sprintjes, dus kort intensieve belastingen afgwisseld met rust periodes was ideaal. Dus juist wat veulens zel doen in het land. Duurtraining was een slecht idee voor een veulen.

Ik zou dus gaan voor weidegang.

Precies

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:28

ik heb het boekje liggen en vond die conclusie van de box groep die later wel beweging kreeg heel opvallend.

In de medische wereld geldt natuurlijk wel: Use it or loose it, oftewel als je spieren, botten, pezen etc onvoldoende gebruikt neemt de sterkte en kracht af. Kijk maar naar iemand die net zes weken in het gips heeft gezeten.... Spelen op de wei is natuurlijk altijd goed, maar dan moeten er ook wel kameraadjes zijn. Als een jong dier met alleen ouderen staat die niet willen spelen... Dan kan ik me zo'n advies wel voorstellen. Maar op de volte, nee dat zou mijn voorkeur zeker niet hebben
Uit de atletiek is ook al bekend dat veel lopen op de baan (400m voor mensen) enorm belastend is voor de pezen, banden en gewrichten, dus dat zalvoor een paard met hoger gewicht op een kleinere circel wel niet beter zijn

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:18

ART_UMA schreef:

En stond de trainingsgroep verder op de wei of op stal? Want dat lijkt me nog een significant verschil maken.

Zoals ik LDRD nu begrijp zouden de veulens verder de hele dag met soortgenoten op de wei huppelen maar wel de wei afgehaald worden om wat aan de longe te doen (trainingsopbouw) en daarna weer op de wei gaan.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 10:32

Urielle schreef:
Zoals ik LDRD nu begrijp zouden de veulens verder de hele dag met soortgenoten op de wei huppelen maar wel de wei afgehaald worden om wat aan de longe te doen (trainingsopbouw) en daarna weer op de wei gaan.

Dat is heel goed begrepen!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:41

In het ondezoek stonden de getrainde paarden volgens mij op stal. En korte sprintjes is iets anders als ontspannen aan de longe lopen. In mijn ogen.
Dat is dus niet vergelijk baar

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:54

Je vond het advies opmerkelijk, toch is het dit niet helemaal
Er bestaat het zgn Keniamodel dit een soort drafbaan waar ze jonge paarden laten draven en galoperen en dit gebeurt vanaf zo'n 6 mnd oud.
Dit Keniamodel staat voor de hardlopers uit Afrikaanse landen deze zijn vaak goed in hardlopen en door onderzoek is gebleken dat dit komt door het vele hardlopen om lange afstanden te overbruggen dus werden de mensen vanaf hun kinderjaren steeds sneller en konden het langer volhouden in goede gezondheid.
Op een proefbedrijf is jaren geleden een onderzoek gedaan met veulens 25 veulens stonden binnen en kwamen buiten op gras en zand, de ander 25 veulens kregen veel gecontroleerde beweging op een wat hardere ondergrond Het bleek na 3 jaar dat veulens met de gecontroleerde beweging veel betere benen hadden dan de andere groep veulens.
Longeren op een kleine cirkel is zeker uit den boze maar veel wandelen, joggen of fietsen met je veulen kan geen kwaad als je het maar opbouwd.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:56

Broadway, ben het helemaal met je eens.
Misschien is het te vergelijken met een mensenkind? Als die jong zijn rennen en spelen ze ook heel veel en rusten ook heel veel. Jonge veulentjes en andere beestjes doen dit ook.
Een beetje longeerwerk op een spelenderwijs manier van zo'n 10 minuten zal zeker geen kwaad kunnen (natuurlijk niet dwingen, houd het spelenderwijs), beestje krijgt een goede conditie, je leert het veulen hier ook mee vertrouwd te raken met zulke dingen, altijd makkelijk voor later (bv de wei op).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:05

rumay schreef:
veel gecontroleerde beweging

In die woorden zit het geheim. Opjagen en in de wei lopen is niet hetzelfde als constant draven. Longeren kan op een grote volte, ik weet niet hoelang jullie longeerlijnen zijn, maar je hoeft ene veulen natuurlijk niet schuin te trekken! Als hij aan het einde van 12 meter lijn loopt, is dat een volte van 24 meter, breder dus dan een rijbaan! Als je zelf rondjes loopt aan de andere kant van de lijn, kun je de volte dus wel dertig meter maken.... Als je niet bijzet, is de belasting op het binnenbeen minder, omdat hij immers met het hoofd contra gewicht kan geven.
Ik heb op een stoeterij van zeer Arabische Volbloeds gewerkt en die gebruikten de voorloper van de trainingsmolen de "horsewalker" waar ook aan gedraafd werd. Ze werden aangebonden aan hoge stangen aan een ring midden bovenop de neusriem. En ze gingen er aan vanaf de leeftijd van ongeveer 6 maanden.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:09

Citaat:

Kan me herinneren dat de Waiboerhoeve (?) zoiets getest heeft. En idd de veulens waar niks mee gedaan werd en altijd buiten stonden en konden lopen hadden minder OCD dan degene die getraind werden of op stal stonden.

Dat klopt. Er waren 3 groepen en de paarden met weidegang, welke zelf konden bepalen een sprintje te trekken of gewoon een stukje te lopen kwamen daar het beste uit. Ook beter als de paarden die losgegooid werden. Dus op gezette tijdstippen beweging kregen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 11:10

Bijzetten was ook niet aan de orde hoor! Gewoon op eigen benen aan het halstertje.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:29

LDRD schreef:
Bijzetten was ook niet aan de orde hoor! Gewoon op eigen benen aan het halstertje.

Rondjes lopen voor een paard in de groei is uit den boze, niemand heeft het over bijzetten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 11:32

Jawel, er zijn hier wel mensen die het over bijzetten hebben.
Dat is dus niet aan de orde.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:11

Ik kan me persoonlijk wel vinden in de uitleg die de DA je gaf. Uiteraard is weidegang en spelen met soortgenootjes een must. Maar waarom niet van kleins af aan stillaan een training opbouwen ? Dan bedoel ik geen zwaar werk. Het moet nog leuk blijven ook. Het is en blijft een veulen !

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:05

Het was even zoeken, maar ik heb ze dan toch gevonden.
veulen in beweging schreef:
OCD is bij uitstek een dynamisch proces in het eerste jaar van het paard. Het ontstaat en verdwijnt ook vaak weer.
Na circa 8 maanden lijkt er geen herstel meer mogelijk van aangetast kraakbeen weefsel
Boxrust vertraagt de ontwikkeling van het spierskeletstelsel.
Beweging in de wei heeft preventieve werking op het ontstaan van letsels
Beweging leidde tot grote veerkrachten van het kraakbeen.
Beweging stimuleert de stofwisseling van kraakbeencellen

Let op overtraining!

Beweging kan de elasticiteit van pezen verbeteren.
Beweging stimuleert de botrijping.
Beweging wapent spieren tegen vermoeidheid.
De boxgroep liet een afwijkend bewegingspatroon zien
Minder rotstraal door beweging
De veulens uit de boxgroep hadden later moeite in de koppel

Een te zware training gedurende de eerste levensmaanden kan blijvende schade aan het bewegingsmechanisme veroorzaken.

De training bestond uit:
8 sprints van 6 sec over 40 meter op 1 week dat werd opgevoerd naar 32 sprints, maar dat niet elke dag.

gezond veulen in het land:
31 sec draf totaal in 10x ( dus 3 sec per keer), 3 min galop per dag totaal in 35x , daarnaast nog 4 echte snelle sprints van 11 sec.

De training is als te zwaar aangemerkt, terwijl dit qua aantallen niet erg afweek van de natuurlijk gehouden groep. De duur was echter veel minder over de dag verdeeld.

De verschillen werde na 5 maanden opgeheven.

Het jumpex onderzoek ging door tot 5 jaar:

Jumpex schreef:
Trainen op jonge leeftijd geeft paarden een voorsprong in de weerstand tegen vermoeidheid in de spier. Een voorsprong die tot 5 jaar blijft bestaan.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:40

JoeyBabe schreef:
Ik kan me persoonlijk wel vinden in de uitleg die de DA je gaf. Uiteraard is weidegang en spelen met soortgenootjes een must. Maar waarom niet van kleins af aan stillaan een training opbouwen ? Dan bedoel ik geen zwaar werk. Het moet nog leuk blijven ook. Het is en blijft een veulen !

Als het echt heel veel verschil zou uitmaken, zou ik het willen overwegen - maar ik vind het onnodig. Ik zie nog veel te veel jonge paarden hier in de buurt die op stal staan, laat iedereen eerst maar eens er voor zorgen dat alle jonge spul gewoon buiten loopt.
Overigens vind ik wel dat je al heel jong aan een veulen/enter kunt leren dat ze weg moeten voor de drijvende hulp van de zweep, maar dat kan ook zonbder longeerlijn en heeft een ander doel.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:25

Misschien kun je dan beter in een niet al te mulle bak, elke dag rechte lijnen draven met je veulen/jaarling etc., gewoon aan het handje en jij ernaast. Is ook nog eens goed voor je eigen conditie .

Nee zonder gekheid, ik voel er weinig voor. Wat mij betreft lopen ze lekker 24/7 buiten t/m de 3 jaar .

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:42

Buiten het feit dat het lichamelijk wel of niet goed is (de meningen zijn hier duidelijk over verdeeld), is het volgens mij ook nog eens niet goed voor hun koppie. In mijn optiek moeten ze tot in elk geval 2,5 jaar kunnen kleuteren (met leeftijdsgenootjes in de wei of stal met voldoende weidegang).

Ik wil nog wel iets kwijt over de opmerkingen die gemaakt zijn over de renbaanveulens die met 6 maanden al getraind zouden worden. Bij draaf-/renpaarden geldt dat deze eerder (lichamelijk) rijp zijn. (Geldt trouwens voor de meeste volbloeden)
Kijk maar eens wanneer een draf- of renpaard qua leeftijd op zn top is en wanneer deze ook weer afgeschreven is.

Kortom, mijn advies is; laat een veulen/enter/twenter 'kleuteren' tot in elk geval 2,5 jaar en daarna met grondwerk beginnen. Neemt niet weg dat een veulen gewoon opgevoed moet worden.

Tenslotte, zorg dat het geen 'kinderarbeid' wordt!